میرنیوز
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، گروه خودروسازی سایپا هفته پیش اعلام کرد «پروژه» تولید نخستین خودرو شاسی بلند آفرودی را «آغاز» کرده اما برخی افراد و رسانهها، «آغاز پروژه تولید» را «تولید خودرو» در نظر گرفته و به نقد، تخطئه و تخریب محصولی پرداخته و میپردازند که در آغاز راه طراحی و تولید است و هنوز نهایی و تجاریسازی نشده است. به منظور تنویر افکار عمومی و نیز پاسخ به شایعات و تخیلات این رسانههای به اصطلاح مستقل و این افراد به اصطلاح کارشناس، موارد زیر را به استحضار مردم ایران و مشتریان گروه سایپا میرسانیم:
۱- این رسانهها و افراد در روزهای اخیر با آب و تاب فراوان و با درج تیترهایی مثل شاسی بلند جدید سایپا چینی از آب درآمد، با ذوقزدگی و تعجیل، از کشف خود پرده برداشته و به تصور خود همکاری سایپا با یک شریک چینی را افشا کردند.
این هیاهو (برای هیچ) در حالی صورت گرفت که گروه خودروسازی سایپا ارادهای برای پنهان کردن چیزی نداشت و حتی عکسی واضح و مشخص از خودرو مورد نظر منتشر کرد، عکسی که برای خبرنگاران و رسانههای تخصصی حوزه خودرو ناآشنا نبود و دو سال پیش هم آن را در قالب یک کمپین تبلیغاتی با نام تجاری «تیوان» زامیاد دیده بودند. حتی مهمتر از این، با یک جستجوی بسیار ساده به سهولت میشود شریک تجاری سایپا در مرحله قبلی این پروژه را پیدا کرد؛ زیرا سایپا و فودِی چین بیش از ۱۲ سال است در زمینه تولید خودروهای تجاری نیمهسنگین همکاری دارند.
۲- شاسی بلند جدید گروه خودروسازی سایپا که در روزهای گذشته خبر آغاز پروژه تولید آن رسانهای شد، یک خودرو جدید است که طبق برنامهریزیها، با درصد بالای بومیسازی و داخلیسازی قطعات و با تکیه بر توان و دانش فنی مهندسان و متخصصان گروه سایپا و شرکت زامیاد تولید شده و به بازار عرضه خواهد شد.
۳- در مصاحبهها و مطالب منتشر شده، مواردی عجیب مطرح میشود که مدیران و مهندسان سایپا هم در جلسات داخلی و فنی درباره آن صحبت نمیکنند، زیرا این خودرو در حال توسعه فنی بوده و جزئیات آن در حال تعیین و بررسی کارشناسی است، اما برخی از این افراد حتی برای این خودرو قیمت هم اعلام کردهاند! در حالی که مراحل تعیین نهایی قیمت یک محصول سازوکار مشخص و نهادهای قانونی مرتبط با خود را دارد، اما این منتقدان، برای محصولی که تجاریسازی نشده با خیالپردازی و بدون هیچ مبنای قانونی و کارشناسی، قیمتهای میلیونی و میلیاردی مطرح و اعلام میکنند. حقیقتاً این میزان خیال پردازی برای یک خودرو، پیش از تولید نهایی شگفت آور است.
۴- تولید یک شاسی بلند آفرودی در کشور، در شرایط تحریمی، میتواند خلأ بازار در این بخش را پوشش داده و کشور را از واردات خودروهای گران قیمت خارجی بینیاز کند؛ از طرف دیگر در حالی که سایپا به صراحت از ورود این خودرو در سال آینده به بازار خبر داده، حامیان واردات خودرو احتمال دادهاند شاسی بلند سایپا سه سال دیگر وارد بازار میشود! به همین دلیل تخریب پیش از تولید این خودرو از سوی ذینفعان واردات خودرو نه تنها عجیب نبوده، بلکه قابل درک هم هست.
آیا جز این است که این احتمالات بیپایه که بدون هیچ گونه اطلاعی از روند پروژه صورت میپذیرد، برای این مطرح میشود که از سرگیری واردات خودرو به کشور را توجیه کنند؟
بار دیگر در اینجا یادآوری میکنیم که گروه سایپا و به طور کلی صنعت خودرو کشور ضمن فصلالخطاب دانستن بیانات مقام معظم رهبری در نکوهش واردات محصولات خارجی به ویژه خودرو به کشور در شرایط فعلی اقتصادی، واردات خودرو و کسب سود سرشار مالی از این تجارت پرسود را برای واردکنندگان، در تضاد با منافع و عملکرد خود نمیبیند اما به فعالان واردات خودرو نیز گوشزد میکند که راه گشایش واردات و ترخیص خودروهای لوکس باقی مانده در گمرکات، از مسیر تخطئه و تخریب صنعت خودرو ملی نمیگذرد.
۵- صنعت خودروسازی کشور و گروه سایپا با وجود برخی سوءمدیریتها و نقصانهای به ارث رسیده از گذشته، در حال پوستاندازی است و نشانههای روشن تحول در آن با عرضه محصولات جدید در سطوح مختلف کاملاً به چشم میآید. طبیعی است که این رویه خاطر برخی را پریشان کند و آنها برای انحراف اذهان عمومی، با هزینه کرد مبالغ قابل توجه، مغلطهای از نکات درست و غلط را در برخی رسانههای رسمی و غیررسمی پمپاژ کنند.
چنین جریانات مخربی، خللی در حرکت گروه خودروسازی سایپا به وجود نخواهد آورد، زیرا به مسیری که برای رفع کمبودهای موجود خواهد انجامید، ایمان دارد. دستاوردهای اخیر این خودروساز در سال سخت تحریم و تنگنای اقتصادی و شیوع کرونا گویای این حقیقت است.
۶- در پایان، ذکر این نکته ضروری است که گروه خودروسازی سایپا حق پیگیری و شکایت از افترا و تهمتهای این افراد و رسانهها را برای خود محفوظ داشته و تا حصول نتیجه نهایی از مراجع قضائی و قانونی آن را پیگیری خواهد کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
دلار مبادلهای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
قیمت روز ارزهای مبادلهای/ یورو رشد کرد
آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
دستیابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو در تعطیلات عید فطر
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونهای موفق در خدمات بانکی کشور است
حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگیهای خاص
بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعهکشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند