میرنیوز

یک سوله استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک سوله استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ 2021-09-11T11:48:52+04:30

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سوله سازه ای فلزی است که معمولا با سقف شیب دار ساخته می شود. به عبارتی تفاوت اصلی سازه سوله با سایر سازه ها شیب دار بودن فرمت سقف و قاب های آن و از طرفی داشتن دهانه بزرگتر است. در کلیه ساخت و سازهای ساختمانی از جمله ساخت سوله استانداردهایی تعیین می شود. این استانداردها جهت همسان سازی و از طرفی حفظ امنیت سازه های مورد نظر تعریف می شوند. رعایت این استانداردها وظیفه هر پیمانکار و مهندس ساختمانی است. اجرای نکات مقررات ملی ساختمان ها جهت داشتن ساخت و سازی بهینه و ایمن مورد نیاز است.

فرمت سقف سوله چگونه است؟

شکل سقف سوله به تعداد دهانه های آن بستگی دارد و دارای فرمت های گوناگونی است؛ ازجمله دوشیب یا هشتی، تک شیب و قوسی. برای سوله های چنددهانه از فرمت سوله هشتی استفاده می کنند. زمانی که زیبایی ظاهری سوله اهمیت بیشتری پیدا می کند، از طراحی سوله قوسی استفاده می شود؛ مانند هتل ها، تالارهای پذیرایی، مجتمع های ورزشی و ...

برای ساخت برخی دیگر از سوله ها از فرمت سقف تک شیب استفاده می شود. از این نوع فرمت هم برای سوله های تک دهانه و هم برای سوله های چند دهانه استفاده می شود. توزیع نور در سوله های با سقف تک شیب خیلی بیشتر است. از این نوع سوله در شهرک های صنعتی زیاد استفاده می شود.

سوله های قوسی مشخصات فنی خاصی ندارند؛ اما تنها اولویت آنها از لحاظ بهتر بودن ظاهر است. جهت تولید این نوع سقف باید از دستگاه های cncاستفاده کرد؛ زیرا بتوان یک قوس تمیز و منظم را تولید کرد. بنا به این توضیحات هزینه این نوع سقف نسبت به سایر سقف ها بالاتر است و در سوله های چند دهانه یا تک دهانه بکار می رود.

چند نوع پوشش سقف سوله وجود دارد؟

جهت پوشش سقف سوله از مصالح مختلفی استفاده می شود. این پوشش ها به آب و هوا و محیطی نیز بستگی دارند که قرار است سوله بنا شود. انتخاب جنس مناسب برای پوشش سقف سوله اهمیت ویژه ای دارد. این پوشش ها عبارت‌اند از پوشش سقف پشم شیشه و توری مرغی، پوشش سقف ساندویچ پانل، پوشش سقف با ورق گالوانیزه، پوشش سقف پلی کربنات، پوشش سقف کارتن پلاست و پوشش سقف فایبر گلاس. در ادامه با این پوشش ها بیشتر آشنا می شویم.

پوشش سقف پشم شیشه و توری مرغی

پشم شیشه محصولی بسیار درجه یک و کاربردی ست. برای تولید پشم شیشه از الیاف معدنی و مواد بازیافت شده و همینطور ذوب شیشه استفاده می کنند. این مواد را به صورت رشته های ریز و سوزنی تبدیل می کنند. درست است که در برخی از پوش های سقف از پشم شیشه در کنار مواد دیگر استفاده می شود؛ اما گاهی از خود این محصول نیز به تنهایی جهت پوشش سقف استفاده می کنند. برای اینکه ثبات پشم شیشه روی سقف حفظ شود، از توری مرغی که یک توری گالوانیزه مقاوم در برابر رطوبت و گرماست، استفاده می کنند. باتوجه به اینکه توری مرغی قیمت مناسبی دارد، هزینه این نوع پوشش ارزان است. برای خرید توری مرغی می توانید به سایت تولید و توزیع آهن آلات راه ساخت (https://rahsakht.ir/) مراجعه کنید.

پوشش سقف ساندویچ پانل

ساندویچ پنل تشکیل شده از صفحاتی ست که این صفحات خود دارای لایه های عایق مقاومی هستند.

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه دارای مقاومتی عالی در برابر رطوبت و زنگ زدگی هستند. علت مقاومت بالای آنها داشتن روکش مناسبی از روی می باشد.

پوشش سقف سوله پلی کربنات

این نوع پوشش سقف دارای یک استحکام بسیار قابل قبول است. پوشش پلی کربنات مستحکم بوده و در لایه هایی با ضخامت های مختلف تولید می شود. جهت تولید ورق های موج دار در این نوع پوشش ورق گالوانیزه و ساندویچ پنل بکار می رود؛ به همین دلیل هزینه آب بندی سقف کم می شود. اگر نور در سوله مورد نظر اهمیت نداشته باشد، از این گزینه استفاده می کنند.

پوشش سقف سوله کارتن پلاست

در کشور ما از این نوع پوشش زیاد استفاده می شود. این نوع پوشش فرمتی مدرن داشته و مزایای قابل توجهی دارد.

پوشش سقف سوله فایبرگلاس

این نوع پوشش سقف یک ترکیب از نفت و پشم شیشه می باشد. کامپوزیتی ست حاوی الیاف و مواد پلیمری . مواد پایه و اصلی این پوشش، مواد پلیمری ست؛ اما پشم شیشه به تقویت آن کمک می کند. فایبرگلاس در رنگ ها و فرمت های مختلفی تولید میشود و طرفداران مخصوص به خود را دارد.

ابعاد استاندارد برای سوله کدام است ؟

ابعاد و ویژگی های خاصی برای ساخت و بنای سوله تعیین شده است که باید رعایت شوند. در صورتی که در پیاده سازی بنای سوله این ابعاد و خصوصیات دقیق پیاده نشود و مهندسی دقیق نداشته باشد، در آینده دچار مشکلات زیادی خواهد داشت. علاوه بر این استانداردها باید شرایط محیطی و میزان هزینه را نیز در نظر گرفت. توجه به همه این موارد در نهایت باعث احداث یک سازه با کیفیت و و ایمن خواهد شد که برای ما هزینه های جانبی در بر نخواهد داشت.

اگر بخواهیم یک سوله استاندارد با هزینه مناسب را برپا کنیم، باید در ابتدا محدوده کاربری را دقیقا مشخص کنیم. ابعاد را به صورت دقیق و قانونی در نظر بگیریم. وزن استاندارد برای اسکلت سوله و مقدار آهن آلات آن بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم است. باید توجه داشته باشید که همه ابعاد و استانداردها تحت تاثیر شرایط آب و هوایی هستند.

یک سوله استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

طول استاندارد سوله

مناسب ترین فاصله بین فریم سوله و ستون ها ۶ تا ۹ متر است. نهایت طول سوله از ۹۰ متر نمی تواند بیشتر باشد. اگر طول سوله از این میزان بیشتر شود، عوامل طبیعی بیشتر بر آن تاثیر خواهند گذاشت. فاصله بین قاب ها نیز اهمیت دارد. در صورتی که این فاصله خیلی زیاد شود، وزن سقف سوله نیز افزایش می یابد.

عرض استاندارد سوله

دهانه هر سوله باید بین ۲۰ تا ۳۵ متر باشد. با توجه به اینکه در ساخت سوله از جرثقیل یا نیم طبقه استفاده می شود، میزان آهن مصرفی متفاوت خواهد بود. بهتر است بدانید این جرثقیل ها سقفی بوده و مختص خود سوله می باشند.

ارتفاع استاندارد سوله

ارتفاع استاندارد سوله باید بین ۴ تا ۲۵ متر باشد. در ایران سوله ها بیشتر با ارتفاع بین ۶ تا ۱۲ متر ساخته میشوند. این استاندارد ارتفاع برای کناره های سوله بوده و ارتفاع از زمین تا تاج سوله نمی باشد. ارتفاع مناسب برای تاج سوله معمولا براساس ضوابط خاصی با توجه به دهانه و شیب تعیین میشود. اصولا برای ساخت سوله ارتفاع کنار سوله یا شانه سوله را ۶ متر در نظر میگیرند. اگر قرار باشد جرثقیل بیشتر از ۱۰ تن استفاده شود، این ارتفاع بیشتر از ۸ متر تغییر میکند. هرچند برای موارد خاصی از کاربردهای صنعتی ارتفاع سوله تا ۲۰ متر نیز تعیین میشود.

شیب استاندارد سوله

شیب سوله استاندارد بین ۱۰ تا ۳۰ درصد مشخص شده است. برای سوله هایی با دهانه کوچک شیب ۲۰ درصد و برای سوله هایی با دهانه بزرگ شیب ۱۵ درصد و برای سوله هایی با دهانه خیلی بزرگ شیب ۱۰ درصد تعیین شده است. بعضی از مناطق استانداردهای خاصی دارند؛ مثلا در مناطقی که بارش برف زیاد است، شیب سوله نباید از ۱۵ درصد کمتر شود و اگر عرض یا دهانه سوله مشخصا بزرگتر باشند، باید شیبه سوله کمتر محاسبه شود. رعایت ضوابط مهندسی برای این امر بسیار حائژ اهمیت است.

