میرنیوز

چرا و چگونه دو ماسک روی هم بزنیم؟

چرا و چگونه دو ماسک روی هم بزنیم؟ 2021-03-13T10:53:20+03:30

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، استفاده از ماسک در کنار حفظ فاصله اجتماعی به عنوان جدی‌ترین شیوه مقابله با همه‌گیری کرونا معرفی شده است. پس از چند ماه از شیوع کرونا، همه متخصصین به این نتیجه رسیدند که ماسک تنها وسیله‌ای است که می‌تواند انتقال ویروس از افراد ناقل و بیمار به فرد سالم را تا حد زیادی کنترل کند.

با توجه به توافقی که دانشمندان روی استفاده از ماسک داشتند، فرهنگ استفاده از آن در تمام دنیا، به ویژه در کشورهای درگیر کرونا گسترش یافت و بسیاری از افراد جامعه شروع به استفاده از آن کردند.

اما چیزی که این روزها باز هم بحث ماسک و شیوه استفاده از آن را پیش کشید، درخواست مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده بود که استفاده از دو ماسک روی هم را به عنوان راهکاری قوی‌تر و کاربردی‌تر از یک ماسک تنها معرفی کرده است. این موضوع باعث شد تا بسیاری از هموطنانمان هم به استفاده از دو ماسک همزمان روی آورند و در نتیجه سوالات بسیاری در مورد نحوه و زمان استفاده از دو ماسک مطرح شود.

در این مقاله قصد داریم به همه سوالات در زمینه استفاده از دو ماسک روی هم پاسخ گوییم. پس تا انتهای آن با ما باشید!

چرا باید از دو ماسک روی هم استفاده کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید اول ببینیم وظیفه ماسک چیست؟

کار اصلی ماسک پالایش (فیلتر کردن) هوای تنفسی است. با هر دم شما حجمی از هوای اطراف را وارد ریه‌های خود و با هر بازدم، مقداری هوا را وارد محیط می‌کنید. کاری که ماسک انجام می‌دهد این است که به مولکول‌های هوا اجازه می‌دهد وارد دستگاه تنفسی شما شوند، اما جلوی ورود ویروس کرونا را می‌گیرد و ویروس‌ها در فیلتر ماسک گیر می‌افتند.

فیلتر ماسک در واقع همان لایه میانی ماسک است که کار فیلتراسیون را انجام می‌دهد. از متداول‌ترین انواع فیلترها می‌توان به ملت بلون اشاره کرد. فیلتر دیگری که اغلب در ماسک‌های نانو مورد استفاده قرار می‌گیرد، SMS (پارچه‌ای که از سه لایه اسپان باند، ملت بلون و اسپان باند به صورت پرس تشکیل شده) است.

اما در هفته‌های اخیر، انتشار ویروس‌های جهش یافته کرونا باعث شده است تا نیاز به فیلتراسیون (پالایش) قوی‌تری داشته باشیم. این ویروس‌ها نسبت به ویروس قبلی سرایت‌پذیرتر هستند و قدرت عفونی بالاتری هم دارند، در نتیجه نیاز به مقابله جدی‌تری دارند.

این موارد باعث شد تا متخصصان مسائل بهداشتی در جهان و ایران توصیه کنند که افراد در صورت امکان از دو ماسک روی هم استفاده کنند. اما در زدن دو ماسک همزمان هم باید نکات مهمی رعایت شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نحوه و چگونگی استفاده همزمان از دو ماسک

در مورد استفاده از دو ماسک روی هم نکته مهمی که وجود دارد این است که باید تلاش کرد دو ماسک مکمل یکدیگر باشند و به کارایی یکدیگر کمک کنند.

بهترین انتخاب در این زمینه استفاده از یک ماسک پارچه‌ای روی یک ماسک سه لایه است.

ماسک سه لایه؛ یکی از متداول‌ترین ماسک‌های مورد استفاده در دوران کروناست. ماسک‌های پارچه‌ای معمولاً بخش زیادی از صورت را می‌پوشانند و با توجه به نرمی خود روی صورت می‌خوابند. این موضوع باعث می‌شود این ماسک ضمن کمک به فیلتراسیون ماسک سه لایه، نشتی هوا از اطراف ماسک ۳ لایه را هم کاهش دهد و باعث شود ترکیب این دو ماسک عملکردی بسیار بهتر از یک ماسک تنها داشته باشد.

از بهترین مزایای استفاده از ماسک پارچه‌ای روی ماسک سه لایه، اقتصادی بودن این ترکیب است. ماسک‌های پارچه‌ای چند بار مصرف هستند و می‌توان به صورتی نامحدود از آنها استفاده کرد. البته این ماسک‌ها با توجه به این که لایه فیلتر ندارند، چندان کاربردی نیستند. اما ترکیب آنها با ماسک سه لایه باعث می‌شود از یک سو هزینه اضافی به فرد تحمیل نشود و تنها لازم باشد همان یک ماسک سه لایه یک‌بار مصرف را تعویض کند و از طرف دیگر کارایی بسیار بالایی به دست آورد. البته توجه داشته باشید که گرچه ماسک‌های پارچه‌ای یک‌بار مصرف نیستند، اما باید هر شب آنها را با آب و مواد شوینده بشویید و خشک نمایید.

نکته مهم این است که در هنگام استفاده از دو ماسک همزمان، نباید تنفس شما دشوار شود.

چه زمانی از دو ماسک روی هم استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد استفاده از دو ماسک همزمان کار آسانی نیست و در نتیجه نمی‌توان توقع داشت همه افراد در همه زمان‌ها از آن استفاده کنند. پس زمان مناسب برای استفاده از ۲ ماسک چیست؟

استفاده از دو ماسک زمانی مناسب است که قصد حضور در مکانی شلوغ یا پرخطر را دارید. برای مثال، در صورتی که در شهر شما ویروس کرونا انگلیسی رواج یافته یا قصد حضور در بیمارستان، بانک‌های شلوغ و مانند آنها را دارید، بهتر است از ماسک‌های دولایه استفاده کنید.

نکات بسیار مهم در زدن دو ماسک روی هم

* از ماسکی استفاده کنید که گیره بینی داشته باشد. گیره بینی به فیکس شدن ماسک روی صورت کمک می‌کند. حواستان باشد که گیره ماسک رو به خوبی روی صورت خود خم کرده و متناسب با فرم صورتتان بکنید.

* مراقبت احساس امنیت کاذب خود باشید. بزرگ‌ترین مشکلی که استفاده از ماسک‌های حرفه‌ای یا دو ماسک روی هم برای افراد ایجاد می‌کند، احساس امنیت در برابر کرونا است. زدن دو ماسک همزمان نباید باعث شود احساس کنید که پشت یک سد نفوذناپذیر هستید.

حفظ فاصله اجتماعی و پرهیز از هر نوع تردد غیرضروری مهم‌ترین چیزی است که باید در این شرایط کرونایی و انتشار ویروس جهش‌یافته انگلیسی رعایت کنید.

* استفاده همزمان از دو ماسک معمولاً تنفس را دشوارتر می‌کند. طبیعی است که برخی افراد نتوانند این حالت را تحمل کنند. اگر جز این افراد هستید و استفاده از دو ماسک تنفسی روی هم باعث می‌شود گاهی مجبور شوید که ماسک‌ها را پایین آورده و به طور آزاد تنفس کنید، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. این کار ریسکی بالاتر از استفاده از یک ماسک دارد و پیشنهاد ما به شما این است که تنها از یک ماسک استفاده نمایید.

* سعی کنید از ماسک‌های مشابه هم استفاده نکنید. بهترین پیشنهاد در این زمینه استفاده از یک ماسک پارچه‌ای روی یک ماسک سه‌لایه است. استفاده از دو ماسک سه‌لایه روی هم اثر چندانی در بهبود فیلتراسیون ندارد. با توجه به این که کناره‌های دو ماسک مشابه هم هستند، همپوشانی خاصی رخ نمی‌دهد و نشت هوا از لبه‌های ماسک کاهش نمی‌یابد. برخی دانشمندان نیز پیشنهاد کرده‌اند که هیچ وقت از دو ماسک سه لایه بر روی هم استفاده نشود. چرا که استفاده همزمان از دو ماسک سه لایه، باعث می‌شود که فیت شدن ماسک‌ها روی صورت بدتر شود.

* با ماسک‌های N۹۵ و N۹۹ بدون سوپاپ، از ماسک دیگری استفاده نکنید. این گونه ماسک‌ها به طور طبیعی دارای قدرت پالایش ۹۵ درصدی و ۹۹ درصدی هستند که برای مقابله با کرونا کفایت می‌کند. استفاده از ماسک دیگری روی این ماسک‌ها هم کاری نسبتاً بی‌فایده است و هم تنفس را بسیار دشوار می‌کند که ممکن است عوارض جانبی ایجاد نماید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
2024-04-14T11:46:02+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۵ میلیون تومان است.

زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط

 زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:46:01+03:30
دهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. دارایی موضوع این حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:33+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۲۸۶ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:32+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد

 خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
2024-04-14T11:05:32+03:30
با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و تحولات خاورمیانه، قیمت طلا و ارز در بازار داخلی با افزایش محسوس همراه شده است. طبق اعلام فعالان بازار طلا و جواهر، حباب ...

قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه

 قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۲۲۸۱ دلار و ۴۸ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۲۳۴۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
2024-04-14T11:05:30+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست

 کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
2024-04-14T11:05:29+03:30
کشتی آرای با تأکید بر کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی قیمت دلار، گفت: فعالان بازار با احتیاط عمل می کنند و دیگر کسی طلا نمی خرد.

مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد

 مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
2024-04-14T11:05:28+03:30
شهریار محمدی راد سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ شرکت پاکسان دانست و از اتفاقات بزرگ برای این مجموعه در این سال خبر داد.

زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط

 زمان جدید حراج شمش طلا اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:05:28+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار می‌شود.

قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد

 قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ یورو رشد کرد
2024-04-14T11:05:27+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات

 آدرس غلط درباره تاثیر خودروهای داخلی بر تصادفات
2024-04-14T11:05:26+03:30
تحقیقات نشان می‌دهد خطای انسانی با سهم ۵۲ درصد بیش‌ترین سهم از تصادفات جاده‌ای در ایران را به خود اختصاص می‌دهد. ناایمن بودن جاده‌ها ۲۰ درصد، عامل مشترک ۱۶ ...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
2024-04-14T11:05:26+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
2024-04-14T11:05:25+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۲۳۵۵ دلار و ۱۴ سنت رسید.

تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال

 تحول ساختار تولید ذوب آهن اصفهان در راستای تحقق شعار سال
2024-04-14T11:05:25+03:30
آیین دیدار نوروزی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با معاونین ، مدیران و سرپرستان با حضور آیت الله رهبر مسئول هماهنگی تبلیغات اسلامی....

دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا

 دست‌یابی به بالاترین میزان تولید در تاریخ فولاد سبا
2024-04-14T11:05:24+03:30
طبق اهدافی که در سال ۱۴۰۲ برای مجتمع فولاد سبا تعریف شده بود...

دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات

 دستاوردهای فولاد مبارکه در بازاریابی وفروش محصولات
2024-04-14T11:05:23+03:30
معاونت فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، از تحقق تمامی اهداف فولاد مبارکه در بخش فروش و بازاریابی و رشد ۵۰ درصدی میزان درآمد حاصل از فروش محصولات فولاد مب...

آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر

 آمادگی شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در تعطیلات عید فطر
2024-04-14T11:05:23+03:30
طرح ویژه خدمات و امداد شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو هم‌زمان با ایام تعطیلات عید سعید فطر از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ‌ماه امسال اجرا می‌شود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
2024-04-14T11:05:22+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد افزایش به ۲۳۸۸ دلار و ۷۷ سنت رسید.

طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت

 طلای جهانی از ۲۴۰۰ دلار گذشت
2024-04-14T11:05:21+03:30
قیمت جهانی طلا با ادامه روند صعودی خود، در معاملات امروز از ۲۴۰۰ دلار عبور کرد.

خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است

 خاندوزی: محصولات بانک تجارت نمونه‌ای موفق در خدمات بانکی کشور است
2024-02-26T06:01:09+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان مراسم رونمایی از محصولات «نو» بانک تجارت، این محصولات را نمونه‌ای موفق در تامین مالی بخش‌های مختلف اقتصاد کشور...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-26T06:01:09+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
2024-02-26T06:01:08+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۴ درصد افزایش به ۲۰۳۵ دلار و ۴۰ سنت رسید.

حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی

 حمایت ایران خودرو از نوجوانان و جوانان آموزش دیده بهزیستی
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیرعامل ایران خودرو از برنامه اشتغال افراد آموزش‌دیده «هنرستان فنی و حرفه‌ای ایساکو» در شبکه خدمات پس از فروش و قطعه‌سازان طرف قرارداد این گروه ص...

ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص

 ارائه سفته الکترونیک پارسیان با ویژگی‌های خاص
2024-02-20T16:21:29+03:30
مدیر توسعه فناوری بانک پارسیان از ارائه سفته الکترونیک با ویژگی‌های خاص به عنوان یک سند معتبر و قابل تأیید...

بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا

 بخشودگی جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط در بانک سینا
2024-02-20T16:21:28+03:30
همزمان با اعیاد شعبانیه، طرح «مهر سینا» در بانک سینا با موضوع بخشودگی جرایم دیرکرد در بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی مشتریان اجرایی شده است.

اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد

 اسامی برگزیدگان بهمن ماه قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران اعلام شد
2024-02-20T16:21:28+03:30
اسامی برگزیدگان سی‌وهشتمین قرعه‌کشی تسهیلات طرح "امید رفاه" بانک رفاه کارگران ویژه بهمن ماه ۱۴۰۲، اعلام شد.

عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند

 عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن: بانک های توسعه ای معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
2024-02-20T16:21:27+03:30
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن گفت: بانک های توسعه ای بر اساس بانکداری نسل چهار باید معماری کسب و کار و فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)