میرنیوز

کاهش ۷۰ درصدی مراجعات بیماران به مراکز درمانی با اجرای پزشک خانواده/چالش‌های "پزشک خانواده" در ایران چیست؟

 کاهش ۷۰ درصدی مراجعات بیماران به مراکز درمانی با اجرای پزشک خانواده/چالش‌های "پزشک خانواده" در ایران چیست؟ 2021-11-15T11:09:06+03:30

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ یکی از ریشه‌های اصلی مشکلات این روزهای نظام سلامت، عدم توجه کافی به اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت از سوی مقام معظم رهبری است؛ اگرچه سال‌هاست اولویت یافتن پیشگیری بر درمان از سوی متخصصین مختلف مورد تأکید قرار گرفته و در دوره‌های مختلف شعار وزرای بهداشت بوده است اما در عمل به خوبی به این موضوع توجه نشده و درمان‌محور بودن نظام سلامت، هزینه‌های زیادی به بیماران و نظام سلامت کشور تحمیل کرده است.

برنامه پزشک خانواده یکی از موضوعات مهمی است که در صورت اجرا، بار بیماری و هزینه‌های خانواده‌ها و نظام سلامت را به شدت کاهش می‌دهد اما چندین سال است بر سر اجرای آن بحث‌هایی وجود دارد.

در همین راستا به سراغ دکتر ابراهیم نوری گوشکی، متخصص پزشکی خانواده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفتیم.

تسنیم: تعریف پزشکی خانواده چیست؟

پزشکی خانواده نوعی از طبابت است که در آن پزشکان خانواده به صورت مستقیم با خانواده‌ها در تماس هستند. این پزشکان مراقبت‌های اولیه را بر عهده دارند و پزشک سلامت‌نگر هستند، یعنی علاوه بر درمان بیماری، به بهداشت جسم و روان افراد تحت پوشش خود نیز توجه دارند. آنها عموماً در صورت بیماری یا حوادث ناگوار با خانواده‌ها هستند و به‌صورت هم‌زمان، خدمات مشورتی و درمانی برای خانواده‌ها انجام می‌دهند. این پزشکان به دلیل شناخت دقیق اشخاص تحت پوشش خود و آشنایی با تاریخچه بیماری آنها، قادرند زودتر به ناخوشی‌های آن‌ها پی برده و بیماران را درمان کنند. پزشکان خانواده در صورت صلاحدید، بیماران را به پزشکان متخصص (متخصصین پزشکی خانواده، داخلی، جراحی و …) ارجاع می‌‎دهند و پزشک متخصص نتیجه معاینات، نوع بیماری و اقدامات درمانی و پیگیری‌های لازم را به پزشک خانواده دوره دیده اعلام می‌کند.

تسنیم: مزایای اجرای برنامه پزشک خانواده برای بیماران و مردم چیست؟

اجرای برنامه پزشکی خانواده باعث کاهش بار هزینه‌های درمان خانوارها و به عبارتی کاهش پرداخت از جیب مردم با ایجاد بلوک‌های جمعیتی برای اراﺋﻪ خدمات و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به خانوارهای تحت پوشش پزشکان می‌شود.

در این برنامه افراد و خانوارها در انتخاب پزشکان خانواده آزاد هستند و این امر نیز به نوبه خود باعث ارتباط بهتر و موثرتر پزشک و بیمار می‌شود.

پزشکی خانواده باعث دسترسی سهل و آسان به خدمات پزشکی اولیه و پرونده پزشکی بیماران، جلوگیری از سردرگمی خانوارها برای دریافت خدمات پزشکی، اطلاع بیماران از پرونده پزشکی سلامت خود و صرفه‌جویی در زمان دریافت خدمات پزشکی می‌شود.

طبق آمارهای جهانی اگر پزشکان خانواده توانمند، در سطح یک ارائه خدمت کنند، نزدیک 70 درصد مشکلات بیماران در سطح یک قابل درمان و پیشگیری است و فقط 30 درصد بیماران نیاز به ارجاع به سطح دو و سه پیدا می‌کنند که این کاملاً در راستای اقتصاد سلامت و کاهش هزینه‌ها است.

مورد دیگر، بیماری‌های غیرواگیر است که بار مالی بسیاری به دوش سیستم سلامت می‌گذارد که این بیماری‌ها با آموزش و غربالگری توسط پزشک خانواده به میزان زیادی قابل پیشگیری است و مشکل افراد مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت، پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی - عروقی و یا بیماری‌های اعصاب و روان با مراقبتهای دوره‌ای پزشکان خانواده، کنترل می‌شود و درنتیجه این افراد کمتر دچار عارضه‌های طولانی مدت مثل پای دیابتی، "رتینو پاتی"، "نفروپاتی" و دیالیز می‌شوند که این‌ها در کاهش هزینه‌های ناشی از عوارض بسیار تاثیرگذار است.

تسنیم: با وجود مزایای زیاد برنامه پزشک خانواده، به نظر می‌رسد این مسئله از دید مسئولان حوزه بهداشت و درمان مغفول مانده است؛ فکر می‌کنید علت عدم اجرای پزشک خانواده چیست؟

برنامه پزشک خانواده از سال 1381 به تدریج در نظام سلامت مطرح شد. بر حسب قوانین موجود برنامه چهارم پنجم و ششم توسعه تاکنون باید در ایران اجرایی می‌شد ولـی آنچـه در عمـل بـه وقـوع پیوسـت، محـدود شـدن اجـرای آن بـه روسـتاها و برخـی از شـهرها و اسـتانهایی چـون مازنـدران و فـارس بـود، آنهم با سبک و ‌سیاقی متفاوت از برنامه؛ درحالی کــه همانطــور کــه گــزارش خــود بدنــه وزارت بهداشــت و درمــان نمایــان می‌سـازد، در ایـن دو اسـتان نیـز، اجـرا و اسـتقرار برنامـه فقط در سـطح یـک بـه حـد قابـل قبولـی رسـیده و در سـطح دو و سـه بـا موفقیـت همـراه نبـوده اسـت. در ایـن دو اسـتان نیـز، برنامـه بـه سـبک‌های بسـیار متفاوتـی اجـرا شـده، به گونه‌ای کـه گاه از آن به عنوان انحـراف از مسـیر اصلـی پزشـک خانـواده یـاد می‌شود.

قائـم بـه فـرد بـودن برنامـه و تأثیـر تغییـرات مدیریـت و دولـت بـر برنامـه ملـی از جملـه چالش‌‌هایی اسـت کـه زمینه‌های عـدم تعهـد مدیـران نســبت بــه اقدامــات ســابق اجرایــی پزشــک خانــواده را مهیا می‌سازد و در نهایت باعث نادیــده انگاشــتن تمـام تجربیـات و تلاش‌های حاصـل از آن و خصوصا عدم استفاده از متخصصین پزشکی خانواده به عنوان مدیران ملی شده است، چالشـی کـه گاه از آن به عنوان تسلسـل و دور باطلـی یـاد شـد کـه پزشـک خانـواده در بطـن آن قـرار گرفتـه و علاوه بـر آسـیب پذیری پزشـک خانـواده از ایـن بُعـد، منجـر بـه اتلاف سـرمایه‌های کلان اقتصــادی و انســانی نظــام سلامت می‌شــد. علاوه بــر ایــن، نبود پشتیبانی مناسب در عرصــه سیاسـتگذاری کـه حاصـل تغییـرات مدیریتـی اسـت، نهایتاً منجـر بـه بی اعتمادی ارائه‌کننــدگان خدمــات نســبت بــه پایــداری سیاســت‌های وزارت بهداشت و اتلاف زمان، به عنوان کلیدی‌ترین عامل، شده است.

تسنیم: به عنوان متخصص پزشکی خانواده، چه مشکلاتی را در اجرای برنامه پزشک خانواده دخیل می‌دانید؟ وزارت بهداشت باید برای اجرای این برنامه چه کند؟

چالش ناشی از ساختار حاکم بر نظام سلامت، تضاد منافع، روابط حاکم بر وزارتخانه‌ها و‌سازمانهای دخیل در برنامه، مدیریت‌های وابسته به سیاسی‌کاری با شعار پزشک خانواده، عدم تامین مالی کافی برای اجرای برنامه و هدررفت منابع توسط برخی مدیران ناکارآمد، شائبه فساد مالی در حوزه توزیع اعتبارات برنامه پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر طی سال‌های اخیر، عدم استفاده از متخصصین امر رشته بالینی تخصص پزشکی خانواده در حوزه‌های سیاستگذاری، قانون‌گریزی مدیران، عدم اراده و تعهد سیاسی مسئولین ارشد کشوری از جمله مشکلاتی بوده که اجرای این برنامه را با چالش مواجه کرده است.

وجود مسائل و چالش‌های فرهنگی و فراهم نکردن شرایط مطلوب فرهنگی نیز در عدم اجرای صحیح و پیشبرد برنامه بسیار موثر بوده است.

با توجه به اسناد بالادستی مبنی بر اجرای سراسری برنامه پزشک خانواده در کل کشور ما نیاز به متخصصین پزشکی خانواده در اتاق فکرِ برنامه‌ریزی و ساماندهی این برنامه داریم که استانداردهای پزشکی خانواده را آموخته باشند و از حضور این دانش‌آموختگان تخصص پزشکی خانواده، برای توانمندسازی پزشکان خانواده عمومی و کارورزان پزشکی استفاده بهینه به عمل آید.

دانش‌آموختگان پزشکی خانواده می‌توانند در اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده و گسترش فرهنگ پزشک خانواده‌ای و ادغام فعالیت‌های پیشگیرانه در بسته خدمتی پزشکان بسیار موثر باشند.

تسنیم: آیا پزشکان تمایلی به اجرای این برنامه دارند؟

با توجه به اینکه هم‌اکنون آموزش‌های دوره پزشکی عمومی ما بیشتر آموزش‌های بیمارستانی است و دانشجویان پزشکی کمتر آموزش‌های سرپایی لازم مطابق با نیاز جامعه در سطح یک ارائه خدمات را می‌بینند، حضور متخصصین پزشکی خانواده در کلینیک‌های پزشک خانواده می‌تواند بهترین فرصت آموزش‌های سرپایی سطح یک را برای دانشجویان پزشکی فراهم کند.

نتایج نظرسنجی‌های انجام شده از اینترن‌هایی که بخش پزشکی خانواده را در دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گذراندند نشانگر رضایت بسیار زیاد آنها از این آموزش‌ها بوده که بیانگر نیاز مبرم به ادامه پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده و تربیت متخصصین پزشکی خانواده در تعداد زیادتری از دانشگاه‌ها برای تامین این نیاز آموزشی در حوزه آموزش پزشکی عمومی است.

در بحث اقتصاد سلامت و کاهش هزینه‌ها در سطح دو و سه ارائه خدمات، ما نیاز به پزشکان توانمند در سطح یک داریم که ارجاعات غیرضروری به سطح دو و سه کاهش پیدا کند و با انجام مراقبت‌ها و درمان‌های استاندارد در سطح یک، کنترل بهتر بیماری‌های غیر واگیر در سطح یک انجام شود و این، میسر نمی‌شود مگر اینکه ما در این سطح پزشکان خانواده عمومی آموزش‌دیده داشته باشیم.

یکی از گروه‌هایی که با توجه به حیطه دوران تحصیل و فعالیت‌های شغلی می‌توانند بهترین نقش در طراحی دوره های توانمندسازی پزشکان عمومی داشته باشند متخصصین پزشکی خانواده هستند.

تسنیم: تجربه سایر کشورها در اجرای این برنامه چگونه بوده است؟

نگاهی به تجارب سایر کشورهای جهان در زمینه تربیت متخصصین پزشکی خانواده به خصوص کشورهایی که از نظر سیستم سلامت پیشرفته هستند نشان می‌دهد که در اکثریت این کشورها سال‌هاست که برنامه تربیت متخصص پزشکی خانواده در سیستم سلامت آنها قرار گرفته است؛ از جمله کشورهای اسکاندیناوی و یا مثلاً در آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم برنامه تربیت متخصصین پزشکی خانواده مدنظر قرار گرفته و یکی از دلایل آن طبق اسناد موجود این بوده است که پزشکان عمومی دوره ندیده آن زمان در آمریکا نتوانستند با آهنگ رشدی که در جریان جنگ جهانی در علوم پزشکی پیش آمده بود خود را هماهنگ کنند و از طرفی مردم تمایل به مراجعه به متخصص در سطح یک خدمات داشتند.

تسنیم: یکی دیگر از مسائلی که اجرای آن باید همزمان با پزشک خانواده پیش برود، نظام ارجاع است؛ علیرغم تأکید فراوان وزاری بهداشت در دروه‌های مختلف شاهد بودیم اجرای نظام ارجاع در مقاطعی در حد شعار باقی مانده و عملیاتی نشده است؛ به نظر شما چرا این مسئله مهم از دید مسئولین امر مغفول مانده است؟

نظام ارجاع یکی از تکالیف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه پیش بینی شده و باید در سطح کشور به طور گسترده استقرار یابد، نظام ارجاع و پزشکی خانواده یکی از موارد مهم در نظام سلامت است. کشورهای مترقی با سرانه‌های بالا در حوزه سلامت به این سمت حرکت کردند که در کنار هر فرد، یک پزشک یا تیم پزشکی حضور داشته باشد. این اقدام در قالب نظام ارجاع اجرایی‌شده تا دسترسی‌ها به خدمات سلامت راحت شود.

بر اساس نظام ارجاع، بیماران ابتدا به پزشک خانواده که یک پزشک عمومی است مراجعه می‌کنند و در صورت نیاز به استفاده از خدمات تشخیصی یا درمانی پزشک متخصص یا فوق‌تخصص ارجاع داده می‌شوند؛ بدین ترتیب اگر بیماری افراد با مراجعه به پزشک عمومی تشخیص داده شده و درمان شود، بیمار یا بیمه‌ها هزینه‌های بیشتری برای مراجعه به پزشک متخصص یا فوق‌تخصص پرداخت نخواهند کرد اما یکی از چالش‌های اساسی دانشگاه‌های علوم پزشکی، نبود اینترنت در نقاط کور مخابراتی برای اجرای این مهم است. از سوی دیگر طرح تحول سلامت علی‌رغم افق‌های روشنی که برای آن پیش‌بینی می‌شد، به حاشیه رانده شده است.

در کشور ایران اگرچه از سـال ١٣٦٤ اجـرای طـرح نظـام شـبکه بهداشت و درمان و سطح خدمات در سه سطح اول، دوم و سوم در تمام شهرستانها دستاوردهای چشمگیری به دنبال داشـته اسـت، ولی عدم تحقق مناسب نظام ارجاع یکی از ضـعف‌هـای بـارز آن بـه شمار می‌رود.

مهم‌ترین علل عدم اجرای نظام ارجاع علاوه بر عدم تعهد مدیران به الزامات قانونی، مربوط به واحدهای ارائه خدمات و پرسنل در سطح یک، سطح دو، مدیریتی و مردم است.

به طور مثال؛ همکاری ضعیف پزشکان متخصص طرف قرارداد، رفتار نامناسب با افراد ارجاع شده، آگاهی ناکافی پرسنل ارائه دهنده خدمات، عدم رعایت ارجاع افقی توسط پزشکان متخصص، عدم حضور برخی پزشکان متخصص مطابق برنامه تنظیم شده، ناکافی بودن مدت زمان حضور پزشکان متخصص در درمانگاه تخصصی بیمارستان، عدم اعتماد برخی پزشکان متخصص به ارائه خدمات در سطح یک، ضعف در فرهنگ‌سازی و‌ اطلاع رسانی به جامعه، فقدان متخصصین مورد نیاز، محدود بودن مراکز ارائه خدمت سطح دو، نبود الزام قانونی به ارسال پس‌خوراند از سطح بالاتر، طولانی بودن مسیر ارجاع، ناکافی بودن و غیر اثربخش بودن نهادهای نظارتی، وجود قوانین دست و‌ پاگیر، عدم استطاعت مالی روستاییان جهت دریافت خدمت در سطوح بالاتر از مسائلی بوده که در عدم اجرای نظام ارجاع نقش داشته است.

همچنین آگاهی ناکافی مردم در مورد ضوابط پزشک خانواده و عدم انجام اقدامات موثر فرهنگی علیرغم صرف منابع اعتباری سالانه به عنوان فرهنگ‌سازی با چاپ کتاب های متعدد و بروشور آموزشی بدون نیاز سنجی با گذشت بیش از 16 سال از اجرای برنامه پزشک خانواده، از جمله مشکلات پیش روی اجرای این برنامه است.

به گزارش تسنیم؛ روز گذشته وزیر بهداشت گفت: "باید آسیب‌شناسی کنیم که چرا پزشکی خانواده به طور کامل در کشور اجرا نشده است و بعد از این آسیب‌شناسی و شناخت موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها، باید خروجی مدونی تهیه کنیم تا موانع اجرایی، برطرف شود."

باید دید با توجه به مشکلات پیش‌روی اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع که در این گفتگو مطرح شد، وزارت بهداشت دولت سیزدهم در رفع موانع چگونه عمل خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)