میرنیوز

روایتی از شنا با دست‌‌های بسته در دریای تحریم‌‌ها؛ "اتکا بر دانش بومی" شاه‌‌کلید مدیریت منابع در بحران کرونا

 روایتی از شنا با دست‌‌های بسته در دریای تحریم‌‌ها؛ "اتکا بر دانش بومی" شاه‌‌کلید مدیریت منابع در بحران کرونا 2020-07-11T10:55:29+04:30

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ انستیتو پاستور ایران مؤسسه‌‌ای است که از 100 سال پیش تاکنون در جهت کنترل بیماری‌‌های واگیر و واکسیناسیون، گام‌‌های بزرگی برداشته و این مؤسسه از ابتدای تأسیس تاکنون در زمینه کنترل بیماری‌‌هایی مانند طاعون، هاری، آبله و بسیاری از بیماری‌‌های عفونی و واگیردار به فعالیت پرداخته و یکی از ارکان اصلی تولید واکسن در کشورمان بوده است.

از ابتدای شیوع کرونا در کشورمان، بخش عمده‌ای از بار و مسئولیت خطیر شناسایی موارد مبتلا به کرونا و طراحی نحوه مقابله و مواجهه با این شیوع گسترده به‌عهده انستیتو پاستور ایران بود.

انستیتو پاستور ایران عملاً از 30 بهمن ماه 98 وارد ماراتن سنگین و نفس‌گیر مبارزه با کرونا شد و با تمام قوای علمی و نیروی انسانی زبده و ماهر خود توانست در فرصت بسیار کوتاهی با طرح‌ریزی بهترین استراتژی تشخیص و شناسایی موارد مشکوک و مبتلا به کرونا در سطح استان‌های مختلف کشورمان، نهایت استفاده از ظرفیت‌های محدود تشخیصی در روزهای نخست شیوع را داشته باشد.

انستیتو پاستور ایران به‌‌عنوان یکی از اولین مراکز تشخیص کرونا در کشور، در روزهای اولیه شیوع کرونا، نمونه‌‌های کووید19 را از تمام استان‌‌های درگیر کرونا دریافت و نتایج آن را اعلام می‌‌کرد که به تدریج و همزمان با افزایش موارد کرونا در کشور به ارائه خدمات آموزشی جهت تشخیص کووید19 پرداخت؛ به‌‌گونه‌‌ای که در کمتر از 10 روز، 60 آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور ایجاد شد!

تمام پرسنل و کادر متخصص این انستیتو از همان روزهای پایانی بهمن عملاً خواب و خوراک را از خود دریغ کردند تا در جهادی مثال‌زدنی و شبانه‌روزی، نامی نیک از خود در صفحات تاریخ این کشور به ثبت برسانند؛ این مجاهدت‌ها و آنچه در آن روزهای سخت گذشته است، نیازمند ثبت و ضبط در حافظه تاریخ است و این امر، لزوم ورود و پرداخت هرچه بیشتر و  بهتر رسانه‌ها را گوشزد می‌کند.

ما نیز با همین نیت، به‌سراغ دست‌اندرکاران انستیتو پاستور ایران رفتیم تا روایت‌گر گوشه‌ای از این مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر باشیم؛ در گام نخست پای صحبت‌‌های گرم و شیرین "دکتر علیرضا بیگلری" رئیس انستیتو پاستور ایران نشستیم که بخش نخست آن، پیش از این در گزارشی تحت عنوان روایت یک حماسه؛ چطور استراتژی ویژه "انستیتو پاستور" از بروز یک فاجعه در شیوع کرونا جلوگیری کرد؟ منتشر شد.

در ادامه، بخش دوم گفت‌‌وگو با دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران روایتی از این مجاهدت‌‌ها که توانست در اوج تحریم‌‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، کشور را از وقوع یک فاجعه دور سازد آمده است:

تسنیم: آیا ایران سیاست درستی در زمینه انجام تست کرونا در پیش گرفت؟

یکی از نکات بسیار مثبتی که از کرونا آموختیم این بود که باید به دانش فنی خودمان تکیه کنیم و توصیه سازمان‌‌های بین‌‌المللی و کشورهای دیگر نمی‌‌تواند راهی کاملاً مناسب برای کشور ما باشد و نماینده سازمان بهداشت جهانی همیشه به این جمله تأکید داشتند که دانش فنی شما را نجات داد. از بُعد تشخیص آزمایشگاهی، دنیا تصور می‌‌کرد که ما یکی از فاجعه‌‌بارترین کشورها خواهیم بود ولی به صورت ابتکاری و با تکیه بر دانش بومی هیچ اتلاف منابعی نداشتیم در حالی که اگر به تاریخچه مبارزه با کرونا در کشورهای دیگر توجه کنید می‌‌بینید که بسیاری از این کشورها، تست غلطی در پیش گرفته‌‌اند و نمونه آن را در انگلیس، آمریکا و جمهوری چک می‌‌بینید که تستی که انتخاب کرده بودند از بنیان غلط بود و اطلاعاتی که گرفتند گیج‌‌کننده بود.

در کشور آلمان در برخی از روزها 100 هزار تست انجام می‌‌شد و ما از نظر وسع مالی و شرایط تحریمی نمی‌‌توانستیم به آن عدد برسیم بنابراین باید از هوشمندی خودمان استفاده و تست‌‌های خود را درست مصرف می‌‌کردیم که همین اتفاق نیز رخ داد.

یک نکته مهم در انتخاب تست ما وجود دارد؛ کشورهایی که می‌‌خواستند به ما کیت اهدا کنند با ما تماس می‌‌گرفتند؛ ما می‌‌دانستیم که این کشورها چندین کارخانه دارند که کیت تولید می‌‌کنند و بررسی کرده بودیم که کارخانجات خاصی که در این کشورها وجود دارد کیت معتبرتر و باکیفیت‌‌‌‌تری تولید می‌‌کنند و ما از اهداکنندگان درخواست می‌‌کردیم که آن کیت‌‌ها را به ما اهدا کنند و این مسئله باعث شد مشکلات بسیار کمی داشته باشیم.

انستیتو پاستور ایران , ویروس کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

تسنیم: چه مسائلی باعث شد با وجود تحریم‌‌ها عملکرد نسبتاً مناسبی در زمینه مقابله با کرونا داشته باشیم؟

در فوتبال می‌‌گوییم روز مسابقه، روز باختن است؛ یعنی کسی که می‌‌خواهد برنده شود باید ماه‌‌ها قبل، تمرین کرده و آماده باشد! در پروسه کرونا، یکی از نهادهای کشور که آمادگی خوبی داشت، انستیتو پاستور بود که روز حادثه جلوی فاجعه را گرفت زیرا تمام سناریوها را بررسی کرده بودیم؛ حتی بررسی کرده بودیم که اگر در 24 ساعت باقی مانده به انتخابات، بیمار کرونامثبت داشتیم باید چگونه آن را اعلام کنیم و اتفاقاً همین مورد نیز رخ داد و 48 ساعت مانده به انتخابات وارد این داستان شدیم. اگر به همان سابقه برگردیم می‌‌بینیم که انستیتو پاستور ایران مغز متفکر این قضیه بود.

ما در دی و بهمن فکر این سناریوها را کرده بودیم و تقریباً چیزی که باعث شد امروز بتوانیم در کشور در امر مبارزه با کرونا با وجود مشکلاتی که داشتیم از بعد تشخیص آزمایشگاهی خوب کار کنیم؛ دانش فنی جوانان کشور ما بود که شبانه‌‌روزی کار کردند. همت والایی که به کار برده شد نیز بسیار مهم بود؛ گروه‌‌های حاضر در اینجا شبانه‌‌روزی کار می‌‌کردند و وقتی ساعت سه و نیم شب از انستیتو پاستور بیرون می‌‌رفتم می‌‌دیدم که همکاران در حال کار کردن هستند؛ 6 صبح به همین محل برگشتم و دیدم دوستانی که کار می‌‌کردند روی یک تکه مقوا خوابیده‌‌اند.

