میرنیوز

یادداشت| پاسخی به پرسش از مبادیِ «بیانیه گام دوم انقلاب»

 یادداشت| پاسخی به پرسش از مبادیِ «بیانیه گام دوم انقلاب» 2021-02-14T12:29:55+03:30

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم،  جعفر حسن‌خانی  پژوهشگر مسائل سیاسی در یادداشت با عنوان «پاسخی به پرسش از مبادی گام دوم» به مناسبت سالروز انتشار بیانیه گام دوم انقلاب به بررسی مبادی و مبانی آنچه رهبر انقلاب در این سند راهبردی به آن تاکید کرده‌اند، پرداخته است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

متن این یادداشت به شرح زیر است:

مبادی و مبانی آنچه مقام معظم رهبری در بیانیۀ گام دوم و دیگر نوشته‌هایشان بیان داشته‌اند از کدام دانش و عقلانیت نشئت می‌گیرد؟ این سؤال مهمی است که این یادداشت بر آن است پاسخی هرچند مجمل بدان دهد. پاسخ به این پرسش می‌تواند راهنمای خوبی در سیاست‌گذاری دانش انسانی در جمهوری اسلامی باشد.

متأسفانه باید گفت در بیشتر مواقع در تحلیل نگاشته‌های رهبر انقلاب صرفاً به روبنا و صورت متون توجه شده و از جنبه‌های دیگر ازجمله از مبادی و مبانی آن صرف‌نظر شده است. بیانیۀ «گام دوم» در کنار دیگر نگاشته‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از مبادی و مبانی‌ای سر‌چشمه می‌گیرد که توجه ژرف‌اندیشانه بدان می‌تواند در سیاست‌گذاری علوم انسانی و تولید دانش پشتیبان برای آن مؤثر باشد. این یادداشت بر آن است تا از مبادی گام دوم بگوید؛ از اینکه این سخنان از چه نظام اندیشگی برآمده و این نظام اندیشگی چقدر برای ما شناخته شده است.

الف) تحلیل براساس کدام دانش تحلیلی؟

رهبر انقلاب در بیانیۀ گام دوم، چون دیگر نوشته‌ها و گفته‌های خود، تحلیلی از وضع موجود از گذشته و آینده ارائه می‌دهند. فارغ از درون‌مایۀ تحلیل‌ها، پرسش‌هایی که وجود دارد این است که چار‌چوب نظری این تحلیل‌ها را باید در کدام دانش جست؟ کدام دانش این جنس تحلیل را پشتیبانی نظری می‌کند؟ با کدام روش تحلیل می‌توان این سخنان و تحلیل‌ها را روشمندانه توضیح داد؟ آیا پاسخ این پرسش‌ها در دانش جامعه‌شناسی است؛ بدان معنا که روش تحلیل رهبر انقلاب جامعه‌شناسانه است؟ به‌نحوی که مثلاً با ابتنای به مکتب رفتار‌گرایی در جامعه‌شناسی، ایشان تحلیل‌های کمّی و سنجش‌پذیر را مبنای گفته‌های خود قرار می‌دهند؟ یا اینکه پاسخ این پرسش‌ها در دانش تاریخ است و ایشان مبتنی بر روش تحلیل تاریخی گفته‌های خود را صورت‌بندی می‌کند؟ و یا اینکه پاسخ این پرسش در دانش فلسفه است؛ یعنی اینکه ایشان با ابتنای بر یک ایدۀ فلسفی و مبتنی بر یک روش تحلیل فلسفی نگاشته‌ها و گفته‌های خود را انسجام می‌بخشند؟

این پرسش از آن جهت دارای اهمیت است که پاسخ بدان می‌تواند به فهم دقیق‌تری از آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیۀ گام دوم نگاشته یا فراتر از آن به فهم دقیق‌تری از منظومۀ اندیشگی و تحلیلی ایشان بیانجامد.

پاسخ به این پرسش در هیچ‌یک از این سه دانش پیش گفته نیست و البته در همۀ این سه دانش پیش گفته هم هست. روش تحلیل رهبر انقلاب صرفاً نه جامعه‌شناسانه، نه تاریخی و نه فلسفی است و البته هم جامعه‌شناسانه، هم تاریخی و هم فلسفی و البته هم مبتنی بر معارف اسلامی است.

ب) تحلیل مبتنی بر دانش فلسفۀ تاریخ

 روش تحلیل رهبر انقلاب فلسفۀ تاریخی است. ایشان با ابتنای بر روش «فلسفۀ تاریخ» به رخدادها می‌نگرد و از گذشته تا آینده را تحلیل می‌کند و مبتنی بر آن تجویزها و دستورالعمل‌هایشان را ارائه می‌دهد. بینش رهبر انقلاب اسلامی فلسفۀ تاریخی است و کنش‌ها و کردارشان هم در پی این بینش شکل می‌گیرد و مبتنی بر آن قابل‌تحلیل است؛ بینشی ورای زمان اکنون و باورمند به قوانین و سنت‌های حاکم بر تحول تاریخ؛ باورمند به شعوری ساری و جاری در تاریخ که تحولات تاریخی را رغم می‌زند و به‌پیش می‌برد.

مقیاس روش تحلیل فلسفۀ تاریخ، «تمدن» است. در این روش تحلیل، اثر‌گذاری رخداد‌ها و عملکردها در مقایسۀ تمدنی موردتوجه قرار می‌گیرد. با رویکرد فلسفۀ تاریخی به رخدادها نگریستن، مقیاس ارزش‌گذاری آنان را تغییر می‌دهد. در این نگاه خرده حوادث و ابعاد زمانی موردتوجه نیست. سیر تاریخ و چرایی این صیرورت و کنش معطوف به تاریخ‌سازی دارای اهمیت است. بینش برآمده از این روش تحلیل و دانش نظری، یک «بینش تمدنی» است.

دانش «فلسفۀ تاریخ» معجونی از دانش تاریخ، دانش جامعه‌شناسی ازجمله جامعه‌شناسی تاریخی و دانش فلسفه است که البته اگر جنبۀ الهی بگیرد، آموزۀ وحی نیز بدان افزوده می‌شود. «فلسفۀ تاریخ» معرفت و دانش درجۀ اولی است که دربارۀ ماهیت تاریخ و قوانین حاکم بر آن بحث می‌کند.1 دانش فلسفۀ نظری تاریخ تلاش می‌کند به سه پرسش پاسخ دهد: 1. تاریخ به کجا می‌رود؟ (هدف)؛ چگونه می‌رود؟ (مکانیسم حرکت، محرک)؛ 3. از چه راهی می‌رود؟ (مسیر و منازل برجسته حرکت).2 ازجمله نظریه‌پردازان مهم فلسفۀ تاریخ می‌توان به یواخیم فیوره، جیامباتیستا ویکو، کانت، کندرسه، هردر، فیخته، هگل، شلینگ، مارکس، انگلس، کنت، اسپنسر، اشپینگر و توین‌بی اشاره کرد. فلسفۀ تاریخ نظری در جستجوی فهم و صورت‌بندی «عقلانیت تاریخی» است.

باید توجه داشت که در دورۀ جدید دو نوع فلسفۀ تاریخ متمایز از یکدیگر هستند. مراد این بحث چیزی است که تحت‌عنوان «دانش فلسفۀ نظری تاریخ» از آن سخن به‌میان می‌آید که محورش شناخت خود تاریخ است و در آن از محرک، جهت و ماهیت و هدف کلی تاریخ و قوانینش بحث می‌شود. آنچه تحت‌عناوینی چون فلسفۀ علم تاریخ، فلسفۀ تحلیلی تاریخ، فلسفۀ انتقادی تاریخ و... شناخته می‌شود و محورش شناخت علم تاریخ و تاریخ مکتوب است و دربارۀ روش تاریخ بحث می‌کند، مراد این یادداشت نیست.

ج) فلسفۀ تاریخ در جهان اسلام

در میان متفکران اسلامی که به فلسفۀ تاریخ پرداخته‌اند، در اعصار گذشته می‌توان به ابن‌خلدون اشاره کرد و در اندیشمندان معاصر نیز می‌توان از آیت‌الله شهید مرتضی مطهری نام برد. یکی در غروب و دوران زوال تمدن اسلامی در پی فهم قوانین و عقلانیت حاکم بر تاریخ است و دیگری در طلوع انقلاب اسلامی این مهم را جستجو می‌کند.

ابن‌خلدون در هنگامۀ سقوط مغرب تمدن اسلامی در مقدمۀ کتاب «العبر» خود تلاش کرده دربارۀ دانشی سخن بگوید که به قوانین حاکم بر تاریخ و تمدن‌ها می‌پردازد و شهید مطهری در زمانۀ انقلاب اسلامی و طلوع تمدن اسلامی در مشرق به این تکاپوی فکری می‌پردازد. حاصل اندیشه‌های ابن‌خلدون در عصری که تمدن اسلامی رو به افول گذارده، نظریۀ «انحطاط تمدن‌ها» است و نظریۀ شهید مطهری که در طلیعۀ انقلاب اسلامی قرار دارد، نظریۀ «تکامل تاریخ» است. مقایسۀ این دو نظریه در کتاب ارزشمند «فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی» با عنوان فرعی «روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی براساس مقایسه و نقد سنت ابن‌خلدونی و با بسط حکمت نو صدرایی» نوشتۀ استاد موسی نجفی در دسترس پژوهشگران است. در کنار این دو متفکر کسان دیگری بودند که به این مهم همت گمارده‌اند و آثاری به قلم نگارش درآورده‌اند؛ از آن جمله «نظریه فلسفه تاریخ» علامه سیدمحمدحسین طباطبایی و «نظریه» آیت‌الله سیدمنیرالدین حسینی و سیدمحمدباقر صدر دارای اهمیت است.

1. فلسفۀ تاریخ انحطاطی:

فلسفۀ تاریخ در جستجوی عقلانیت تاریخی است. تفاوت مبنای متفکران اسلامی و غربی در این مسیر استفاده متفکران اسلامی از وحی برای تبیین مسائل فلسفۀ تاریخ است. فلسفۀ تاریخ به ذات و ماهیت اجتماع توجه دارد اما جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسی تاریخی توجه به عارضه‌های اجتماعی دارند. متفکرین اسلامی این ذات را به آموزه‌های وحیانی گره می‌زنند. بهره‌گیری از آموزه‌های وحیانی در فلسفۀ تاریخ بر‌آمده از این نگره است که تاریخ، جزئی از کل جهان است و جهان تحت تدبیر و علم حق است. متفکر مسلمان هستی و تاریخ را بی‌طرف و بی‌جهت نمی‌داند و بر این نظر است که تاریخ چون هستی «جهت‌دار» است. ابن‌خلدون نگاهی دوری و انحطاطی به تاریخ دارد. فلسفۀ تاریخ ابن‌خلدون در عین این‌که تاریخ است به اجتماع نیز نظر دارد. محسن مهدی -که از مهم‌ترین شاگردان لئو اشتراوس است و چون استاد در جستجوی فلسفۀ سیاسی در سنت فلسفۀ اسلامی بود - در کتاب فلسفۀ سیاسی ابن‌خلدون، بسیار تلاش می‌کند تفسیری فلسفی از ابن‌خلدون ارائه دهد؛ اما به‌واقع راه ابن‌خلدون فلسفی نیست، او شریعت و کلام را برمی‌گزیند و فلسفه را وا‌می‌نهد. ابن‌خلدون در باب ششم کتاب، موضع خود علیه فلسفه را به‌روشنی بیان می‌دارد. عنوان فصل بیست‌و‌پنجم از باب ششم کتاب وی چنین است: «در ابطال فلسفه و فساد کسانی که در آن ممارست می‌کنند».

ابن‌خلدون برای رسیدن به هدف خود یعنی رسیدن به ابزاری برای فهم تاریخ، سخن از دانشی جدید به میان می‌آورد و آن را «علم عمران» می‌نامد. وی هدف از نوشتن کتاب مقدمه را شکل‌گیری علم عمران برمی‌شمرد؛ علمی که به عمران بشری و اجتماعی انسانی توجه دارد و به بررسی طبایع اجتماع بشری می‌پردازد.

می‌توان نسبت «علم عمران» ابن‌خلدون با «علم تاریخ» را مشابه نسبت «علم اصول فقه» با «علم فقه» تلقی کرد و «علم عمران» را «علم اصول تاریخ» دانست.3

مترجم مقدمه ابن‌خلدون، محمد پروین‌گنابادی، «عمران» در اصطلاح ابن‌خلدون را به‌جز در مواردی که در معنای آبادانی به‌کار برده است، مترادف «تمدن» و «اجتماع» جاگذاری کرده است.4 علم عمران، علم تمدن است. علم کشف قوانین و طبایع حاکم بر اجتماع و تمدن انسانی است تا در نتیجۀ آن: 1. علت حوادث فهمیده شود 2. از سطح حوادث به عمق آن راه برده شود 3. از ظاهر به باطن آن رهنمون شود 4. محکی برای نقل‌های تاریخی به‌دست آید 5. احاطه به وقایع میسر شود 6. تناسب میان رویدادها در نظر آید 7. تفاوت ذاتیات و عرضیات مشخص شود 8. دیدگاه انتقادی شکل بگیرد و 9. سرشت رویدادها و جریانات تاریخی روشن شود.

ابن‌خلدون با طرح «عصبیت» سعی می‌کند طرح دوری و انحطاطی خود از تاریخ را بیان کند. او بر این باور است که عمر دولت از سه پشت تجاوز نمی‌کند. هر پشت و نسل از نظر او 40 سال است. بعد از سه پشت؛ سه چهل سال، یعنی 120 سال، انحطاط اتفاق می‌افتد و انقراض حسب در نسل چهارم به‌وقوع می‌پیوندد. از نظرگاه ابن‌خلدون انحطاط امری ذاتی است.

2. فلسفۀ تاریخ تکاملی یا فلسفۀ الهی تاریخ

از استاد شهید مطهری چهار جلد کتاب با عنوان «فلسفه تاریخ» به چاپ رسیده است. در دیگر آثار ایشان نیز رویکرد فلسفۀ تاریخی به چشم می‌خورد. در کنار این چهار جلد و بحث‌های پراکندۀ فلسفۀ تاریخ در دیگر کتب شهید مطهری، انتشارات صدرا به‌تازگی از تنظیم و دسته‌بندی سخنرانی‌های آیت‌الله مطهری کتابی با عنوان «انحطاط و ترقی تمدن‌ها» به چاپ رسانیده که آن را نیز می‌توان در زمرۀ کتاب‌هایی دانست که نظریۀ فلسفۀ تاریخ شهید مطهری را تشریح و تبیین می‌کنند.

فلسفۀ الهی تاریخ شهید مطهری بر این اصول و مبانی استوار است: 1. اختیار انسان 2. اصالت فطرت 3. مدنی بالطبع بودن انسان 4. اصالت توأمان فرد و جامعه: بدان معنا که از نظرگاه شهید مطهری در کنار فرد، جامعه نیز وجود حقیقی دارد.

مبتنی بر این اصول، نظریۀ فلسفۀ تاریخ شهید مطهری به‌اختصار مؤید این موارد است: 1. تاریخ هدف و غایت دارد 2. طبیعت مسخر ارادۀ بالاتر است 3. اصل علیت و معلولیت وجود دارد 4. در کنار علت غایی، علت فاعلی هم هست 5. گذشته و آینده به‌سوی یک هدف پیش می‌رود 6. در طبیعت عکس‌العمل وجود دارد 7. اگر انسان در مسیر طبیعت باشد، طبیعت همراهی می‌کند 8. تاریخ سه بُعد دارد: فردی، اجتماعی و جهانی (مبتنی بر این موارد از نظرگاه شهید مطهری زمان به‌پیش می‌رود و تاریخ رو به تکامل است و در تکامل غلبۀ اصلی با حق است). شهید مطهری از سه زمان در مسیر تکامل نام می‌برد: 1. انحطاط زمان (عقب رفتن زمان) 2. رکود زمان (ایستادن زمان) 3. انحراف زمان (چپ و راست شدن زمان). با وجود این سه زمان که اموری عارضی هستند نه ذاتی، مجموعاً تاریخ رو به تکامل می‌رود. شهید مطهری معیار تکامل تاریخ و جامعه را رشد هماهنگ همۀ ارزش‌های انسانی در افراد می‌داند و در تعریف تکامل می‌گوید: «تکامل این است که یک شی‏ء، یک مرتبه ‌واقعیتی را داشته باشد. بعد در مرحلۀ بعد، همان واقعیت را در درجۀ بالاتر داشته باشد. درواقع، تکامل، تعالی در وجود و اشتداد در هستی است...؛ پس تکامل اجتماعی از راه وفاق‏ها، هماهنگی‏ها، تعاون‏ها، همسازی‏ها و سازگاری‏های جمعی پدید می‏آید، نه از راه نزاع‌ها و اختلاف‏ها و دعواها و تضادها»5. شهید مطهری در تبیین معیار تکامل اجتماعی هم می‌گوید: «باید راهنمای خود را در تکامل جامعه‏ها، متن خلقت قرار دهیم؛ همان‏طور که در عدالت هم راهنمای ما متن خلقت است. ... هرچه استعدادهایی که در متن‏ خلقت در نهاد انسان‏ها و در نهاد جامعۀ انسانی قرار داده شده است، بیشتر به فعلیت برسند، جامعه بیش‏تر به کمال رسیده است»6.

د) تفاوت‌شناسی رویکردهای فلسفۀ تاریخ از مغرب تا مشرق

با یک نگاه اجمالی مبتنی بر کتاب «فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی» در تبیین نگاه فلسفۀ تاریخی می‌توان سه رویکرد را از هم تفکیک کرد؛ یکی رویکرد غرب، دو رویکرد مغرب اسلامی مبتنی بر سنت ابن‌خلدونی و سه رویکرد مشرق تمدن اسلامی مبتنی بر سنت شهید مطهری.

 قوانین حاکم بر تاریخ از نظرگاه غربی‌ها از ترکیب سه دانش فلسفه، جامعه و تاریخ به‌دست می‌آید:

قوانین حاکم بر تاریخ و تحلیل تاریخ و ذات جوامع در مغرب تمدن اسلامی و در سنت ابن‌خلدونی از ترکیب سه دانش شریعت، تاریخ و جامعه به‌دست می‌آید. دلیل این‌که در این سنت فلسفه کنار نهاده شده و شریعت جایگزین آن می‌شود این است که ابن‌خلدون برآمده از سنت فلسفی ابن‌رشد است. ابن‌رشد به بن‌بست شریعت و فلسفه می‌رسد. ابن‌خلدون با دیدن این بن‌بست شریعت را برگزیده و فلسفه را وامی‌گذارد.

فهم قوانین و سنت‌های حاکم بر تاریخ در مشرق تمدن اسلامی و در نظرگاه شهید مطهری جنبۀ الهی به خود می‌گیرد و می‌توان از آن به‌عنوان «فلسفه الهی تاریخ» یاد کرد. شهید مطهری برآمده از سنت صدرایی است و در این سنت فلسفه و شریعت به‌هم آمیختگی بسیاری دارند؛ لذا شهید مطهری دست به گزینش میان شریعت و فلسفه نمی‌زند. از نظر‌گاه او فلسفۀ تاریخ بر‌آمده از فلسفه، شریعت، جامعه و تاریخ است و عقلانیت نویی را نوید می‌دهد.

ه) فرجام سخن

مقیاس تحلیلی رهبر انقلاب اسلامی تمدنی است. اطلاق «گام دوم» به چهل سالۀ دوم پیش روی انقلاب اسلامی نیز از این جهت قابل‌فهم است. ایشان در تحلیل‌های کلان خود در بُعد زمانی و مکانی که در آن قرار دارند محبوس نمی‌شوند و ورای بُعد زمان و مکان بر فراز تاریخ تمدن بشری به گذشته، اکنون و آینده می‌نگرند و رخداد‌ها را نسبت به تأثیر و تأثری که در این مقیاس بر جای می‌گذارند، موردتوجه قرار می‌دهند و توجه همگان را نیز بر این بیش تمدنی جلب می‌کنند. طرح «پیچ تاریخی»7، بیان سنت‌های قرآنی در تاریخ در ظهور سقوط حکمرانان و تمدن‌ها، نوید «آیندۀ روشن» نشئه‌هایی از نگاه فلسفۀ تاریخی و تمدنی رهبر انقلاب است. ایشان در کنار دیگر رهبران و نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی، باورمند به‌گونه‌ای از سیر تکامل تاریخ با ابتنای بر قواعد و سنت‌هایی‌ هستند که شهید مطهری در صورت‌بندی نظری آن تلاش بسیاری کرد.

برای تبیین و بسط دیدگاه رهبر انقلاب باید توجه بیش از پیشی به دانش فلسفه تاریخ داشت. با هریک از دانش‌های تاریخ، جامعه‌شناسی، فلسفه و فقه نمی‌توان به‌تنهایی دانش پشتیبان قابل‌اتکایی برای این بیش تمدنی یافت؛ هریک فهمی نا‌تمام از طرح کلان تحلیل فلسفۀ الهی تاریخ ارائه می‌دهند. به نظر ازجمله نیاز‌مندی‌های مهم گام دوم جمهوری اسلامی راه‌اندازی دپارتمان رشتۀ فلسفۀ تاریخ در مراکز آموزشگاهی باشد تا دانش پشتیبان آنچه در انقلاب اسلامی رقم خورده و تا به امروز به‌پیش رفته تولید شود و از پی آن عقلانیت تاریخی رخداد عظیم انقلاب اسلامی شکل تامی به خود گیرد؛ عقلانیتی الهی و تاریخی که در تلاش است وضع جدیدی را سامان داده و افق جدید تمدنی بگشاید.

پی‌نوشت‌ها:

1 . نجفی، موسی، فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی. انتشارات موسسۀ مطالعات تاریخ معاصر. تهران. 1394. ص 22

2 . سروش، عبدالکریم، فلسفه تاریخ. انتشارات حکمت، اسفند 1357

3 . نجفی، موسی. همان. ص 40

4 . ابن خلدون، عبدالرحمان، مقدمه. ترجمۀ محمد پروین‌گنابادی، ج 2، ص 948

5 . مطهری، مرتضی، نقدی بر مارکسیسم. تهران، انتشارات صدرا، 1363. ص 278

6 . مطهری، مرتضی، همان. ص 278

7 . «دنیا در حال یک پیچ تاریخی است. [که در این راستا] ملت عزیز ما، ملت‌های مسلمان، امت عظیم اسلامی، می‌توانند نقش ایفا کنند.» بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم کرمانشاه1390

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)