میرنیوز

افراد دارای معلولیت باید از تمامی حقوق انسانی برخوردار باشند

افراد دارای معلولیت باید از تمامی حقوق انسانی برخوردار باشند 2020-12-07T15:03:21+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه افراد دارای معلولیت همانند سایر شهروندان از تمامی حقوق انسانی و قانونی برخوردار هستند، گفت: ما به عنوان مسئولین کشور مکلف هستیم زمینه تحقق حقوق همه شهروندان و افراد دارای معلولیت را فراهم کنیم.

وی افزود: بسیاری از افراد دارای معلولیت از ظرفیت ها و توانمندی های ویژه ای برخوردار هستند که اگر این ظرفیت ها به خوبی شناسایی و در معرض آموزش قرار گیرند، می توانند در خدمت توسعه و پیشرفت کشور قرار گرفته و گره ها و مسائل جامعه را برطرف کنند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: در میان افراد دارای معلولیت، نخبگان و هنرمندانی وجود دارد که آثار مختلف فرهنگی، هنری و علمی آنها هر انسانی را به شگفتی وا می دارد. وظیفه مسئولین است که این توانمندی ها را در معرض افکار عمومی قرار دهند تا ذهنیت جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت تغییر کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه شهروند دارای معلولیت نیاز به ترحم ندارد بلکه نیاز به باورمندی جامعه دارد، خاطر نشان کرد: افراد دارای معلولیت نیاز دارند که توانمندی های آنان مورد پذیرش و باور جامعه قرار گیرد و از این توانمندی ها در کشور استفاده شود.

وی اظهار داشت: ما به عنوان مسئولین وظیفه داریم شرایط زندگی عادی و آبرومند را برای همه شهروندان جامعه فراهم کنیم که دراین میان افراد دارای معلولیت نیز طبیعتاً از این حقوق برخوردار هستند و نه تنها باید مناسب سازی های لازم برای اشتغال، رفت و آمد و آموزش آنها انجام شود بلکه وظیفه قانونی ماست که تمامی حقوق مانند سایر شهروندان را برای آنها هم فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور یکی از مهمترین نیازهای افراد دارای معلولیت را مناسب سازی عنوان کرد و گفت: طراحی شهرها و خدمات شهری باید انسان محور باشد به گونه ای که این خدمات به شکلی مناسب ارائه شود تا همه افراد یک جامعه بتوانند زندگی عادی و آبرومند داشته و از همه امکانات و حقوق برخوردار باشند.

جهانگیری با اشاره به جلسات کمیته مرتبط با مناسب سازی که با محوریت وزارت کشور برگزار می شود، گفت: تصمیمات و اقدامات خوبی از سوی این کمیته انجام شده است البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم که امیدوارم با جدیت و پیگیری منسجم شاهد ارتقاء وضعیت مناسب سازی در شهرها برای افراد دارای معلولیت باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از آرمان های انبیاء و اولیاء، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب استقرار عدالت بوده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم عدالت آموزشی و اقتصادی و سایر جنبه های عدالت در جامعه مستقر شود، باید شرایط به گونه ای باشد که همه آحاد جامعه احساس کنند که امکانات به شکل عادلانه در کشور توزیع شده است.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری ابلاغ آیین نامه قانون حمایت از حقوق معلولان توسط دولت ظرف مدتی کوتاه، اظهار داشت: آیین نامه این قانون که ممکن بود هر بند آن مدتها در کمیسیون های مختلف معطل شود، با اهتمام ویژه دولت ظرف پنج شش ماه در مقطع زمانی کوتاه به تصویب رسید و ابلاغ شد.

جهانگیری همچنین با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه خدمات توانبخشی، افزود: با اختصاص این اعتبار امیدوارم با پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی، بخشی از نیازهای افراد دارای معلولیت مرتفع شود.

وی اضافه کرد: البته اعتباراتی که برای هر بخش تخصیص پیدا می کند با نیازهای آن بخش فاصله دارد چرا که منابع و اعتبارات در برابر نیازها و مطالبات با محدودیت مواجه هستند اما امیدوارم با برنامه ریزی هایی که انجام شده و ردیف مستقلی که برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان تعیین شده شاهد بهبود وضعیت باشیم.

معاون اول رئیس جمهور به موضوع ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره و خاطر نشان کرد: در این ماده که به موضوع اشتغال افراد دارای معلولیت مربوط است، سهمیه ۳ درصد استخدامی افراد دارای معلولیت به تصویب رسیده و براساس گزارش رییس سازمان امور اداری و استخدامی این ۳ درصد که مختص افراد دارای معلولیت است در تمامی آزمون های استخدامی لحاظ می شود و حتی اگر برخی از این سهمیه ها به هر دلیل توسط افراد دارای معلولیت پر نشود، این سهمیه ذخیره می شود و در آزمون های استخدامی بعدی به آنها اختصاص پیدا می کند.

جهانگیری افزود: دولت همچنین به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را استخدام کنند و یا خانواده های آنها را به کار گیرند، امکانات تشویقی و حمایت هایی را ارائه می دهد.

وی خاطر نشان کرد: صندوق حمایت از اشتغال معلولین نیز فرصت مناسبی برای ایجاد فرصت های شغلی برای افراد دارای معلولیت است و تجربه نشان داده که اینگونه صندوق ها معمولاً می توانند افراد تحت پوشش خود را به افرادی کارآفرین تبدیل کرده به گونه ای که تولیدات آنها در بازارهای بین المللی قابل عرضه باشد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با ابراز رضایت از اجرای موضوع ماده ۲۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر معافیت ۵۰ درصد مالیاتی یکی از اولیاء افراد دارای معلولیت و نیز اجرای موضوع ماده ۲۶ مبنی بر معافیت از خدمت وظیفه عمومی یکی از افراد خانواده های دارای عضو معلول، گفت: تصمیمات و برنامه ریزی های خوبی طی یکسال اخیر برای حمایت از افراد دارای معلولیت انجام شده که لازم است رییس سازمان بهزیستی کشور این تصمیمات را به جامعه اطلاع رسانی کند.

جهانگیری همچنین با اشاره به سخنان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج برای افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها گفت: لازم است سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهزیستی این موضوع را مدنظر قرار دهند و در صورت نیاز اعتبارات لازم برای این منظور اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به مطالبات و دغدغه های نماینده شبکه ملی ناشنوایان مبنی بر ضرورت حضور افراد دارای معلولیت در جلسات تصمیم گیری مرتبط با معلولین، گفت: لازم است این موضوع در کمیته نظارت و هماهنگی اجرای قانون حمایت از معلولان مورد توجه قرار گیرد و حتماً نماینده معلولین در جلسات تصمیم گیری مرتبط با آنها حضور داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور  در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از اقدامات سازمان بهزیستی و رئیس پرتلاش این سازمان در دوره شیوع کرونا برای مراقبت از سالمندان و افراد تحت پوشش، گفت: سازمان بهزیستی از افراد تحت پوشش خود مراقبت و نگهداری مناسبی از سالمندان به عمل آورد و تقریباً کمترین ابتلا به کرونا در میان این افراد مشاهده شد که لازم است همچنین این مراقبت ها ادامه پیدا کند تا سالمندان و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی که در مراکز نگهداری این سازمان هستند دچار آسیب نشوند.

در این جلسه که وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شبکه ملی ناشنوایان و نماینده شبکه معلولین جسمی و حرکتی نیز حضور داشتند، رییس سازمان بهزیستی کشور گزارشی از اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و اقدامات صورت گرفته از سال گذشته تا کنون ارائه کرد.

تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، پوشش بیمه سلامت و خدمات توانبخشی توانپزشکی، کمک هزینه مراکز غیردولتی و پرداخت حق پرستاری، استفاده رایگان از امکانات ورزشی دستگاه ها، تحصیل رایگان در دانشگاه های غیردولتی، کمک هزینه معیشتی، حمایت در حوزه مسکن و تسهیلات ارزان قیمت، حمایت در بخش کارآفرینی و اشتغال، تعیین سهمیه ۳ درصد استخدام، آموزش فنی و حرفه ای، معافیت مالیاتی و معافیت از خدمت وظیفه عمومی از جمله اقدامات صورت گرفته برای حمایت از افراد دارای معلولیت است که رییس سازمان بهزیستی کشور گزارشی در خصوص این اقدامات ارائه کرد.

در این نشست همچنین نماینده شبکه ملی ناشنوایان و نماینده معلولین جسمی و حرکتی نیز به بیان دغدغه ها، نیازها و مطالبات جامعه معلولین پرداختند.

در این جلسه که تعدادی از اعضای جلسه از طریق ویدئو کنفرانس مباحث جلسه دنبال می کردند، رییس هیئت مدیره انجمن مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان نیز از طریق ویدئو کنفرانس، مهمترین مطالبات و دغدغه های افراد دارای معلولیت را مطرح کرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)