یک سوله استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

نتیجه گیری

در این مقاله درباره استانداردهای لازم برای ساخت سوله صحبت کردیم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
2024-04-14T11:46:02+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۵ میلیون تومان است.

زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط

 زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:46:01+03:30
دهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. دارایی موضوع این حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:33+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۲۸۶ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:32+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد

 خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
2024-04-14T11:05:32+03:30
با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و تحولات خاورمیانه، قیمت طلا و ارز در بازار داخلی با افزایش محسوس همراه شده است. طبق اعلام فعالان بازار طلا و جواهر، حباب ...

قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه

 قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۲۲۸۱ دلار و ۴۸ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۲۳۴۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
2024-04-14T11:05:30+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست

 کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
2024-04-14T11:05:29+03:30
کشتی آرای با تأکید بر کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی قیمت دلار، گفت: فعالان بازار با احتیاط عمل می کنند و دیگر کسی طلا نمی خرد.

مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد

 مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
2024-04-14T11:05:28+03:30
شهریار محمدی راد سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ شرکت پاکسان دانست و از اتفاقات بزرگ برای این مجموعه در این سال خبر داد.

زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط

 زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:05:28+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار می‌شود.

قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد

 قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد
2024-04-14T11:05:27+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات

 آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
2024-04-14T11:05:26+03:30
تحقیقات نشان می‌دهد خطای انسانی با سهم ۵۲ درصد بیش‌ترین سهم از تصادفات جاده‌ای در ایران را به خود اختصاص می‌دهد. ناایمن بودن جاده‌ها ۲۰ درصد، عامل مشترک ۱۶ ...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
2024-04-14T11:05:26+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
2024-04-14T11:05:25+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۲۳۵۵ دلار و ۱۴ سنت رسید.

تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال

 تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
2024-04-14T11:05:25+03:30
آیین دیدار نوروزی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با معاونین ، مدیران و سرپرستان با حضور آیت الله رهبر مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی....

دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا

 دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
2024-04-14T11:05:24+03:30
طبق اهدافی که در سال ۱۴۰۲ برای مجتمع فولاد سبا تعریف شده بود...

دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات

 دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
2024-04-14T11:05:23+03:30
معاونت فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، از تحقق تمامی اهداف فولاد مبارکه در بخش فروش و بازاریابی و رشد ۵۰ درصدی میزان درآمد حاصل از فروش محصولات فولاد مب...

آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر

 آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر
2024-04-14T11:05:23+03:30
طرح ویژه خدمات و امداد شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو هم‌زمان با ایام تعطیلات عید سعید فطر از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ‌ماه امسال اجرا می‌شود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
2024-04-14T11:05:22+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد افزایش به ۲۳۸۸ دلار و ۷۷ سنت رسید.

طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت

 طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
2024-04-14T11:05:21+03:30
قیمت جهانی طلا با ادامه روند صعودی خود، در معاملات امروز از ۲۴۰۰ دلار عبور کرد.

خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است

 خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است
2024-02-26T06:01:09+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان مراسم رونمایی از محصولات «نو» بانک تجارت، این محصولات را نمونه‌ای موفق در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-26T06:01:09+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
2024-02-26T06:01:08+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۴ درصد افزایش به ۲۰۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.

حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی

 حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیرعامل ایران خودرو از برنامه اشتغال افراد آموزش‌دیده «هنرستان فنی و حرفه‌ای ایساکو» در شبکه خدمات پس از فروش و قطعه‌سازان طرف قرارداد این گروه ص...

ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص

 ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیر توسعه فناوری بانک پارسیان از ارائه سفته الکترونیک با ویژگی‌های خاص به عنوان یک سند معتبر و قابل تأیید...

بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا

 بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
2024-02-20T16:21:28+03:30
همزمان با اعیاد شعبانیه، طرح «مهر سینا» در بانک سینا با موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی مشتریان اجرایی شده است.

اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

 اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
2024-02-20T16:21:28+03:30
اسامی برگزیدگان سی‌وهشتمین قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران ویژه بهمن ماه ۱۴۰۲، اعلام شد.

عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند

 عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
2024-02-20T16:21:27+03:30
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن گفت: بانک های توسعه ای بر اساس بانکداری نسل چهار باید معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)