میرنیوز

زندگی قانونمند در شهر هوشمند

زندگی قانونمند در شهر هوشمند 2021-01-13T13:06:53+03:30

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی سیدوک، فردین آقایی و محمد محمدپور دو تن از مدیران ارشد سامانه یکپارچه داوری، وکالت و کارشناسی (سیدوک) در مصاحبه‌ای تفصیلی که متن آن در پایگاه خبری شهرنامه بازنشر شده، به بیان نظرات خود درباره شهر هوشمند و ارتباط آن با زندگی قانونمند پرداختند.

پلتفرم سیدوک با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

محمدپور: مسئله اساسی ارتباط اجتماعی درکشوری چون ایران را می‌توان در این مورد خلاصه کرد: «از هم گسیختگی نسلی باعث می‌شود که تجربیات نسل‌ها به یکدیگر منتقل نشود». بخش عمده‌ای از این داستان بر می‌گردد به اینکه ما مشورت‌پذیر نیستیم.

ما با فضایی مواجهیم که آدم‌ها نهایتا یکدیگر را نصیحت می‌کنند و چیزی برای ارائه و مشورت ندارند و این به جامعه آسیب زده است. سیدوک در پی این است که این مسئله را جبران کرده و مشورت و مشورت‌پذیری را وارد زندگی کند.

سیدوک به‌طور مشخص چه خدماتی به مخاطبین خود ارائه می‌کند؟

آقایی: فرهنگ مشورتی در ایران ضعیف است. همچنین تعداد زیادی از مردم دسترسی به وکیل ندارند. اگر مشورت‌پذیری در ایران جا بیفتد و مردم از وکیل استفاده کنند، خیلی از مشکلاتشان حل می‌شود. مثلاً خودرویی می‌خریم یا می‌فروشیم که ممکن است طرف مقابل سرمان کلاه بگذارد.

این یک حقیقت است که اگر قولنامه‌ای از نظر کارشناسی حقوقی قوی نباشد، می‌توانند هم پول و هم خودروی ما را بگیرند. این موضوع می‌تواند در خیلی از حوزه‌ها و روابط اقتصادی و اجتماعی اتفاق بیفتد.

بنابراین ما سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم تا هر ایرانی در هر زمان نیاز به وکیل دارد، بدون محدودیت‌های مکانی یا زمانی، درخواست مشاوره حقوقی با وکیل را ثبت کند. میزان رضایتمندی از این‌ وکلا نیز مشخص شده و متقاضی می‌تواند از بین آن‌ها یک وکیل را انتخاب کند.

زندگی قانونمند در شهر هوشمند

مشورت‌پذیری و رجوع به وکلا در یک شهر هوشمند چه جایگاهی دارد؟

محمدپور: هوشمندی در ایران به‌شدت شکل دیجیتالی پیدا کرده و این یکی از مواردی است که من را اذیت می‌کند. در کشور ما به‌شدت بحث شهرهوشمند و هوشمندی به سمت فانتزی و لاکچری شدن پیش می‌رود و من خواستم این اتفاق رخ ندهد.

نکته دیگر اینکه هوش از یک بستر تاریخ‌مند می‌آید. هوشی که اکنون از آن صحبت می‌کنیم، معادل هوش ۱۰۰ سال گذشته یا ۱۰۰ سال آینده نیست. بنابراین تاریخمندی هوش یک مقوله جدی است. هنگامی‌ که درباره تاریخمندی هوش صحبت می‌کنیم مفاهیمی مانند انتقال تجربیات ‌را نیز دربر می‌گیرد.

روشن است که بخشی از تجربیات یک جامعه به‌ویژه تجربیات روابط‌اجتماعی و کاری در مقوله‌ای به‌نام قوانین تجمیع می‌شود. در قوانین است که تعاملات اجتماعی سازمان یافته و مشخص می‌شود روابط اجتماعی چگونه باید تنظیم شود.

بنابراین بخشی از تبلور هوش جمعی در نهایت در ساختار قوانین و دستگاه نظارت بروز پیدا می‌کند؛ این شامل قوانین دولتی و غیردولتی است.

از این زاویه هوش، موجود تاریخمندی است که در قالب قانون به یک فرآیند قابل بهره‌برداری تبدیل می‌شود. شهرهوشمند سه پایه اصلی دارد؛ ۱.محیط ۲.اجتماع و ۳.اقتصاد. ترکیب این سه، هوشمندی را ایجاد می‌کند.

آقایی: ۵۰ درصد زندگی ما از نظر مادی و معنوی به مباحث حقوقی بستگی دارد. تصمیمات اشتباهی که می‌گیریم، امضاهایی که در اوراق مختلف ثبت می‌کنیم، ضمانت‌های نابجایی که انجام می‌دهیم و البته تصمیماتی که به موقع نمی‌گیریم و… زندگی ما را متأثر می‌کند.

نیمی ‌از زندگی ما و فرزندانمان به مباحث حقوقی مرتبط است و چه بسا انسان‌هایی که به‌علت یک امضا به زندان افتاده‌اند یا افرادی که به‌خاطر یک ضمانت، سرمایه و آینده خود را از دست داده‌اند. اگر این افراد هنگام امضا و تعهد با یک وکیل مشورت می‌کردند، خیلی از این اتفاقات رخ نمی‌داد.

بنابراین هوشمندی در چنین مواردی اهمیت خود را نشان می‌دهد. در هوشمندسازی شهرها یکی از جدی‌ترین موارد، مباحث حقوقی است؛ زیرا اگر شهروندان قوانین را ندانند و قانونمند زندگی نکنند، اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد که هم اثرات منفی فردی و هم اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

زندگی قانونمند در شهر هوشمند

آیا پلتفرم سیدوک می‌تواند بستری برای ارتقای جایگاه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا باشد؟

محمدپور: بله کاملاً درست است. ما در حال گذر از زندگی سنتی به زندگی مدرن هستیم و این یک اصل جدی است. ممکن است امروز وکلا مشورت‌هایی را به ما دهند که نیازهای امروز ما را مرتفع کند، اما نیازهای آینده ما را مرتفع نخواهد کرد. از سوی دیگر، استارت‌آپ‌ها آینه تمام نمای دوران آینده‌اند.

اگر بنا باشد محصولی برای آینده طراحی شود، باید قوانینی برای آن در نظر گرفته شود و این کار باید به‌صورت تخصصی انجام گیرد. ما باید برای آن چاره اندیشی می‌کردیم و به همین علت سامانه‌ای به نام سیدوک آموزش (Sidook Education) در قالب اکوسیستم ایجاد کردیم که به مفاهیم آموزشی در حوزه وکالت بپردازد.

یکی از مباحث جدی که در نظر داریم، بحث استارت‌آپ‌هاست؛ به‌ویژه در حوزه بانکداری و پرداخت یک برنامه مفصل و جدی خواهیم داشت.

آقایی: مسیر حرکت و رشد استارت‌آپ‌ها اهمیت زیادی دارد. این رشد باید منطقی، گام به گام و همراه با مشورت‌های حقوقی، پیش‌بینی‌های منطقی و البته حمایت‌های لازم باشد.

ما در خلال برنامه‌های توسعه‌ای، برای ارائه مشورت حقوقی و راهنمایی به استارت‌آپ‌ها آمادگی کامل داریم و خواهش‌مان این است که کارآفرینان و افرادی که دارای ایده و انگیزه برای راه‌اندازی کسب و کار جدید هستند، به هیچ وجه بدون آگاهی از همه ابعاد مخصوصا حقوق و قانون، وارد این فضا نشوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

قیمت سکه ۴ بهمن ۱۳۹۹ به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید

قیمت سکه ۴ بهمن ۱۳۹۹ به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید
2021-01-23T16:49:49+03:30
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

چسب کاشت میلگرد و تمام آنچه که باید در مورد آن بدانید

چسب کاشت میلگرد و تمام آنچه که باید در مورد آن بدانید
2021-01-23T16:39:53+03:30
همواره در پروژه‌های عمرانی به دلایلی همچون ضعف در طراحی و یا اجرا، تغییر کاربری سازه، اتصال بتن قدیم به جدید و یا مقاوم سازی نیاز به کاشت میلگرد، آرماتور و ی...

نظافت شرکت و محل کار، قیمت و ثبت درخواست

نظافت شرکت و محل کار، قیمت و ثبت درخواست
2021-01-23T15:46:31+03:30
نظافت مشاعات و راه پله به صورت ساعتی در شرکت خدماتی موج نو توسط تیم متخصص نظافت صورت می پذیرد.

شرکت ستاک فناوری ویرا، برترین ارائه دهنده محصولات امنیت شبکه

شرکت ستاک فناوری ویرا، برترین ارائه دهنده محصولات امنیت شبکه
2021-01-23T15:19:54+03:30
در این قسمت قصد داریم شما را با شرکت ستاک فناوری ویرا آشنا نماییم.

تولید محصولات متمایز و با کیفیت در صنعت توزین

تولید محصولات متمایز و با کیفیت در صنعت توزین
2021-01-23T14:39:54+03:30
گروه صنعتی اعتماد با تکیه بر نیم قرن تجربه و تخصص فنی لازم درتولید سیستم های توزین و رعایت دقیق اصول استاندارد از معتبرترین تولید کنندگان سیستم های توزین دیج...

ایزوگام دلیجان و قیمت انواع آن در بازار

ایزوگام دلیجان و قیمت انواع آن در بازار
2021-01-23T13:29:54+03:30
آیا می‌خواهید درباره ایزوگام دلیجان، محصولات و قیمت انواع ایزوگام بیشتر بدانید؟ پس با ادامه این مطلب همراه شوید.

چگونه یک تاب راحتی خوب انتخاب کنیم؟

چگونه یک تاب راحتی خوب انتخاب کنیم؟
2021-01-23T13:29:53+03:30
تاب راحتی یا صندلی تابی که اصطلاحاً به آن تاب ریلکسی گفته می شود به صورت سبد وصندلی آویز از پایه به همراه تشک می باشد و در مدل‌های یک و دونفره با تنوع رنگ و ...

ملی پیامک، مجری بهترین کمپین‎های پیامک تبلیغاتی

ملی پیامک، مجری بهترین کمپین‎های پیامک تبلیغاتی
2021-01-23T13:29:52+03:30
ملی پیامک، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهندۀ پنل‌های ارسال اس ام اس در زمینۀ اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هم پیشگام است.

دوره طراحی سایت مجتمع فنی آریا تهران، دوره های حضوری و آنلاین رایگان

دوره طراحی سایت مجتمع فنی آریا تهران، دوره های حضوری و آنلاین رایگان
2021-01-23T12:53:13+03:30
اگر به دنبال دوره طراحی سایت رایگان هستید حتما از خدمات آموزشی و دوره طراحی سایت مجتمع فنی آریا تهران استفاده کنید.

راهنمای خرید لوستر مناسب منزل

راهنمای خرید لوستر مناسب منزل
2021-01-23T11:59:57+03:30
هر خانه ای با توجه به نوع دکوراسیونی که برای آن محیط انتخاب شده و گنجایش و متراژ محیط و همچنین وسایلی که برای آن محیط انتخاب شده، به نوع خاصی از لوستر احتیاج...

ایجاد ۱۰۰۰ فرصت شغلی با اجرای طرح های توسعه فولاد بناب

ایجاد ۱۰۰۰ فرصت شغلی با اجرای طرح های توسعه فولاد بناب
2021-01-23T11:59:56+03:30
مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب اعلام کرد: با اجرای طرح‌های توسعه ای این مجتمع، حداقل یک هزار فرصت شغلی در سال های پیش رو برای نیروهای بومی ایجاد خواهد شد. ...

فروشگاه اینترنتی سی و سه پل، سرزمین قطعات موبایل و لوازم خانگی

فروشگاه اینترنتی سی و سه پل، سرزمین قطعات موبایل و لوازم خانگی
2021-01-23T11:59:56+03:30
قاب و شاسی موبایل لازم داری ولی نمیدونی از کجا خریداری کنی؟ خب سی و سه پل میتونه مشکلت رو حل کنه‌.

پیش از خرید ورق فولادی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

پیش از خرید ورق فولادی به چه نکاتی باید توجه کنید؟
2021-01-23T11:46:33+03:30
ورق فولادی به عنوان یک ماده اولیه کارآمد در تولید کوچک‌ترین قطعات تا بزرگترین تجهیزات،‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حجم از مصرف این کالای آهنی به دلیل تنو...

دیوار آگهی‌های فروش وکالتی و امتیاز قرعه‌کشی خودرو را حذف می‌کند

دیوار آگهی‌های فروش وکالتی و امتیاز قرعه‌کشی خودرو را حذف می‌کند
2021-01-23T11:46:32+03:30
از خردادماه امسال که با اعلام مسئولان سازمان حمایت و وزارت صمت مقرر شد خودرو به صورت  قرعه‌کشی به خریداران عرضه شود، تا الان حدود ۱۰ مرحله طرح فروش یا پیش فر...

۵ ایده برای طراحی چشم اندازی بی نظیر با چمن مصنوعی

۵ ایده برای طراحی چشم اندازی بی نظیر با چمن مصنوعی
2021-01-23T11:46:31+03:30
برکسی پوشیده نیست که چمن مصنوعی یکی از زیباترین و تطبیق پذیرترین گزینه ها برای بهبود جلوه بصری و نمای هر مکان و هر فضایی می باشد. ...

پزشک در منزل تهرانپارس با بهترین قیمت

پزشک در منزل تهرانپارس با بهترین قیمت
2021-01-23T11:19:51+03:30
اگر به دنبال پزشک در منزل تهرانپارس هستید، می‌توانید این خدمت ویژه را به راحتی از این درگاه معتبر و مطمئن دریافت کنید.

قیمت دلار ۴ بهمن ۱۳۹۹ به ۲۲ هزار و ۵۸۰ تومان رسید/ هر یورو ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان

قیمت دلار ۴ بهمن ۱۳۹۹ به ۲۲ هزار و ۵۸۰ تومان رسید/ هر یورو ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان
2021-01-23T11:03:11+03:30
قیمت دلار آمریکا(اسکناس)، امروز شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ در صرافی‌های بانکی برای خرید به ۲۲ هزار و ۸۰ تومان و برای فروش به ۲۲ هزار و ۵۸۰ تومان رسید.

