میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه هفتگی درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: عیب جویی از برادران ایمانی یکی از صفات رذیله است. انسان در زندگانی دنیایی به طور طبیعی به این امر مبتلا میشود که با مشاهده برخورد و عملکرد دیگران آن اعمال را به پشتوانههای ذهنی خود به خوب و بد تحلیل میکند؛ به نوعی نفس انسانی خودش را حاکم و مجری میبیند حیطه نفس انسانی در بدیها و خوبیها بسیار وسیع است.
تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: به طور طبیعی انسان دوست دارد عیوب و نواقص دیگران را ببیند این نیز از خود خواهی انسان سرچشمه میگیرد که خود را در مقایسه با دیگران خوب میپندارد و جنبههای منفی دیگران در ذهن متصور میشود. انسان در سو ظن نوعاً با یک خطوراتی ابتدا مواجه میشود اول تصاویر را میبیند، اصواتی را میشنود، مفاهیمی درک میکند و سپس در پرتوی این درکهای ظاهری وهم انسان نیز فعال میشود.
وی با بیان اینکه انسان بر اساس شرع مقدس باید از درون و بیرون خود را بسازد، گفت: انسان نباید به وسوسه درونی خود اعتنا کند و اگر عیب ظاهری از دیگری مشاهده کرد باید با یک روش معقول با آن مواجه شود چرا که شرع مقدس نیز این روش را قبول دارد.
آیت الله تحریری با بیان حدیثی، اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ غیبت بدتر از انجام عمل نامشروع است، این عمل زشت در جامعه به صورت محدود صورت میپذیرد و وقتی با مرتکب کنندگان برخورد میشود مانع رواج این امر در جامعه میشود ولی غیبت که بدتر از این عمل است میبینیم که به وفور در جامعه صورت میپذیرد بدون اینکه مجازاتی باشد.
تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه غیبت جامعه را به فساد میکشاند، اظهار داشت: اگر انسان بحث ستاریت را نسبت به عیوب دیگران نداشته باشد جامعه گرفتار مشکلاتی میشود. گاهی برملا کردن برخی عیوب به نفع جامعه است و نباید این عیوب را مخفی کرد برای مثال زمانی که یک فرد علیه اقتصاد جامعه توطئه میکند نباید این اقدام که علیه صلاح جامعه است مخفی شود و ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه انسان با توجه به عیوب دیگران است که از عیوب خود غافل میشود، گفت: امام علی (ع) میفرمایند خوشا به حال کسانی که به عیوب خود مشغول هستند و از عیوب دیگران نمیپردازند؛ مقصود از این کلام آن نیست که انسان کاری به کار دیگران نداشته باشد بلکه مراد آن است که نفس آدمی عیب جو بار نیاید.
آیت الله تحریری با بیان اینکه خداوند انسان عیب جو را مفتضح میکند، ابراز کرد: انسان باید از کسی که تنها به دنبال یافتن عیوب دیگران است، دوری کند.
تولیت مدرسه علمیه مروی در بخش دیگر به مساله انتخابات ۱۴۰۰ اشاره و عنوان کرد: اداره جامعه باید براساس موازین شرعی و به صورت دقیق انجام شود و مردم با انتخاب دقیق مسؤولان میتوانند شاهد مدیران صالح و توانمند در جامعه باشند. مدیران جامعه باید به وظایف دینی و مشاغل دنیایی آگاهی کلی و جزئی داشته باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه ایمانی باید به صورت فردی و اجتماعی در مسیر اصلاح عیوب باشد چنانچه جامعه در این مسیر حرکت نکند افراد شاهد رشد فساد فردی و اجتماعی خواهد بود.
منبع : خبرگزاری مهر
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر