میرنیوز

گیربکس خودرو چیست؟

گیربکس خودرو چیست؟ 2022-03-14T10:49:32+03:30

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، گیربکس خودرو چیست؟ خودرو از قطعات بسیاری تشکیل شده است و موتور احتراق داخلی مدرن به دلیل مجموعه‌ای هماهنگ و پیچیده از قطعات، به زیبایی کار می‌کند. یکی از مهم‌ترین قطعات در یک موتور ماشین معمولی، گیربکس است. بیایید بررسی کنیم که با هر بار فشار دادن پدال گاز، گیربکس چه کاری انجام می‌دهد.

گیربکس ماشین چه کار می‌کند؟

به زبان ساده، گیربکس خودرو، جعبه دنده خودرو است. این تقریباً مشابه سیستم تعویض دنده و زنجیر است که دوچرخه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

این قطعات همیشه مستقیماً روی موتور نصب می‌شوند تا تسمه و سیستم دنده متصل شده آنها بتواند به طور مؤثری توان احتراق تولید شده توسط موتور را به حرکت فیزیکی تبدیل کند.

سوخت (بنزین) در محفظه احتراق موتور وسیله نقلیه شما مشتعل می‌شود.همانطور که سوخت مشتعل می‌شود، گاز و گرمای منبسط شده ناشی از انفجار مینیاتوری مجموعه‌ای از پیستون‌ها را به داخل سیلندرهای موتور شما فشار می‌دهد.

با فشار دادن پیستون‌ها، آنها بالا و پایین می‌روند و میل لنگ موتور شما را می‌چرخانند. سپس میل لنگ چرخ‌های محرک ماشین شما را می‌چرخاند. از طریق این مکانیسم، انرژی انفجاری به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود.

بنابراین، انتقال از کجا وارد بازی می‌شود؟ در خلاء (بدون گیربکس)، قدرت انفجاری که توسط یک موتور احتراق داخلی معمولی خودرو تولید می‌شود، برای راه‌اندازی یا توقف خودرو یا در صورت نیاز به رانندگی نسبتاً آهسته، بسیار زیاد است.

یک جعبه دنده معمولی از بین پنج تا شش دنده و یک سری دنده (که اساساً تسمه یا زنجیر در امتداد بیرونی دو یا چند دنده قرار دارند) تشکیل شده است - که به راننده اجازه می‌دهد تا میزان قدرتی که به ماشین می‌رسد را کنترل کند. بدون تغییر سرعت موتور؛ به عبارت دیگر، گیربکس خودرو کمک می‌کند تا مطمئن شوید که موتور شما با سرعت مناسب می چرخد بدون اینکه برای نیازهای شما خیلی سریع یا خیلی کند حرکت کند. همچنین تضمین می‌کند که چرخ‌های شما مقدار مناسبی از قدرت را دریافت می‌کنند. بدون گیربکس، راه اندازی و توقف هر خودرو دشوار خواهد بود و کاملاً غیر قابل اعتماد خواهد بود.

گیربکس چه کاری انجام می‌دهد؟

گیربکس برای هر وسیله نقلیه موتوری لازم است تا از تخریب موتور جلوگیری شود. بدون سیستم گیربکس، موتورهای خودرو برای پایداری ساختاری خیلی سریع می‌چرخند، به این معنی که بیشتر موتورها خود را تکان می‌دهند یا بیش از حد گرم می‌شوند. علاوه بر این، هر خودرویی بدون گیربکس قادر به مهار سرعت موتور نیست و حداکثر سرعت آن را محدود می‌کند.

یک گیربکس بسته به سرعت خودرو و ورودی گاز (یعنی چقدر پدال ماشین خود را به سمت پایین فشار می‌دهید) دنده‌ها را تغییر می‌دهد تا دور موتور یا «دور در دقیقه» به طور مناسب پایین نگه داشته شود. این دو فایده دارد:

مصرف سوخت کاهش یافته است.

چرخ دنده‌های چرخش موتور شما را اضافه بار نمی‌کند.

علاوه بر این، یک گیربکس به شما امکان می‌دهد در صورت لزوم از انرژی موتور خودرو خود استفاده کنید. وقتی آهسته رانندگی می‌کنید، می‌توانید در دنده پایین‌تر بمانید و از آسیب رساندن به موتور خود جلوگیری کنید. وقتی باید سریع‌تر حرکت کنید، می‌توانید دنده‌ها را به سطح بالاتری تغییر دهید. با انجام این کار، گیربکس به شما این امکان را می‌دهد که از قدرت بیشتری بهره مند شوید و چرخ‌ها را با سرعت بیشتری بچرخانید.

دستی در مقابل انتقال خودکار

گیربکس‌های خودروهای مدرن در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می‌شوند.

گیربکس‌های دستی در خودروهای مدرن استاندارد نیستند، زیرا گیربکس‌های اتوماتیک دقیقاً به همان روش کار می‌کنند اما نرخ خطای کمتری دارند. از آنجایی که رانندگان هنگام تغییر سرعت یا تطبیق با شرایط جاده نیازی به تعویض دنده ندارند، می‌توانند به تنهایی روی رانندگی تمرکز کنند و ماشین‌ها به‌طور خودکار و روان دنده‌ها را تعویض می‌کنند.

گیربکس خودرو چگونه کار می‌کند؟

گیربکس خودرو چگونه کار می کند؟

صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه شما دارای گیربکس دستی یا اتوماتیک است، همه گیربکس‌های خودرو اساساً به یک شکل کار می‌کنند. تنها تفاوت این است که آیا راننده باید به صورت دستی کلاچ را فشار دهد تا موتور و گیربکس را جدا کرده و خودرو را به سطح دنده جدید منتقل کند.

یک دسته دنده دنده‌ها را برای اتصال به یکدیگر انتخاب و حرکت می‌دهد. راننده اهرم دنده را با استفاده از کنترل / پدال کلاچ (اگر دستی) کار می‌کند. در غیر این صورت، این کار به صورت خودکار انجام می‌شود.

هنگامی که درگیر است، یک کلاچ یا اهرم دنده صفحات "یقه" (که صفحات کلاچ نیز نامیده می‌شود) را در جای خود مانور می‌دهد تا به دنده‌های بزرگ‌تر متصل شود، که خود به دیفرانسیل خودروی شما متصل هستند.

با حرکت دسته دنده، دنده‌های مختلف ممکن است در زمان‌های مختلف وصل شوند. این چرخدنده ها و نسبت قدرتی که از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود را تغییر می‌دهد.

جهت خرید گیربکس پژو ۴۰۵ xu۷ کلیک کنید.

جهت خرید گیربکس کامل پراید کلیک کنید.

جهت خرید سرسیلندر کامل ۴۰۵ کلیک کنید.

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا اگر کلاچ را اشتباه درگیر کنید، موتور ماشین شما ممکن است صدای وحشتناکی تولید کند؟ این به این دلیل نیست که دندان‌های چرخ دنده مطابق معمول نیستند.

در گیربکس‌های مدرن، دندانه‌های دنده طوری قرار می‌گیرند که همیشه درگیر شوند، حتی دنده‌ها که از نظر فنی در بازی نیستند (حالتی به نام "چرخ آزاد").

در عوض، آن صدای هولناک ساییدن زمانی اتفاق می‌افتد که «دندان‌های سگ» صفحه قلاده (شاخ‌های اتصال) با سوراخ‌های سمت راست دنده گیربکس مطابقت نداشته باشند.

انتقال دستی

در گیربکس دستی، کلاچ باید طوری درگیر شود که صفحه یقه کاملاً از دنده‌های انتقال جدا شود. به همین دلیل است که هنگام درگیر کردن یک گیربکس دستی و تغییر از یک دنده به دنده دیگر، ممکن است به نظر برسد که خودرو عقب می‌افتد یا می پرد.

سپس باید کلاچ را طوری مانور داد که صفحه یقه کاملاً با دنده‌های انتقالی که می‌خواهید انتخاب کنید هماهنگ شود. اگر این کار به درستی انجام شود، ماشین شما بلافاصله با دنده انتخابی شما شروع به رانندگی می‌کند.

انتقال خودکار

گیربکس خودرو چگونه کار می کند؟

یک گیربکس اتوماتیک نیز دارای کلاچ اتوماتیک است. به جای تکیه بر کنترل انسان، حسگرها، پردازنده‌ها و محرک‌های داخلی، بر اساس سرعت فعلی، شتاب‌دهنده فشار و سایر عوامل، کلاچ را در لحظه‌ای عالی کار می‌کنند. این به رانندگان اجازه می‌دهد تا روی کارهای دیگر در جاده تمرکز کنند.

هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه مجهز به گیربکس، در واقع می‌توانید عملکرد یک گیربکس اتوماتیک را بشنوید. با فشار دادن پدال گاز، صدای موتور شما بلندتر می‌شود و مبدل گشتاور داخلی آن تغییر را حس کرده و به طور خودکار به دنده بالاتر تغییر می‌کند.

در مقابل، خودرویی که دارای گیربکس دستی است، تا زمانی که دنده را عوض کنید، با فشار دادن به سرعت‌های بالاتر، شروع به کند شدن و تقلا می‌کند.

