میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، مرکز گفت و گوی ادیان دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام اقدام به برگزاری وبینار امام و گفتوگو با موضوع «نقش مراکز علوم اسلامی در گفتگوی بین ادیان» کرده است.
بر اساس این گزارش، در این نشست که با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید جازاری و به دبیری دکتر محسن حیدری برگزار شد به نقش مراکز اسلامی در گفتگوی بین ادیان و همچنین اهمیت گفت و گو به عنوان شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام اشاره شد.
حجت الاسلام جازاری بحث دیالوگ را یکی از بحثهای حساس و کلیدی معرفی کرد و گفت: تاریخ ظهور ادیان و بحث دیالوگ «گفت و گو» از نظر لغوی از دوران یونان باستان، ایران باستان، و همینطور در صدر اسلام بین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بین امرا و خلفای عباسی و اموی وجود داشته است. و اصل دیالوگ به معنای گفتگو رجال ادیان ماحصل اواخر قرن ۱۹ اوایل قرن ۲۰ است. همچنین در فاصله بعد از انقلاب صنعتی که در اروپا شکل گرفت در انگلستان و فرانسه جریانهای قدرتمندی علیه کلیسا ورود کرد.
رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی و سقوط کلیسا در اروپا خصوصاً محوریت فرانسه که نتیجه آن ظهور واتیکان شد. ناگهان جریانهای اقتصادی، سیاسی و.... علیه کلیسا هجمه کردند و نتیجه آن این بود که مقابله با کلیسا شدت یافت. اولین بار در سال ۱۸۶۹ تا ۱۸۷۰ واتیکان شروع به بازنگری کرد و نتیجه آن را شورای واتیکانی اول میگویند.در این شورا کاردینالها و اسقفها دور هم جمع شدند که اگر کسی مرتد شود چه باید کرد؟؟ و بحث رابطه بین ایمان و عقل چیست؟ و اینگونه اولین بار تقابل بین ایمان و عقل مطرح شد بنابراین در قرن ۱۹ در شوراهای مختلف متفکرین ظهور کردند.
وی اشاره کرد: چند بحث کلیدی در آن زمان مطرح شد: رابطه عقل و ایمان و دیگری بحث عصمت یابی. و در ادامه این جریانات مراکز اصلی کاتولیک در غرب مورد هجمه و گسترش اعتراضات قرار گرفت، مهاجرت مسلمانان مستعمره به غرب آغاز شد و در نهایت شورای واتیکان دوم شکل گرفت و خروجی آن بر لزوم دیالوگ (گفت و گو) صحه گذاشت.
جازاری افزود: دیالوگ در مسیحیت به نوعی، جریان دفاعی بود اما برای مسلمانان برخلاف مسیحیان فرصت معرفی اسلام بود. حال که رویکرد ما معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است، باید از مراکز علوم اسلامی شروع کنیم.
وی افزود: یکی از معجزات انقلاب تراوش علمی حوزههای علمیه است. مرکز علوم اسلامی باید در حوزه گفت و گو ورود کند و بسترهای مناسبی برای فرصت شناسی و آسیب شناسی بوجود آید تا شیرازه دیالوگ آماده شود و نیروهای متخصص به حوزه ادیان تربیت شوند.
تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) در پایان تاکید کرد: ما باید بستر شناسی، دین شناسی و ادیان شناسی را آموزش دهیم و زمینههای مناسب برای گفت و گوی مؤثر را فراهم آوریم.
منبع : خبرگزاری مهر
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر