میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام مشخص میشود که حضرت عیسی مسیح علیه السلام نمرده و کشته نشده و از بین نرفته است، بلکه خدای متعال آن حضرت را به سوی خود بالا برده است. اما منظور از تعبیر رفیع کردن و بالا بردن در بیان قرآن کریم چیست و چه سرانجامی در انتظار آن پیامبر اولوالعزم است؟
خبرگزاری تسنیم با استناد به بخشهایی از دانش ارائه شده از سوی علامه محمدحسین طباطبایی رحمهالله، عالم جلیلالقدر و صاحب تفسیر شریف المیزان، به بررسی منزلت حضرت مریم سلامالله علیها پرداخته است. این مطالب بخشهایی از گفتوگوهایی است که در جلسات پنجشنبه و جمعه از سوی دفتر معظم له برگزار میشد. در این جلسات شاگردان سؤالات خود را پرسیده و علامه طباطبایی رحمهالله پاسخ میدادند.
آیا حضرت عیسی علیه السلام زنده است؟
سؤال: خداوند متعال در جایی درباره حضرت عیسی علیه السلام میفرماید: «انی متوفیک و رافعک الی؛ من تو را برگرفته و به سوی خویش بالا میبرم» و حال اینکه از آیه دیگر معلوم میشود که حضرت نمرده و کشته نشده و از بین نرفته است، چنانکه میفرماید: «و ما قتلوه یقینا، بل رفعه الله الیه؛ یقینا او را نکشتند، بلکه خدا او را به سوی خود بالا برد» از مجموع این آیات چه نکتهای به دست میآید؟
پاسخ: «توفی» در قرآن کریم در تمام موارد، به معنای «برگرفتن» است. یعنی از میان قومت میگیریم و به مقام قرب میبریم. پس توفی در قرآن در معنای میراندن و نابود کردن نیست، بلکه به معنای اخذ و گرفتن آمده است. چنانکه در توفی حق و دین و گرفتن بدهی از مدیون استعمال میشود.
بنابراین گفتار خداوند متعال که میفرماید: «انی متوفیک و رافعک الی» یعنی تو را از میان قومت برمیگیریم، نه گرفتن به معنای قبض روح و اینکه تو را میمیرانم، بلکه به معنای نجات دادن.
پس مقصود از توفی، میراندن و نابود کردن نیست.
در تمام آیات دیگر نیز که کلمه توفی در آنها استعمال شده، به معنای نابود نیست. مانند اینکه میفرماید: «الله یتوفی الاءنفس حین موتها؛ خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامی بازمیستاند.» و نیز میفرماید: «و حتی اذا جاء اءحدکم الموت، توفته رسلنا؛ تا هنگامی که یکی از شما را مرگ فرا رسد، فرستادگان (فرشته) ما جانش بستانند.» همچنین میفرماید: «قل یتوفاکم ملک الموت الذی وکل بکم؛ بگو فرشته مرگی که بر شما گمارده شده، جانتان را میستاند.»
زیرا خداوند سبحان پیش از آیه اخیر میفرماید: «قالوا ااذا ظللنا فی الارض ائنا لفی خلق جدید، بل هم بلقاء ربهم کافرون» در واقع آیه شریفه فوق در مقام بیان استدلال علیه کسانی است که منکر بعث و زنده شدن بعد از مردن بودند و آن را امر مستبعدی میدانستند و میگفتند: اگر ما مردیم و اجزاء و ذرات بدنمان متلاشی گردید و روی زمین پراکنده شد به گونهای که از اجزای زمین تمیز داده نشد و گمنام گشتیم و خبری از ما نبود، آیا ما بعد از مردن و نابودی و متلاشی شدن بدنهایمان، دومرتبه زنده خواهیم شد و مبعوث خواهیم شد؟
و خداوند در پاسخ آنها میفرماید: «قل بتوفاکم ملک الموت ملک الموت» شما را که همان جان و روح شما است، جسدها و بدنهای شما توفی میکند و برمیگیرد و شما به مردن از بین نخواهید رفت و نابود نخواهید شد.
اگر توفی در این آیه به معنای نابود کردن و از بین بردن باشد، آیه بیمورد بوده و جواب آنان نخواهد بود.
بنابراین پاسخ خداوند متعال این است که توفی شما نابودی شما نیست، بلکه در قبضه ملک الموت هستید و در عالم برزخ نیز در حیطه او خواهید بود، پس (کم) که حقیقت شما و جان شما است، نزد ما محفوظ و از بین نخواهد رفت، و این بدنهای شما است که در حال تغییر است و از حالی به حال دیگر مبدل میشود. چنانکه در دنیا نیز چنین بود که در پایان از بین میرود و نابود میشود.
بر این پایه، شخصیت انسان به بدن و جسم انسان نیست، بلکه به نفس و جان اوست، و آن نیز پایدار است و نابودی و فرسودگی ذرات بدن ضرری به بقاء و پایداری نفی نمیزند.
نیکوکاری حضرت عیسی علیه السلام نسبت به مادر خود
سؤال: خداوند متعال از زبان حضرت عیسی علیه السلام در زمان کودکی و درحالیکه در گهواره بود، نقل میکند که فرمود: «انی عبدالله ... و برا بوالدتی؛ بهراستی که من بنده خدا هستم ... و خدا مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده است.» این در حالی است که حضرت عیسی علیه السلام در آن وقت عبودیت نداشت، نیکوکاری به مادرش نیز بعداً تحقق پیدا کرد. این سخن حضرت عیسی علیه السلام را چگونه میتوان توجیه کرد درست است؟
پاسخ: حضرت عیسی علیه السلام در آن هنگام با لفظ (انی) تنها اشاره به خود در آن وقت به خصوص نکرد. بلکه این تعبیر از اول ولادت تا وقتی که خداوند او را رفع نمود، بر او صدق میکند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر