میرنیوز

جزئیات احیا و مرمت "خانه پدری جلال" / واگذاری ۶۰۰ بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

 جزئیات احیا و مرمت "خانه پدری جلال" / واگذاری ۶۰۰ بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی 2020-12-15T09:36:32+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مدتی بود فعالان حوزه میراث فرهنگی نسبت به شرایط نگهداری "خانه پدری جلال‌آل احمد" در تهران اعتراضاتی داشتند و در همین راستا مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر در جلسه این شورا ضمن اعتراض نسبت به وضعیت این بنای تاریخی متذکر شد: "این خانه تبدیل به خوابگاه معتادان متجاهر شده است."

در همین راستا با امیر کرم‌زاده؛ معاون سرمایه‌گذاری صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت‌وگویی داشتیم؛ به گفته وی این بنا در اختیار میراث فرهنگی تهران بوده و 20 روز است که برای شرکت در مزایده به این صندوق واگذار شده تا برای بهره‌برداری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد؛ مشرح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

تسنیم: چند روزی است که وضعیت بنای تاریخی خانه پدری جلال با برخی حواشی روبه رو شده است و کار به تذکر در شورای شهر تهران کشیده شده، بناهای مشابهی هم در سطح کشور وجود دارند که مورد بی توجهی هستند، توضیحات شما درباره این اتفاقات چیست؟

با توجه به فراوانی بناهای تاریخی در سطح کشور منابع دولت برای حفظ و نگهداری آنها محدود است و نمی‌تواند برای بهره‌برداری و حفظ این بناها بودجه لازم را تخصیص دهد، یک صندوق با عنوان صندوق توسعه صنایع دستی و‌ فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تأسیس شده است تا این بناها با سرمایه بخش خصوصی مرمت شود و طبق کاربری قبل مورد استفاده این بخش قرار بگیرد.

البته باید برای این بناها تعیین کاربری صورت پذیرد که این کاربری می‌تواند با توجه به موقعیت بنا تعیین کرد، به عنوان مثال یک بنای تاریخی می تواند تبدیل به کتابخانه شود و یا نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی، حتی امکان بهره‌برداری به عنوان یک بخش اقامتی هم وجود دارد. در این زمینه ما خانه عامری‌های کاشان را داریم که مرمت شده و به عنوان یک هتل سنتی در حال بهره‌برداری است. به هر حال الگوهای موفقی در سطح کشور داریم که در این زمینه درحال فعالیت هستند.

بسیاری از این پروژه‌ها به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده بودند و در وضعیت مشابه خانه جلال بودند. در همین راستا صندوق بر اساس مصوبه دولت این بناها را به بخش خصوصی واگذار می‌کند تا مرمت شده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

خانه پدری جلال در اختیار میراث فرهنگی تهران بود و طبق مصوبات دولتی قرار بود 20 روز پیش بنای تاریخی خانه پدری جلال به صندوق واگذار شود تا صندوق، این بنا را در مزایده اخیر برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار کند.

منتهای مراتب با توجه به امکانات و بودجه محدودی که ما داریم و کمبود‌هایی که در یگان حفاظت وجود دارد نگهداری از این بناها دشوار است و با توجه به تعداد بناهایی که در کشور داریم گذاشتن نگهبان برای تمام این بناها به صورت 24 ساعته امکان‌پذیر نیست.

 

 

بر همین اساس خانه پدری جلال به مزایده گذاشته شد تا مرمت و مورد بهره برداری قرار بگیرد. خوشبختانه برای بهره‌برداری از این بنا هم 3 متقاضی وجود دارد. قرار است یک سرمایه‌گذاری خیلی جدی روی این بنا صورت پذیرد.

آثار باستانی | آثار تاریخی , جایزه جلال , وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ,

تسنیم: مبنای واگذاری این بنا و دیگر بناها در صندوق بر چه اساس است؟

بعد از برگزاری مزایده یکسری معیارهای دیگری توسط صندوق مورد بررسی قرار می‌گیرد. گردش مالی متقاضیان برای ما اهمیت دارد تا برای ما مشخص شود که توانایی بهره‌برداری، احیا و مرمت این بناها را دارند همچنین سرمایه‌گذار باید برای ما طرح مرمتی خود را بیاورد تا بدانیم این فرآیند مرمت به چه صورتی اجرا خواهد شد. در کنار اینها باید سوابق اجرایی، کارهایی که در گذشته به صورت مشابه انجام داده‌اند و حتی مدارک تحصیلی خود را به صندوق ارائه کنند.

تسنیم: در مورد خانه جلال وضعیت به چه صورت است؟

برای این بنا ما به صورت مجزا خودمان برنامه مرمتی به سرمایه‌گذار ارائه کرده‌ایم و برنامه بهره‌برداری دقیق سرمایه‌گذار را دریافت کرده‌ایم. برای ما این موضوع اهمیت زیادی دارد که این بنا اصالت خود را حفظ کند و نشانگر هویت بنا باشد.

برای این سبک برنامه‌ریزی‌ها هم دو چیز برای ما اهمیت دارد؛ اول اینکه در آن بنا چه کسانی و با چه ویژگی‌هایی زندگی کرده‌اند و بعد اینکه این بنا به لحاظ معماری چه ویژگی‌هایی دارد. با توجه به این ویژگی‌ها نوع بهره‌برداری از بنا برای ما تعریف می‌شود.

 

مرمت و تجهیز خانه جلال نیاز به 4 میلیارد پول دارد

تسنیم: خانه پدری جلال چه زمانی جهت ساماندهی و مرمت به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واگذار می‌شود؟

قرار است ظرف 20 روز آینده این بنا جهت مرمت و ساماندهی واگذار شود. ما امکان اینکه در تمام این بناها به خصوص برای آنهایی که فاقد هرگونه اشیاء ارزشمند در دورن خود هستند به صورت 24 ساعته نگهبان بگذاریم. تنها کاری که ما در این راستا می‌توانیم انجام دهیم واگذاری بناها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است تا در راستای مرمت و نگهداری آنها اقدام کنند. به عنوان مثال همین خانه پدری جلال چیزی در حدود یک و نیم تا 2 میلیارد تومان هزینه مرمت دارد و نیاز به همین بودجه برای تجهیز این بنا هست.

 

آثار باستانی | آثار تاریخی , جایزه جلال , وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ,

تسنیم: حال افرادی که در مزایده واگذاری این بناها شرکت می‌کنند تا چند سال حق بهره‌برداری از آن را دارند؟

بنای جلال در حدود 15 سال به بهره‌بردار، اجاره داده می‌شود. بهره بردار می‌تواند تا 12 ماه فرآینده مرمت و تجهیز بنا را انجام دهد و بعد از آن 15 سال با یک اجاره ماهیانه به او واگذار می‌شود. اجاره‌بهای بنای جلال را حدود 6 و نیم میلیون تومان تعیین کرده ایم.

تسنیم: درآمدهایی که صندوق از طرف این اجاره بهای بناها دریافت می‌کند صرف چه چیزی می‌شود؟ آیا امکان نگهداری و مرمت بنا از طریق این درآمدها وجود نداشت؟

این اجاره‌ها بعد از واگذاری به خزانه دولت، دوباره به ما بازمی گردد و مجدد صرف نگهداری و مرمت بناهای دارای اولویت می‌شود. ما بناهای تاریخی مهمی در کشور داریم که در حال فرو ریختن است و نیاز به مرمت اضطراری دارد.

تا کنون صندوق از دولت بودجه ای را دریافت نکرده است. تنها بودجه‌ای که دولت به صندوق پرداخت می کند در قالب تبصره 19 پرداخت می‌شود. طبق این تبصره دولت بین 10 تا 30 درصد به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بودجه اختصاص می‌دهد تا در راستای مرمت بناهای تاریخی اقدام کنند. البته این بودجه بسیار محدود است و در سال شاید ما بتوانیم تنها 10 بنا را با این بودجه ها حمایت کنیم. البته در کنار این، ما هم در قالب تبصره 18 به سرمایه گذاران تسهیلاتی برای مرمت اعطا می کنیم.

