میرنیوز

بررسی زیست کنکور ۱۴۰۰ از نگاه روح الله ابوالحسنی، مدرس زیست کنکور

بررسی زیست کنکور ۱۴۰۰ از نگاه روح الله ابوالحسنی، مدرس زیست کنکور 2021-07-31T11:49:20+04:30

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، دست‌یابی به رشته‌هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی، هر سال سخت‌تر از سال قبل می‌شود تا جایی که این موضوع تبدیل به یک دغدغه بسیار مهم برای داوطلبان و حتی والدین آن‌ها شده است. در بین تمام دروس کنکور تجربی، زیست بالاترین ضریب را به خود اختصاص می‌دهد و به دلیل همین اهمیت، برای قبولی در رشته‌های تراز اول، باید به درصد بالایی از سوالات آن پاسخ داد.

روح الله ابوالحسنی متولد ۱۳۷۲ از شهر تهران است. وی فارغ‌التحصیل پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است و به دلیل علاقه به آموزش زیست کنکور، از همان دوران دانشجویی شروع به فعالیت در این زمینه کرد. با ورود به عرصه آموزش مجازی، مجموعه “ نکته زیست ” را تأسیس کرد و تا کنون بیش از ۲۰۰ ساعت فیلم آموزشی پرفروش را در اختیار دانش آموزان قرار داده است.

از نظر سختی سوالات، زیست کنکور ۱۴۰۰ چگونه بود؟

متأسفانه زیست امسال مانند سال گذشته، سخت بود! البته من هم مانند بسیاری از داوطلبین مشکلی با سختی سوالات نداشته و ندارم، چون کنکور یک آزمون رقابتی است و آنچه مهم است رتبه داوطلب است نه درصدهایش. ولی مشکل اساسی این بود که درصد قابل توجهی از سوالات مبهم و قابل تفسیر بودند و این موضوع به دور از عدالت و انصاف است.

آیا این روند برای کنکور ۱۴۰۱ اصلاح خواهد شد؟

با توجه به سوالات زیست ۹۹ و ۱۴۰۰ و تجربه‌ای که از کنکور نظام قدیم دارم، احتمالاً این روند ا صلاح نخواهد شد و کنکوری‌ها باید خودشان را با این شرایط سازگار کنند. متأسفانه کنکور بیشتر شبیه به یک جنگ روانی شده و داوطلبان در کنار درس خواندن باید مدیریت بحران و جلسه را نیز تمرین کنند.

آیا برای پاسخ به سوالات، زمان کافی در نظر گرفته شده بود؟

مسلماً نه! زمان قانونی پاسخگویی به ۵۰ سوال زیست، فقط ۳۶ دقیقه است؛ یعنی هر سوال فقط ۴۲ ثانیه! در صورتی که سوالات زیست ۱۴۰۰ به قدری پیچیده و طولانی طرح شده بودند که تجزیه و تحلیل آن نیاز به زمان خیلی بیشتری داشت.

راه حل شما برای جبران کمبود وقت چیست؟

من همیشه برای حل این مشکل سه راه حل را پیشنهاد می‌کنم:

۱. داوطلبانی که هدفشان فقط قبولی در رشته‌های زیرگروه یک، مانند پزشکی، دندانپزشکی و … است از پاسخ دادن به سوالات زمین‌شناسی به طور کامل صرف‌نظر کنند و تمام زمان آن (۲۰ دقیقه) را به زیست اختصاص دهند (در زیر گروه یک، ضریب زمین‌شناسی صفر است).

۲. استفاده از تکنیک ضربدر منها و زمان نقصانی، کمک بسیار بزرگی به مدیریت زمان داوطلبان می‌کند؛ در دور اول بهتر است از سوالات چند موردی صرف‌نظر کنند و با زدن علامت ضربدر در کنارشان، آن‌ها را به دور دوم پاسخگویی موکول کنند. در کتاب "یک قدم تا پزشکی" راجع به این موضوع مفصل توضیح داده‌ام. برای تهیه این کتاب کافی است نام آن را در گوگل سرچ کنید.

۳. تسلط پایین به حفظیات زیست، سرعت پاسخگویی را کُند و درصد خطا را افزایش می‌دهد، به همین دلیل استفاده از فلش کارت زیست و جعبه لایتنر برای افزایش تسلط و انتقال مطالب به حافظه بلند مدت را به همه کنکوری‌ها توصیه می‌کنم. روش لایتنر، یک روش استاندارد و جهانی است که با کم‌ترین تلاش می‌توانید مطالب را به حافظه بلندمدت خود منتقل کنید. راجع به نحوه کار با این جعبه، در وبسایتم مطالب زیادی را قرار داده‌ام.

با توجه به این سطح سوالات، چه کتاب کمک‌آموزشی را توصیه می‌کنید؟

همچنان معتقدم کتاب میکرو طبقه‌بندی گاج انتخاب مناسبی است.

سوالات مرتبط با شکل چگونه بودند؟

آنچه من احساس کردم حضور پررنگ‌تر و موشکافانه‌تر سوالات از شکل‌های کتاب درسی بود و دانش‌آموزان نسبت به گذشته باید با دقت بیشتری به شکل‌ها نگاه کنند.

البته همیشه حین تدریس سعی می‌کنم علاوه بر بررسی دقیق و کامل شکل‌های کتاب، چند شکل جذاب خارج از کتاب نیز با شاگردانم بررسی کنم تا یادگیری عمیق‌تر و ملموس‌تری رخ دهد. به طور کلی تصاویر، بخش بسیار مهمی از زیست‌شناسی را تشکیل می‌دهند و دانش‌آموزان همیشه باید با وسواس خاصی به آن‌ها نگاه کنند و تصاویر را به حافظه تصویریشان بسپارند.

بودجه‌بندی سوالات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به طور کلی تعیین بودجه‌بندی دقیق زیست کنکور به دلیل داشتن سوالات ترکیبی، کمی دشوار است ولی امسال بودجه‌بندی زیست کمی تغییر پیدا کرده بود؛ سهم زیست دوازدهم افزایش و سهم زیست دهم کاهش پیدا کرده بود. سهم زیست یازدهم هم تقریباً مثل سال گذشته بود.

البته برای داوطلبی که به دنبال قبولی پزشکی است جواب این سوال بی‌فایده است، زیرا برای رسیدن به درصد بالا و پاسخگویی به سوالات ترکیبی، باید کل مباحث را با دقت بالا مطالعه کند و چیزی را از قلم نیندازد.

وضعیت سوالات ترکیبی چگونه بود؟

هر ساله شاهد طراحی سوالات ترکیبی جالبی هستیم که حتی برخی از آن‌ها مربوط به پنج فصل مختلف می‌شوند! زیست امسال مانند سال ۹۹ بسیار ترکیبی طرح شده بود!

برای پاسخ به سوالات ترکیبی، چه راهکاری را توصیه می‌کنید؟

راهکاری من برای پاسخ این سوالات، بسیار ساده است! فقط کافی است دو مورد را رعایت کنید:

ابتدا هر مبحث را سر جای خودش خوب یاد بگیرید و با استفاده از تکرار اصولی (لایتنر)، به آن تسلط کامل پیدا کنید. باز هم تاکید می‌کنم که استفاده از جعبه لایتنر را بسیار جدی بگیرید.

با تست زدن و شرکت مستمر در آزمون، مهارت ترکیبی فکر کردن را تمرین کنید.

متأسفانه بسیاری از داوطلبان به جای اینکه ترکیبی فکر کنند، سعی می‌کنند که با مطالعه جزوات ترکیبی حجیم، ترکیبی حفظ کنند. برخلاف تصور عموم، این کار نتیجه‌ای جز هدر رفتن وقت و هزینه ندارد!

آیا نقش تکنیک‌های تست‌زنی در زیست ۱۴۰۰ مانند گذشته پررنگ بود؟

بله، تکنیک تست زنی مانند کنکور ۹۹ نقش پررنگی داشت! با توجه به کمبود وقت شدید در کنکور ۱۴۰۰، تکنیک‌های تست‌زنی می‌توانست یک برگ برنده عالی برای داوطلبان باشد. به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم با مراجعه به کانال آپارات من (آپارات روح‌اله ابوالحسنی) تکنیک‌های تست‌زنی را یاد گرفته و تمرین کنند.

و سخن آخر...

به نظر من زیست ۱۴۰۰ نسبت به زیست ۹۹ کمی سخت‌تر و مبهم‌تر بود، به همین دلیل داوطلبان باید بسیار قوی‌تر از گذشته عمل کنند؛ هم مسلط‌تر و هم تکنیکی‌تر که راجع به آن تا حد ممکن صحبت کردم. این سختی زیاد شاید فرصتی برای غربال کردن دانش‌آموزان عالی از خوب باشد. من همیشه سعی می‌کنم باکیفیت‌ترین آموزش‌ها را در اختیار شاگردانم قرار دهم و امیدوارم آن‌ها نیز به خوب بودن قانع نباشند و با استفاده از این آموزش‌ها و تلاش مستمر، داوطلبانی "عالی" باشند تا به آرزویشان یعنی "قبولی پزشکی" برسند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
2024-04-14T11:46:02+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۵ میلیون تومان است.

زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط

 زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:46:01+03:30
دهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. دارایی موضوع این حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:33+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۲۸۶ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:32+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد

 خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
2024-04-14T11:05:32+03:30
با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و تحولات خاورمیانه، قیمت طلا و ارز در بازار داخلی با افزایش محسوس همراه شده است. طبق اعلام فعالان بازار طلا و جواهر، حباب ...

قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه

 قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۲۲۸۱ دلار و ۴۸ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۲۳۴۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
2024-04-14T11:05:30+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست

 کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
2024-04-14T11:05:29+03:30
کشتی آرای با تأکید بر کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی قیمت دلار، گفت: فعالان بازار با احتیاط عمل می کنند و دیگر کسی طلا نمی خرد.

مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد

 مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
2024-04-14T11:05:28+03:30
شهریار محمدی راد سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ شرکت پاکسان دانست و از اتفاقات بزرگ برای این مجموعه در این سال خبر داد.

زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط

 زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:05:28+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار می‌شود.

قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد

 قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد
2024-04-14T11:05:27+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات

 آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
2024-04-14T11:05:26+03:30
تحقیقات نشان می‌دهد خطای انسانی با سهم ۵۲ درصد بیش‌ترین سهم از تصادفات جاده‌ای در ایران را به خود اختصاص می‌دهد. ناایمن بودن جاده‌ها ۲۰ درصد، عامل مشترک ۱۶ ...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
2024-04-14T11:05:26+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
2024-04-14T11:05:25+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۲۳۵۵ دلار و ۱۴ سنت رسید.

تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال

 تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
2024-04-14T11:05:25+03:30
آیین دیدار نوروزی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با معاونین ، مدیران و سرپرستان با حضور آیت الله رهبر مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی....

دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا

 دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
2024-04-14T11:05:24+03:30
طبق اهدافی که در سال ۱۴۰۲ برای مجتمع فولاد سبا تعریف شده بود...

دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات

 دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
2024-04-14T11:05:23+03:30
معاونت فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، از تحقق تمامی اهداف فولاد مبارکه در بخش فروش و بازاریابی و رشد ۵۰ درصدی میزان درآمد حاصل از فروش محصولات فولاد مب...

آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر

 آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر
2024-04-14T11:05:23+03:30
طرح ویژه خدمات و امداد شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو هم‌زمان با ایام تعطیلات عید سعید فطر از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ‌ماه امسال اجرا می‌شود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
2024-04-14T11:05:22+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد افزایش به ۲۳۸۸ دلار و ۷۷ سنت رسید.

طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت

 طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
2024-04-14T11:05:21+03:30
قیمت جهانی طلا با ادامه روند صعودی خود، در معاملات امروز از ۲۴۰۰ دلار عبور کرد.

خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است

 خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است
2024-02-26T06:01:09+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان مراسم رونمایی از محصولات «نو» بانک تجارت، این محصولات را نمونه‌ای موفق در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-26T06:01:09+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
2024-02-26T06:01:08+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۴ درصد افزایش به ۲۰۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.

حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی

 حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیرعامل ایران خودرو از برنامه اشتغال افراد آموزش‌دیده «هنرستان فنی و حرفه‌ای ایساکو» در شبکه خدمات پس از فروش و قطعه‌سازان طرف قرارداد این گروه ص...

ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص

 ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیر توسعه فناوری بانک پارسیان از ارائه سفته الکترونیک با ویژگی‌های خاص به عنوان یک سند معتبر و قابل تأیید...

بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا

 بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
2024-02-20T16:21:28+03:30
همزمان با اعیاد شعبانیه، طرح «مهر سینا» در بانک سینا با موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی مشتریان اجرایی شده است.

اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

 اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
2024-02-20T16:21:28+03:30
اسامی برگزیدگان سی‌وهشتمین قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران ویژه بهمن ماه ۱۴۰۲، اعلام شد.

عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند

 عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
2024-02-20T16:21:27+03:30
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن گفت: بانک های توسعه ای بر اساس بانکداری نسل چهار باید معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)