میرنیوز

طرح "تاکسی هوایی" وعده‌ای که محقق نشد!/ چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو چیست؟

 طرح "تاکسی هوایی" وعده‌ای که محقق نشد!/ چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو چیست؟ 2021-04-21T11:15:47+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، سال گذشته در مصاحبه با تسنیم خبر داد که  فاز اول اجرایی شدن طرح تاکسی هوایی تا پایان مهر سال 99 انجام می‌شود و تا پایان همین سال هم طرح تاکسی‌های هوایی کامل شده و در کشور قابلیت اجرایی پیدا می‌کند! اما هنوز خبری از اجرایی شدن این وعده نیست.

این طرح برای ساماندهی شبکه حمل و نقل کشوری نقش حیاتی دارد و با انحصاری که توسط ایرلاین‌ها ایجاد شده می‌توان تاکسی‌های هوایی را مسیری در راستای ارتقای کیفیت حمل و نقل هوایی دانست.

با وجود 75 فرودگاه در کشور تنها 15 فرودگاه به صورت کامل فعالیت دارند و حضور تاکسی‌های هوایی می‌تواند به فعال شدن این فرودگاه‌ها کمک کند و خط اتصالی بین استان‌ها را برقرار کند. بنابراین می‌توان گفت یکی از ارکان اصلی برای ایجاد تاکسی هوایی تأمین زیرساختهای فرودگاهی است که تاحدودی در کشور فراهم است.

برای راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی به هواپیما‌های کوچکی نیاز است که از ظرفیت 4 تا 19 نفر برخوردارند و سازندگان مختلفی در کشور هستند که بر روی ساخت این هواپیماها فعالیت می‌کنند؛ پس این پتانسیل هم در کشور وجود دارد. در نهایت نیاز به یک مرکزیتی برای راهبری این تاکسیهای هوایی وجود دارد که برای این منظور هم سازمان فرودگاه‌های کشور یک زیرمجموعه دارد که مختص همین موضوع است و هر هواپیمایی که قصد فعالیت در حوزه تاکسی‌های هوایی را داشته باشد می‌تواند زیرنظر این نهاد فعالیت کند.

سازمان هواپیمایی کشوری , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری , سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران | سازمان تاکسیرانی ,

موضوع دیگری که وجود دارد این است که باید هزینه‌های فعالان این بخش را هم تا اندازه زیادی کاهش داد، مثلا فکری به حال بنزین آنها کرد و از پالایشگاه‌های داخلی برای تأمین این بنزین استفاده شود. بحث سوخت‌رسانی به این هواپیماها اهمیت زیادی دارد و باید برنامه‌ریزی درستی در این زمینه صورت پذیرد.

در نهایت هم بحث بازاریابی و جذب مسافر مطرح می‌شود که در این زمینه هم مشکل چندانی وجود نخواهد داشت و خود فرودگاه‌ها می‌توانند متصدی این امر باشند. به عنوان مثال اگر یک فرودگاه کم‌تردد در کنار یک شهرک صنعتی قرار دارد به کارکنان آن شهرک  اعلام کنند ما امکان حمل و نقل کارمندان آن شهرک را با استفاده از تاکسی‌های هوایی داریم.

دلیل تعلل‌های سازمان هواپیمای کشوری در راستای تدوین قوانین مربوطه چیست؟

بنابراین از سال گذشته مقدمات این طرح به صورت کامل آماده سازی شده و زیرساختها برای اجرایی شدن آن فراهم است؛ اما مشکل کجاست که اجرای این طرح مدام به تأخیر می‌افتد؟! چرا متصدیان امر همچنان از تدوین قوانین مربوط به هوانوردی، ایجاد زیرساخت‌ها و سوخت رسانی به هواپیماهای کوچک به عنوان چالش این عرصه یاد می‌کنند. دلیل تعلل‌های سازمان هواپیمای کشوری در راستای تدوین قوانین مربوطه چیست؟ و در واقع سوال اساسی‌تر این است که چرا طی سالهای اخیر قوانین مشخص و مدونی در راستای هوانوردی عمومی که شامل تورهای هوایی و ... می‌شود تدوین نشده‌ است.

باید جدای از هواپیماهای با ظرفیت بالا سامانه فرودگاهی مجزایی در این راستا تدارک دیده شود و ترمینال مجزایی برای تاکسی‌های هوایی وجود داشته باشد. برای شکل‌گیری تمام اینها هم چند نهاد متفاوت باید با هم همکاری کنند و در نهایت یک نهاد بالادستی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد نقش هماهنگی این نهادها را به عهده بگیرد تا تعامل بین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت نفت به یک نتیجه درست منجر شود.

سازمان هواپیمایی کشوری , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری , سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران | سازمان تاکسیرانی ,

شاید بتوان گفت پرداخت به این سرفصل از صنعت هوایی دیر همه شده باشد و راه‌اندازی تاکسی هوایی و توسعه هوانوردی عمومی در تمام نقاط دنیا صورت گرفته است. اما ایران با وجود فراهم بودن ظرفیت‌ها و وجود بازار تقاضا برای این صنعت همچنان درگیر تعلل است. این صنعت می‌تواند فرصت کاری قابل‌توجهی برای نیروهای متخصص حوزه حمل‌ونقل هوایی ایجاد می‌کند و باعث افزایش تعداد پرواز در فرودگاه‌های کوچک کشور شده و درآمدها و اقتصاد این فرودگاه‌ها را بهتر می‌کند.

 

 

درست است که رفع موانع بروکراتیک در ایران برای راه‌اندازی یک صنعت به خودی خود یک مشکل فزاینده محسوب می‌شود اما نهادهای مسئول از جمله ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک نهاد بالادستی می‌توانست بسترهای را برای درک نخبگانی و عمومی در این زمینه فراهم کند و با اطلاع رسانی درست حداقل تفاوت بین ایرلاین و تاکسی هوایی را برای عموم شفاف کند.

وقتی مزایا و امکانات راه‌اندازی تاکسی هوایی تشریح شود سرمایه‌گذاری و اقبال عمومی برای ورود به این صنعت خود باعث می‌شود که زمان کمتری به تعلل بگذرد. در حال حاضر سفرهای با برد کمتر از 300 کیلومتر که برای هواپیماهای با گنجایش بالا توجیهی ندارد، می‌تواند بازار رواج تاکسی‌های هوایی باشد و متقاضی برای آنها هم کم نیست. مسیرهایی مانند تهران به همدان و یا تهران به سمنان و قزوین و.... دنیا سالهاست که از این شکل سفر برای مقاصد کوتاه استفاده می‌کند.

فرودگاه‌های بسیاری از این شهرها مانند همدان، اراک، قزوین، زنجان، سمنان، شاهرود و شهرهای دیگر سالهاست که کمترین تردد را دارند و تقریبا بلا استفاده شده‌اند که با راه‌اندازی تاکسی‌ها هوایی رونق به آنها باز می‌‌گردد و یک جریان اقتصادی تازه در آنها جان می‌گیرد.  در باره نگرانی‌های ناشی از افزایش ترافیک هوایی باید گفت که در حال حاضر هواپیماهای تجاری در داخل کشور در ارتفاع بیش از 20 هزارپا پرواز می‌کنند و ترافیک هوایی هواپیماهای کوچک کمتر از این ارتفاع است، بنابراین هیچ تداخلی با ترافیک هوایی در کشور ندارد.

سازمان هواپیمایی کشوری , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری , سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران | سازمان تاکسیرانی ,

این تنها یکی از کاربردهای رونق هواپیماهای کوچک است و در مرحله بعد می‌توان از بیزینس جتها و گردشگری هوایی هم بهره برد. از مزایای دیگر هم حمل بار با ظرفیت حمل کمتر از 2 تا 5/ 2 تن را در کشور است که خود تحولی در این شبکه و شبکه پستی کشور ایجاد می‌کند.

این صنعت با سرمایه‌گذاری‌های بسیار کمتر از یک ایرلاین قابل راه‌اندازی است و اگر برای راه‌اندازی یک ایرلاین نیاز به مبالغ سرمایه گذاری بالای 800 میلیارد تومان باشد برای فعالیت در صنعت هواپیماهای کوچک 40 میلیارد تومان هم کافی است.

ورود به صنعت هواپیماهای کوچک، راهی برای نجات از تحریم و شرکتهای اروپایی و آمریکایی

در کنار این صنعت، صنایع دیگری مانند قطعه‌سازی هواپیما هم رونق خواهد گرفت و بر تعداد آنها اضافه خواهد شد، چرا که در حال حاضر تعداد شرکت‌هایی که در زمینه تأمین قطعات هواپیما فعالیت می‌کنند بسیار اندک است. همچنین می‌توان از زیر بار انحصار و تحریم اعمالی از جانب شرکت‌های بزرگ هواپیمایی هم نجات پیدا کرد، چرا که بیشتر هواپیماهای بزرگ مسافربری در دنیا توسط تعداد معدودی از شرکت‌ها مانند شرکت‌های بوئینگ، ایرباس، بمباردیر و امبرائر ساخته می‌شود.

اما تعداد شرکتهای هواپیمایی فعال در زمینه ساخت هواپیماهای کوچک به بیش از 40 شرکت می‌رسد و محدود به تولید کنندگان آمریکایی و اروپایی هم نیست، همچنین امکان ساخت داخلی آنها هم در کشور وجود خواهد داشت. در صورتی که بازار استفاده از آنها گسترش پیدا کند می توان به رونق تولید هواپیمای کوچک در کشور هم رسید چرا که ظرفیت تولید وسایل پرنده کوچک (زیر 19 صندلی) را از نظر دانش و طراحی در کشور داریم، ولی چون بازار نداشته این موضوع مغفول مانده است. شرکتهای دانش‌بنیان داخلی توانسته‌اند ملخ، موتور، بخش الکترونیک هواپیما را بومی سازی کنند.

با ذکر تمام این مزایا که قطعا مسئولان امر هم از آن باخبرند دوباره باید پرسید دلیل این تعلل‌ها در راستای رونق این صنعت چیست؟ آیا با ورود تاکسی‌های هوایی رقبای تازه‌ای برای ایرلاین‌ها به وجود خواهد آمد؟! در واقع اینطور هم نیست و تنها یک خلا در حمل و نقل عمومی جبران خواهد شد؛ خلائی که در حوزه‌های دیگر مانند حمل بار، جابجایی مسافر، آتش نشانی هوایی، پست هوایی و … وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)