میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در میز گفتوگوی ویژه «نقد سینما»، امیررضا مافی میزبان رفیعالدین اسماعیلی استاد دانشگاه و سعید مرادی مدیرعامل اتحادیه تهیهکنندگان ایران و عضو مجمع رصتا با موضوع «نظارت بر شبکه نمایشخانگی» بود.
رفیعالدین اسماعیلی استاد دانشگاه ابتدا درباره دلیل نظارت بر شبکه نمایشخانگی مطرح کرد: همه افراد، گروهها، سازمانها و نهادهای مختلف نیاز به نظارت دارند و برای همه لازم است چراکه تا نظارت نباشد به یکسری اتفاقات نمیرسیم. با نگاهی به وضعیت فرهنگی حاکم بر این سریالها به بی ضابطه بودن آن پی میبریم. در حقیقت به مرور زمان وقتی یکسری موارد رعایت نمیشود، کم کم این تصور به وجود میآید که تبدیل به قانون شده است.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شبکه نمایش خانگی میبینیم که مسایلی از جمله خشونت، عشقهای مثلثی، عشق بین محارم و... مطرح و تابوهایی شکسته شده است که در خارج از کشور نیز کمتر آن را میبینیم. البته این مسایل مختص به همه سریالها نیست. پس قطعا باید نظارت دقیقی صورت بگیرد. چه دلیلی دارد که اجازه دهیم در برخی موارد تحریف تاریخ صورت بگیرد و کمتر به خانواده پرداخته و مظلوم واقع شود. در صورتی که ما در حوزههای مختلف فرهنگ غنی داریم.
این استاد دانشگاه درباره مخالفت عدهای از هنرمندان با نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: برخی جوّسازی رسانهای کردند چراکه شاید منافعشان به این گره خورده است که نظارت با صداوسیما نباشد. در نهایت مهم این است که خطر قرمزها و قواعد مشخص شود.
اسماعیلی عنوان کرد: صداوسیما با وجود سلایق مختلف، مخاطبان متفاوت دارد و مثالهای زیادی برای آن میتوان آورد. از نظرمن بهتر از صداوسیما نمیتوان پیدا کرد که بر شبکه نمایش خانگی نظارت داشته باشد چرا که سابقه طولانی و جدی در سریالسازی دارد و به تمام قواعد و قوانین آشناست. بسیاری از هنرمندانی که در شبکه نمایش خانگی اثری میسازند با ساختار صداوسیما آشنا هستند و در این رسانه کار کردهاند.
در ادامه سعید مرادی عضو مجمع رصتا عنوان کرد: فضای مجازی امروز یکی از مسایل جدّی حاکمیت، نظام و دنیاست. از سوی دیگر ساترا به عنوان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور وابسته و زیر مجموعه سازمان صداوسیما تازه شکل نگرفته بلکه سال 1395 تشکیل شده است. نمایش خانگی هم از همان سالها فعالیت خود را آغاز کرد و در سالهای اخیر به شکل پُررنگتری حضور داشت.
مرادی اظهار کرد: ما ابتدا باید واژه نظارت را تعریف کنیم چه برعهده چه کسانی هست. امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی نشستی را با حضور رییس دولت سیزدهم برگزار کرده است و تا مسئول نظارت بر شبکه نمایشخانگی را مشخص کند. با تصمیم جدید گرفته شده شاید یک یا دو پلتفرم مساله دارند و آن هم به شکلی که بوقچیهای مجازی مطرح کردند، نیست. چراکه همان پلتفرمها در حال حاضر با ساترا همکاری میکنند. اخیرا 40 طرح سریال در ساترا بررسی شده است. مسئله اساسی بلاتکلیفی میان تولیدکننده، سفارشدهنده و مرجع نظارتی وجود داشته، مورد چالش همه دوستان است.
وی ادامه داد: ما باید منافع حاکمیت، کاربر و فعالان صنعت را درنظر بگیریم. منافع حاکمیت که مشخص است بر اساس ساختار و قوانین پیش میرود. بحث محتوا به کاربر باز میگردد. از سوی دیگر ساترا، حامی بخش خصوصی و صنعت است و یکی از رسالتهای آن مراقبت از فضای مجازی و نظارت بر آن است که نمایشخانگی بخشی از آن است. شاید بتوان گفت ساختارمندترین، منظم ترین، پاسخگوترین و معتبرترین مجموعه رسانهای که تا به امروز بوده است که به سرعت و در 10 تا 20 روز طرح را بررسی میکند. ساتراست، البته با احترام به وزارت ارشاد.
وی یادآور شد: به عنوان مثال سریال «جیران» حواشی بسیاری داشت اما ساترا تعامل کرد و رافت به خرج داد و با احترام به سکو، گروه سازنده و تولیدکننده و کاربر اثر به پخش رسید. اعتراضی که در حال حاضر وجود دارد، از عدم آگاهی است. از سوی دیگر اینکه صداوسیما خود را شبیه نمایش خانگی بداند، شبیه شوخی است. سازمان صداوسیما با ریشه و سبقه تاریخی و ساترا ریلگذار محتواییاند.
مرادی درباره نظارت بر حقوق و دستمزدها در شبکه نمایشخانگی عنوان کرد: ما در اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و سریال ایران، یکی از جدّیترین آسیبها و چالشهایی که درباره آن بحث میکنیم، نظام حقوق و دستمزد است. در دورهای واژه پولشویی در شبکه نمایش خانگی به چشم میخورد و نظام دستمزد پُررنگ شد. بر این اساس ساترا، مجموعه رصتا را راهاندازی کرده که متشکل از مدیران و مالکان سکوهای مختلف است و در حال حاضر 400 سکو عضو این مجمعاند. در این مجمع درباره سابقه فعالیت تهیهکنندگان، ورود سرمایه و حقوق و دستمزد صحبت میشود و ما نسبت به آن نظارت داریم.
وی خاطرنشان کرد: ساترا روی بخش حقوق و دستمزد نیروی انسانی هم نظارت دارد. فراموش نکنیم عرصه فرهنگ ترسناک نیست بلکه مهم است. در طی این سالها سوتفاهمهایی بوده است و برخی به دنبال انحصارطلبیاند. از سوی دیگر برخی میگویند ساترا هنوز ثبت حقوقی نشده است و حساب بانکی ندارد. این نهاد محوریت دانای کل را دارد و زیر مجموعه صداوسیماست. پس صحبت درباره این مسایل به معنای عدم آگاهی است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر