میرنیوز

فاجعه‌ای به‌نام موتورسیکلت‌های فرسوده/ دو شرط لازم برای تعیین فرسودگی خودروها

فاجعه‌ای به‌نام موتورسیکلت‌های فرسوده/ دو شرط لازم برای تعیین فرسودگی خودروها 2021-10-20T10:39:09+03:30

به گزارش ایسنا، «قانون هوای ‌پاک» در حالی با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا در سال ۹۶ به تصویب رسید که ماده ۸ آن به‌همین منظور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی»  از رده خارج کنند اما سال گذشته براساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد. در آیین‌نامه قدیم ماده ۸ قانون هوای پاک ملاک اسقاط خودروها، «سن فرسودگی خودرو» بود درحالی‌که براساس آیین‌نامه اجرایی جدید این ماده که در خرداد ماه سال جاری تصویب شد، ملاک اسقاط انواع خودروها «معاینه‌ فنی» است.

در آیین‌نامه جدید دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است و به این‌ترتیب زمانی‌که وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی یعنی سنی که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی می‌رسد، نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه و هزینه‌های تردد آن افزایش یابد همچنین در این آیین‌نامه جدید، وسیله نقلیه موتوری که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، پس از دو دوره متوالی مندرج در جدول سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری، نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ کند به‌عنوان وسیله نقلیه موتوری فرسوده مشخص و مشمول محدودیت‌­های ماده ۸ قانون هوای ‌پاک می‌شود.

بهزاد اشجعی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه راهکار ارائه شده در آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای ‌پاک مبنی بر تعیین فرسودگی خودروها براساس انجام معاینه فنی، روشی کارآمد است، تصریح می‌کند: نظارت بر مراکز معاینه فنی و رصد معاینه فنی‌ خودروها دو شرط لازم جهت اجرای مطلوب این آیین‌نامه و تعیین خودروهای فرسوده، از رده خارج کردن یا محدود و ممنوع کردن تردد آن‌ها است.

این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها می‌گوید: ما از زیرساخت‌های لازم جهت اجرایی کردن آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای ‌پاک در خصوص تعیین فرسودگی خودروها براساس ملاک معاینه فنی در کشور برخورداریم چراکه هم مراکز معاینه فنی در سراسر کشور فعال هستند و هم زیرساخت‌های مورد نیاز جهت استفاده از سیستم‌های رصد مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی در شهرها به‌ویژه کلانشهرها فراهم است، با این حال اشاره به چند اشکال یا به‌ نوعی آسیب در اجرای این آیین‌نامه ضروری است که لازم است جهت اجرای مطلوب این آیین‌نامه رفع شوند.

به گفته این کارشناس، یکی از مشکلاتی که بر سر راه اسقاط خودروهای فرسوده بر مبنای معاینه فنی قرار دارد، تخلفاتی است که گاهی در مراکز معاینه فنی صورت می‌گیرد و منجربه صدور گواهی‌های نامعتبر می‌شود. زمانی که ملاک فرسودگی خودروها را معاینه فنی قرار می‌دهیم، چنین تخلفاتی زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا برخی خودروهای فرسوده بتوانند به‌نحوی گواهی معاینه فنی اخذ کنند و از شمول فرسودگی خارج شوند.

اشجعی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه زیرساخت‌ نظارت بر معاینه فنی خودروها در کشور موجود است اما متاسفانه هنوز از این زیرساخت به‌درستی استفاده نمی‌شود. رصد مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی از سال ۹۸ در شهر تهران کمابیش اجرا می‌شود اما در سایر شهرها هنوز به‌صورت صد در صدی انجام نمی‌شود و برخی شهرها به‌صورت محدود و تنها براساس ظرفیت استعلامی که ‌توسط ‌پلیس راهور تعیین شده خودروها را به‌لحاظ داشتن یا نداشتن معاینه فنی رصد می‌کنند. به‌همین جهت تا زمانی‌که بر معاینه فنی خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، نظارت کافی وجود نداشته باشد عملا نمی‌توان فرسودگی بسیاری از این خودروها را مشخص و تعیین کرد.

سالانه ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران گواهی معاینه فنی اخذ می‌کنند

اشجعی همچنین از نحوه نظارت بر معاینه فنی موتورسیکلت‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید: براساس آمار مرکز معاینه فنی تهران، سالانه ۱۰۰ عدد گواهی معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها صادر می‌شود این در حالیست که ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که سهم ۱۰ درصدی در انتشار ذرات معلق دارند. بیشتر این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری و فرسوده‌اند اما می‌بینیم که سالانه تنها ۱۰۰ موتورسیکلت گواهی معاینه فنی اخذ می‌کنند و این یعنی فاجعه یعنی هیچ نظارت و کنترلی بر موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، وجود ندارد.

دبیر اسبق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست می‌افزاید: اگر قرار است آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای ‌پاک به‌درستی اجرا شود باید نظارت کافی و مکانیزه بر معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز صورت ‌پذیرد تا رانندگان ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی شوند. هرچند در آیین‌نامه جدید ماده ۸ قانون هوای ‌پاک به برخی محدودیت‌ها برای موتورسیکلت‌های فرسوده از جمله ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در برخی شهرها از ابتدای سال ۱۴۰۱ اشاره شده است.

آیین‌نامه جدید از رونق اجاره کاتالیست جلوگیری می‌کند

اشجعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معضل کاتالیست‌های اجاره‌ای نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه مساله اجاره کاتالیست (قطعه‌ای که میزان آلایندگی خودروها را کاهش می‌دهد) جهت اخذ گواهی معاینه فنی آسیب و تخلفی است که باید هرچه زودتر با آن برخورد شود اما افزایش تعداد دفعات سالانه معاینه فنی خودروها طبق آیین‌نامه جدید ماده ۸ قانون هوای ‌پاک، به‌نظر می‌رسد که از رونق چنین کسب و کارهای غیرقانونی جلوگیری کند چون رانندگان طی سال‌های گذشته که تنها یک‌بار در سال ملزم به انجام  معاینه فنی بودند و این قطعه را با قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان اجاره می‌کردند اما افزایش تعداد دفعات معاینه فنی باعث می‌شود اجاره دو تا چهار مرتبه‌ای کاتالیست طی سال صرفه اقتصادی نداشته باشد و رانندگان ترغیب شوند که حدود ۲ میلیون تومان هزینه و یک کاتالیست استاندارد خریداری کنند و به‌ مدت پنج تا شش سال از اجاره کاتالیست در امان بمانند.

این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها منشا اصلی معضل اجاره کاتالیست برای دور زدن معاینه فنی را ناآگاهی جامعه می‌داند و اظهارمی‌کند: بسیاری از افراد جامعه نسبت به کارکرد و نقشی که کاتالیست در کاهش آلودگی هوا دارد، آگاهی ندارند و به‌همین علت نسبت به نصب این قطعه اقدام نمی‌کنند و یا حتی در برخی موارد آن را به قیمتی بسیار ‌پایین‌تر از ارزش واقعی آن به سودجویان می‌فروشند چراکه نمی‌دانند فلزات تعبیه شده در این قطعه که عمل ‌پالایش را انجام می‌دهند، گرانبها و با ارزش‌ هستند.همچنین از آنجایی که برخی افراد از وجود چنین قطعه‌ای روی خودرو اطلاع ندارند برخی تعمیرگاه‌ها اقدام به تخلفاتی از جمله باز کردن این قطعه از خودرو بدون اطلاع صاحبان آن می‌کنند بنابراین ضروری است که در وهله اول آگاهی بخشی موثری در این زمینه صورت گیرد تا مردم نسبت به نقش کاتالیست و تخلفات احتمالی تعمیرگاه‌ها آگاه‌تر باشند.

اشجعی در ‌پایان می‌گوید: لازم است تمهیداتی جهت تقویت نظارت بر وجود کاتالیست روی خودروها اتخاذ شود تا بتوان به‌نوعی خودروهایی که بدون کاتالیست در سطح شهر تردد می‌کنند را شناسایی کرد تا حلقه خرید و فروش این قطعه شکسته شود.

انتهای ‌پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)