تسنیم: با توجه به اینکه این روزها موضوع بودجه هم در کشور به موضوعی مهم تبدیل شده، گزارشی هم از وضعیت بودجه‌ای صندوق ارائه کنید؟

متأسفانه این صندوق یک ردیف اختصاصی در بودجه ندارد. از سال گذشته برای صندوق یک اساسنامه تعبیه شده و در دولت هم به تصویب رسیده است و نیازمند توجه ویژه‌ای است. طبق صحبت‌هایی که شخص رئیس جمهور و وزیر میراث فرهنگی کشور هم داشته‌اند بهترین روش برای مرمت و حفظ بناهای تاریخی واگذاری آنها به بخش خصوصی است.

واگذاری بیش از 600 بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

در کنار این اتفاق ما اشتغالزایی را هم خواهیم داشت. تا کنون 97 بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده است و بالای 700 تا 800 نفر شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده‌ایم و در برنامه خود قصد واگذاری بیش از 600 بنای تاریخی به سرمایه‌گذار خصوصی را داریم. در حال رفع مشکلاتی مانند سندهای مالکیتی و معارضات ملک هستیم تا این هدف محقق شود. در چند هفته اخیر برنامه مزایده و واگذاری 54 بنای تاریخی را داشتیم که در مرحله نخست 25 بنا و هفته آینده 10 بنای دیگر واگذار خواهند شد. در نهایت این اقدام به جذب 140 میلیاردی سرمایه‌گذار از بخش خصوصی در شرایط اقتصادی کنونی منجر خواهد شد.

تسنیم: شما به شرایط اقتصادی کنونی اشاره کردید و یک سؤال جدی این است که این سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط فعلی، بعد هزینه‌های میلیاردی مرمت و اجاره ماهیانه میلیونی، چگونه می‌خواهند از این بناها کسب درآمد کنند؟

ببینید این بناها برای بسیاری از شرکت‌های پر درآمد و معتبر نقش اعتباری را ایفا می‌کنند. ممکن است یک سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف اقتصادی در حال فعالیت است و از این بنا به عنوان یک اعتبار استفاده می‌کند.

تسنیم: آیا در این شرایط این امکان وجود ندارد که بنای تاریخی از کاربری فرهنگی و مورد نظری که برای آن پیش‌بینی شده خارج شود؟

یکی از سیاست‌های اصلی صندوق، واگذاری بناها با اولویت حفظ اصالت و هویت اصلی آنهاست اما در کنار آن داشتن یک کافه، یا رستوران هم در بنا مانعی ندارد. به عنوان مثال ما علاقه‌مندیم حمام شیخ بهایی را با همان کاربری اصلیش واگذار کنیم، یا بناهای مشابه را.

تسنیم: ضمانت اجرایی شما برای اینکه اگر یک سرمایه‌گذار در بنای واگذار شده طبق تعهداتش عمل نکرد چیست و چگونه می‌توانید با او برخورد کنید؟

تمام این موارد در قراردادهای دو طرفه ذکر شده است و اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد از طرح معماری و طرح سرمایه‌گذاری تصویب شده تخطی کند به راحتی خلع ید می‌شود. همچنین برای ضمانت اجرایی ضمانت‌نامه‌های بانکی سنگینی را دریافت می‌کنیم که وقتی اگر خواستند به این بناها تعرضی انجام دهند جرائم بسیار سنگینی پرداخت کنند. در ضمن تمام این بناها ناظر دارند و به صورت ماهانه و هفتگی مورد نظارت قرار می‌گیرند.

تعریف ضوابط ارزیابی و رتبه‌بندی جدید برای ناهای تاریخی

ما واحدی با عنوان معاونت بهره‌برداری از بناهای تاریخی داریم که به صورت ماهانه از بناها بازدید می‌کنند. همچنین در حال تعریف ضوابط ارزیابی و رتبه‌بندی جدید برای این بناها هستیم.

در نهایت باید گفت که این بناها به عنوان سرمایه‌های ملی ما محسوب می‌شوند و باید از هر پتانسیلی برای حفظ و بهره‌برداری از آنها استفاده کنیم و بهترین راه حفظ بناهای تاریخی این است که از خود مردم کمک بگیریم. رسانه نباید به اینگونه حاشیه‌ها مانند خانه جلال با شیطنت مواجه شوند و اگز مشکلی وجود دارد اول از خود ما استعلام بگیرند و ما هم وظیفه پاسخگویی به آنها داریم.

 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)