میرنیوز

دولت اراده واقعی به خصوصی سازی ندارد/ عمق دهی به بازار سرمایه اثرات مثبت دارد

دولت اراده واقعی به خصوصی سازی ندارد/ عمق دهی به بازار سرمایه اثرات مثبت دارد 2020-10-07T19:05:42+03:30

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه تحلیلی به بررسی اقتصادی کشور از جمله بازار سرمایه و بورس پرداخت.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

در سپهر سیاسی امروز ایران اسلامی کمتر کسی پیدا می شود که نگران وضعیت فعلی و چشم انداز آتی کوتاه مدت اقتصاد کشور نباشد.

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی البته به اثبات عقلی و یقین محاسباتی رسیده است که در میان مدت و بلند مدت افق بسیار روشنی پیش روی اقتصاد کشور قرار دارد و این مهم منتج از بررسی های مستند و پژوهش های صورت گرفته در موسسات داخلی و خارجی است.

علی ای حال تمرکز بیانیه حاضر معطوف به ۱۲ ماه پیش روی کشور در حوزه اقتصاد می باشد که با توجه به پیش رو بودن ۲ رویداد مهم سیاسی در دنیا یعنی انتخابات ریاست جمهوری امریکا و ایران لازم است با موشکافی و دقت بیشتری مورد بررسی واقع شود که جمعیت ایثارگران بنا دارد طی یک سلسله بیانیه های اقتصادی به برخی از رئوس مهم شرایط اقتصادی کشور منجمله تامین کالاهای اساسی، وضعیت بازار سرمایه، نرخ ارز، وضعیت قرارگاه دفاع مقدس کشور در برابر تحریم تحمیلی بپردازد.

در این مجال با توجه به درگیر شدن حدود ۴۰ میلیون نفر از آحاد ملت شریف ایران در بورس مواضع تبیینی جمعیت در موضوع بازار سرمایه مورد تحلیل قرار می گیرد و پیشنهادات مشخص و قابل اندازه‌گیری از طرف اتاق فکر این تشکل سیاسی به تصمیم گیران این حوزه خاضعانه و خالصانه پیشنهاد می گردد.

برای برخی کشورهای اروپایی حدود ۱۸۰ سال طول کشید تا به نقطه ای برسند که ۸۰% از جامعه بالغ آنها در بازار سرمایه حضور پیدا کنند. پس بدیهی‌است تحقق این فرآیند در ایران در دوره ای کمتر از ۴ سال، در کنار برکات و آثار مثبت متعددی که دارد، می تواند منجر به تولد چالش هایی مقطعی نیز گردد که لازم است با تدبیر حقیقی مورد بررسی و چاره اندیشی قرار گیرند.

تردیدی نیست که توسعه بازار بورس به عنوان یک بازار سرمایه مولد در مقابل بازارهای سرمایه غیر مولد همچون طلا، دلار و تا حدی مسکن اقدامی مثبت و در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید می باشد، ولی انتقادهایی به مدیریت دولت در این حوزه وجود دارد که کمیته اقتصادی جمعیت ایثارگران این موارد را به شرح زیر و به رسم برادری به صاحبان امر تذکر می دهد:

وقتی از حمایت منطقی دولت از بورس صحبت می شود منظور چیست؟

مفهوم حمایت دولت از بورس در این روزها نقل بسیاری از محافل در فضای نخبگانی و فضای مجازی می باشد، فلذا این مساله بسیار مهم است که ما بدانیم حمایت منطقی از بازار سرمایه مولد بورس دارای چه مولفه هایی است؟

آنچه در فضای رسانه ای کشور تحت عنوان حمایت دولت از بورس عنوان می شود این است که دولت در دوره های ریزش یا اصلاح با مدیریت حقوقی ها نسبت به تزریق حجم بالای پول به بازار و جمع کردن صفهای فروش و در نتیجه جلوگیری از ریزش قیمت سهم ها اقدام نماید. اما لازم به ذکر است که این نحوه حمایت از بازار نه عقلانیست و نه حجیت شرعی دارد.

اگر قیمت سهمی به دلایل مختلف دچار حباب شده باشد به معنی این است که یک قیمت یک دارائی مثلاً یک قطعه زمین یا یک واحد تجاری به دلایلی منجمله هجوم خریداران به بیش از چند برابر ارزش ذاتی آن رسیده باشد.

حال آیا رواست که دولت از بودجه بیت المال و یا حقوقی ها از بودجه سایر سرمایه گذاران حقیقی خود که جزو مردم هستند پولهای کلانی را تخصیص بدهند تا این دارائی را به قیمتی بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن خریداری کنند؟! قطعاً خیر!

اما حمایت واقعی دولت از بورس دارای چه مولفه هایی است؟

یکی از مهمترین محورهای حمایت دولت از بورس عمق دادن به بازار سرمایه است به این معنی که دولت به شکلی مستمر، جدی و با برنامه نسبت به عرضه های جدید به بازار اقدام نماید. این مساله چندین امتیاز برای بورس، مردم و اقتصاد کشور دارد.

با توجه به ورود سنگین نقدینگی به بازار بورس در صورت عدم تحقق واقعی عرضه های جدید صرفاً قیمت سهم های موجود بالا رفته و به تعبیر دیگر حباب می گیرند و همه میدانند که تبعات حباب و در نتیجه ریزش بعدی قیمت ها برخورداری عده ای حرفه ای قلیل در برابر زیان کثیری از عموم مردم عادی جامعه می باشد. در حالیکه عرضه اولیه جدید می تواند علی رغم حفظ رشد منطقی و متعادل بازار از شکل گیری حباب نیز جلوگیری کند.

دومین اثر مثبت عمق دهی به بازار تامین منطقی لایحه بودجه دولت برای سال ۹۹ است که هم مشکل کسری بودجه را حل می کند و هم منطبق با قانون بودجه مصوب کشور برای سال جاری است. فلذا این گمانه که دولت برنامه نادرستی جهت اغفال مردم و تامین کسری بودجه خود دارد، در صورت تحقق واقعی عرضه های جدید گمانه نادرستی است چراکه اولاً دولت بر اساس برنامه قانونی بودجه مصوب کشور موظف به فروش دارائیست و ثانیاً اینکه دولت در ازای دریافت پول از بازار دارائی های واقعی و دارای ارزش را به مردم واگذار کرده است.

اما شاید مهمترین اثر مثبت عمق دهی به بازار را بتوان تحقق آرزوی دیرینه خصوص سازی واقعی و سپردن بخشی از امور اداره اقتصاد کشور به مردم دانست. همه می دانیم حدود ۲۵ سال است که نظام و در راس آن مقام معظم رهبری اراده جدی بر واگذاری بنگاه های بزرگ اقتصادی به مردم و دخیل کردن ولی نعمتان انقلاب در مدیریت اقتصادی کشور دارند. اما متاسفانه باز نیز همه می دانیم که در مسیر پر پیچ و خم این مهم فراز و نشیب های بسیار متعددی مانع از تحقق جدی این اتفاق میمون شده است. از عدم اراده جدی مدیران میانی برای دل کندن از بنگاه ها گرفته، تا عدم تمایل و بیم بخش خصوصی واقعی نسبت به سرمایه گذاری های کلان چندهزار میلیاردی برای تملک بنگاه ها، تا متاسفانه واگذاری های شبهه ناک و تضییع دارائی های عمومی به اسم خصوصی سازی، همه و همه دلایلی بودند که این مسیر ۲۵ ساله را با چالش ها و عدم توفیق های جدی روبروی ساختند.

حال اما در نیمه نخست سال ۹۹ شاید برای نخستین بار باشد که بخش خصوصی واقعی (سرمایه گذاران خرد و کلان) در بازار سرمایه هر بنگاهی که دولت با هر سایزی در بازار بورس عرضه کرد را به سالم ترین روش ممکن و در عرض چند ساعت و بدون هرگونه دشواری و شبهه تملک کرد و بدین ترتیب اتفاقی حیرت انگیز را در عرصه اقتصاد ایران رقم زد.

که البته لازم به ذکر است تا این لحظه آنچه رخ داده صرفاً فروش دارائی بدون واگذاری مدیریت بوده و این نقد جدی به دولت وارد است که به منظور تحقق خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه لازم است دولت نسبت به واگذاری سهم ممتاز و یا واگذاری سهام بالای ۵۰ درصد بنگاه اقدام کند که با توجه به اطلاعات متقن و موثق جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی این اراده از جانب تمامی ارکان نظام وجود دارد و دولت در این زمینه تصمیم گیر نهایی است که متاسفانه بررسی های کمیته اقتصادی جمعیت نشان می دهد، دولت در این زمینه هنوز اراده واقعی به خصوصی سازی ندارد.

چهارمین اثر مثبت عمق دهی به بازار؛ تامین مالی پروژه های جذاب اقتصادی دولت

به هر سوی در بنگاه های هدف ارائه در بورس بعضاً پروژه های جذابی وجود دارند که در خم کوچه تامین مالی در حال خاک خوردن هستند. فلذا در صورت اجرای صحیح این مهم، پروژه های مزبور اولین هدف نقدینگی ورودی خواهند بود که در نهایت در جهت افزایش تولید و سرمایه گذاری مولد عمل خواهد کرد.

علی ای حال مطالب مربوط به بازار سرمایه بسیار فراگیرتر از مجال این بیانیه است. به عنوان مثال یک مورد مالیات و کارمزد ۱ درصدی مربوط به سازمان بورس و دولت از معاملات بازار چیزی معادل صادرات ۱۶۰،۰۰۰ بشکه نفت خام برای دولت عایدی دارد (با فرض حجم معاملات روزانه ۱۳ هزار میلیارد و فروش نفت ایران به قیمت ۳۰ دلار و دلار ۲۸۰۰۰ تومانی) که جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بنا دارد تا در سلسله بیانیه های اقتصادی خود نسبت به بررسی مفصل تر بازار سرمایه و متعاقباً اطلس اقتصادی کشور اقدام کند.

و من ا… التوفیق

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)