میرنیوز
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 16 آذر) قوه مقننه گزارش این کمیسیون درباره عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را قرائت کرد.
به گزارش تسنیم، متن این گزارش به شرح زیر است:
مقدمه
ارتباطات و فناوری اطلاعات با تحولات نوظهور خود نقش برجستهای در اصلاح فرایندهای اداری، تسهیل کسبوکارها، شفافیت اطلاعات و دسترسی بهتر مردم به آن را ایفاء نموده است و عامل مؤثری در بهبود سطح زندگی، رفاه و امنیت عمومی و عدالت اجتماعی محسوب میشود. درهمین راستا به استناد اسناد بالادستی، مانند سند چشمانداز 1404، قانون وظائف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 19/ 9/ 1382 و برنامههای توسعۀ کشور، نقش خطیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بهرهگیری از ظرفیتهای موجود در زیستبومهای فناوری اطلاعات، در راستای افزایش رفاه و امنیت عمومی و پاسخگوئی به مطالبات شهروندان، بهویژه جوانان و صاحبان کسب و کار قابل ملاحظه میباشد. بررسیها نشان میدهد که تحقق اهداف مذکور، در برنامهها و تعهدات وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم حول (4) محور اصلی مطرح گردیده است:
دراین میان شرط تحقق محورهای مذکور، هدفگذاریهای کمی و کیفی قابل دسترس و نیز نظارت مستمر برفرآیند عملیاتی شدن فعالیتهای مرتبط با هر محور خواهد بود که این مهم، جز با اهتمام ویژۀ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در عمل به برنامههای ارائهشده و در مقابل، مطالبهگری و نظارت مستمر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی میسر نخواهد شد. درهمین راستا کمیسیون تخصصی صنایع و معادن با توجه به محورهای 4گانۀ مورد اشاره، بررسی وضعیت مهمترین حوزههایی که از یک سو به عنوان تکلیف وزارتخانه در اسناد و قوانین بالادستی مورد اشاره قرار گرفته و از سوی دیگر وزیر محترم در هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، عملیاتی شدن آنها را تعهد نمودهاند، مورد توجه ویژه قرار داده و نتایج حاصل از این بررسیها را طی گزارش اجمالی ذیل به استحضار نمایندگان محترم و مردم شریف ایران میرساند.
عملکرد
محور نخست: توسعۀ اقتصاد دیجیتال
محدودیت منابع، تغییرات اقلیمی و زیستمحیطی و نیاز به افزایش بهرهوری از یک سو و شرائط فعلی کشور در مواجهه با تحریمهای سخت بینالمللی از سوی دیگر، گام برداشتن برای برنامهریزی با هدف تحول آفرینی در زیرساختهای حیاتی کشور را امری اجتنابناپذیر مینماید که یکی از آنها، برنامهریزی برای افزایش سهم «اقتصاد دیجیتال» در اقتصاد کلان کشور است. بررسیها نشان میدهد در حالی که در بسیاری از کشورها سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملی تا (30%) سیدرصد برآورد شده است، متأسفانه در کشور ما برآوردها حاکی از سهم بین سه تا شش درصدی (3% تا 6%) اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی است. (به عنوان مثال در سال 2019 سهم اقتصاد دیجیتال در کشورهای پیشرو در این حوزه معادل 36% بوده و این نسبت همچنان در حال افزایش است.)
این درحالی است که هدفگذاریهای صورت گرفته در اسناد بالادستی مصوب، دستیابی به سهم (10%) دهدرصدی تا افق 1404 را تعیین کرده است. لازم به ذکر است در جزء (6-2) بند (ی) تبصرۀ (6) قانون بودجۀ سال 1400 کل کشور، سیاستگذاری برای توسعۀ اقتصاد دیجیتال بر بستر شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف شده است. درحالی که به استناد گزارش شش ماهۀ دیوان محاسبات کشور از عملکرد بودجۀ سال 1400، با گذشت (6) ماه از سال، اقدام خاصی در راستای تحقق آن بهویژه از جانب دولت قبل صورت نپذیرفته است.
محور دوم: هوشمندسازی و تحول دیجیتال
ازجمله مهمترین سرفصلها در ذیل محور دوم که به نظر میرسد عملیاتی کردن آنها بایستی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی ماههای آتی در اولویت اقدام قرار داشته باشد عبارتند از :
الف : تحقق دولت الکترونیک
دولت الکترونیک به استفاده از فناوری اطلاعات برای تحقق سیاستهای نظام اداری اطلاق میشود. این موضوع به عنوان یکی از مهمترین بسترهای ارائۀ خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد، میتواند فساد را ریشهکن کرده و توسعۀ پایدار را تسهیل نماید. مطابق با مفاد مادۀ (67) قانون برنامۀ ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به ارائۀ گزارش عملکرد دستگاههای اجرائی کشور در الکترونیکی کردن فرآیندها و خدمات و تکمیل بانکهای اطلاعاتی مربوط میباشد. همچنین به استناد تبصرۀ (2) از بند (ث) مادۀ (68) قانون برنامه، این وزارتخانه موظف به فراهمسازی تمامی زیرساختهای لازم برای تعامل اطلاعاتی بین دستگاههای اجرائی بر بستر شبکه ملی اطلاعات صرفاً از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) و با استانداردهای فنی مصوب است. در همین راستا پیرامون آخرین وضعیت اجرائی شدن دولت الکترونیک در کشور، نکات ذیل مورد اشاره قرار میگیرد:
الف) (24%) از پروژهها دارای پیشرفت قابل قبول بودهاند (پیشرفتی در حدود 50% داشتهاند)،
ب) (60%) از این پروژهها نیازمند اقدامات عملیاتی بیشتر برای پیشبرد هستند،
پ) درحدود (14%) از این پروژهها تنها حدود 8% پیشرفت داشتهاند و نیازمند بازبینی و احیاناً اقدامات اصلاحی میباشند.
ت) در این میان پروژههای مهمی همچون:
ب: توزیع متوازن امکانات ارتباطی و نیز گسترش شبکۀ فیبر نوری با تأکید بر روستاها و نقاط مرزی و محروم
همچنین مطابق با بند (ج) تبصره (18) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شده است که مبلغ (3) هزارمیلیارد ریال از اعتبارات خود و منابع داخلی شرکتهای تابعه را به توسعۀ اینترنت روستائی اختصاص دهد که مستند به گزارش دیوان محاسبات، این حکم نیز با گذشت 6 ماه از سال فاقد عملکرد بوده است، مضاف بر آنکه در جزء (2) بند (الف) مادۀ (6) قانون برنامۀ ششم توسعه نیز بر توسعۀ سرمایهگذاری در زیرساختهای خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی تأکید شده است.
پ: توسعه و تکمیل شبکۀ ملی اطلاعات
ارتقای امنیت زیرساختهای ارتباطی و الکترونیکی و تسهیل دسترسی عموم شهروندان به پایگاههای ملی، بالاخص در شرائط ویژۀ امروز کشور، دارای اهمیت بالایی میباشد. لذا تسریع در تجهیز و راهاندازی زیرساختهای لازم برای شبکه ملی اطلاعات، همواره مورد تأکید تصمیمگیران و سیاستگذاران کشور طی چندسال اخیر بوده است. این درحالی است که علیرغم اقدامات انجام گرفته طی سالهای گذشته مانند: افزایش ظرفیت شبکۀ انتقال به (24301) گیگابیت بر ثانیه و افزایش ظرفیت شبکۀ ملی اطلاعات به (18500) گیگابیت بر ثانیه، عملاً تکلیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه، طی چندسال اخیر به صورت ناقص اجرا شده است. مؤید این موضوع، گزارش ششماهۀ دیوان محاسبات کشور از عملکرد اجزاء (4-2) و (6-2) بند (ی) تبصرۀ (6) قانون بودجه سال 1400 کل کشور با محوریت شبکۀ ملی اطلاعات میباشد که از سوی دیوان، فاقد عملکرد اعلام شده است.
محور سوم : تسهیلگری و مانع زدایی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
سیاستگذاری مناسب در حوزۀ تنظیمگری فناوری اطلاعات و ارتباطات، امری بی بدیل و نیاز اساسی حوزۀ اجرائی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میباشد. این درحالی است که وجود موانع و چالشهایی مانند موازیکاری و عدم هماهنگی نهادهای تصمیمگیر، عدم وجود نظام جامع تنظیمگری در این حوزۀ کاری، انحصار در برخی حوزههای قابل واگذاری به بخش خصوصی، عدم اقدام مؤثر در توسعۀ ظرفیت ماهوارهای کشور و موقعیت مداری ایران در مجامع بینالمللی و موارد دیگری از این قبیل منجر به این شده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی چندسال اخیر نتواند به عنوان یک رکن حاکمیتی، پاسخگوی مطالبات موجود، بهویژه مطالبات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در این زمینه باشد.
محور چهارم : رشد صنعت فضایی
به استناد بندهای ( الف) و (ب) ماده (40) قانون برنامۀ ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به بسترسازی و حمایت لازم از ایجاد و توسعۀ زیرساختها و صنایع مرتبط با طراحی، ساخت، آزمایش، پرتاپ و بهرهبرداری از سامانههای فضائی، ماهواره، ماهوارهبر و ایستگاههای زمینی و نیز حفظ و نگهداری از موقعیتهای مداری متعلق به جمهوری اسلامی ایران شده است. ارزیابی اقدامات صورت گرفته در حوزۀ فضایی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیانگر این واقعیت است که طی چند سال گذشته، نگاه توسعهگرا و مبتنی بر توانمندیهای داخلی به زنجیرۀ ارزش این صنعت، مورد توجه مسئولین امر واقع نشده و در عوض رویکرد خرید از خارج و تکیه بر کشورهای خارجی مبنای اقدامات بوده است. همچنین تصمیم دولت قبل، مبنی بر قرارگرفتن سازمان فضائی ایران در ذیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، منجر به ازبین رفتن استقلال این سازمان مهم، از دیگر مواردی است که عملکرد سازمان مذکور را طی چندسال اخیر با ضعف عملکردی مواجه ساخته است.
جمــــع بندی
کمیسیون صنایع و معادن پس از بررسی عملکرد حوزههای اولویتدار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی چند سال اخیر و ارائۀ گزارشی اجمالی از آن به شرح آنچه در سطور بالا به استحضار رسید، جمعبندی خود را مبتنی بر اهم برنامهها و تعهداتی که وزیر محترم، در هنگام اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی متعهد گردیدهاند، اعلام میدارد:
در پایان یادآوری مینماید، از آنجا که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقش مهمی در توسعۀ بخش فاوای کشور را برعهده دارد و توسعۀ این بخش به یک سلسله مقوّمها و توانمندسازها نیاز دارد و توجه به این مهم در برنامه وزیر محترم مغفول مانده است، نکات زیر را متذکر میگردد:
در پایان لازم به اشاره است که اعضای کمیسیون تخصصی صنایع و معادن درصدد میباشند تا با توجه به رسالت ذاتی خود در رفع موانع و بهبود فضای تولید و صنعت کشور، نظارت مستمر بر تحقق برنامهها و تعهدات وزرای محترم دولت بهویژه در حوزۀ صنعت، معدن و تجارت و نیز ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دستور کار آتی کمیسیون قرار دهند.
لذا انتظار میرود وزارتخانههای مذکور در اجرائی کردن برنامههای وزارتخانۀ ذیربط، اهتمام جدی داشته و گزارش اقدامات خود را به صورت مستمر به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند. بدیهی است نتایج پیگیریها و نظارتهای کمیسیون طی ماههای آتی به استحضار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مردم شریف ایران خواهد رسید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه میشود
جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس میشوند
نامه به آملی لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
اصابت دهها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمینهای اشغالی
ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلافاصله تنبیه میشود
حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سختتر خواهد بود
رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگینتر خواهد داشت
عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکدههای علوم و فناوریهای راهبردی
دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاحطلب است
داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار میگیرند
تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقهای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
وعدههای نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد میکند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفتوگو با محسن ردادی