میرنیوز

می‌توان نظریه سکولاریسم را به پیش و بعد از انقلاب امام تقسیم کرد/هدف سکولاریسم ضربه زدن به شریعت است

می‌توان نظریه سکولاریسم را به پیش و بعد از انقلاب امام تقسیم کرد/هدف سکولاریسم ضربه زدن به شریعت است 2023-08-27T11:56:40+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین نشست حکمرانی قرآنی که در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهانت به ساحت قرآن کریم اظهار کرد: پدیده اربعین را نباید تنها حسینی تعریف کرد بلکه یک پدیده برای رسیدن به امام زنده یعنی حضرت مهدی (عج) است. حضرت ابراهیم (ع) از خدا پرسید در این بیابان داد بزنم چه می‌شود که پاسخ از سوی خدا آمد من خودم ابلاغ آن را انجام می‌دهم. پس زائران در مسیر اربعین بدانند که در چه جایی گام برمی‌دارند.

معاف یادآور شد: اگر جدایی دین از نظامات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را تعریف کنیم طبعاً در جامعه سکولار تعیین تمام ارزش‌های فرهنگی و روش‌های مدیریتی در جداسازی دین و عرصه‌های دینی می‌باشد. از این رو سکولار با تعابیر دین‌زدایی، دین‌ستیزی یا دین‌گریزی و همچنین دین‌پرهیزی هم‌نشینی می‌کند.

وی افزود: اگر ما سکولاریسم را به این معنا تعریف کنیم همه آیاتی که به تمکن در زمین و قدرت‌های سیاسی اشاره می‌کند در نفی سکولاریسم قابل برداشت است، تمامی آیاتی که به حاکمیت حرف خدا و تاکید بر اجرای نسخه الهی در قرآن پرداخته به نفس سکولاریسم می‌پردازد، برای نمونه در آیه ۳۶ سوره نحل آمده است «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ / و همانا ما در میان هر امتی پیغمبری فرستادیم که خدای یکتا را پرستید و از بتان و فرعونان دوری کنید، پس بعضی مردم را خدا هدایت کرد و بعضی دیگر ضلالت و گمراهی بر آنان حتمی شد، اکنون در روی زمین گردش کنید تا بنگرید عاقبت آنان که (انبیا را) تکذیب کردند به کجا رسید (و آنها چگونه هلاک ابدی شدند).

معاون قرآن و عترت تصریح کرد: این آیه یک الگو یا یک سیاق را بیان می‌کند و اسلام سیاسی از غیر سیاسی که مهم‌ترین مرز را مشخص می‌کند همین آیه است. تمام آیاتی که به استقلال، جهاد در مقابل کفار و نفاق می‌پردازد بیانگر حکومت دینی و نفی سکولاریسم است، علامه طباطبایی یک بحث لطیف و ظریفی دارند که می‌فرمایند «اساسا اگر جایی نفاق دیدید یعنی حکومت دینی در آجا قرار دارد، زیرا در حکومتی که دینی نباشد اساساً نفاق به وجود نمی، آید بلکه در حکومت دینی است که حاکم می‌خواهد دیدگاه دینی را در حکومت اعمال کند و در پی آن نفاق به وجود می‌آید».

معاف ابراز کرد: آیاتی که به تحقق عدالت می‌پردازد مثل آیه ۲۵ سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ / همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند، و آهن (و دیگر فلزات) را که در آن هم سختی (جنگ و کارزار) و هم منافع بسیار بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم، و تا معلوم شود که خدا و رسلش را با ایمان قلبی که یاری خواهد کرد؟ (هر چند) که خدا بسیار قوی و مقتدر (و از یاری خلق بی‌نیاز) است» نیز بیانگر استقرار حکومت دینی است.

وی ادامه داد: این حدید به تعبیر علامه طباطبایی همین اعمال قدرت توسط حکومت دینی است، همچنین تمام آیاتی که حکومت را امانت به دست مردم می‌داند و می‌گوید خیانت نکنید در حکومت مثل سوره انفال آیه ۲۷ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ / ای کسانی که ایمان آوردید، زنهار (در کار دین) با خدا و رسول و در امانت‌های خود با یکدیگر خیانت مکنید در صورتی که می‌دانید». مرحوم علامه طباطبایی در اینجا هم می‌گوید تکرار فعل «تَخُونُوا» حکمتی دارد که منظور از امانت همان امور حکومتی و سیاسی است.

به گفته معاون قرآن و عترت آیاتی که مبحث اطاعات را مثل سوره نساء آیه ۵۹ «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ / ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را اطاعت کنید پیغمبر و اولی الامر از خودتان را» را مطرح می‌کند در آنجا باز هم مفسرین معتقدند «وَأَطِیعُوا» دوم که می‌توانست تکرار نشود همان اطاعات از رسول در امور سیاسی و حکومتی است. اگر حکومت دخالتی در مسائل فردی نداشت همان أَطِیعُوا اول کفایت می‌کرد.

وی اضافه کرد: برخی آیات قرآن به صراحت فرمانده تعیین می‌کند همانند داستان حضرت یوسف (ع) که درخواست می‌کند مرا مسئول امور حکومت کنید. همچنین آیات معروف سوره بقره در مورد داستان جالوت و طالوت نیز به همین شکل است.

معاون قرآن و عترت بیان کرد: مهم است که بدانیم آیات قرآن در این راستا حرف دارد یا خیر، قائلان به سکولاریسم باید نظرات خود را روشن کنند زیرا قرآن که کاملاً روشن است، البته عملکرد جمهوری اسلامی و اینکه حیطه ورود حکومت به مباحث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کجاست نیز پرسشی است که باید پاسخ داده شود، برخی از مباحث از ابتدا در حیطه کار حکومت نبوده و برخی هم بعداً خارج شده است. اما آنچه از قرآن، روایات و سیره اهل‌بیت (ع) روشن است اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم قائل به جمعی از سکولاریسم با دین یا سکولاریسم و قرآن هستیم زیرا با هم متناقض است.

معاف یادآور شد: یکی از مباحثی که این موضوع را داغ کرده است نمایه بدی است که سعی می‌کنند از جمهوری اسلامی نشان دهند، دو قطبی که امروز به پیش آمده است نسبت به اصل نظریه مردم را دچار سوال کرده مبنی بر اینکه آیا حکومتی که دین را آورده است به دین ضربه نزده است، برخی دیگر هم نظریه دیگری دارند که از سال ۵۷ بر روی کیفیت اداره کشور توجه دارند.

وی ادامه داد: مباحث همچون پوسیدگی نهادی، کج کارکردی نهادی، سوءمصرف نهادی، دگردیسی نهادی، بی‌انگیزی در نظام مدیریتی کشورداری، روزمرگی و احساس بی‌آیندگی در بخشی از جوانان، بی‌نتیجه‌گی در برخی نظامات اقتصادی، ناکارآمدی‌های نظامند، ناکارآمدی‌های ساختارمند و رفتارهایی که هرچند سال یکبار باعث کاهش سرمایه اجتماعی نظام می‌شود و اینکه جناح‌های سیاسی به هم اره و تیشه می‌دهند و جمعی از موضوعات این چنینی در مورد حضور دین در حکومت سوال ایجاد کرده است.

معاون قرآن و عترت خاطرنشان کرد: ابر وادی جداسازی دین از سیاست یا علم به عنوان یک رقیب مطرح است، قرآن چیزی فروگذار نکرده است و در همه موارد حرف زده است، خوشبختانه تا به امروز جمهوری اسلامی مچ حریف خود را در این راستا زمین زده است، همین اربعین هفته پیش رو یکی از همین نشانه‌ها است، هگل یک تعبیر دارد که می‌گوید «بدا به حال اندیشه‌هایی که تاریخ از آنها حمایت نمی‌کند».

