میرنیوز

آغاز به کار سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران

آغاز به کار سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران 2021-03-13T11:33:15+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا کرمی محمدی، در این باره گفت: مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران در سال ۱۳۸۸ در محل ساختمان فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران احداث شد که در زمان احداث و راه اندازی این ساختمان ضمن مد نظر قرار دادن مقاومت لرزه‌ای برای بدترین سناریو زلزله احتمالی شهر تهران، از بروزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات در این ساختمان بهره گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه با گذر زمان و پیشرفت دانش فنی و تکنولوژی، بروزآوری تجهیزات موجود الزامی و حرکت در مسیر هوشمند سازی فرآیندها و بهره گیری از سخت افزار و نرم افزارهای جدید برای مرکز عملیات اضطراری شهر تهران امری اجتناب ناپذیر است، گفت: در این رابطه در سال جاری گام‌های بلند و مؤثری برداشته شده که برخی از آنها وارد مرحله بهره برداری و برخی از آنها تا چند ماه آتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

کرمی محمدی، ایجاد و بهره برداری از «سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران(TICIS) را یکی از مهم‌ترین اقدامات در مسیر هوشمند سازی این مرکز عنوان کرد و افزود: همواره وحدت فرماندهی و مدیریت یکپارچه حوادث، از جمله مهمترین دغدغه فرماندهان و مدیران حوادث خصوصاً در شهر تهران بوده و تجارب حوادث کوچک و بزرگ سالیان اخیر و درس آموخته‌های ارائه شده از سوی کارشناسان مدیریت بحران همواره گویای این مهم بوده است.

وی ادامه داد: در این رابطه مرکز عملیات اضطراری(EOC) سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن برآورد فرایندهای مورد نیاز، نسبت به مکانیزه نمودن آنها اقدام و بدین ترتیب با ایجاد سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران» در مسیر هوشمند سازی حرکت نموده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در فاز نخست بهره برداری از این سامانه، ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه به عنوان ارزیاب در صحنه حاضر و ضمن بررسی آن، بر اساس ساختار از پیش تعریف شده در سامانه، نسبت به درج گزارش حوادث اقدام می‌کنند.

به گفته کرمی محمدی بر اساس یک چرخه پویا، کارشناسان مرکز عملیات اضطراری شهر تهران نیز در هر زمان بر اساس اطلاعات واصله نسبت به پیش بینی تجهیزات و امکانات مورد نیاز صحنه حادثه اقدام خواهند کرد. همچنین در مراحل بعدی توسعه این نرم افزار اتصال بانک داده‌های آن به اطلاعات لجستیکی، نیروی انسانی، تجهیزات و … و ارسال این موارد از نزدیک ترین محل به صحنه حادثه پیاده سازی و اجرایی خواهد شد.

وی به توسعه نرم افزار و ایجاد وحدت فرماندهی از طریق ارائه دسترسی به سازمان‌های تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در اسفندماه ۱۳۹۹ سال جاری دسترسی‌های لازم به دبیران ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه داده خواهد شد تا به عنوان یکی از بازوان این سازمان به محض حضور در صحنه حادثه نسبت به ارسال اطلاعات حادثه به EOCشهر تهران اقدام کنند. همچنین با زیرساخت فراهم شده، سازمان‌ها تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز به عنوان بازوی اجرای دیگر در سیستم مدیریت بحران شهر تهران، ضمن دریافت خبر حادثه، می‌توانند نسبت به ثبت آن و ارائه گزارش اقدامات خود در سامانه اقدام کنند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: برابر برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر است در فاز دوم با برگزاری جلسات مشترک با سازمان‌های تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران، زمینه‌های بهره گیری از این سامانه متناسب با نیاز و حوزه فعالیتی هر سازمان تا حد ممکن فراهم و بر این اساس به نوعی قدم‌های اولیه به منظور تحقق مصوبه مورخ ۲۵/‏۰۴/‏۱۳۹۶‬ هیئت محترم وزیران در خصوص یکپارچه سازی مراکز امدادی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برداشته خواهد شد.

کرمی محمدی درباره نحوه عملکرد سامانه نیز گفت: زیر ساخت عملیاتی این سامانه برپایه دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مصوب استوار است. به عبارت دیگر دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مربوط به هشدار و اطلاع رسانی حوادث، تعیین سطوح بحران، فراخوان و … از پیش تدوین و ابلاغ شده و بر اساس این دستورالعمل‌ها فرایند برنامه نویسی سامانه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: بنابر آنچه که توضیح داده شد، این سامانه پس از اعلام خبر اولیه حادثه به مرکز ارتباطات(بی سیم) EOC شهر تهران، تدقیق محل وقوع حادثه، میزان خسارات و تلفات و … در فرم گزارش اولیه حادثه ثبت و متعاقباً به کارشناسان بخش پایش و هماهنگی EOC ارسال می‌شود. در این مرحله بر اساس اطلاعات واصله و میزان معتبر بودن مرجع اطلاع دهنده خبر، سامانه به صورت هوشمند و خودکار نسبت به اعتبارسنجی منبع اقدام و در صورت عدم تطابق با استانداردهای تعریف شده، اطلاعات تماس سایر منابع معتبر نمایش داده می‌شود.

وی ادامه داد: سپس سطح بندی حادثه به صورت خودکار انجام و به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم، سطح پیشنهادی بر اساس معیارهای از قبل مشخص شده نمایش داده می‌شود و در ادامه با تأیید کارشناسان ذیربط، فرآیند اطلاع رسانی به مسئولین عملیاتی آغاز می‌گردد. در این سامانه به محض ارجاع حادثه به ذی‌نفعان پیامک هشدار نیز برای ایشان ارسال و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه و دسترسی ایجاد شده ضمن دریافت اطلاعات اولیه از حادثه و محل آن، نسبت به بارگذاری تصاویر و نگارش گزارش دقیق حادثه (تلفات، خسارات، سازمان‌های درگیر و …) حاصل از بازدید میدانی اقدام خواهند کرد.
به گفته کرمی محمدی از دیگر قابلیت‌های شاخص و مهم این سامانه می‌توان به امکان ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی متناسب با سطح و نوع حادثه به فرمانده عملیات و کارشناسان ارزیاب جهت بهره برداری در فرآیند مدیریت شرایط اضطراری اشاره کرد.

وی درباره قابلیت‌ها و فرایندهای در نظر گرفته شده در این سامانه نیز گفت: ثبت محل دقیق حادثه با استفاده از جدیدترین نقشه‌های شهر تهران به همراه مختصات جغرافیایی، قرارگیری کلیه مخاطرات محتمل شهر تهران و سازمان‌های ذیربط در بانک اطلاعاتی به منظور تسهیل فرایند ثبت و ارجاع حوادث، تعیین خودکار منطقه، محله، ناحیه، خیابان و کوچه با یک کلیک بر روی نقشه، امکان تعیین سازمان‌های نیازمند مشارکت در حادثه از ابتدای وقوع آن، تعیین هوشمند سطح حوادث به صورت خودکار، اعتبارسنجی منابع خبری به صورت هوشمند متناسب با نوع حادثه به صورت خودکار، ارسال پیامک خودکار به ذی‌نفعان به محض ثبت حادثه و امکان ثبت حادثه و مشخصات آن از طریق تلفن همراه از ویژگی‌های این سامانه است.

کرمی محمدی همچنین دیگر امکانات اصلی این سامانه را ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی محدوده محل حادثه به اپلیکیشن موبایل (به عنوان مثال: ایستگاه‌های آتش نشانی، اورژانس، بیمارستان و … نزدیک محل حادثه، شریان‌های حیاتی و…)، مسیریابی از هر نقطه به محل حادثه، امکان ارسال اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی به ذی‌نفعان از طریق اپلیکیشن موبایل، داشبرد مدیریتی و واسط کاربری مناسب جهت نمایش اطلاعات، نوع و تعداد حوادث رخداده، تعیین سطوح حوادث، گزارش مدیریتی و نمایش حوادث جدید بر روی نمودار و نقشه، امکان بهره گیری از سامانه در مانورها به طور مجزا، ارسال اطلاعیه‌های صادره از سازمان هواشناسی در بخش‌های مجزا، اعلام خاتمه عملیات و… عنوان کرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)