میرنیوز

ندانستن، نخواستن و نتوانستن مسئولان و معطلی ۱۰ ساله سند تحول بنیادین

 ندانستن، نخواستن و نتوانستن مسئولان و معطلی ۱۰ ساله سند تحول بنیادین 2021-12-05T13:32:31+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سند تحول بنیادین یکی از مناقشه‌برانگیزترین موضوعات آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بوده است. حدود یک دهه پس از ابلاغ "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" اجرای این سند همچنان محل مناقشه میان مسئولان است و در شرایطی که مقرر بود سند تحول بنیادین هر 5 سال یک بار بازنگری شود اما هنوز این سند به طور کامل وارد فاز اجرا نشده است.

هر کدام از طیف‌های فعال در حوزه آموزش و پرورش معتقدند این سند باید به سلیقه و توسط آنان تدوین شود نتیجه این رویه، داشتن سندی است که در برخی بخش‌ها، قابلیت اجرا ندارد و اصول برنامه‌ریزی راهبردی در آن رعایت نشده است.

یکی از محورهای مهم برنامه‌های پیشنهادی وزرا به مجلس درباره اجرای سند تحول بنیادین است و یکی از محورهای استیضاح وزرا نیز عدم اجرای این سند است با این حال  همچنان پیشرفت اجرای سند تحول قابل قبول نبوده است و میزان اجرای آن نیز به طور دقیق مشخص نیست و در این رابطه آمارهایی از 10 تا 30 درصد عنوان می‌شود. همچنین بدنه آموزش و پرورش و خانواده‌ها نسبت به آن تاحدی بی‌تفاوت هستند.

درباره دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین، دشواری شاخص‌‌گذاری برخی گزاره‌های آن و مسائلی از این دست با حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت‌وگویی داشتیم. او پیش از این در یادداشتی با عنوان «9 دلیل معطل ماندن سند تحول بنیادین» به بررسی دلایل عدم اجرای آن پرداخته بود.

تسنیم: 10 سال از ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد اما در تمام این سال‌ها سند تحول بیشتر در صحبت‌های مسئولان مورد توجه قرار گرفته است، دلایل عدم اجرای سند چیست؟ آیا تحولی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است؟

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناسنامه فرهنگی و تربیتی کشور است، هر کشوری چنین شناسنامه‌ای متناسب با فلسفه و فرهنگ خود دارد و چتر فکری و فلسفی برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرده‌اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات پراکنده‌ای در عناصر و اجزای تعلیم و تربیت انجام شد و در سال 1390 سند تحول بنیادین تدوین و ابلاغ و دو سال بعد، برنامه درسی ملی منتشر شد که یک سند فرعی و زیر نظام سند تحول است.

توقف و رکود در اجرای سند تحول

در طول 10 سالی که از ابلاغ سند تحول بنیادین می‌گذرد، مواجهه صحیح، به موقع، ساختارمند و اثرگذار با سند تحول به عمل نیامد و این یک خسران تربیتی است، تمام افرادی که سهواً یا عمداً موجب این توقف و رکود در اجرای سند تحول بنیادین شده‌اند باید پاسخگو باشند. سند تحول به شرط عملیاتی شدن می‌توانست زمینه و شرایط رشد همه‌جانبه کودکان و نوجوانان را فراهم کند.

البته مقصود بنده این نیست سند تحول بنیادین هیچ نقصی ندارد باید اجرا می‌شد تا نواقص و کاستی‌های آن مشخص می‌شد، هر چیزی که انسان تهیه می‌کند معمولاً نواقصی دارد.

ندانستن، نخواستن و نتوانستن در مواجهه با سند تحول

افرادی که با سند تحول بنیادین مواجهه دارند به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست، «نمی‌دانند». گروه دوم؛ «نمی‌خواهند» و گروه سوم، «نمی‌توانند».

گروه نخست، عده قابل توجهی هستند که هنوز سند تحول بنیادین را نمی‌شناسند و نخواسته‌اند آن را بشناسند. ندانستن می‌تواند به این دلیل باشد که تصور می‌کنند ضرورتی ندارد درباره سند تحول بدانند و این ندانستن در بین کارشناسان، معلمان و حتی مسئولان تعلیم و تربیت مشاهده می‌شود بنابراین وقتی ندانند سند تحول دارای چه اهمیتی است برای عملیاتی کردن آن اقدام نمی‌کنند.

تسنیم: آیا در ندانستن سند تحول بنیادین سهم کارشناسان پررنگ‌تر است؟

سهم مدیران در سطوح بالا و میانی را پررنگ‌تر می‌دانم چون آنها باید این موضوع را به بدنه تزریق کنند.

گروه دوم؛ افرادی هستند که نمی‌خواهند سند تحول اجرایی شود؛ برخی افراد تفکر سکولار دارند و پیوند دین با تعلیم و تربیت را رویداد مناسبی نمی‌دانند، این گروه اعتقاد دارند تعلیم و تربیت باید با انواع فلسفه‌ها و تفکرات غربی و شرقی همراه باشد و سایر فلسفه‌ها را به آسانی می‌پذیرند اما سند تحول بنیادین را قبول ندارند به عبارتی پیوند دین با معیارهای تربیتی برایشان مطلوب نیست و این عدم مطلوبیت به نوع جهان بینی و نگرش آنها مربوط است.

مقصرترین افراد در عملیاتی نشدن سند تحول

مدیران لایه اول مدیریت مقصر‌ترین افراد در ارتباط با عملیاتی نشدن سند تحول بنیادین هستند،  بنده مشاهده نکردم مدیر اصلی آموزش و پرورش با صداقت و شجاعت بگوید در زمان مسئولیت تصمیم دارم سند تحول بنیادین را عملیاتی کنم بنابراین باید تمام طرح‌ها و برنامه‌ها ذیل سند تعریف شود و تیم‌هایی برای نظارت تعیین شود. علت اینکه می‌گویم وزرای آموزش و پرورش مقصرترین هستند به این دلیل است که مدیران و معاونان به آنها نگاه می‌کنند، اگر او حساسیت نداشته باشد این موضوع به بدنه تزریق نمی‌شود، وزیر و مسئولان رده بالای آموزش و پرورش باید دربرابر مسئولیت اجرای سند تحول پاسخگو باشند.

ناتوانی از اجرای سند تحول

گروه سوم؛ افرادی هستند که می‌دانند و می‌خواهند اما نمی‌توانند سند تحول را اجرا کنند، اگر بتوان برای ارزش‌ها و مبناهایی که در سند تحول تعیین شده است، مدل طراحی کرد آنگاه می‌توان سند را اجرایی کرد.

ماهیت سند تحول مبنایی است و سایر فعالیت‌ها بنا است به عنوان مثال برنامه درسی یا هر اقدامی که در بحث فضا و تجهیزات انجام می‌شود یک بنا است که مبنای آن سند تحول بنیادین است، باید با یک الگو آنها را به هم متصل کنیم؛ در مطالعاتی که انجام دادم اسم این الگو را "الگوی ربط" گذاشته‌ام.

در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی الگوی ربط را متناسب با فعالیت‌ها ایجاد کرده‌ایم، اما در سایر بخش‌ها توجهی نمی‌شود به همین دلیل دچار برخی اقدامات پراکنده هستند چه بسا در میان فعالیت‌های پراکنده اقدامات خوب هم وجود داشته باشد اما نمی‌توان گفت این بخش از‌ آموزش و پرورش تصمیم دارد سند تحول بنیادین را از طریق الگوی یکپارچه معینی اجرا کند.

تسنیم: آیا کارشناسان از طراحی مدل ناتوان هستند؟

برخی کارشناسان توانایی لازم را ندارند و به نتوانستن اعتراف نمی‌‌کنند هم‌اکنون نیازمند معترفان به نقص هستیم که تعدادشان اندک است. البته درصد گروهی که "نمی‌دانند و نمی‌‌خواهند" بیشتر است.

افرادی که توانایی ندارند به ارزشمند بودن سند تحول آگاه هستند اما نمی‌توانند آن را اجرا کنند و حاضر نیستند بگویند بلد نیستیم بنابراین تلاش‌هایی می‌کنند ولی به اندازه تلاش‌ها سند تحول عملیاتی نمی‌شود.

تسنیم: اشاره کردید زیر نظام‌ها کارایی لازم را ندارد سند تحول بنیادین 6 زیر نظام دارد آیا این زیر نظام‌ها فاقد اثرگذاری هستند؟

نسبت زیر نظام‌ها با سند تحول بنیادین یک نسبت توزیعی است نه یکپارچه و ساختاری. هدف‌های عملیاتی ورای کارها را به تناسب زیر نظام‌ها بین آنها پخش کرده‌اند و سند تحول را از یکپارچه بودن انداخته‌اند. به نظر بنده این یک اشتباه بزرگ است که در فرآیند اجرایی کردن سند رخ داده است. باید طور دیگری و با نگاه یکپارچه به اجرا نگاه و ساختاری عمل کرد نه توزیعی.

یکی از لوازم رویکرد ساختاری آن است که در هر بخشی از آموزش و پرورش با توجه به رشته علمی که به آن زیر نظام مربوط است چند بعد اساسی را تعیین و کشف کنیم و مولفه‌های سند تحول را در آن ابعاد سازماندهی کنیم؛ به عنوان مثال در برنامه درسی ابعاد طراحی و تدوین، اجرا و ارزشیابی مهم و اساسی هستند، هدف‌های عملیاتی ورای کارها باید در این ابعاد استقرار پیدا کنند و احتمالا تغییراتی در آنها بوجود آید.

بی اعتنایی به سنجش اجرای سند تحول

تسنیم: میزان سنجش پیشرفت سند تحول مشخص نیست و اعداد مختلفی از 10 تا 30 درصد اعلام می‌شود چرا نمی‌توان میزان پیشرفت اجرای سند را بررسی کرد از سوی دیگر برخی منتقدان می‌گویند بخشی از گذاره‌های سند تحول مانند حیات طیبه قابلیت اجرا و شاخص‌گذاری ندارد.

اجرای سند تحول بنیادین براساس شرایطی که گفتم محقق نشده بنابراین سنجش میزان تحقق آن نیز مورد اعتنا قرار نگرفته است. سنجش و ارزشیابی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سند تحول اجرا شود.

 می‌توان شاخص‌هایی را درنظر گرفت و براساس آن از طریق روش تحقیق کمی و کیفی، داده‌ها و اطلاعات مناسب و واقع‌بینانه تهیه و آن را تجزیه و تحلیل و براساس آن داوری کرد که سند تحول چه میزان عملیاتی شده است، در کدام ابعاد بیشتر اجرا و در کدام ابعاد با آن مواجهه درستی به عمل نیامده است، نقاط ضعف و قوت چیست.

اجرای 10 تا 30 درصدی سند تحول براساس حدس و گمان افراد

سنجش اجرای یک طرح، کار تازه‌ای در دنیای تعلیم و تربیت نیست و به آسانی می‌توان با الگویی متناسب میزان تحقق سند تحول را ارزشیابی کرد اما چون اصل سند مورد اعتنای کافی قرار نگرفته بنابراین سنجش میزان تحقق آن نیز مورد توجه قرار نگرفته است و اینکه گاهی گفته می‌شود میزان پیشرفت اجرای سند تحول 10 تا 30 درصد است این تنها حدس و گمان افراد است.

درباره عدم شاخص‌گذاری برخی گزاره‌های سند باید بگویم، شاخص‌‌گذاری برخی موارد مانند حیات طیبه دشوار است اما محال نیست اگر یک گروه قوی متخصص از تیم اعتقادی، روانشناسی، سنجش و اندازه‌گیری، ارزشیابی و نمایندگان معلم تشکیل شود می‌توانند به روش‌های علمی که در ارزشیابی و سنجش است انتزاعی‌ترین مفاهیم را به صورت عینی و کاربردی در آورده و مورد ارزشیابی قرار داد.

دشواری عینیت بخشی برخی گزاره‌های سند تحول

البته باز هم می‌گویم برخی گزاره‌ها مانند حیات طیبه به سادگی قابل عینیت بخشیدن نیستند و باید تلاش بسیاری کرد تا در حدی قابل عینیت بخشیدن باشد چرا که برخی موارد  انتزاعی و وحیانی را نمی‌توان عینی و قابل سنجش کرد اما می‌توان گام‌هایی برداشت؛  سند تحول بنیادین روی میز مدیران اصلی تعلیم و تربیت قرار نگرفته بنابراین ابعاد گوناگون آن ارزشیابی نشده و مورد توجه نبوده است.

تسنیم: آیا در آموزش و پرورش قوانین قدیمی مانند آیین نامه اجرایی مدارس که مربوط به سال 79 است یا تشکیل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مانع اجرای سند تحول بنیادین شده است؟

تردیدی نیست که قوانین، راهگشای اجرای یک طرح و سند هستند، ممکن است یک قانون به دلیل کهنه بودن موانعی برای عملیاتی کردن سند تحول ایجاد کند،  تنقیح قوانین یعنی قوانینی که مربوط به گذشته است بررسی، اصلاح و متناسب سازی شود و باید این اقدام صورت بگیرد، در اصلاح قوانین کوتاهی نکنیم و ظرفیت قانونی اجرای سند تحول بنیادین را بالاتر ببریم.

نظارت و جلوگیری از رویه غلط وجود ندارد

تسنیم: اشاره کردید برخی از مسئولان و مدیران در اجرای سند تحول اهمال دارند آیا ناظر بالادستی وجود ندارد که وضعیت اجرای سند را رصد کند و آموزش و پرورش موظف به پاسخگویی باشد.

نظارت و جلوگیری به موقع از وقوع یک رویه غلط در دستگاه‌های دولتی وجود ندارد و در نظام تعلیم و تربیت نیز اینگونه است، آموزش و پرورش مسئولیت امور تربیتی را  بر عهده دارد و خسارت‌هایی که در این دستگاه به دانش‌آموز و والدین وارد می‌شود گاهی غیرقابل جبران است، معتقدم در امر نظارت کوتاهی‌های بسیاری داشتیم.

کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش کارآمدی ندارد

شورای عالی آموزش و پرورش باید بر اجرای سند تحول نظارت کند، مصوبات این شورا قانون است و قدرت بسیاری دارد. شورای عالی آموزش و پرورش وظیفه نظات خود بر اجرای سند تحول را از زمان تصویب و ابلاغ سند به خوبی انجام نداده است  و کمیسیون‌های متعدد در این شورا وجود دارد اما کارآمدی لازم را ندارند.

تسنیم: هم‌‌اکنون بدنه آموزش و پرورش و خانواده‌ها نسبت به سند بی‌توجه هستند از سوی دیگر بحث به‌روزرسانی و بازنگری سند مدنظر است. رفع انحصار و مشارکت عمومی در اصلاح سند تحول چقدر ضرورت دارد؟ چرا یکی از انتقادها این است که تدوین سند پشت درهای بسته انجام شده است.

این را قبول ندارم که سند تحول بنیادین در یک فضای بسته تدوین شده است، تعداد قابل توجهی از صاحب‌نظران و نخبگان در تدوین سند دخالت داشتند اما وقتی نسخه پایانی می‌خواهد شکل بگیرد جمع محدودی آن را تدوین می‌کنند.

هم‌اکنون که قرار است سند تحول بازنگری شود باید به شکل قوی‌تر و با مدل‌های قابل انعطاف‌تر این کار انجام شود. در بازنگری سند تحول هم عاملان و هم عالمان باید مخاطب باشند یعنی با نخبگان، صاحب‌نظران و کارشناسان تعلیم و تربیت مصاحبه‌های عمیق انجام و از روش‌های کیفی در تحقیق استفاده شود همچنین با عاملان یعنی معلمان، مدیران مدارس و افرادی که باید سند را اجرا و عمل کنند گفت‌وگو شود و اطلاعاتی که از اهل علم و عمل به دست آمده است را بررسی و ترکیب کنند و نسبت به اصلاح سند اقدام شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)