میرنیوز

یک ماه ریل گذاری

یک ماه ریل گذاری 2021-09-25T05:25:04+03:30

 دولت سیزدهم یک ماهه شد. سومین روز از ماه گذشته به طور رسمی سیزدهمین کابینه دولت در جمهوری اسلامی ایران تشکیل و وزرا به ریاست سید ابراهیم رئیسی به عنوان مدیران ارشد وارد وزارتخانه های خود شدند.

وزارتخانه هایی که تا چند هفته پیش توسط رقبای رئیسی در انتخابات 96 با نگاهی متفاوت از او اداره می شدند، حالا با مدیرانی رو به رو هستند که به طور میانگین رای اعتماد بالا و قابل قبولی از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده اند. این موضوع نشان دهنده همسویی و همراهی دو قوه تصمیم گیر و اجرایی است. بر خلاف سال های گذشته در موقعیت مشابه خیلی هم این همسویی منتقدان را عصبانی نکرده و برخی منتظر هستند تا ببینند واقعا ایده یکدستی آرا و دیدگاه های سیاسی در حاکمیت ایران در برهه کنونی که کشور بحران هایی را پشت سر می گذارد، می تواند راهگشا باشد یا خیر.

رئیسی که امروز تقریبا اکثریت رقبای انتخاباتی خود را به همکار دولت سیزدهم تبدیل کرده، در چند حوزه با بحران رو به رو است. مهار کرونا، واکسیناسیون عمومی و کاهش آمار مرگ و میر حاصل از چند پیک اخیر این پاندمی در کشور؛ حل و فصل مذاکرات هسته ای و روابط خارجی و همچنین بهبود اوضاع اقتصادی و به تبع آن بهبود وضعیت معیشتی مردم را می تواند از جمله مهم ترین این مشکلات دانست.

شروع ریاست رئیسی آغاز کار دولت

12 مرداد ماه رئیسی در پاستور ساکن شد و در سوم شهریور پس از اخذ رای اعتماد وزرایش بعد از تجدید پیمان با آرمان های امام راحل در حرم مطهر اولین جلسه هیئت دولت خود را تشکیل داد.

انتصابات

رئیسی در این ایام علاوه بر انتخاب وزرای کابینه و کسب رای اعتماد برای تمامی آن ها به جز وزیر آموزش وپرورش، معاونان و دستیاران خود در دولت را نیز انتخاب کرد.

-وی محمد مخبر را به عنوان معاون اول رییس جمهور انتخاب کرد. مخبر از نزدیک ترین افراد کابینه به رئیسی است و تا به امروز دیدگاه هایی همسو با رئیس دولت را مطرح کرده است.

مخبر در همین راستا اعلام کرد که دولت دست یاری به سوی تمامی دلسوزان دراز می کند و امید به جوانان دارد که ما را کمک کنند.

او در قامت معاون اول به مردم قول داد: وعده‌های رئیس جمهور احصاء شده است باید ظرف زمانی تحقق این وعده‌ها مشخص شود. قول‌های وزرا هم باید احصاء شود، هر وزیری وعده‌های خود را احصاء کرده و زمانبندی و جدول بندی کند تا ماهانه روند پیشرفت وعده‌ها بررسی شود.

-سیدمحمد حسینی نیز با حکم  رئیسی به سمت معاون امور مجلس رئیس‌جمهور منصوب شد.

حسینی به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور که در دوران اخذ رای اعتماد برای وزرای دولت در مجلس فعال بوده بر همسویی و همگرایی مجلس شورای اسلامی با دولت را تاکید کرده و گفته است: این میزان رای اعتماد به وزیران بی ‌سابقه یا کم سابقه است که یک رکورد خوبی هست و نشان خوبی برای تعامل دولت و مجلس است.

-در ادامه انتصابات مردان پاستور غلامحسین اسماعیلی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور، محسن رضایی میرقائد به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت و مهدی مجاهد  به عنوان معاون هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رئیس‌جمهور توسط رئیسی منصوب شدند.

همچنین رئیس جمهور با صدور حکمی احمد وحیدی وزیر کشور را به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان را به عنوان دبیر شورای عالی جوانان و سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی را به عنوان رئیس کارگروه ملی بیابان زدایی منصوب کرد.

در ادامه انتصابات داخلی پاستور رئیس دفتر ریاست جمهوری در حکمی عباس هنرمند را به سمت معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور و رضا نقی پور را به سمت مدیرکل تشریفات منصوب کرد.

دولت، کرونا، واکسن

رئیسی در بدو ورود به پاستور اعلام کرد واکسیناسیون عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از اولویت‌های دولت است. این صحبت به مثابه دستورالعملی برای همه بخش های درگیر در موضوع کرونا محسوب می شد.

وی بارها در جلسات مختلف نظر خود و دولتش را در این موضوع بیان کرده و بر اساس آمار تا به امروز موفق شده وعده هایش را در این زمینه عملی کند.

در همین ماه رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه  کنترل و توقف شیوع کرونا باید سریع تر عملی شود از قطعی شدن خرید ۳۰ میلیون دز واکسن خبر داد.

 غلامحسین اسماعیلی نیز در آیین افتتاحیه بخش موقت دارویی بیماران کرونایی داروخانه ۲۹ فروردین نیروی زمینی ارتش گفت: آقای رئیسی گره گشایی از کار مردم و رفع مشکلات مردم را ماموریت اصلی خود و دولت سیزدهم می دانند و به همین جهت هم هر کجا آوا و پژواکی از مشکل مردم به سمع و نظر ایشان برسد، شخصا وارد میدان می شوند و تلاش می کنند که مشکلات مردم برطرف شود.

در همین راستا رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در کنار واردات خط های تولید واکسن داخل کشور را افزایش خواهیم داد، نیز گفت: هم نیاز دارویی و هم نیاز واکسن و هم سایر نیازها را دنبال می کنیم؛ بنابراین به مردم می گویم دولت اراده و کار جهادی و انگیزه جدی برای رفع مشکلات دارد. واردات واکسن را با جدیت دنبال می کنیم.

در ماه گذشته رئیس جمهور تاکید کرد که واکسیناسیون مساله جدی کشور است و باید به هر نحوی از تولید داخلی و واردات، واکسن را تامین کرد.

البته او موضع گیری خود نسبت به نحوه  واردات واکسن را هم علنی کرد و گفت: کانال‌هایی که قرار است واکسن وارد کنند، باید کانال‌های کاملا قابل اعتماد باشند و کار نیز کاملا تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود. واردات واکسن کرونا ازسوی هر نهاد یا شخصی باید تحت اشراف و نظارت وزارت بهداشت باشد.

وی  تاکید کرد که با سوءاستفاده کنندگان از موضوع واکسن، قاطعانه برخورد شود و در همین راستا اخباری مبنی بر دستگیری جاعلان واکسن منتشر شد.

ماه گذشته اعلام شد مراکز واکسیناسیون به همت وزارت بهداشت و همکاری نهادهای ذیربط ۲ تا ۳ برابر شده است.

اما یکی از موضوعاتی که رئیسی در حوزه واکسیناسون بر آن تایید داشت به حوزه عدالت اجتماعی مربوط می شد. وی در این راستا گفت: یکی از مسائل ضروری در روند واکسیناسیون، توزیع عادلانه واکسن بر اساس اولویت‌های تعیین شده است که باید پیش‌بینی‌های لازم درباره آن صورت گیرد تا در روند و سرعت تزریق واکسن خللی پیش نیاید.

