میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال 1368 انتشارات مدرسه را با هدف انجام وظیفه قانونی خود در زمینه «تالیف، تدوین و انتشار کتب و نشریات آموزشی و کمک آموزشی برای دانش آموزان، معلمان و مربیان» تاسیس کرد. این انتشارات به منظور گسترش فعالیت های خود در بخش های فرهنگی و هنری در سال 1373 با حفظ نام انتشارات مدرسه، به موسسه فرهنگی مدرسه برهان ارتقا یافت.
ظهور و پایان انتشارات مدرسه در مدارس و وعده مسئولان
بسیاری از دانش آموزان دهه 1370 انتشارات مدرسه را با مجله موفق برهان و مجموعه کتاب های کوچک ریاضی به یاد دارند. دورانی طلایی و کیفیت محور که با ظهور ناشران کنکوری از اواسط دهه 1380 رو به نزول گذاشت و هم اکنون کمتر دانش آموزی پیدا می شود که نام انتشارات مدرسه و محصولات آن را شنیده باشد.
در آن زمان آموزش و پرورش بدون داشتن اختیارات قانونی لازم در امر نظارت، به دنبال وزارتخانه ناظر به جای وزارتخانه مجری رفت و با هدف صرفه جویی در هزینه ها و با شعار حضور بخش خصوصی و ایجاد رقابت برای ارائه محصولات با کیفیت تر، اجرای وظیفه قانونی خود را تقریبا متوقف و فضای مدارس را برای ناشران کنکوری خالی کرد. نتیجه آن که ناشران کنکوری بدون نیاز به کسب مجوز آموزش و پرورش به صورت گسترده تر اقدام به انتشار انواع کتاب ها ذیل عنوان «آموزشی و کمک آموزشی» کرده و به راحتی در مدارس، صدا و سیما و رسانه های دیگر به تبلیغ آنها پرداختند. اما ناشران کنکوری به این نیز قانع نشدند و آنچنان فشار را بر انتشارات مدرسه شدت بخشیدند که این ناشر در آذرماه 1397 مجبور شد در اطلاعیه ای خبر تعطیلی بخش «آموزشی و کمک آموزشی» خود در سال 1396 را که رازی داخلی محسوب می شد، به صورت عمومی اعلام کند تا اندک نگرانی ناشران کنکوری برطرف شود.
پیگیری وضعیت و عملکرد انتشارات مدرسه توسط خبرگزاری تسنیم باعث شد سکوت مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این زمینه شکسته شود و علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به خبرنگار تسنیم گفت: به تازگی به عنوان هیئت امنای انتشارات مدرسه منصوب شدم و آنجا مطرح کردیم آسیب شناسی بشود تا اهداف تشکیل این موسسه چیست، چه میزان در راستای اهدافش موفق عمل کرده و اگر در جاهایی موفق نبوده است، دلیل آن چیست.
بلایی که ناشران کنکوری بر سر آموزش و پرورش آوردند
مهم ترین تاثیر انفعال آموزش و پرورش در حوزه کتاب های کمک آموزشی و خالی کردن فضای مدارس، حاکم شدن سبک تحصیل و مطالعه موردپسند ناشران کنکوری بود. در این فضا هر کتابی که بتواند کپسولی تر مطالب درسی را فقط برای موفقیت در امتحانات به ذهن دانش آموزان تزریق کند، ارزشمندتر بوده و هر ناشری که بتواند تبلیغات گسترده تر و پر رنگ و لعاب تری داشته باشد، موفق تر است.
ناشران کنکوری که به نظر میرسید محدوده فعالیتشان به دبیرستان و متوسطه دوم محدود باشد، از خلاء موجود استفاده و برای مشتریسازی به سراغ دوره آموزش عمومی (پایه های 1 تا 9) رفته و به گسترش شیوه مطالعه کنکوری و چهار گزینهای در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول روی آوردند. وضع به جایی رسیده است که هم اکنون اهمیت و ارزش گذاری هر مطلب کتاب درسی بر اساس برجستگی آن در کتاب های کمک آموزشی و قابلیت طراحی تست از آن تعیین می شود. در این میان تنوع مدارس و کنکورهایی که آموزش و پرورش برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی برگزار می کند، در تثبیت و تداوم این وضع بی تاثیر نبوده است.
معمای مصوبه 828
متاسفانه در این شرایط و بدون آنکه تلاشی برای کسب اختیارات نظارتی لازم در زمینه چاپ کتاب های آموزشی و کمک آموزشی و تبلیغات رسانه ای در حوزه آموزش و پرورش شود، همچنان عده ای با همان شعارهای قبلی نظارت بر کیفیت و بهره مندی از پتانسیل بخش خصوصی، به دنبال بالاتر جلوه دادن مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش نسبت به شرح وظایف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مصوب مجلس هستند تا خودمختاری ناشران کنکوری در مدارس را به صورت کامل برقرار کنند. غافل از اینکه آزموده را، آزمودن خطاست.
مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش شامل هفت ماده، در دوم شهریورماه 1389 به تصویب این شورا رسیده و به دنبال حمایت از مواد و رسانه های آموزشی و تربیتی استاندارد از طریق تسهیل در معرفی و توزیع این محصولات است. در این مصوبه معیارهای ارزیابی محصولات آموزشی به دو گروه عمومی و اختصاصی تقسیم شده و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان مجری آن تعیین شده اما راهکاری برای جلوگیری از انتشار و تبلیغ محصولات آموزشی و کمک آموزشی غیر استاندارد و تفکیک محصولات کنکوری از کمک آموزشی در نظر گرفته نشده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