چرا به علائم کارکردن کلیه باید توجه کنیم؟

 چرا به علائم کارکردن کلیه باید توجه کنیم؟
2021-01-23T11:10:05+03:30
به این دلیل که مشکلات کلیوی معمولا نشانه‌های مشخصی ندارند، بسیار مهم است که به علائم کار کردن کلیه توجه کنیم تا در صورت بروز هر نوع تغییر بتوانیم به سرعت به...

طرح توجیهی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم ؟ بهین صنعت یاب پاسخ می دهد.

 طرح توجیهی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم ؟ بهین صنعت یاب پاسخ می دهد.
2021-01-23T11:10:05+03:30
فعالیت در یک صنعت مستلزم داشتن اطلاعات کافی در آن زمینه است.

دوره تحلیل تکنیکال مقدماتی، راه ورود شما به دنیای معامله گری

 دوره تحلیل تکنیکال مقدماتی، راه ورود شما به دنیای معامله گری
2021-01-23T11:10:05+03:30
داشتن هوش اقتصادی یکی از نعمت‌هایی است که خیلی از آدم‌ها از طریق آن توانسته‌اند در بازارهای مالی موفق باشند و کسب درآمد کنند...

تامین مالی ۴۰۰ میلیون دلاری بانک پارسیان در پروژه ملی پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس

 تامین مالی ۴۰۰ میلیون دلاری بانک پارسیان در پروژه ملی پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس
2021-01-23T11:10:05+03:30
در مراسم آغاز بهره برداری از طرح عظیم پالایشگاه گاز بیدبلند، رئیس جمهور، وزیر نفت، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند از تلاش بانک...

مجمع عمومی عادی سالانه توسن‌تکنو برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالانه توسن‌تکنو برگزار شد
2021-01-23T10:53:39+03:30
مجمع عمومی عادی سالانه توسن‌تکنو برای دوره مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹، روز اول بهمن‌ماه ۱۳۹۹ با حضور صاحبان سهام در محل دفتر مرکزی توسن‌‎تکنو برگزار شد و ط...

تامین مالی ۴۰۰ میلیون دلاری بانک پارسیان در پروژه ملی پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس

تامین مالی ۴۰۰ میلیون دلاری بانک پارسیان در پروژه ملی پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس
2021-01-23T10:53:37+03:30
در مراسم آغاز بهره برداری از طرح عظیم پالایشگاه گاز بیدبلند، رئیس جمهور، وزیر نفت، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند از تلاش بانک ...

امکان درج شماره شبای حساب بر روی رفاه کارت فراهم شد

امکان درج شماره شبای حساب بر روی رفاه کارت فراهم شد
2021-01-23T10:53:36+03:30
بانک رفاه کارگران از خدمت جدید "امکان درج شماره شبای حساب روی رفاه کارت" مشتریان خبر داد.

قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۱۱/۰۱

 قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۱۱/۰۱
2021-01-23T10:56:52+03:30
در حالی که انتظار می رود ارائه یک بسته بزرگ محرک مالی به ترمیم بزرگترین اقتصاد جهان کمک کند و این بسته به دلیل تبعات تورمی سبب افزایش نرخ تورم و تضعیف دلار ...

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۰۱؛ افزایش قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه چند شد؟

 قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۰۱؛ افزایش قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه چند شد؟
2021-01-23T10:56:51+03:30
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۹۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان ا...

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۰۲؛ افزایش قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه چند شد؟

 قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۱۱/۰۲؛ افزایش قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه چند شد؟
2021-01-23T10:56:51+03:30
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۳...

قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۱۱/۰۳| قیمت طلا نیم درصد افت کرد

 قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۱۱/۰۳| قیمت طلا نیم درصد افت کرد
2021-01-23T10:56:51+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با نیم درصد افت به ۱۸۶۱ دلار و ۱۰ سنت رسید.

خرید تخت سنتی؛ بهترین مدل و سایز کدام است؟

خرید تخت سنتی؛ بهترین مدل و سایز کدام است؟
2021-01-23T10:39:57+03:30
تخت های سنتی را می شود با همان حال و هوای قدیمی شان در خانه استفاده کرد. 

وزن ورق و وزن میلگرد چگونه محاسبه می شود؟

وزن ورق و وزن میلگرد چگونه محاسبه می شود؟
2021-01-23T10:13:18+03:30
از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انجام یک پروژه باید به آن توجه کرد، محاسبه متریال‌های مصرفی به خصوص مقاطع فولادی مثل ورق فولادی و میلگرد است. چرا که از این دو مقط...