با قدرت گیرفتن طالبان در افغانستان و افزایش مهاجرین افغانستانی در ایران حساسیت ها برای دریافت واکسن این مهاجران افزایش یافت. رئیس دولت در پاسخ به این مطالبه اعلام کرد: وزارت کشور و استانداران مرزی باید نظم و انضباطی در زمینه  واکسیناسیون این افراد که میهمانان جمهوری اسلامی هستند، را فراهم کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

دیدارهای رئیس دولت در تهران

رئیس جمهوری  ایران در روزهای اول ریاستش در تهران با رئیس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه، رئیس مجلس سوریه، فرستاده ویژه دولت نجات ملی یمن، وزیر گردشگری غنا، مدیر اجرایی دبیرخانه کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا (سیکا)، وزیر امور خارجه بولیوی، رئیس مجلس نیجر، نخست وزیر الجزایر، نخست وزیر ارمنستان،  رئیس شورای عالی قضایی عراق، رئیس جمهور سابق افغانستان، وزیر امور خارجه ژاپن، رئیس مجلس ملی ترکیه، رئیس دومای دولتی روسیه، فرستاده ویژه امارات متحده عربی، وزیر خارجه هند، رییس اقلیم کردستان عراق، رئیس سازمان حشد الشعبی عراق، رئیس مجلس ملی گینه بیسائو، نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور اسلواکی دیدار و گفت و گو کرد.

اعمال دیدگاه جدید در سیاست خارجی ایران

"نگاهی به ارتباط حوزه بین الملل با رئیسی "

رئیس دولت سیزدهم بر اساس شعارها، وعده ها و دیدگاهی که پیش تر اعلام کرده بود در ماه گذشته تلاش کرده تا در چارچوب قوانین و قواعد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دیدگاه خود را در این حوزه مطرح کند و بر این اساس با کشورهای خارجی ارتباط بگیرد.

او در همین راستا در تماس تلفنی یک ساعته خود با  امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، با اشاره به نقض مکرر و فاحش تعهدات از سوی آمریکا و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین المللی، گفت: آمریکایی ها با وضع تحریم های جدید تعهدات خود را به‌طور آشکار نقض کرده و حتی تحریم های جدید را به حوزه اقلام بشردوستانه هم کشاندند.

وی در تماس تلفنی دیگری نخست وزیر عراق، به این کشور همسایه اعلام کرد: عراق قوی، مستقل، متحد، امن، آباد و پیشرفته نه تنها آرزوی ما است بلکه دستورکار اصلی میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای است.

همچنین رئیسی در گفتگوی تلفنی دیگری با شی جین پینگ رئیس جمهور چین با بیان اینکه تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تحکیم روابط راهبردی با چین است، گفت: ارتقای سطح همکاری ها و گسترش روابط با چین، اولویت دولت ایران در عرصه سیاست خارجی است.

رئیس جمهور در گفت وگو با صدر اعظم اتریش نیز تاکید کرد که گروه‌های مختلف افغانستانی در تعامل با هم از فرصت خروج آمریکایی‌ها برای ایجاد یک الگوی حکمرانی فراگیر بهره بگیرند. و نشان داد سرنوشت همسایگان ایران برای جمهوری اسلامی اهمیت بالایی دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران، به مناسبتآغاز به کار دولت جدید اعلام کرد: سازمان ملل متحد و اینجانب شخصاً علاقمند به کار با دولت جدید تحت رهبری شما به سوی تحقق صلح و امنیت، توسعه پایدار و حقوق بشر در سراسر جهان هستیم.

رئیس جمهور نیکاراگوئه با بیان اینکه همزمانی انقلاب اسلامی ایران با انقلاب نیکاراگوئه زمینه‌ساز تحکیم پیوندهای دو ملت است، اظهار داشت: رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران، ارتقاء سطح روابط با کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب از جمله نیکاراگوئه است.

رئیسی در مکالمه تلفنی با  شارل میشل رئیس شورای اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد مناسبات با اتحادیه و کشورهای اروپایی ها را در عرصه های مورد علاقه دو طرف توسعه دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه استمرار و پایداری روابط دو جانبه با اتحادیه اروپا و هرکدام از کشورهای عضو، در گرو رعایت اصل احترام متقابل، تمرکز روی مشترکات و جلوگیری از تاثیرگذاری عوامل برون زا بر این روابط است، نشان داد که این دیدگاه در سیاست خارجی دولتش از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیسی همچنین در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق با بیان اینکه روابط تهران – بغداد صرفاً رابطه همسایگی نیست، تصریح کرد: ارتباط عمیق تهران و بغداد از باورها و قلب‌های دو ملت، دو کشور و دو دولت نشأت می‌گیرد.

وی در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز با بیان اینکه دو ملت ایران و عراق از اشتراکات گسترده و عمیق تاریخی فرهنگی و مذهبی برخوردار هستند گفت: روابط دو ملت فراتر از سطح جغرافیایی و همسایگی بوده و هیچ عاملی نمی تواند در پیوند ناگسستنی دو ملت خدشه ای ایجاد کند.
 

دولت رئیسی، اقتصاد و وعده هایش

رئیسی در حوزه اقتصاد و زیر شاخه هایش با چالش های جدی رو به رو است. دولت او و تیم اقتصادی اش باید برای مشکلات این حوزه همچون تورم افسارگسیخته، افزایش قیمت ارز، رکود حاکم بر بازار، مشکلات عمیق معیشتی و حوزه صنعت، تولید و کشاورزی راه چاره و درمانی پیدا و اجرا کنند.

رئیسی در این راستا در جلسات کارگروه تنظیم بازار و کالاهای اساسی شرکت کرده و در قدم اول بررسی اقدامات لازم و فوری برای کنترل بازار شیر و لبنیات را دستور کار قرار داد.

وی به متناسب سازی حقوق با تورم عقیده دارد و آن را یک امر ضروری خوانده است.

دولت در راستای سامان دادن به امور اقتصادی مقرر کرد اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ انجام و اصلاحیه ای به عنوان متمم بودجه با پیش بینی های لازم به مجلس ارائه شود.
 

در این دولت یک ماهه آیین نامه اجرایی با هدف ساماندهی و محرومیت زدایی سکونتگاه‌های غیررسمی در حریم و خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها و فراهم سازی زیرساخت‌ها و امکانات لازم در آن مناطق و پیش بینی سازوکار اجرایی نحوه شناسایی، وصول و هزینه کرد منابع مربوط، به تصویب رسید.

رئیس دولت با اشاره  به وعده خود برای ساخت یک میلیون مسکن در هر سال وزیر راه و شهرسازی را مامور کرد تا با جدیت این موضوع را دنبال کند تا این وعده محقق شود.

رئیس‌جمهور در راستای وعده های اقتصادی خود نیز در جلسه ای دولتی  گفت: ثبات در بازار، یکی از محورهای مهم است و دولت به دنبال ایجاد ثبات در بازار است تا کار برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی، قابل پیش‌بینی باشد و بتوانند وضعیت اقتصادی را پیش‌بینی کنند.

اشتغال را به عنوان  موضوع اقتصادی-اجتماعی مطرح می کنند. دولت سیزدهم در ماه گذشته مساله اشتغال را یکی از برنامه‌های جدی دولت خوانده است. رئیسی در همین راستا گفت:  امیدوارم در زمان کوتاهی بتوانیم با امکانات و ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد مشکلات را حل کنیم تا وضعیت بسیاری از خانواده‌ها بهتر از قبل شود.

توجه دولت به موضوعی مانند گردشگری هم نشان داد که علاوه بر روش های سنتی به دنبال روش های جدید برای بهبود شرایط اقتصادی است. رئیسی در باره این موضوع گفته است: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم فعال کردن اقتصاد گردشگری است .

رئیسی همچنین به تیم اقتصادی دولت مأموریت داد با استفاده از تجربه ها و دیدگاه‌های نخبگان هرچه سریعتر بودجه دولت و راهکارهای تقویت ارزش پولی را بررسی و ارائه کند.

انسجام در تصمیم‌گیری و عملکرد تیم اقتصادی دولت، فعال کردن سامانه‌های مورد نیاز برای برقراری نظام ارتباطی مستمر و شفاف بین بخش های اقتصادی و روان سازی امور در این زمینه از جمله دیگر محورهای  مورد تاکید رئیس جمهور در ماه های گذشته بوده است.

در این ایام تیم اقتصادی دولت مکلف شد درخصوص کنترل بازار ارز و نرخ تورم، اقدامات فوری و سازمان یافته انجام دهد به نحوی که مردم اثرات آن را در زندگی خود احساس کنند و اطمینان یابند که دولت در این زمینه اهتمام لازم را بکار گرفته است.

احیای کارخانه ها و تولیدی ها، تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، ثبات بخشیدن به بازار و تامین اقلام مورد نیاز مردم، تامین ارز مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی، تامین و ذخیره کالاهای اساسی، مسکن سازی بویژه برای مناطق محروم، بستر سازی برای سرمایه گذارب خارجی، توجه به سواحل آزاد مانند سواحل مکران، حل مشکل آب شرب و بهداشتی، بهبود شرایط مبادلات با همسایگان و افزایش رفاه مرز نشینان، اتمام پروژه های نیمه تمام، نظارت دقیق و تضمین سلامت زنجیره تامین و توزیع کالا، حمایت از اتحادیه ها، مراکز تولیدی و مولد کردن اقتصاد، حمایت از تولیدات و صادرات غیر نفتی، اصلاح سیاست تجاری و ارزی، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان، پیشرفته و اشتغال‌زا از جمله تصمیمات و موارد بررسی شده در یک ماه اول دولت سیزدهم بوده است.

سفرهای داخلی رئیس دولت سیزدهم

رئیسی تا کنون به خوزستان، سیستان و بلوچستان ، خراسان  جنوبی و ایلام سفر کرده است.

وی در دیدار با مردم خوزستان با تاکید بر اینکه دولت نسبت به همه مردم کشور وظیفه دارد، گفت: نسبت به مردم خوزستان وظایف مضاعفی داریم و ان شاءالله در این سفر که البته سفر کوتاهی است بتوانیم بخشی از مشکلات این استان را برطرف کنیم.

رییس جمهور در بدو ورود به چابهار نیز گفته است: امیدواریم در این دولت بتوانیم با همکاری خود جوانان و مردم در جهت رفع مشکلات استان سیستان و بلوچستان همچون بیکاری گام های مؤثری برداریم.

وی در سفر به استان خراسان جنوبی گفت: مردم این منطقه همیشه در صحنه‌های مختلف انقلاب حضوری بسیار با ارزش و مثال زدنی داشته اند و وظیفه دولت این است که خدمتگزاری به همه مردم به ویژه به مردم این مناطق داشته باشد.

رئیسی و مذاکرات

مذارکرات هسته ای یکی از مهم ترین مباحث دولتی در حوزه سیاست خارجی است. رئیسی درباره مذاکرات وین گفته است: ما ابایی از مذاکره نداریم اما گفت‌وگو با فشار چه نوع گفت‌وگویی است؟ من قبلا گفته ام گفت و گو و مذاکره در دستور کار دولت است. آنچه ما دنبال آن هستیم رفع تحریم‌هاست و ما از منافع ملت یک قدم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. مذاکره، باید نتیجه‌محور باشد، نه گفت‌وگو برای گفت‌وگو و نه مذاکره برای مذاکره.

رئیس جمهوری تاکید کرده که مذاکره ابزار دیپلماسی است و در همین راستا گفته است: آمریکایی‌ها و غربی‌ها به‌دنبال این هستند که گفت‌وگو همراه با فشار باشد. اگر در کنار گفت‌وگو فشار باشد فایده‌ای ندارد، گفت‌وگو برای آن است که فشار نباشد. این تحریم‌ها تهدیدها و فشارهایی که نسبت به ملت ایران اعمال می‌شود به معنای گفت‌وگو نیست.

"گفت‌وگو و مذاکره در دستور کار دولت قرار دارد، اما نه با فشاری که اعمال می‌شود" این گفته رئیس دولت سیزدهم است که عقیده دارد اعمال فشار همراه با گفت‌وگو ، قبلاً جواب نداده است و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بارها تجربه کردند که اینگونه گفت‌وگو و فشار جواب نمی‌دهد.

رئیسی به مردم اعلام کرده است با استفاده از گفت‌وگوها به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه است. وی یادآور شده که محور گفت‌وگوها منافع ملت ایران خواهد بود.

دولت سیزدهم؛ فرهنگ و آموزش

 رئیسی هم در ایام انتخابات سال 1396 و هم دوران رقابت های انتخاباتی سال 1400 بر موضوع فرهنگ تاکید ویژه ای دشاته است.

او جایگاه ویژه ای برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی قائل است و در اولین حضورش در جلسه این شورا به عنوان رئیس جمهور تصریح کرد: معتقدم امروز مقطع مناسبی برای بازنگری اقدامات و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است تا ببینیم در راستای اجرای این سیاست‌ها چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام شود و دلایل اقدامات انجام نشده چیست.
 

وی در همین راستا گفته است: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همواره و به خوبی تحولات فرهنگی و علمی کشور را رصد کرده و به موقع هشدار داده و نسبت به مسائل مختلف کنش و واکنش دقیق داشته است.

رئیسی در مورد سینما نیز نظر داده و گفته سینما ابزاری است که باید در خدمت انقلاب و تبیین فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی قرار بگیرد. وی  از اصحاب سینما خواست در تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و امیدآفرینی در جامعه پیشگام باشند.

رئیس دولت معتقد است: تأثیرگذاری مفاهیمی که با ابزار فیلم و هنر منتقل می‌شود، بسیار بیشتر از هزاران ساعت سخنرانی است.

در راستای رسیدگی به امور فرهنگی و آموزشی در جلسه ای مقرر شد سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه سنواتی ردیف مشخصی به منظور توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش مجازی در نظر گرفته و برای معلمان و دانش آموزان کمتر برخوردار، کمک مالی و تسهیلات ارزان قیمت بانکی جهت تامین تجهیزات در نظر بگیرد. رئیس جمهور در این زمینه وزارت خانه های آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی را مکلف کرد با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید، چارچوب آموزش در فضای مجازی را نهایی و به شورای عالی ارائه کنند.

اولین سفر خارجی؛ تاجیکستان

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود در این جایگاه که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان به عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای و به منظور شرکت در اجلاس سران این سازمان به این کشور سفر کرده بود، از سوی نخست وزیر تاجیکستان مورد استقبال قرار گرفت.

در جریان این سفر وی  با "شوکت میرزایف" رئیس جمهور ازبکستان، دیدار کرد و گفت: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری ها و مشارکت فعالان بخش خصوصی می تواند نقش موثری درگسترش روابط و تعاملات اقتصادی و دو کشور ایفا کند.

وی در این سفر در دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان، روابط دو کشور را با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی، فراتر از همسایگی توصیف کرد و گفت: نباید اجازه دهیم فتنه گری و شیطنت بیگانگان این روابط خوب را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین در دیدار "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس که با حضور وی درمحل اقامت رئیس جمهور کشورمان برگزار شد با تاکید بر این که اولویت دولت من اقتصادی است، افزود: به دنبال توسعه مناسبات اقتصادی در منطقه هستم و به وزرای اقتصادی و فنی دستور داده ام پیگیر اجرای توافقات مشترک باشند.

رئیسی در بخشی از این سفر با حضور در اجتماع ایرانیان مقیم در سفارت ایران، با بیان اینکه ایرانیان در هر جای دنیا سفیران ایران و نماد عظمت کشور هستند، گفت: اگر چه دشمن سعی کرده در مسیر پیشرفت ملت ایران مانع ایجاد کند، اما ملت ایران نشان داده با عزم و اراده ای راسخ همه موانع را از سر راه رشد و تعالی خود کنار می زند.
رئیس جمهور ایرانیان خارج از کشور را فرصت و ظرفیتی گرانبها در مسیر پیشرفت ایران اسلامی توصیف کرد و افزود: ایرانیان عزیز خارج از کشور همواره تلاش کرده اند، میهن شان را در حوزه های اقتصادی، علمی، فنی و مهندسی از داشته ها و توانمندی هایشان بهره مند کنند.

وی  در دیدار "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان که با حضور وی در اقامتگاه رئیس جمهور کشورمان برگزار شد، ضرورت افزایش سطح فعلی مناسبات اقتصادی ایران و ارمنستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: تشکیل کارگروه های تخصصی در موضوعات اقتصادی از جمله در زمینه تبادل انرژی، حمل و نقل، پروژه های تولیدی مشترک و مبادلات مالی می تواند محرک مناسب و نقطه عطفی در ارتقای سطح تعاملات دو کشور باشد.

 رئیس جمهور در دیدار با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان گفت: مقامات ایران و تاجیکستان باید با استمرار منظم دیدارها و گفتگوهای دوجانبه، روابطی پایدار و همه جانبه را بین دو کشور فارسی زبان پایه گذاری کنند که به الگویی در سطح منطقه تبدیل شود.

رئیسی و چالش FATF

دولت دوازدهم پیوستن به FATF را بایدی برای بهبود شرایط تجاری و اقتصادی ایران می دانست. این موضوع به یکی از پر چالش ترین موضوعات دولت قبلی با مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل شده بود.

اما به نظر می رسد دولت سیزدهم تکلیف خود را با این موضوع روشن می داند.

رئیس جمهور در اینباره گفته است: متأسفانه شاهد بودیم که بعضی‌ها واردات واکسن یا حتی پیوستن کشور به سازمان شانگهای را متوقف بر پذیرش FATF کرده بودند و حتی در جلسات رسمی نیز بر موضع خود پافشاری می‌کردند.

رویکرد رئیسی مقابل رژیم اشغالگر قدس

رئیسی همانند تمام مردان سیاسی جمهوری اسلامی ایران موضع واحد و روشنی نسبت به رژیم  صهیونیستی دارد.

وی گفته است: رژیم اشغالگر قدس، سازمان‌دهنده بزرگترین تشکیلات تروریسم دولتی است که دستورکار آن، کشتار زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری است. امروز محاصره همه‌جانبه، غزه را به بزرگترین زندان جهان تبدیل نموده است. طرح معامله قرن نیز مانند سایر طرح‌های تحمیلی قبلی شکست خورد. راه حل یک چیز است: مراجعه به آراء همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی در قالب برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر. این طرح را رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال‌ها قبل اعلام کردند و امروز طرح جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اسناد رسمی سازمان ملل ثبت شده است.

یک ماه ریل گذاری

سوم مهر ماه یک ماه از آغاز کار دولت می گذرد. با توجه به تمام موضوعات مطرح شده در دولت از جمله موضوع واکسیناسیون، آموزش و فرهنگ، سیاست خارجی و منطقه ای، اقتصاد و انتصابات دولتی به نظر می رسد دولت سیزدهم در یک ماه نخست با مدیریت سید ابراهیم رئیسی مشغول ریل گذاری برای پیش برد اهداف وعده داده شده خود در آینده است.

رئیسی قدم های اولیه را در حوزه هایی برداشته که از جمله مناقشه برانگیز ترین موضوعات سیاست ایران بوده است.

در ماه های پیش رو باید منتظر تصمیمات دولت در حوزه سیاست خارجی، مذاکرات هسته ای، پیشبرد واکسیناسیون همگانی و مبارزه با کرونا و تصمیمات جدی و عملی در حوزه اقتصاد بود.

به نظر می رسد با توجه به همسویی حاکمیت بویژه دو قوه دیگر با دیدگاه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت سیزدهم مسیر پیش روی این دولت سخت اما در عین حال هموار باشد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...

نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟

 نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟
2024-02-26T06:00:52+03:30
پشتوانه مردمی ناشی از مشارکت زیاد در انتخابات، باعث می‌شود تا دشمن خارجی، هم در سطح عملیاتی از اقدامات ضد امنیتی خود بکاهد و هم در سطح سیاسی و اقتصادی روابط...

رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید

 رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید
2024-02-26T06:00:51+03:30
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «...

فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم

 فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم
2024-02-26T06:00:51+03:30
نشست خبری علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی«صدای ملت» صبح فردا در خبرگزاری تسنیم برگزار می شود.

وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد

 وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد
2024-02-26T06:00:51+03:30
فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت عاقل‌تر از این است که تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی بگیرد چون خودش دچار مشکل می...

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:00:50+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند

 مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
2024-02-26T06:00:50+03:30
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زن...

لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول

 لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول
2024-02-26T06:00:49+03:30
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد.

قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند

 قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند
2024-02-26T06:00:49+03:30
متقی فر تاکید کرد : لیست واحد شورای ائتلاف و جبهه پایداری ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی آقای آقاتهرانی و دیگری آقای قالیباف است.

رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست

 رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست
2024-02-26T06:00:48+03:30
آیت الله رییسی در دیدار مردم بیرجند گفت: در کشور ما، هم اصل نظام اسلامی با رای مردم «تشکیل» شد، هم نوع حکومت با رای مردم انتخاب شد هم نهادهای ادار...

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی
2024-02-26T06:00:48+03:30
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند.

لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی

 لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی
2024-02-26T06:00:48+03:30
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی "ایران سربلند، مجلس انقلابی" را اعلام کرد.

لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد

 لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد
2024-02-24T08:27:44+03:30
اعضای هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) فهرست مشترک این ائتلاف و جبهه پایداری را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)

 عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)
2024-02-23T16:01:04+03:30
معاون اول رئیس جمهور در آستانه نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از یکی از جانبازان پیشتاز دفاع مقدس، جبهه مقاومت و عرصه امنیت عیادت کرد.

منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است

 منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است
2024-02-23T16:01:02+03:30
معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کمپ تیم‌های ملی کشتی گفت: در رشته کشتی همه حلقه‌های زنجیره‌ موفقیت را داریم و مجموعه دولت پشتیبان و وزارت ورزش پای‌کار ...

حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:54:16+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:27:26+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری

 تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری
2024-02-23T12:20:50+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت روحانی سالک‌الی‌الله حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری را تسلیت گفتند.

حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

 حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان
2024-02-23T11:40:42+03:30
جبهه پایداری طی بیانیه‌ای از کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور حمایت کرد.

الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی

 الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی
2024-02-23T11:40:41+03:30
در انتخابات امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق‌های رأی هستند.

فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی

 فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی
2024-02-23T09:54:09+03:30
ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند

 وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند
2024-02-23T09:40:51+03:30
حجت الاسلام خطیب گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی «مردم‌پایه» می‌باشد و به همین دلیل همه‌ی ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشار...

مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است

 مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است
2024-02-23T09:40:50+03:30
کارشناس مسائل راهبردی گفت: انتخابات با مشارکت بالا بدون شک موجب افزایش انسجام ملی می‌شود و متعاقب آن به‌طور طبیعی امنیت ملی افزایش می‌یابد و دندان طمع دشمن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)