میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ارکستر ملی نغمه باران چندین سال است در بازار موسیقی ایران فعالیت میکند و با تمام پستی و بلندیهایی که موسیقی ارکسترال ایران به خودش دیده همچنان به حیاتش ادامه میدهد. ارکستر ملی نغمه باران به مدیریت علی امیرقاسمی در آخرین حضورش روی صحنه که با همراهی گروه کر کیانا خواجه و رهبری محمدرضا صفوی همراه بود با رپرتواری متنوع روی صحنه رفت.
رِنگ اصفهان، جلوه بستان، سنگ خارا، نیمه شبان، کبوتر، کنسرتینو سنتور استاد حسین دهلوی، به یاد صبا، بهشت یاد، رفتی، غوغای ستارگان، از من بگذر و در نهایت ای ایران قطعاتی بود که در این اجرا به گوش مخاطبان رسید. مخاطبانی که در میان اجراهای متنوع موسیقی پاپ، کنسرتی ارکسترال را برای دیدن انتخاب کرده بودند.
نسبت به اجراهای پیشینِ این ارکستر، آنها کیفیت بالاتری نسبت به گذشته ارائه کردند و صدادهی ارکستر مطلوبتر بود.
بخش زهیها منسجمتر و در اجرای پیتزیکاتوها هماهنگتر از گذشته عمل کردند. اما در بخش بادی چوبیها ضعفهایی در اجرا به گوش میرسید که از بین سازهای بادی، «ابوا» از نظر ریتم اشتباهاتی داشت.
گویا باید این نکته را بپذیریم که اجرای نوانسها به پاشنه آشیل بسیاری از ارکسترها و نوازندگان در ایران تبدیل شده است و البته نغمه باران نیز از این ماجرا مستثنا نبود.
ارکستر نغمه باران، در بخش آوازی هم مشکلاتی از نظر کیفی داشت. البته این ارکستر مدتهاست که عملکرد خوبی در بخش آواز ارائه نمیدهد.
خواننده در چنین اجراهایی که برخوردار از رپرتواری متشکل از قطعات آوازی است نقش مهمی دارد و باید از نظر کیفی و البته جذب مخاطب، قابل دفاع باشد. شاید یکی از دلایلی که نغمه باران در طول این سالها نتوانسته گستره مخاطبان خود را بیشتر کند، ضعف در همین بخشِ آواز است.
اما درخشانترین بخش این کنسرت اجرای کنسرتینو برای سنتور اثر زیبای حسین دهلوی بود. این قطعه سنتور امین صادقیان همراه بود و باید گفت که ارکستر تا حد قابل قبولی از پس اجرای این قطعه برآمد. البته ارکستر نغمه باران در بهمن سال 1400 تجربه اجرای این قطعه را داشته و این بار به مراتب با تجربهتر و پختهتر آن را نواخت.
رهبری ارکستر نغمه باران را محمدرضا صفوی برعهده دارد. درباره او باید گفت؛ صفوی در طول چند سال تجربه کار با این ارکستر اعتماد به نفس و پختگی بیشتری کسب کرده است. آنها برای اجرایشان رپرتواری متنوع و جذاب برای مخاطبان، طراحی کرده بودند که باید به نیکی از آن یاد کرد.
شکی نیست که ارکستر نغمه باران، هنوز با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند و برای طی کردنِ مسیر پیشرفت بیش از اینها باید تلاش کند. در کل بخش مهمی از پیشرفتی که در ارکستر به چشم میخورد را باید نتیجه هدایت این چند سالِ محمدرضا صفوی دانست.
ارکستر نغمه باران با توجه به ظرفیت بالا و توانمندی که دارد و نظر به حمایت بخش خصوصی و سرمایه مادی و معنوی علاقمندان به موسیقی در این کشور میتواند آیندهای مملو از فعالیتهای مختلف در کشور داشته باشد.
اجرای ارکستر ملی نغمه باران شامگاه پنجشنبه 21 دی 1402 در تالار وحدت روی صحنه رفت.
نوشته: فرید پریش
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر