میرنیوز

مروری بر خاطرات مروجان حجاب؛ از ادب حاج آقا تا دختری که مادرش را با حجاب کرد

 مروری بر خاطرات مروجان حجاب؛ از ادب حاج آقا تا دختری که مادرش را با حجاب کرد 2023-12-12T10:05:13+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب باید بر افزایش آگاهی افراد تاکید کرد و باید دیدگاه اسلام به طور جامع و زیبا در زمینه ضرورت، فلسفه و فواید عفاف و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی بیان شود تا زمینه پذیرش فطری و درک حقیقت عقلانی و منطقی حجاب برای جوانان فراهم شود.

این مسئولیت علاوه بر اینکه بر عهده تک تک افراد جامعه است، بیش از هر چیز بزرگ بر عهده مبلغان است؛ چه مبلغانی که به شیوه چهره به چهره به امر تبلیغ می‌پردازند و چه آنان که با قلم خویش در رسانه‌های جمعی و به ویژه فضای مجازی به فعالیت مشغول هستند.

در کتاب «پوشش و آرامش» 41 خاطره تبلیغی در عرصه ترویج حجاب و عفاف آمده است که مبلغان مختلف در شرایط متفاوت برای تشویق دیگران به حجاب از آن استفاده کرده‌اند در ادامه مروری داریم بر این کتاب و تعدادی از این خاطرات جالب را با هم می‌خوانیم:

حجت الاسلام والمسلمین گل زاده/ اگر همه با ادب باشند....

سفر تبلیغی به مشهد رفته بودم. نزدیک حرم نانوایی سنگکی بود. من به نانوایی رفتم تا نان بخرم. زمان شلوغی زائر بود. خانمی با وضعیت بد حجاب و آرایش غلیظ توی صف ایستاده بود. جمعیت زیاد بود و خیلی از آقایان به خانم نگاه می‌کردند با خودم گفتم: «اگر الان از صف بروم برای رعایت  حال فردی خودم، مردم می‌گویند این آخوندها را ببینید ، اجتماعی نیستند و از جمع فرار می‌کنند به این نتیجه رسیدم که با حداکثر احترام، یک خواهش اجتماعی و بشری از این خانم داشته باشم. جلو رفتم و گفتم سلام علیکم حالتان خوب است؟»

گفت: «علیک سلام، ممنون حاج آقا.» با نهایت احترام گفتم از شما به عنوان یک برادر خواهش می‌کنم این چند لحظه‌ای رو که در نانوایی به اجبار هستیم عنایت کنید حجابتون رو بهتر رعایت کنید. زن فوری کل سرش را با شال پوشاند و گفت: «آگه همه این جوری مؤدبانه و احترام آمیز با آدم حرف بزنند کل جامعه گلستان میشه. یک عده، بقیه رو بی دین و ایمان میدونن بابا ما هم مسلمانیم باور کنید.»

حجت الاسلام والمسلمین گل زاده/ میانجی گری بین دختر و پیرزن

روی صندلی‌های ایستگاه اتوبوس نشستم. کتاب را که از کیفم در آوردم چند تا خانم آمدند پا شدم تا آنها بنشینند. ناگهان پیرزنی از روی صندلی بلند شد و با صدای بلند گفت: «دخترک فلان شده تو از خدا و معصومین خجالت نمی‌کشی این جوری بیرون ظاهر شدی؟»

ناگهان دختر عصبانی شد و چند کلمه‌ای که حرف زد، فهمیدم دارد با تندی جواب پیرزن را می‌دهد جلو رفتم و گفتم مادر ممنونم از دغدغه و دلسوزی شما؛ ولی این خواهر ما خدا رو شکر از متدینین جامعه است و حجاب کافی داره شاید ناخواسته موهایش بیرون آمده.

به دختر هم گفتم ممنون از محبت شما که احترام مادر رو نگه می‌دارید مادر ممکنه با شما بد صحبت کرده باشه؛ ولی یقیناً از سر دلسوزی و محبت به شماست.

دختر: گفت من اصلاً اهل مو بیرون گذاشتن نیستم روسریم لیزه و کش چادرم عقب می‌برد. داشتم با موبایلم حرف می‌زدم اصلاً حواسم به موهام نبود که ایشون...

دختر خواست ادامه بدهد اما از هر دو خواهش کردم که همدیگر را در آغوش بگیرند و این پیشنهادم باعث شد تا یک امر به معروف و نهی از منکر موفق صورت بگیرد.

دخترم مرا با حجاب کرد!/حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم پور

ما در طرح ریحانه النبی از مدارس استانهای مختلف بازخورد می‌گرفتیم؛ از دانش آموزان و مدیر گرفتـه تـا معلــم و خانواده‌ها. در استان ارومیه مادر دانش آموز با آرایش و لباس نامطلوب و رفتاری کاملاً متظاهرانه به مدرسه آمده بود؛ ولی دختر خانمش محجبه بود. چادر سر کرده بود و مقنعه‌ای که گردی صورتش را با آن قاب گرفته بود؛ طوری که حتی یک تار مویش هم دیده نمی‌شد. حجاب کامل مرتب و زیبایی داشت که به زیبایی ظاهری و باطنی‌اش می‌افزود. از مادرش که مصاحبه گرفتیم گفت: من نمیدونم این طرح مال کجاست؟ مال اداره آموزش و پرورشه یا جای دیگه؛ ولی طرح خوبیه که داره اجرا میشه من هم خوشحالم که دخترم محجبه است و دو تا چادر براش خریدم.

 در استان تهران هم مادر دختری می‌گفت: «دخترم من را با حجاب کرد. می دونید چرا؟ چون مدام به من می‌گوید مادر شما باید حجابت را رعایت کنی این محرمه این نامحرمه برای همین مجبور شدم حجابم رو توی خونه و بیرون بیشتر رعایت کنم این گونه موارد از برکات طرح ریحانه النبی است و موفقیت این طرح را نشان می‌دهد.»

 

رفتار دختر خردسال در گرایش زن به حجاب/ حجت الاسلام والمسلمین بیاتی

خداوند به بنده سه دختر عطا کرده است. از چهار سالگی دختر کوچکم خاطره‌ای دارم. من و همسرم هر دو در زمینه حجاب و عفاف کار می‌کنیم و بچه‌ها مدام می‌شنوند، بابا درباره عفاف این را گفت. مادر این را گفت. تربیت و رفتار درست این است. مادر برای تقویت عفاف فرزند وظیفه‌اش این است... برای همین این حرف‌ها انگار ملکه ذهنشان شده است.

روزی به پاساژ رفته بودیم برای خرید. همین طور که مغازه‌ها را نگاه می‌کردیم، ناگهان دختر کوچکم گفت: «بابا چرا این خانمه آرایش کرده؟» من و همسرم متوجه شدیم او خانم مانتویی و آرایش کرده‌ای را دیده است. هر چه ما به ویترین نگاه می‌کردیم و می‌خواستیم حواس او را پرت کنیم مدام صورتش را به سمت خانم آرایش کرده می‌گرفت و می‌گفت «مگه مامانش بهش یاد نداده موهاش رو بپوشونه جلوی غریبه‌ها؟»

همسرم در خانه موهای دخترم را درست می‌کند و من تعریف می‌کنم؛ به همین دلیل دخترم می‌گفت «باید تو خونه موهاش رو خوشگل کنه نه بیرون. خدا دوستش نداره موهاش رو میذاره بیرون.»

ما هرچه سعی می‌کردیم حواسش را پرت کنیم بی فایده بود و می‌گفت: «خیلی کار این خانمه زشته. چرا موهاش رو گذاشته بیرون؟» زن از حرف‌های دخترم مات و مبهوت شده بود. او نگاهی به سرتاپای دخترم کرد دخترم هم دستی به چادر و روسری‌اش برد. زن نیم لبخندی زد و دستی به شالش برد و موهایش را پوشاند.

در آن لحظه فکر کردم وقتی امر به معروف و نهی از منکر از زبان بچه‌ها باشد و بچه با همان پاکی، فطرت، معصومیت و صداقتش حرفی را بزند بیشتر روی قلب افراد بدحجاب اثر می‌گذارد و باعث می‌شود پرده‌های غفلت بی توجهی و حتی شهوتشان را کنار بزنند.

غیرت ترکی با منطق دینی/ خانم مجیدی

ماه رمضان هشت سال پیش به مرند تبریز رفته بودم تا در مرکز بسیج شهرشان سخنرانی کنم دهه اول ماه رمضان را با مباحث اعتقادی، شخصی فردی و خانوادگی شروع کردم. نیاز مخاطب را در نظر می‌گرفتم و متناسب با آن صحبت می‌کردم تا کسل نشوند؛ برای والدین درباره تربیت کودک حرف می‌زدم و برای بانوان و مجردها درباره ازدواج و شیوه همسرداری و.... تنها موضوعی که ناراحتم می‌کرد حجاب نامناسب بانوان بود. احساس کردم باید حتماً در سخنرانی‌هایم درباره حجاب و عفاف صحبت کنم. به اهل بیت متوسل شدم تا مدد الهی نصیبم شود و سخنانم تأثیرگذار گردد. به ذهنم رسید که بهترین راه برانگیختن تعصب و غیرت تُرک‌هاست! چون خودم هم ترک هستم در ابتدا سعی می‌کردم با استفاده از عواطف و ویژگی تُرکها بانوان را غیرتمند کنم. بدین صورت که اصل موضوع حجاب را در پایه و بنیاد زندگی زنهای ترک قرار دادم مثلاً برایشان می‌گفتم که زنهای ترک معروف‌اند به سالم زندگی کردن باوفا بودن صبور بودن و... برای همین بینشان طلاق نیست. آن‌ها را به سرمایه و افتخار زنهای ترک حساس می‌کردم که بدانند خیلی ارزشمند است و نباید به بهانه امروزی شدن از بین بردشان. یا سعی می‌کردم آنها را در شرمندگی از احسان و الطاف خداوند قرار بدهم.

به آن‌ها می‌گفتم با دوری از خدا و معصیت در زندگیتان دچارمشکلاتی می‌شوید و بلایی سخت سر نسلتان می‌آورید!»

زن‌ها آن قدر از این مسائل خوششان آمده بود که هر روز پای سخنانم می‌آمدند. من هم برای اینکه بحثم دو طرفه و شاداب باشد، از صحبت‌های روز گذشته پرسش می‌کردم و خودم هم مطلب تازه اضافه می‌کردم یک روز از یکی خانمها پرسیدم: «چه خبر؟»

گفت: «دل درد!»

پرسیدم: «چرا؟»

گفت: «چون گفتید آب دادن به شوهر ثواب دارد تا صبح این قدر به شوهرمون آب دادیم که دل درد گرفت»

همه خندیدند و جلسه شادی شد. همین صمیمیت و شادمانی باعث شده بود که حجاب و عفاف زنها تغییر کند؛ طوری که خیلی از اهالی به دایی‌ام گفته بودند: «از وقتی که خواهر زاده شما اومدن وضعیت پوشش زن‌های شهر خیلی بهتر شده است.»

کتاب «پوشش و آرامش (خاطره نگاری تبلیغی در عرصه ترویج حجاب و عفاف)» اثر سید طاهره موسوی، فاطمه جوادی، احمد نوری و فاطمه تقی‌زاده در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 152 صفحه تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟

 آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
2024-05-19T22:58:52+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران هر روز بخشی از آمار فروش را به درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت مرتبط می‌‌کند،‌ اما این آمار چگونه احصا می‌شود؟

«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید

 «مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
2024-05-19T22:58:52+03:30
«مرد ابدی» نوشته معصومه سپهری از جمله کتاب‌های پرفروش نمایشگاه کتاب تهران در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.

یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین

 یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
2024-05-19T22:58:52+03:30
حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی تا زمانی که در عرصه معارف دین احساس نکنند باید به سمت رسانه بیایند، مردم به تعبیر امام رضا (ع) با زیبایی کلام اهل بیت...

روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»

 روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
2024-05-19T22:58:51+03:30
کتاب «فاطمۀ شهر قم»، شامل ۲۰ روایت داستانی از ۲۰ کرامت حضرت معصومه(س) است که هرکدامشان هم به ماجرایی از گره­‌گشایی­‌های حضرت از کار زائر...

معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌

 معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌
2024-05-19T22:58:51+03:30
محمد معتمدی خواننده و فعال موسیقی، ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و شورای انقلاب فرهنگی برای تدوین سند‌ ملی موسیقی، بر آغاز ذائقه سازی هنری از کاشان تاکید کرد.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد

 هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
2024-05-19T22:58:50+03:30
مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شامگاه ۲۸ اردیبهشت در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهر گرگان برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم

 چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم
2024-05-19T22:58:50+03:30
کتاب «مرد ابدی» با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در نمایشگاه کتاب مواجه شد و توانست به چاپ دوم برسد، در عین حال خبری درباره ساخت سریالی با اقتباس از این...

۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند

 ۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
2024-05-19T22:58:49+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش تسنیم، بیشترین آمار فروش را متوجه ۳ ناشر سرشناس حوزه کودک و نوجوان دانست.

بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون

 بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون
2024-05-19T22:58:49+03:30
عدم پخش «بسته پیشنهادی» تلویزیون یک بحث است و عدم اطلاع‌رسانی تلویزیون بحثی دیگر؛ مدتی است درباره بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون چه در بحث برنامه و...

عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟

 عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟
2024-05-19T22:58:49+03:30
کانال آی‌فیلم عربی در راستای تعامل بیشتر با بینندگان و تحقق خواسته‌هایشان به تازگی اقدام به انجام نظر سنجی از آنها کرده تا به مخاطب‌شناسی که اصل مهمی در سنج...

اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان

 اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
2024-05-19T22:58:49+03:30
سمفونی فلک الافلاک اثری از کامبیز روشن روان پس از سه سال انتظار، در روز ملی لرستان در قلعه فلک الافلاک نواخته می‌شود.

در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟

 در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
2024-05-19T22:58:48+03:30
معاون صدا در جریان اختتامیه سومین دوره جشنواره بین‌المللی پژواک از بین المللی شدن جشنواره مستند رادیویی «پژواک» در دوره بعدی خبر داد.

بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها

 بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها
2024-05-19T22:58:48+03:30
مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در گفت‌وگویی با تسنیم از برنامه‌های این نشر برای ورود جدی به حوزه تولید محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال گفت.

سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد

 سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
2024-05-19T22:58:47+03:30
علیرضا سبحانی نسب ناشر کودک و نوجوان می‌گوید:‌ سونامی ترجمه در بازار نشر کودک نتیجه ناکارآمدی ممیزی در این حوزه است.

عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس

 عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
2024-05-19T22:58:47+03:30
حجت‌الاسلام‌ غلامحسین بشردوست از روزهای فتح خرمشهرمی گوید: رو به روی سه‌راهی جفیر، قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله را در جلوی امامزاده عباس دیدم....

رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند

 رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
2024-05-19T22:58:47+03:30
وزیر ارشاد گفت:‌ در حوزه رسانه‌ای هیچ رسانه‌ای حق ندارد، مردم را نسبت به گذشته پرافتخار پشیمان و نسبت به آینده با شکوه در انتظارش ناامید کند.

تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند

 تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند
2024-05-19T22:58:47+03:30
رئیس دانشگاه تهران گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب جامع، راهنمای مهم برای محققانف اساتید و علما به حساب می‌آید.

نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه

 نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه
2024-05-19T22:58:46+03:30
معاون بین‌الملل موسسه انقلاب اسلامی گفت: کتاب «رمان خوانی با شوق» شامل نقدها و نظرهای رهبر معظم انقلاب درباره رمان‌های خارجی به کوشش محمدحسن مقیسه...

ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!

 ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
2024-05-19T22:58:46+03:30
«وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله قرار بود به عنوان سریال شبانه آی‌فیلم باشد که به یک باره با «هشت و نیم دقیقه» جا به جا شد.

نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟

 نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از ۱۱ روز فعالیت به کار خود پایان داد، اما این نمایشگاه چقدر موفق بود؟ چند گام رو به جلو یا چند گام رو به عقب ...

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)