میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم حجتالسلام محمود ابوالقاسمی در سخنانی با تأکید بر اینکه به استناد قرآن باید نسبت به رویدادها نگاه نشانهشناسانه داشت، گفت: خداوند در بارها انشان ها و مؤمنان را دعوت به توجه آیات کرده و منظور از آیات، آیه های قرآن نیست بلکه نشانه هایی است که خداوند در پهنه عالم قرار داده است. به عنوان نمونه در آیه 105 سوره یوسف میفرماید «وَ كَأَیِّنْ مِنْ آیَةٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ»؛ یعنی و [برای هدایت مردم] در آسمان ها و زمین چه بسیار نشانه هاست که [در غفلت و بی خبری] بر آنها می گذرند در حالی که از آنها روی می گردانند.» سپس در آیه 108 می فرماید «قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی ۖ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِینَ»؛ یعنی این روش من است که بر اساس بصیرت، من و هر آنکه از من تبعیت می کند به سوی خدا فرا می خوانم. این آیه نشان می دهد هر پیامبری روشی برای رشد و تربیت امت خود داشت.
وی افزود: این بصیرت، طبق سیاق همین آیات، به بصیرت نسبت به آیات و نشانه های خدا باز می گردد و با آن بصیرتی که در جامعه به معنای بصیرت سیاسی مطرح است تفاوت دارد؛ از این جهت آنچه مدنظر خداست، «بصیرت آیاتی» است؛ نکته ای که به تعبیر خداوند خیلی ها از آیات اعراض می کنند چه برسد به اینکه بخواهند نسبت به آنها بصیرت داشته باشند.
حجتالاسلام ابوالقاسمی ماجرای غزه را یکی از نشانه هایی دانست که باید نسبت به آن بصیرت داشت و در این باره گفت: وقتی در غزه یک خبرنگار از کودکی می پرسد که آیا می ترسی؟ می گوید این امتحان خداوند است تا ببیند ما تحمل می کنیم یا نه، باید به عمق ماجرا پی برد. یک دستی از غیب آمده و قلوب مردم مسلمان غزه را متحول کرده و آن ها را پذیرای امتحانات الهی کرده است. چنین اتفاق و چنین رشدی تا قبل از این رخ نداده بود.
وی خروش مردم دنیا علیه صهیونیست ها را از دیگر نشانه های خدا دانست و گفت: این مسئله از جمله همان آیاتی است که باید نسبت به آن بصیرت داشت. نشان به اینکه طی 70 سال گذشته ظلم های زیادی علیه مردم فلسطین از سوی صهیونیست ها رخ داد، اما تا به حال اینچنین محکوم نشده بودند و حال می بینیم که دنیا علیه صهیونیست ها صف بستند و آنها را به گوشه ای رانده اند؛ لذا آنجا که خداوند می فرماید «وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ ...»؛ یعنی یهود می گویند دست خدا بسته است، اما دست خودشان بسته باد و لعنت باد بر آنچه قائلند؛ بلکه هر دو دست خداوند باز است. یا در آیه ای دیگر می فرماید «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ»؛ یعنی دست خدا بالای دست آنهاست.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر