میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز شروع گرامیداشتِ هفته ملی کودک است و بسیاری به صدا و سیما انتقاد دارند که آنطور که باید و شاید، آنتنِ خوبی برای این قشر آماده نکرده که به جای حضور در مدیومهای مجازی و تماشای انیمیشنهای دور از سبک زندگی ایرانی اسلامی، پایِ محتوای تلویزیون ایران بنشینند.
شاید یکی از این گروههای قدیمی که کودکان و نوجوانان همواره تماشاگر برنامههایشان بودهاند «عموپورنگ» باشد که این روزها «کلبه عموپورنگ» را برای شبکه دو آماده دارد. قرار است این مجموعه تلویزیونی بعد از مدتی غیبت، به آنتن برمیگردد. کاری به کارگردانی احمد درویشعلیپور از فردا ساعت 19 پخشِ خود را آغاز میکند.
در این مجموعه تلویزیونی داریوش فرضیایى، کمند امیرسلیمانى، سپیده خداوردی، امیرغفارمنش، رامین ناصرنصیر، فرهاد بشارتى، سپند امیرسلیمانى، آرش میراحمدى، آرش نوذرى، امیر سهیلى، ابراهیم شفیعى، افشین سنگچاپ، سوسن پرور، سارا منجزی، مهرداد مصلحی، امیر معمار و امیر محمد متقیان با هنرمندى سعید امیرسلیمانى و محمدرضا داوودنژاد و با حضور نادر سلیمانی و نعیمه نظامدوست ایفای نقش کردهاند.
لازم است در آغازِ هفته کودک نکاتِ داریوش فرضیایی و عوامل این مجموعه تلویزیونی نسبت به عدم توجه درستِ به کودکان در تلویزیون، خالی از لطف نیست. وقتی از داریوش فرضیایی سؤال کردیم که رسانه ملّی برای اینکه با کودک و نوجوان امروز بتواند همذاتپنداری کند و نوعی این اقشار را با صدا و سیما آشتی دهد که بیننده پروپاقرص برنامهها و سریالهایش باشند باید چه رویکردی را در دستور کار خودش قرار دهد؟ چرا ما شبکه کودک و امید هم راه انداختیم نتوانستیم در حوزه کودک و نوجوان به موفقیت برسیم؟، او به جملهای اشاره کرد که شاید مبتلابه بسیاری از بخشهای مختلف برنامهسازی و سریالسازی باشد و آن «فقدان اتاق فکر» است.
فرضیایی در ادامه توضیحاتش چنین گفت: نمیخواهیم ساختارشکنی داشته باشیم و ریسک کنیم. با روش جدید برنامه و سریال بسازیم، چرا میخواهیم در همان دهه 60 باقی بمانیم؟ آن دههها گذشته و رودربایستی نداریم الان آن شیوهها و سبکهای ساخت برنامه و سریال نمیطلبد و جایی ندارد. شبکهها را نگاه میکنیم دو نفر نشستهاند و با هم گفتوگو میکنند؛ چرا آنقدر تاکشو؟ خستهکنندهاند. باید تغییر بنیادین اتفاق بیفتد و به سراغ فکرها و اندیشههای جدید برویم. ما جوانان ِخوشذوقی داریم که باید به آنها میدان بدهیم. حلقه را باز کنید آدمهای مستعد وارد شوند.
فرضیایی همچنین با اشاره به اینکه کودک و نوجوان اولویت مدیران تلویزیون نیستند، گفت: هنوز هم کودک و نوجوان برای مدیران تلویزیون اولویت نیستند. درباره راهکار برونرفت از این فضای تأمین برنامههای خارجی کودکانه و به سمت اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی، باید بگویم که فضا را باز کنید تا کسانی بیایند که بچهها دوستشان دارند. اگر این فضا کم وجود دارد آنهایی که بچهها دوستشان دارند را پَس نزنید و حمایتشان کنید. کسانی که دلسوز بچهها هستند کار کنند؛ تعارف نداریم هزینههای هنگفت برای برنامههایی که دیده نمیشود را اختصاص ندهید و آن کسی که کاربلد و کارآمد نیست را کنار بگذارید.
احمد درویشعلیپور کارگردان این مجموعه تلویزیونی، کودک و نوجوان را در تلویزیون مظلوم میدانند، تأکید کرد: کودک و نوجوان در تلویزیون مظلوم واقع شدهاند و برمیگردد به ترجیح کمیّت به کیفیت. یعنی شبکه ایجاد کردیم و تعداد کارها را افزایش دادیم اما از تربیت و پرورش آدمهای کاربلد و متعهد غافل شدیم. بخش کودک و نوجوان بخش تخصصی است و باید بدانیم نیاز بچهها چیست و بنابر همان سبک و روش سریالسازی و برنامهسازی موردنظرشان قدم برداریم.
مسلم آقاجانزاده یکی از تهیهکنندگان قدیمی تلویزیون در حوزه کودک که تهیهکننده مجموعه «کلبه عموپورنگ» است به این نکته اشاره کرد: الان برخی از برنامههای کودک چرا باید اسپانسر داشته باشد؟ این عین نفوذ و شبیخون فرهنگی است. بودجه اصلی باید برای برنامه کودک باشد، برنامههای بزرگسالان میتوانند اسپانسر جذب کنند اما در قانون بینالمللی رسانه آمده که نباید از کودک استفاده تبلیغاتی شود.
او تصریح کرد: خیلی از خانوادهها تنها سرگرمی و تفریحشان دیدن تلویزیون است. اگر رسانهملی نتواند روحیه بچهها را شاد کند و محتوایی به آنها انتقال دهد نسل آینده نسل پراسترس و بدون طراوتی بار میآید؛ نسلی که قهرمانانشان را از دلِ شخصیتهای غربی و نمادهای خارجی پیدا میکنند. چرا امروز قدیمیهای کاربلدِ این عرصه نیستند؟ چرا بودجه خوبی درنظر نمیگیرند که دیگران هم کار کنند.
آقاجانزاده با اشاره به اینکه کار برای کودکان ساختن، سختتر از کار برای بزرگسالان است، افزود: باید همه شبکههای سراسری و فراگیرِ ما گروه کودک داشته باشند و بودجه خوبی هم به آنها اختصاص دهند. نباید بگذارند انگیزه کار در حوزه کودک و نوجوان از بین برود مثل خیلی از کسانی که به سمت کار بزرگسالان رفتند؛ چون بیشتر تحویلشان میگرفتند. ما هم میتوانیم کار بزرگسالان بسازیم، چون کار برای کودکان ساختن، سختتر است. باید پاستوریزه کار شود که خداییناکرده دیالوگ یا فضای بدآموزی بهوجود نیاید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر