میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجتالاسلام حامد کاشانی در برنامه سحرگاهی "ماه من" به بیان برخی گزارههای اخلاقی و آداب رفتاری و عبادی امیرالمؤمنین (ع) پرداخت.
وی گفت: امیرالمؤمنین گاهی چنان در محراب عبادت محضر خداوند ضجه میزد که از هوش میرفت. وقتی نزد حضرت زهرا (س) میآمدند و گزارش میدادند، ایشان میفرمود به خاطر خشیت از پروردگار عالم به این حالت در آمده است؛ به همین دلیل میبینیم سیدالشهداء در دعای مشهور خویش فرمود اللَّهُمَّ أَنْتَ مُتَعَالِی الْمَکَانِ عَظِیمُ الْجَبَرُوتِ شَدِیدُ الْمِحَالِ غَنِیٌّ عَنِ الْخَلاَئِقِ؛ای خدای خدایا تو بلند مقامِ با جلال و جبروت محکم تدبیر، بینیاز از خلق هستی.» امام باقر (ع) میگوید وقتی وارد اتاق پدرم شدم و او را به این حال عبادت دیدم، نتوانستم خودداری کنم؛ بنا کردم زار زار گریه کردن. حضرت به پسرش امام باقر فرمود «مَنْ یَقْوَى عَلَى عِبَادَةِ عَلِیٍّ ع؛ چه کسی میتواند مثل علیبنابیطالب عبادت کند؟»
کاشانی در ذکر ویژگی هیبتگونه امیرالمؤمنین گفت: در میدان نبرد به قدری هیبت داشتند که دشمنان قالب تهی میکردند؛ از این رو وقتی از آن حضرت میپرسیدند چطور در میدان نبرد بر پهلوانان عرب غلبه میکنی، بِمَ غَلبتِ الأقران؟ میفرمود به خاطر هیبتی که از جانب من بر قلبهایشان قرار میگیرد؛ بِتَمَکُّنِ هَیبَتی فِی قُلوبِهم. به همین دلیل نوشتند پهلوانان از هیبت ایشان بند دلشان پاره میشد. این هیبتی است که با اهل بیت وحی همراه است. در روایات داریم وقتی حضرت زهرا (س) از محشر عبور میکنند امر میشوند چشمهای خود را فرو اندازند و سرهای خود را پایین بگیرند که فاطمه میخواهد عبور کند. غُضّوا أبصارکُم و نَکِّسوا رؤوسَکم، هَذه فاطمة؛ قیامت که صحنه محرم و نامحرمی نیست؛ همچنان که خورشید را نمیتوانیم به طور مستقیم ببینیم، تاب دیدن عظمت این بزرگواران را نخواهیم داشت.
وی افزود: شاگردان ایشان میگفتند از مادر به ما مهربانتر و دلسوزتر بود، منتها میگفتند لا نکلمه لهیبته؛ از هیبتش نمیتوانستیم صحبت کنیم یا نوشتند لا نرفع أعیُنِنا إلیهِ لِعَظِمَتِه. از عظمتی که داشت نمیتوانستیم چشم از ایشان برگردانیم؛ منتها برای آنکه مردم بتوانند با ایشان ارتباط بگیرند، شوخی میکرد. این مسئله دستاویزی برای مخالفان شده بود برای آنکه بگویند او اهل مزاح است و نمیتواند حکومتداری کند.
این کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به ویژگی تواضع امیرالمؤمنین در قبال زیردستان خود گفت: امیرالمؤمنین با قنبر به سمت بازار رفتند تا لباسی خریداری کنند. حضرت لباس گرانتر را به قنبر داد و ارزانتر را خودشان برداشتند. قنبر عرض کرد: اى امیرالمؤمنین، شما به آن سزاوارترى، شما به منبر مىروى و براى مردم خطبه مىخوانى. تَصعَدُ المِنبَرَ وتَخطُبُ النّاسَ. امام فرمود: اى قنبر، تو جوانى و شور جوانى دارى و من از خداى خود شرم دارم که بر تو برترى یابم. یا قَنبَرُ، أنتَ شابٌّ ولَکَ شِرَّةُ الشَّبابِ وأنَا أستَحیی مِن رَبّی أن أتَفَضَّلَ عَلَیکَ. امیرالمؤمنین اینگونه توجه به زیردستان خود دارد و به فکر حالات و نشاط اطرافیان خود است.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر