میرنیوز

دبیرکلی؛ امید برای نقش‌آفرینی بیشتر زنان در سیاست

دبیرکلی؛ امید برای نقش‌آفرینی بیشتر زنان در سیاست 2022-01-15T05:48:40+03:30

به گزارش ایسنا، در ۱۱ آذر ۱۴۰۰ و در هفتمین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت، آذر منصوری پس از چند سال قائم‌مقامی، با انتخاب اعضای شورای مرکزی این حزب اصلاح‌طلب به عنوان دبیر کل حزب اتحاد ملتانتخاب شد.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که به گمان برخی سیاسیون، دنباله حزب منحل‌شده مشارکت به حساب می‌آید در ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ با موافقت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از وزارت کشور مجوز گرفت و در نخستین کنگره این حزب در مرداد ۱۳۹۴ علی شکوری‌راد به عنوان دبیر کل حزب انتخاب شد. از آن به بعد حزب اتحاد از اصلی‌ترین احزاب جبهه اصلاحات شناخته شد که در جناح چپ ایران در کنار مجمع روحانیون مبارز و کارگزاران سازندگی با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی و مدیران دولت اصلاحات به عنوان احزاب تاثیرگذار اصلاح‌طلبان به حساب می‌آیند.

اصلاح‌طلبان که همواره داعیه تابوشکنی و پرچمداری اتفاقات نوین در سیاست ایران را داشته‌اند، این بار هم با انتخاب یک زن به دبیر کلی یکی از احزاب اصلی خود تلاش کردند خود را نسبت به سایر احزاب ایران که ساختار و مدیریتی مردانه دارند، متفاوت نشان بدهند.

البته پیش از این سابقه دبیر کلی زنان در احزاب جمهوری اسلامی وجود داشته است؛

زهرا شجاعی دبیرکلی «مجمع زنان اصلاح‌طلب» استاو در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم کاندیدای ریاست جمهوری شده بود.

مریم بهروزی به عنوان بنیانگذار «جامعه زینب»، اولین دبیر کل این حزب اصولگرا در دهه ۷۰ شد. او 29 بهمن سال 1390 درگذشت   در حالی که تقریبا یک ماه پیش از آن در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده  و در روز ثبت نام اعلام کرده بود:« اگر در لیست جبهه متحد اصولگرایان نباشم، مستقل نمی‌آیم و انصراف می‌دهم.» . او تا زمان درگذشتش دبیر کل این حزب بود.

پس از او فرزندش اعظم حاجی‌عباسی فرزند مریم بهروزی، دبیرکل جامعه زینب (س) شد.

در همان دوران اعظم طالقانی هم در جناح مقابل، «جامعه زنان انقلاب اسلامی» را بنیان نهاد. او نماینده مردم تهران در  دوره اول مجلس شورای اسلامی بود. فرزند مرحوم آیت‌الله طالقانی تنها فعال سیاسی زن بود که در دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و در حالی که خود را حامی کاندیداتوری حسن روحانی در این انتخابات معرفی کرده بود یک هفته پس از ثبت نام طی بیانیه‌ای به تعریف واژه رجل سیاسی پرداخت. او در این انتخابات رد صلاحیت شد ولی گفته بود که «تا زنده هستم در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌ نام می‌کنم».  اعظم طالقانی هشتم آبان 1398 به علت عارضه مغزی درگذشت.

فاطمه کروبی هم دبیرکلی «مجمع اسلامی بانوان» را بر عهداه داشت. او در دور پنجم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بود. فعالیت های سیاسی وی در دهه اخیر در حاشیه شرایط سیاسی همسرش مهدی کروبی کمرنگ شد. فاطمه کروبی در سال های اخیر گفته بود که «وضعیت نامطلوب امروز نتیجه خودمحوری همه گروه‌ها است». 

اما این تشکل‌های سیاسی به عنوان احزابی زنانه به حساب می‌آیند که دبیر کلی یک زن در آن طبیعی است چراکه مردان در آن جایی ندارند.

در دنیا هم چنین اتفاقاتی سابقه داشته که نتایج مثبتی هم به همراه داشته است. به طور مثال در بریتانیا، مارگارت تاچر در سال ۱۹۷۵ به رهبری حزب محافظه‌کار برگزیده شد و در ۱۹۷۹ به نخست‌وزیری رسید و تا ۱۹۹۰ با حضور در این سمت به عنوان «بانوی آهنین»، سیاست‌هایی را که به "تاچریسم" معروف شد، پایه گذاشت.

نمونه جدیدتر آن آنگلا مرکل است که به عنوان رهبر اتحادیه دمکرات مسیحی آلمان توانست به صدراعظمی این کشور برسد و از سال ۲۰۰۵ تا چند ماه پیش، نفر اول سیاست آلمان بود و توانست به خوبی این کشور پیشرفته را اداره کند و به صدراعظم بعدی تحویل دهد.

انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان کاندیدای اصلی از سوی حزب دموکرات در ایالات متحده آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۶ نمونه دیگری به حساب می‌آید. هرچند کلینتون در آن انتخابات از ترامپ شکست خورد اما تابوی کاندیدا شدن یک زن از سوی یکی از دو حزب اصلی آمریکا را شکست و حالا برای زنان سیاست‌مدار آمریکایی از جمله "کاملا هریس" به عنوان معاون اول بایدن این امید را ایجاد کرده که بتواند پس از بایدن به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن ایالات متحده انتخاب شود.

در کشورهای مسلمان منطقه هم می‌توان از بی‌نظیر بوتو نام برد که در سال ۱۹۸۴ به رهبری حزب مردم پاکستان رسید و پس از چند دوره وزارت، دو بار نخست‌وزیری پاکستان را تجربه کرد و به عنوان اولین رهبر زن در کشورهای مسلمان شناخته شد.

دبیر کلی یک زن در حزب اتحاد ملت هم در همین راستا اتفاق مهمی در تاریخ سیاسی احزاب جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.  منصوری متولد ۱۳۴۳ از فعالان سیاسی نسبتا جوان اما باسابقه اصلاح‌طلب است. او عضوی از شورای مشاوران سید محمد خاتمی است که سابقه عضویت در شورای مرکزی، دفتر سیاسی و معاونت سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی را در کارنامه دارد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سال 88  و در پی فعالیت‌های انتخاباتی به  سه سال حبس متهم شد. حکمی که به ادعای مالک شریعتی نماینده مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، به دلیل وجود محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی، دبیر کلی و حتی عضویت او در حزب اتحاد را با چالش مواجه می‌کند. البته منصوری در نشست خبری ۲۰ دی خود با تصریح بر این‌که دبیر کلی‌اش قانونی است، یادآور شد:‌ کسانی که شبهه‌افکنی کرده‌اند بهتر بود پیش از اظهار نظر از قوه قضاییه استعلام می‌گرفتند. کنگره ما طبق قانون برگزار شده و مستندات آن به وزارت کشور ارسال شده است. ما تابع قانون هستیم.

منصوری پیش از این هم قائم‌مقام دبیر کل و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بود ولی حالا  که به دبیرکلی این حزب رسیده، عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب حکم محرومیت او از فعالیت‌های اجتماعی را یادآور می شود، موضوعی که شاید به فضای مردانه سیاست ایران بی‌ربط نباشد و دبیرکلی یک زن این فضا را متزلزل کند.

موضوع دیگر بحث توسعه سیاسی به عنوان مقدمه‌ای برای توسعه اقتصادی است که اصلاح‌طلبان همیشه آن را دنبال کرده‌اند  و به گفته منصوری، «توسعه بدون ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان امکان پذیر نیست».

در این زمینه و برای به رسمیت شناخته شدن حقوق زنان در سیاست، اعظم طالقانی از پیشگامان به حساب می‌آمد که از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ به بعد در تمام ادوار ریاست جمهوری به عنوان یکی از زنان فعال سیاسی برای کاندیداتوری ثبت‌نام می‌کرد و با وجود رد صلاحیت در همه ادوار، تا دو سال پیش از مرگش یعنی انتخابات ۱۳۹۶ هم به این کار ادامه داد و همواره این مطالبه را مطرح می‌کرد که واژه «رجل سیاسی» از سوی شورای نگهبان تعریفی مشخص پیدا کند و تنها مختص مردان نباشد.

هرچند که تلاش‌های طالقانی به جایی نرسید اما شاید دبیر کلی یک زن در یکی از احزاب اصلی کشور و حمایت مردان سیاست‌مدار از چنین اقداماتی بتواند گامی رو به جلو برای حضور پررنگ‌تر زنان در سطوح بالای سیاسی و مدیریتی کشور شود و زنان به خصوص در قوه مجریه از جایگاه چند معاونت خاص یا مشاوره‌های فرمالیته خارج شوند و مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته بتوانند در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی کلان نقش‌آفرینی کنند.

حضور زنان بیشتری مانند زنانی که در این گزارش از آنان نام برده شد در سیاست مردانه ایران و البته حمایت مردان سیاست‌مدار از آنان می‌تواند این امید را ایجاد کند که بیش نیمی از جامعه ایرانی با انگیزه رسیدن به مناصب بالای سیاسی و تاثیرگذاری در امور کلان، موتور سیاست و به دنبال آن اقتصاد ایران را با ضربآهنگ بهتر و تفکرات نوآورانه‌تری به حرکت درآورند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)