وی افزود: می‌توانیم سکولاریسم را به پیش از امام راحل و بعد از آن تقسیم کنیم، انقلاب اسلامی سال ۵۷ که تدارک آن از سال ۴۲ آغاز شده است تا زمانی که حکومت اسلامی شکل می‌گیرد بسیاری از مباحث را تغییر داده است، برخی معتقدند روندهای سکولاریسم ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال سابقه دارد اما این تفکر از صدر اسلام با مدعیان و طرفدارانی روبرو بوده است، اما از ۴۴ سال قبل می‌توان نظریه سکولاریسم را به پیش و بعد از انقلاب امام خمینی (ره) تقسیم کرد، امام راحل در انقلاب، دفاع مقدس و سیاست خارجی کاملاً مبتنی بر قرآن عمل کرده است، در ارائه نظریه استقلال و آزادی از دل قرآن ارائه نظر می‌کند، پس ما با روند میدانی با یک رویکرد مثبت مبتنی بر دین و قرآن مواجه هستیم و تمام ماجراها این ۴۴ سال و بردار خارجی با آیه ۲۷ بقره «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ / پس اگر ترک ربا نکردید آگاه باشید که به جنگ خدا و رسول او برخاسته‌اید. و اگر از این کار پشیمان گشتید اصل مال شما برای شماست، که در این صورت به کسی ستم نکرده‌اید و از کسی ستم نکشیده‌اید» توصیف کرد.

معاون قرآن و عترت تصریح کرد: امروز قطار حکومت دینی به راه افتاده است و ریل‌گذاری شده و در مسیر هم به آن سنگ می‌زنند که به خاطر کنش‌های ما است. برخی معتقدند شما امروز نباید از برنامه صحبت کنید بلکه باید از کارنامه حرف بزنید که در پاسخ باید گفت اتفاقاً ما از کارنامه هم که صحبت می‌کنیم برآیند جمهوری اسلامی به عنوان اصلی‌ترین شکل ظهور و و بروز دین در حکومت، مثبت است. از خدا و رسولش را مطرح و مرجع نهایی برای حل اختلافات را اشاره دارد. در همین سوره طاغوت را بارها خداوند بیان می‌کند، البته طاغوت آنقدر مهم است که خداوند در سوره‌های دیگر هم بارها به طاغوت اشاره می‌کنند. خدا در قرآن وقتی پیامبران را نام می‌برد مکرراً می‌گوید ما پیامبری را برای شما انتخاب کردیم که به مردم راه دین داری و اطاعات از خدا و دوری از طاغوت را نشان دهد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟

 آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
2024-05-19T22:58:52+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران هر روز بخشی از آمار فروش را به درگاه‌های غیررسمی و کارت به کارت مرتبط می‌‌کند،‌ اما این آمار چگونه احصا می‌شود؟

«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید

 «مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
2024-05-19T22:58:52+03:30
«مرد ابدی» نوشته معصومه سپهری از جمله کتاب‌های پرفروش نمایشگاه کتاب تهران در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.

یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین

 یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
2024-05-19T22:58:52+03:30
حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی تا زمانی که در عرصه معارف دین احساس نکنند باید به سمت رسانه بیایند، مردم به تعبیر امام رضا (ع) با زیبایی کلام اهل بیت...

روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»

 روایت­‌هایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
2024-05-19T22:58:51+03:30
کتاب «فاطمۀ شهر قم»، شامل ۲۰ روایت داستانی از ۲۰ کرامت حضرت معصومه(س) است که هرکدامشان هم به ماجرایی از گره­‌گشایی­‌های حضرت از کار زائر...

معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌

 معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان می‌توان آغاز کرد‌
2024-05-19T22:58:51+03:30
محمد معتمدی خواننده و فعال موسیقی، ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و شورای انقلاب فرهنگی برای تدوین سند‌ ملی موسیقی، بر آغاز ذائقه سازی هنری از کاشان تاکید کرد.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد

 هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
2024-05-19T22:58:50+03:30
مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار شامگاه ۲۸ اردیبهشت در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهر گرگان برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم

 چند نکته به‌بهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانی‌مقدم
2024-05-19T22:58:50+03:30
کتاب «مرد ابدی» با استقبال کم‌نظیر مخاطبان در نمایشگاه کتاب مواجه شد و توانست به چاپ دوم برسد، در عین حال خبری درباره ساخت سریالی با اقتباس از این...

۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند

 ۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
2024-05-19T22:58:49+03:30
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش تسنیم، بیشترین آمار فروش را متوجه ۳ ناشر سرشناس حوزه کودک و نوجوان دانست.

بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون

 بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون
2024-05-19T22:58:49+03:30
عدم پخش «بسته پیشنهادی» تلویزیون یک بحث است و عدم اطلاع‌رسانی تلویزیون بحثی دیگر؛ مدتی است درباره بدقولی‌های کنداکتوری تلویزیون چه در بحث برنامه و...

عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟

 عرب‌زبان‌ها کدام یک از سریال‌های ایرانی را بیشتر می‌بینند؟
2024-05-19T22:58:49+03:30
کانال آی‌فیلم عربی در راستای تعامل بیشتر با بینندگان و تحقق خواسته‌هایشان به تازگی اقدام به انجام نظر سنجی از آنها کرده تا به مخاطب‌شناسی که اصل مهمی در سنج...

اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان

 اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
2024-05-19T22:58:49+03:30
سمفونی فلک الافلاک اثری از کامبیز روشن روان پس از سه سال انتظار، در روز ملی لرستان در قلعه فلک الافلاک نواخته می‌شود.

در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟

 در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
2024-05-19T22:58:48+03:30
معاون صدا در جریان اختتامیه سومین دوره جشنواره بین‌المللی پژواک از بین المللی شدن جشنواره مستند رادیویی «پژواک» در دوره بعدی خبر داد.

بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها

 بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهی‌ها
2024-05-19T22:58:48+03:30
مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در گفت‌وگویی با تسنیم از برنامه‌های این نشر برای ورود جدی به حوزه تولید محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال گفت.

سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد

 سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
2024-05-19T22:58:47+03:30
علیرضا سبحانی نسب ناشر کودک و نوجوان می‌گوید:‌ سونامی ترجمه در بازار نشر کودک نتیجه ناکارآمدی ممیزی در این حوزه است.

عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس

 عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
2024-05-19T22:58:47+03:30
حجت‌الاسلام‌ غلامحسین بشردوست از روزهای فتح خرمشهرمی گوید: رو به روی سه‌راهی جفیر، قاسم سلیمانی، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله را در جلوی امامزاده عباس دیدم....

رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند

 رسانه‌ها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
2024-05-19T22:58:47+03:30
وزیر ارشاد گفت:‌ در حوزه رسانه‌ای هیچ رسانه‌ای حق ندارد، مردم را نسبت به گذشته پرافتخار پشیمان و نسبت به آینده با شکوه در انتظارش ناامید کند.

تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند

 تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمی‌کند
2024-05-19T22:58:47+03:30
رئیس دانشگاه تهران گفت: قرآن کریم به عنوان کتاب جامع، راهنمای مهم برای محققانف اساتید و علما به حساب می‌آید.

نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه

 نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمان‌های خارجی در راه
2024-05-19T22:58:46+03:30
معاون بین‌الملل موسسه انقلاب اسلامی گفت: کتاب «رمان خوانی با شوق» شامل نقدها و نظرهای رهبر معظم انقلاب درباره رمان‌های خارجی به کوشش محمدحسن مقیسه...

ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!

 ادامه سریال بدقولی‌های کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
2024-05-19T22:58:46+03:30
«وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله قرار بود به عنوان سریال شبانه آی‌فیلم باشد که به یک باره با «هشت و نیم دقیقه» جا به جا شد.

نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟

 نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از ۱۱ روز فعالیت به کار خود پایان داد، اما این نمایشگاه چقدر موفق بود؟ چند گام رو به جلو یا چند گام رو به عقب ...

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)