کسانی بودند که به دلیل احتمال آلودگی‌‌شان چندین ماه به دور از خانواده‌‌هایشان بودند بنابراین آن چیزی که امروز کمک کرد بتوانیم وضعیت خوبی داشته باشیم نیروی انسانی دانشمندی بود که متعهدانه و مخلصانه کار کرد و امرز در اوج این مشکلات در کشور یک شبکه تشخیص داریم که هر وقت دیگر در کشور هر تهدید دیگری ایجاد شود این گروه اموزش دیده و این شبکه می‌‌تواند در برابر مشکلات کشور ایستادگی کند.

انستیتو پاستور ایران , ویروس کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

تسنیم: چه زمانی به فکر تولید کیت ایرانی افتادید؟

ما فکر می‌‌کردیم اگر کرونا به کشور ما بیاید تحریم‌‌ها را کاهش می‌‌دهند و اجازه می‌‌دهند که ما بتوانیم پول بفرستیم و کیت را تحویل بگیریم اما پس از شیوع کرونا هیچ کمکی نشد و حتی اجازه ندادند یک دستگاه PCR نیز وارد کشور شود و در خرید کیت‌‌ها به محدودیت بسیار شدیدی برخوردیم که همین محدودیت باعث شد به شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان داخلی این فرصت را بدهیم که وارد ساختن کیت شوند. در همان روزها که نمونه‌‌ها را دریافت می‌‌کردیم همزمان به دانشگاه‌‌های کشور نیز آموزش می‌‌دادیم و کیت‌‌هایی که تهیه یا خرید می‌‌کردیم و یا به ما اهدا می‌‌شد را توزیع می‌‌کردیم. یکی از مسائلی که در اسفندماه بحث شد این بود که باید به فکر تولید داخل باشیم و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت فراخوانی در این زمینه دادیم؛ یک کمیته داوری تشکیل شد و کار این کمیته این بود که طرح‌‌های شرکت‌‌هایی را که اعلام آمادگی کرده بودند را بررسی کند. در روزهای ابتدایی به این نتیجه رسیدیم که سه شرکت می‌‌توانند کیت بسازند؛ اشکالات کیت‌‌ها را بررسی و سعی کردیم کنار این شرکت‌‌ها باشیم و در اواخر اسفند می‌‌دانستیم که این شرکت‌‌ها می‌‌توانند توان تولید داشته باشند. این شرکت‌‌ها اواخر فروردین توانستند تولید محدود داشته باشند و اواخر اردیبهشت بخشی از نیاز کشور را تأمین می‌‌کردند و از نیمه دوم اردیبهشت، بخشی از کیت‌‌های توزیعی بین دانشگاه‌‌ها، همین کیت‌‌های تولید داخل بود.

در زمینه کیت‌‌های سرولوژی که مبتنی بر آنتی بادی هستند نیز یک نمونه کیت مورد تأیید قرار و مجوز تولید گرفت که الآن در کشور در دسترس و زمینه صادرات آن نیز فراهم است.

اانستیتو پاستور ایران , ویروس کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

تسنیم: درصد خطای کیت‌‌های ساخت داخل چقدر بود؟

ما یک کیت خاص که از بهترین کیت‌‌های دنیاست را به‌‌عنوان استاندارد طلایی قرار می‌‌دهیم و بقیه کیت‌‌ها را با آن می‌‌سنجیم؛ درصد خطای کیت‌‌های تولید داخل نسبت به آن کیت بسیار کم بود اما مسلماً محصولی که در ابتدا تولید می‌‌شود انتظار نمی‌‌رود ایده‌‌آل باشد؛ کیت‌‌های اولیه که تولید شد برای شرایط اضطرار بود؛ در آمریکا نیز همین اتفاق افتاد؛ ما نیز به شرکت‌‌ها گفتیم که بعد از چندین ماه دوباره برمی‌‌گردیم و در شرایط با ثبات بیشتر استانداردهای بالاتری برای کیت‌‌ها در نظر خواهیم گرفت. کیتی که در شبکه ملی آزمایشگاهی کشور مورد استفاده قرار می‌‌دهیم مورد تأیید است.

انستیتو پاستور ایران , ویروس کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

تسنیم: همان‌‌طور که می‌‌دانیم یکی از معیارهای تشخیص کرونا، انجام سی‌‌تی‌‌اسکن از ریه بیمار است؛ انجام سی‌‌تی‌‌اسکن، داشتن علائم بیماری و اکسیژن خون پایین برای تشخیص کرونا در اغلب بیماران کافی نیست؟

برای این‌‌که بتوانیم در سی‌‌تی‌‌اسکن، ابتلا به کرونا را تشخیص بدهیم تقریباً می‌‌شود گفت که دیر شده است! باید هنر ما این باشد که قبل از این‌‌که سی‌‌تی‌‌اسکن علائم ریوی را نشان بدهد، بیمار را تشخیص بدهیم.

اغلب مراجعات به بیمارستان‌‌های ما در روزهای اولیه، افراد با علائم تنفسی بودند؛ اگر پزشک به کرونا شک می‌‌کرد درخواست تست می‌‌داد؛ نمونه‌‌گیری‌‌ نیز بسیار اهمیت دارد و در روزهای ابتدایی که نمونه‌‌گیری خوب انجام نمی‌‌شد در مواردی، منفی کاذب می‌‌دیدیم اما هرچه جلوتر رفتیم تسلط نمونه‌‌گیرها بیشتر شد و پزشکان نیز انتخاب‌‌های درست‌‌تری را داشتند و هم در درمان و هم در انتخاب مواردی که برای تشخیص فرستاده می‌‌شدند بهتر عمل شد.

برای مثال فردی را در نظر بگیرید که امشب تب دارد و دو شب بعد، دچار تنگی نفس می‌‌شود و آلودگی را به خانواده‌‌اش منتقل می‌‌کند و به بیمارستان مراجعه می‌‌کند و در مسیر بیمارستان در تاکسی و خود بیمارستان باعث آلودگی بیشتر می‌‌شود اما وقتی به همین فرد بگوییم که برای درمان تب خود از استامینوفن استفاده و استراحت کند؛ بدون مراجعه به بیمارستان بهبودی پیدا می‌‌کند. سیر بیماری بسیار متفاوت است و در برخی از افراد منجر به بروز علائم نمی‌‌شود اما در افراد دیگر علائم خفیف و یا خیلی شدید دیده می‌‌شود؛ وقتی بیمار را پیدا می‌‌کنیم و به او آموزش می‌‌دهیم که در جریان این بیماری ممکن است دچار تنگی نفس موقتی و گذرا شود، وقتی فرد با آگاهی، وارد پروسه بیماری می‌‌شود، خودش مراعات می‌‌کند که با افراد دیگر در تماس نباشد اما وقتی این مسئله را نداند و دچار تنگی نفس شود، در او استرس ایجاد و تنگی نفس او به دلیل اضطراب بسیار بیشتر می‌‌شود؛ بنابراین در تمام استان‌‌هایی که غربالگری و تست سرپایی را شروع کردیم بستری‌‌های بیمارستانی کاهش پیدا کرد که نشان می‌‌دهد در برنامه بیماریابی ما عقلانیت وجود داشت.

تسنیم: آیا در بین همکاران شما نیز کسی به کرونا مبتلا شد؟

از دپارتمان‌‌های مختلف موسسه دعوت به همکاری کردیم و میانگین سنی گروه‌‌هایی که در انستیتو کار کردند 30 تا 35 سال بود؛ یک فراخوان به تمام همکاران دادیم که داوطلبانه آمدند؛ در روزهای اول چند نفر از دوستان گرفتار شدند و نوعی جدال با مرگ بود زیرا در روزهای ابتدایی وسائل محافظت‌‌کننده شخصی در اختیار ما نبود.

انستیتو پاستور ایران , ویروس کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

همچنین در بین همکاران افراد متعددی را داشتیم که در تماس با مبتلایان بودند و به بیماری مبتلا شدند؛ در شب‌‌های اول، دو نفر از همکاران را بابت بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک به قم فرستادیم و وقتی برگشتند متوجه شدیم که بیمار شده بودند؛ از سایر همکاران نیز گروه‌‌هایی بودند که این بیماری را گرفتند اما در بین همکاران کسی نبود که دچار مورد جدی شود و دوستان به سر کار برگشتند.

تسنیم: پیش‌‌بینی می‌‌شود هم‌‌زمانی کرونا و آنفلوآنزا در فصل پاییز رخ دهد؛ از نظر شما میزان آمادگی برای مقابله با این هم‌‌زمانی، چه‌‌قدر است؟

یکی از نگرانی‌‌های ما در پاییز امسال، همزمانی آنفلوآنزای فصلی با کروناست؛ زیرا هر فردی که با علائم تنفسی مراجعه می‌‌کند باید هم از نظر آنفلوآنزا و هم از نظر کووید19 تست شود؛ به همین دلیل از الان وارد فاز مطالعاتی درباره این تست‌‌ها شده‌‌ایم؛ این روزها بحث داغ انستیتو پاستور ایران همین است. مهم‌‌ترین اتفاقی که در بحران‌‌ها می‌‌افتد اشتباهاتی است که در روزهای ابتدایی ناشی از عدم آمادگی انجام می‌‌شود و بحران را تشدید می‌‌کند. خوشبختانه احاطه کشور هم در امر تشخیص و هم در امر درمان کرونا باعث شده اعتماد به نفسی ایجاد شود و این امر کمک می‌‌کند مسلط‌‌تر عمل کنیم.

باید زنجیره انتقال شکسته شود؛ هر کشوری که نتواند زنجیره انتقال را بشکند مانند انگلیس و آمریکا دچار مشکل می‌‌شود زیرا بازوی درمان به تنهایی نمی‌‌تواند کار کند.

تسنیم: پیش‌‌بینی شما درباره موج‌‌های بعدی بیماری کرونا چیست؟

پیش‌‌بینی من این است که موج‌‌های بعدی را به خصوص در استان‌‌هایی که هنوز به پیک نرسیده‌‌اند تجربه کنیم؛ در استانی مانند خوزستان این امر قابل پیش‌‌بینی بود؛ در استان‌‌های فارس و خراسان نیز می‌‌دانیم پیک‌‌هایی خواهیم داشت. آلمان یکی از کشورهایی است که روش خوبی را در پیش گرفته است.

این کشور می‌‌داند که نمی‌‌توان ویروس کرونا را از بین برد بلکه فقط می‌‌توان زنجیره انتقال را کُند کرد که سیستم درمانی کشور بتواند تاب‌‌آوری داشته باشد؛ در کشور ما موج سختی را پشت سر گذاشتیم و پیش‌‌بینی می‌‌شود پیک‌های بعدی را داشته باشیم و پاییز سختی را در پیش داشته باشیم اما چندین ویژگی داریم که می‌‌تواند به ما کمک کند.

یکی این‌‌که در زمینه تشخیص، از الان سناریوهای احتمالی را بررسی می‌‌کنیم؛ دوم این‌‌که کادر درمانی ما احاطه خوبی پیدا کرده‌‌اند و می‌‌دانم در زمینه تجویزهای تشخیصی مانند سی‌‌تی‌‌اسکن چگونه منابع را مدیریت کنیم و سوم آن‌‌که آی‌‌سی‌‌یوهای بسیار خوبی در کشور ما موجود است؛ یکی از اتفاقات خوبی که در طرح تحول رخ داد، افزایش مناسب تخت‌‌های ICU کشور بود به همین دلیل در موج قبلی کرونا نیز کمبود شدید تخت آی‌‌سی‌‌یو نداشتیم بنابراین موج بعدی می‌‌تواند بسیار سخت باشد اما تکیه بر دانشی که داریم می‌‌تواند کمک کند که از موج‌‌های آتی نیز بگذریم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)