فقط کافی است به فروشگاه آکام پارت سری بزنید تا مشتری دائم شوید.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و مقرون به صرفه‌ای تعبیه شده که در کنار رفع نیاز خود می‌توانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

تلفن تماس:
۰۹۱۲۲۰۳۷۷۱۳
۰۹۱۲۹۴۰۰۱۰۸
۰۲۱-۴۰۳۳۸۲۳۱

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
2024-04-14T11:46:02+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۵ میلیون تومان است.

زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط

 زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:46:01+03:30
دهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. دارایی موضوع این حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:33+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۲۸۶ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:32+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد

 خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
2024-04-14T11:05:32+03:30
با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و تحولات خاورمیانه، قیمت طلا و ارز در بازار داخلی با افزایش محسوس همراه شده است. طبق اعلام فعالان بازار طلا و جواهر، حباب ...

قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه

 قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۲۲۸۱ دلار و ۴۸ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۲۳۴۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
2024-04-14T11:05:30+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست

 کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
2024-04-14T11:05:29+03:30
کشتی آرای با تأکید بر کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی قیمت دلار، گفت: فعالان بازار با احتیاط عمل می کنند و دیگر کسی طلا نمی خرد.

مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد

 مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
2024-04-14T11:05:28+03:30
شهریار محمدی راد سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ شرکت پاکسان دانست و از اتفاقات بزرگ برای این مجموعه در این سال خبر داد.

زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط

 زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:05:28+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار می‌شود.

قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد

 قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد
2024-04-14T11:05:27+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات

 آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
2024-04-14T11:05:26+03:30
تحقیقات نشان می‌دهد خطای انسانی با سهم ۵۲ درصد بیش‌ترین سهم از تصادفات جاده‌ای در ایران را به خود اختصاص می‌دهد. ناایمن بودن جاده‌ها ۲۰ درصد، عامل مشترک ۱۶ ...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
2024-04-14T11:05:26+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
2024-04-14T11:05:25+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۲۳۵۵ دلار و ۱۴ سنت رسید.

تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال

 تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
2024-04-14T11:05:25+03:30
آیین دیدار نوروزی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با معاونین ، مدیران و سرپرستان با حضور آیت الله رهبر مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی....

دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا

 دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
2024-04-14T11:05:24+03:30
طبق اهدافی که در سال ۱۴۰۲ برای مجتمع فولاد سبا تعریف شده بود...

دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات

 دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
2024-04-14T11:05:23+03:30
معاونت فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، از تحقق تمامی اهداف فولاد مبارکه در بخش فروش و بازاریابی و رشد ۵۰ درصدی میزان درآمد حاصل از فروش محصولات فولاد مب...

آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر

 آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر
2024-04-14T11:05:23+03:30
طرح ویژه خدمات و امداد شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو هم‌زمان با ایام تعطیلات عید سعید فطر از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ‌ماه امسال اجرا می‌شود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
2024-04-14T11:05:22+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد افزایش به ۲۳۸۸ دلار و ۷۷ سنت رسید.

طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت

 طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
2024-04-14T11:05:21+03:30
قیمت جهانی طلا با ادامه روند صعودی خود، در معاملات امروز از ۲۴۰۰ دلار عبور کرد.

خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است

 خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است
2024-02-26T06:01:09+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان مراسم رونمایی از محصولات «نو» بانک تجارت، این محصولات را نمونه‌ای موفق در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-26T06:01:09+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
2024-02-26T06:01:08+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۴ درصد افزایش به ۲۰۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.

حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی

 حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیرعامل ایران خودرو از برنامه اشتغال افراد آموزش‌دیده «هنرستان فنی و حرفه‌ای ایساکو» در شبکه خدمات پس از فروش و قطعه‌سازان طرف قرارداد این گروه ص...

ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص

 ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیر توسعه فناوری بانک پارسیان از ارائه سفته الکترونیک با ویژگی‌های خاص به عنوان یک سند معتبر و قابل تأیید...

بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا

 بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
2024-02-20T16:21:28+03:30
همزمان با اعیاد شعبانیه، طرح «مهر سینا» در بانک سینا با موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی مشتریان اجرایی شده است.

اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

 اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
2024-02-20T16:21:28+03:30
اسامی برگزیدگان سی‌وهشتمین قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران ویژه بهمن ماه ۱۴۰۲، اعلام شد.

عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند

 عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
2024-02-20T16:21:27+03:30
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن گفت: بانک های توسعه ای بر اساس بانکداری نسل چهار باید معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)