میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ "اضطراب" یک احساس ناخوشایند و مبهم از دلواپسی و هراس با منشاء ناشناخته است که به فرد دست میدهد و باعث عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی میشود.
این در حالی است که بیشتر والدین، دنیای کودکانشان را پر از شور و نشاط و بدون نگرانی میدانند و چون خودشان از فرزندان مراقبت و نگهداری میکنند و درصدد تامین نیاز آنها هستند، توجهی به عوامل استرسزا نداشته و آن را زودگذر میپندارند!
اضطراب در دوران کودکی، پدیدهای گذرا نیست و در صورت بیتوجهی و اقدام نکردن برای درمان، عواقب بسیار جدی و جبرانناپذیری در بزرگسالی دارد؛ با تشخیص به موقع و مداخلات بههنگام میتوان از طریق والدین و مربیان به کودکان یاد داد که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و یک زندگی طبیعی و آرام داشته باشند.
این روزها هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش اضطراب در کودکان، این آموزهها و توجه به این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند.
بنیادیترین احساس در انسان خشم است؛ زمانی که خشم در انسانها به حالت عادی بروز داده نشود تبدیل به ترس، شرم، غم، گناه، نفرت و پرخاشگری میشود.
اگر به ترس و شرم تبدیل شود منجر به اضطراب، اگر به غم و گناه تبدیل شود منجر به افسردگی و اگر به نفرت و پرخاشگری تبدیل شود منجر به اختلال شخصیت ضد اجتماعی میشود.
نمود اضطراب در بزرگسالی به صورت کرختی بی حالی و وارفتگی است در حالی که نمود اضطراب در کودکی به صورت دلدرد، کمردرد، پادرد، سردرد و ... ظاهر میشود که به آنها تظاهرات جسمانی میگویند.
این علائم میتواند به صورت شاخصهای فیزیولوِژی مثل ضربان قلب بالا و فشار خون بالا خود را نشان میدهند و در مواردی هم به صورت هیستیری ظاهر شده و ممکن است بخشی از بدن را بی حس کند این علائم در برخی افراد ه صورت حالتهای سایکوسوماتیک ( روان تنی ) باشند.
دلدرد و کمردرد در کودکان میتواند ریشه در اضطراب آنها داشته باشد
اضطراب در سنین پیش دبستانی و دبستان زیاد دیده میشود؛ به این دلیل که عملکردهای کودک در این سنین سنجیده می شوند و این اضطراب کودک را بالا میبرد زیرا سطح انتظار از کودک زیاد میشود.
زمانی که صحبت از اضطراب کودکان است، آنهایی که به تازگی به مدرسه وارد شدهاند، چندان قادر به بیان احساساتشان به صورت کامل نیستند اما کودکان بزرگتر میتوانند بیان کنند که دقیقاً چه چیزهایی آنها را ناراحت میکند و چرا. به همین دلایل دل درد و کمردرد و از این قبیل مشکلات در این سنین در کودکان زیاد دیده میشود و در پشت اکثر این مشکلات، اضطراب نهفته است و مشکل از بعد جسمانی نیست.
اضطراب یک واکنش انطباقی برای سازگاری با محیط است
اضطراب رایج ترین واکنشی است که افراد به فشار روانی نشان می دهند؛ اضطراب یک واکنش انطباقی برای سازگاری با محیط است. معمولا به دو حالت دیده میشوند صفت و حالت. صفت یعنی بخشی از روند زندگی فرد میشود و همیشه با فرد همراه است.
اگر این اضطراب درمان نشود در بزرگسالی تبدیل به اختلال اضطراب فراگیر میشود که معمولا فرد نمی تواند درست فکر کند، هر لحظه منتظر اتفاقی بد است و فرد احساس نگرانی مزمن میکند. هسته اصلی این اضطراب، نگرانی است و در میانسالی اوج می گیرد. اگر اضطراب به صورت حالت باشد معمولا موقعیتی است و با توجه به موقعیت فرد اضطراب را از خود نشان میدهد یعنی جزیی از خصوصیات شخصیتی فرد میشود. مثلا ممکن است نتواند در جمع صحبت کند ( اضطراب اجتماعی )، ممکن است از سوسک یا مارمولک بترسد ( فوبی خاص ).
راهکار برخورد با اضطراب کودکان
اضطراب بیشتر در محیط شکل میگیرد همچنین بیشتر ترسها هم در محیط شکل میگیرند. استرس پاسخ به محیط است به همین خاطر اگر ما بتوانیم در کودکانمان ارتباط، استقلال و شایستگی ایجاد کنیم بسیاری از این مشکلات که میبینیم از بین خواهد رفت.
اگر والدین در دوران کودکی الگوسازی خوبی ایجاد کنند مثلا اینکه سعی کنند کودک از چیزی نترسد یا اینکه سعی کنند کودک از همان سنین کم در جلوی جمع صحبت کند. به کودکان حس جرأتورزی دهند، کودک حس توانمندی ارزشمند بودن و عزت نفس داشته باشد.
بسیاری از این مشکلات گفته شده را در بزرگسالی تجربه نخواهد کرد چرا که پایه اصلی شخصیت در حدود 6 سالگی ریخته میشود و گاهی تا نوجوانی ادامه پیدا خواهد کرد.
برای کم کردن اضطراب کودکان پیشنهاد میشود والدین یک محیط سرشار از انرژی مثبت و به دور از اضطراب ایجاد کنند. خانه برای کودکان حکم یک پناهگاه را دارد.
اگر والدین خود گرفتار نگرانی و اضطراب هستند در درجه اول نگرانی و اضطراب خود را مدیریت کنند؛ اگر می خواهید کودکی جسور، شاد و با روحیه و بهدور از اضطراب تربیت کنید، در درجه اول باید نگرانی و اضطراب خود را مدیریت کرده و سپس کودک را تشویق به رویارویی با عوامل ترس واضطراب کنید و از حمایت بی جای کودک بپرهیزید.
هنگام بروز نگرانی و اضطراب در فرزندتان سعی نکنید ذهن او را از آنچه باعث این تشویش است منحرف کنید بلکه تلاش کنید بدون ایجاد هر گونهفشار یا تهدید، درباره آنچه او را نگران کرده است، با او صحبت کنید، با ارائه راهکارهای منطقی او را به جای عقب نشینی، تشویق به مبارزه وچالش با آن کنید و پس از آن برای او قدرت انتخاب بگذارید و به او اجازه دهید خودش راهکاری برای مقابله با اضطراب درونی خود بیابد باید به کودک خود یاد بدهید که درباره مشکلات خود فکرکرده و توضیح یا راه حلی برای آنها پیدا کند.
"نجمه هوشیار؛ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی"
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