میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مهدی اخویان مدیر بخش بازرگانی نشر معارف با حضور در برنامه مثبت کتاب در حوزه نشر تلویزیون اینترنتی کتاب گفت: تعدد ناشران و افزایش آنها باعث پایین آمدن کیفیت نشر میشود. بنابراین سختگیریها در صدور مجوز انتشاراتیها باید وجود داشته باشد. وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی شاخصهایی را برای افراد و نهادهایی که درخواست صدور مجوز برای انتشارات دارند، قرار داده است از جمله اینکه مدیر مسئول باید در بخش انتشارات سابقهٔ فعالیت داشته باشد.
وی ادامه داد: ارگانها و نهادها گاهی برای نشر یک کتاب به فکر گرفتن مجوز برای تأسیس انتشارات هستند. بخشی از این مجوزها مربوط به ارگانهای دولتی و بخشی نیز برای نهادها و ارگانهای خصوصی است. ناشران خصوصی در راستای سیاستهای سازمان خود عمل میکنند. طبیعتاً این انتشارات نیروی انسانی و هزینههای زیادی لازم دارد. وقتی برای یک عنوان کتاب با مخاطبان اندک یک انتشارات ثبت میشود کم کم با کسادی بازار و خسارت مواجه میشوند.
این ناشر در پاسخ به اینکه آیا صنعت نشر یک بنگاه اقتصادی است، بیان کرد: اگر بگوییم بنگاه اقتصادی است به خوبی از ناشران یاد نکردهایم و اگر فقط بگوییم بنگاه فرهنگی است، بازهم صرفاً چنین نیست. در واقع صنعت نشر، یک بنگاه اقتصادی و فرهنگی است. بعضی از ناشران با سیاستهای درست و به جایی کار میکنند و کتابهای آنها از نظر فرهنگی به کشور کمک میکند. ولی برخی ناشران هستند که به کسب و کار ناشران دیگر آسیب میزنند.
اخویان افزود: ناشران دولتی بر اساس یک استراتژی خاص آثاری تولید میکنند ولی به دلیل عدم ارتباط با شبکهٔ توزیع، کتابها به فروش نمیرود. اغلب محتوای آنها محتوای عمومی و فراگیر نبوده است. اما ناشر خصوصی از همان ابتدا با گرفتن کتاب از مؤلف و بررسی مسائل اقتصادی و سنجیدن بازار و مخاطب و تعداد تیراژ تصمیم به چاپ میگیرد.
وی در پایان تصریح کرد: حمایت از ناشران بیشتر جنبهٔ معنوی دارد. در بسیاری از کشورها، نمایشگاه کتاب صرفاً جهت معرفی کتاب است و فروش کتاب ندارند. اما هر سال در نمایشگاه کتاب تهران هم معرفی آثار و هم فروش آثار داریم. برخی کتاب فروشیها به نمایشگاه معترضاند. چرا که بر این عقیدهاند که در مدت نمایشگاه فروش آنها پایین میآید. البته این موضوع با مجازی کردن نمایشگاه کتاب و امکان ورود تمام کتابفروشیها به حل شدن این مسئله کمک کرده است.
تلویزیون اینترنتی کتاب در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی تهران، در دو بخش مجزای «استودیو شبکه کتاب» و «غرفه کتاب» فعالیت دارد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر