میرنیوز

اختصاصی تسنیم| گزینه‌های ریاست کمیسیون عمران مشخص شدند + سوابق اجرایی

 اختصاصی تسنیم| گزینه‌های ریاست کمیسیون عمران مشخص شدند + سوابق اجرایی 2020-06-10T14:44:32+04:30

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، کمیسیون‌های تخصصی در مجلس شورای اسلامی اصلی‌ترین جایگاه برای انشاء قوانین و پی‌ریزی برنامه‌هایی است که دولت و قوه‌قضائیه موظف به اجرای آن خواهند بود. کارشناسان معتقدند بسیاری از ابهاماتی که در نحوه درک، تفسیر و اجرای قوانین میان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی دیده می‌شود، مربوط به رعایت نکردن اصول، قواعد و فنون نگارش قانون در مجلس شورای اسلامی است که آسیب‌های فراوان و بلندمدتی را به کشور تحمیل می‌کند.

جایگاه قانون‌گذاری در کشور با تعریف درست از کمیسیون‌های تخصصی آن شکل می‌گیرد. این اتاق‌های فکر پارلمانی وظایفی برعهده دارند که اجرای صحیح آن منوط به انتخاب درست اعضا و در نظر گرفتن میزان تسلط افراد حاضر در کمیسیون به امور محوله است.

وظایف هر کمیسیون در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مشخص است. این این رو کمیسیون عمران را می‌توان موتور محرک سازندگی در کشور دانست که ماده 55 قانون داخلی مجلس، وظایف آن را در محدوده راه و ترابری، مسکن، عمران شهری و روستایی و امور عمرانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعریف کرده است.

از آنجا که پارلمان دوره یازدهم با 75 درصد تغییر نمایندگان نسبت به دوره قبل شکل گرفته است، به نظر می‌رسد کمیسیون‌ها با چهره‌های جدید تشکیل شوند و طبیعتاً شاهد تغییرات در ترکیب هیئت‌رئیسه کمیسیون‌ها نیز باشیم.

البته طبق آنچه که محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است، ترکیب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس هنوز نهایی نشده است، اما طبق پیگیری‌های خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی نیکزادثمرین، احمد دنیامالی، علیرضا پاک‌فطرت، اقبال شاکری، عادل نجف‌زاده، احمد جباری، سیدالبرز حسینی، صدیف بدری، کمال علی‌پور خنکداری، حسین بامیری، کمال حسین‌پور، اسماعیل حسین‌زهی، محمد سرگزی، محمدرضا رضایی‌کوچی، منصور آرامی، علی آذری، معین‌الدین سعیدی، رحمت‌الله فیروزی‌پورآبادی،امان‌الله حسین‌پور، جواد نیک‌منش و آرا شاوردیان اولویت‌هایی برای حضور در کمیسیون عمران مجلس یازدهم تعیین کرده‌‌اند. 

سازوکار قانونی حضور در کمیسیون‌ها

 مواد 36 و 37 قانون داخلی مجلس شورای اسلامی با هدف اجرای عدالت در انتخابات اعضای کمیسیون‌های تخصصی و افزایش کیفیت قانونگذاری و کارآمد شدن کمیسیون‌ها اینگونه تدوین شده که هر نماینده مکلف است قبل از شروع دوره جدید مجلس، اطلاعات خویش را براساس فرمت امتیازبندی به صورت خوداظهاری در سامانه وارد کند تا این اطلاعات در دسترس همه نمایندگان قرار گیرد. همچنین هر نماینده پس از افتتاح دوره فرم مخصوص انتخاب کمیسیون‌‌های تخصصی خود را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم با تعیین در اولویت پیشنهادی به همراه مستندات حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیئت رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

ماده 36 قانون مجلس بررسی فرم‌های تکمیل شده، دریافت مدارک و انطباق آن با مستندات و سپس چاپ سوابق نمایندگان را به عهده معاونت قوانین گذاشته و این معاونت ظرف مدت 48 ساعت؛ پس از انطباق فرم‌ها با مستندات، اطلاعات مندرج در فرم‌ها و تحصیلات، سوابق اجرایی  تجارب نمایندگی و عضویت در کمیسیون‌ها را در سامانه ثبت می‌کند سپس اطلاعات مذکور را از طریق همان سامانه به هیئت‌رئیسه انتقال می‌‌دهد.

در این گزارش به گزینه‌های مطرح و احتمالی ریاست کمیسیون عمران مجلس یازدهم در دوره‌ای یک ساله پرداخته است که اسامی و سوابق آنها به شرح زیر است:

علی نیکزادثمرین

نیکزاد ثمرین متولد اردبیل در سال 1344 و دارای مدرک تحصیلی عمران -عمران از دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه آزاد در رشته راه و ترابری کسب کرد و پس از آن مقطع دکترا را از طریق آزمون در دانشگاه دفاع ملی و در رشته پدافند غیرعامل شروع کرد. او همزمان در پژوهشکده مهندسی بحران‌های طبیعی رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با رساله الگوی تأمین مسکن اقشار کم درآمد در جمهوری اسلامی به پایان رساند.

کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ایران , کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس شورای اسلامی ایران , نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ,

نیکزاد در زمان تصدی استانداری اردبیل توسط محمود احمدی‌نژاد در سال 1373 خدمت خود را به عنوان مدیرکل دفتر فنی استانداری اردبیل آغاز کرد. وی از سال 1376 تا 1378 سرپرست معاونت عمرانی استانداری اردبیل بود و پس از آن تا سال 1383 رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان اردبیل شد و از سال 1383 تا 1384 به عنوان معاون عمرانی استانداری لرستان خدمت کرد.

نیکزاد در دولت نهم در سال‌های 1384 تا 1387 استاندار اردبیل بود و  در سال 1387 به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور منصوب شد. وی در سال 1388 و دور دوم ریاستجمهوری محمود احمدی‌نژاد در جایگاه وزیر مسکن و شهرسازی به کابینه دهم راه یافت.

نیکزاد در دولت دهم با حفظ سمت از سال 1389 تا 1390 سرپرستی وزارت راه و ترابری وقت را نیز بر عهده داشت و پس از ادغام 2 وزارتخانه، از سال 1392 تا پایان دولت به عنوان وزیر وزارت تازه تأسیس راه و شهرسازی به کار مشغول بود. وی در سال 1391 برای مدتی کوتاه سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را هم بر عهده داشت.

احمد دنیامالی

 دنیامالی سال 1339 در بندر انزلی متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی مهندسی معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1371 است که به عنوان دانشجوی نمونه کشوری در این مقطع معرفی شد. دنیامالی پایان نامه ارشد خود را با عنوان طراحی پردیس دانشگاهی بهشهر (وابسته به دانشگاه علم و صنعت) به پایان رساند و پس از آن در سال 1392 در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، در مقطع دکترای دانشگاه علوم و تحقیقات تهران تحصیل کرد و پایان‌نامه‌ خود را با عنوان طراحی فضاهای تفریحی شهر تهران ارائه کرد. وی عضویت در شورای اسلامی شهر تهران و ریاست کمیسیون عمران و حمل و نقل کشور را در سال‌های 1392 تا 1396 در کارنامه دارد.

کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ایران , کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس شورای اسلامی ایران , نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ,

این داوطلب ریاست کمیسیون عمران مجلس یازدهم همچنین از سال 1384 تا 88 در پُست‌هایی نظیر ریاست هیئت‌مدیره سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران، ریاست هیئت‌مدیره سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی، رئیس هیئتمدیره سازمان مشاور شهرداری تهران، رئیس هیئت‌مدیره شرکت یادمان سازه در رزومه‌ کاری دنیامالی دیده می‌شود.

وی پیش از آن در سال‌های 80 تا 81 در معاونت فنی و مهندسی عضو هیئت عامل سازمان بنادر و کشتیرانی کشور بوده و تجهیز بنادر کانتینری ایران، توسعه بنادر بوشهر، بندرعباس، چابهار، امام خمینی، نوشهر و بندر انزلی از جمله پروژه‌هایی است که در این دوره راهبری کرده است.

محمدرضا رضایی‌کوچی

رضایی کوچی سال 1350 در شهرستان جهـرم استان فـارس متولد شد. وی دارای مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه شیـراز و پزشک عمومی است. رضایی کوچی سابقه حضور در جنگ تحمیلی را نیز دارد. او جانبـاز و مسلط به زبـان انگلیـسی است. وی شهرداری جهـرم را در کارنامه اجرایی خود دارد و پیش از این در سمت مدیـریت پشتیبـانی و خدمات دانشگاه علوم پزشکی استان فارس نیز مسئولیت داشته است.

کمیسیون های مجلس شورای اسلامی ایران , کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران , مجلس شورای اسلامی ایران , نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ,

رضایی‌کوچی همچنین مدرس دانشگاه، مدیریت خدمات و پشتیبانی دانشگـاه علوم پزشـکی فارس، عضویت در کمیته اورژانس استان فارس، عضویت در شـورای آموزش و پـرورش شهرستان جهـرم، نمایندگی شهرداران استان در کار گروه بهداشت و سلامت استان، عضو در هیئت مدیـره شـرکت داروسازی رازی، ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستـان جهرم، عضو یت در هیئت مدیره سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها استان فارس و عضویت در هیئت اجرایی مجمع عمومی جمعیت هلال احمر استان فارس را در کارنامه اجرایی خود دارد.

وی همچنین نماینده ناظر مجلس در شورای عالی هواپیمایی کشور با حضور رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و پنج نفر از وزرای دولت و ناظر مجلس در شورای‌عالی انطباق امور اداری و فنی پزشکی با شرع مقدس اسلام بود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور

 استفاده سپاه از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهور
2024-05-20T00:18:33+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جستجوی رئیس جمهور و هیئت همراه، از منورهای مه‌شکن برای یافتن آنها ا...

تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم

 تماس تلفنی رشید با مخبر: برای سلامتی رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-20T00:18:33+03:30
رئیس جمهور عراق در گفتگو با محمد مخبر گفت: برای سلامتی رئیس جمهور ایران نماز و دعا می‌خوانیم و امیدواریم هر چه زودتر ایشان از این حادثه با صحت و سلامت عبور ...

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:18:32+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور

 پیام حداد عادل در پی وقوع حادثه برای رئیس جمهور
2024-05-19T23:25:32+03:30
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پی وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور پیامی صادر کرد.

ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم

 ولایتی: برای سلامتی آقای رئیسی دعا می‌کنیم
2024-05-19T23:25:32+03:30
مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم هرچه زودتر آقای رئیسی و هیات همراه ایشان به سلامت به آغوش ملت بازگردند.

حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور نیروهای تیپ ۲۵ نزاجا برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T23:12:13+03:30
تیپ ۲۵ تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.

حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید

 حسن خمینی: برای سلامتی رئیس‌جمهور دعای توسل بخوانید
2024-05-19T23:12:13+03:30
تولیت حرم امام خمینی(ره) درخواست کرد به امید ختم بخیر شدن این سانحه و سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خوانده شود.

انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند

 انشاالله خبر سلامتی رئیس جمهور قلوب ملت ایران را شادمان کند
2024-05-19T23:12:12+03:30
سخنگوی شورای نگهبان نسبت به سانحه فرود سخت بالگرد رئیس جمهور واکنش نشان داد.

اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران

 اجتماع مردم برای سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر(عج) تهران
2024-05-19T23:12:11+03:30
عده‌ای از مردم و دانشجویان برای دعا جهت سلامتی رئیس جمهور در میدان ولیعصر تهران تجمع کرده‌اند.

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:12:09+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور

 اعزام تیپ‌ صابرین سپاه برای جستجوی بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T22:58:36+03:30
تیپ نیروهای ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور‌ عازم منطقه شد.

روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم

 روحانی: برای رئیس‌جمهور و همراهانشان آروزی سلامتی دارم
2024-05-19T22:58:36+03:30
رئیس جمهور سابق اظهار داشت: صمیمانه امید دارم آقای رئیسی هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد

 جلسه دولت به ریاست مخبر برگزار شد
2024-05-19T22:58:35+03:30
در جلسه امروز هیئت دولت، با دستور معاون اول اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم

 قالیباف: برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم
2024-05-19T22:58:35+03:30
رئیس مجلس در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نوشت: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند ...

اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲

 اینفوگرافی بالگرد حامل رئیس‌جمهور؛ بل ۲۱۲
2024-05-19T22:58:35+03:30
بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه که ظهر امروز در مسیر بازگشت به تبریز در حوالی ورزقان دچار سانحه شد از نوع بل ۲۱۲ بود.

منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند

 منصوری: دو نفر از بالگرد رئیسی با ما ارتباط گرفتند
2024-05-19T22:58:34+03:30
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: با یکی از سرنشینان بالگرد رئیس‌جمهور و کادر پرواز ارتباط برقرار شده که نشان می‌دهد میزان سختیِ حادثه خیلی بالا نبوده؛ چون دو تن...

امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند

 امام خامنه‌ای:امیدواریم رئیس جمهور به آغوش ملت برگردند
2024-05-19T22:58:34+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و ...

درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد

 درس علوم و معارف دفاع مقدس باید حضوری و الزامی باشد
2024-05-19T20:32:01+03:30
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.

تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس

 تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس
2024-05-19T20:32:01+03:30
رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی ،آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز ق...

درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس

 درخواست پورابراهیمی برای برگزاری جلسه درباره بورس
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی

 ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران درباره سیل خراسان رضوی
2024-05-19T20:32:00+03:30
رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت‌های وارد آمده به...

سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است

 سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است
2024-05-19T20:31:59+03:30
بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساس...

ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی

 ارجاع تأسیس سازمان حفاظت قوه قضائیه به کمیسیون امنیت ملی
2024-05-19T20:31:58+03:30
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا با ارجاع طرح تأسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه جهت بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مواف...

سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب

 سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب
2024-05-19T20:31:58+03:30
قدرت نهفته و آشکار در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای ایران به‌گونه‌ایست که منجر به تنظیم مناسبات بر اساس عزت کشور خواهد شد. بدیهی است خروجی این دیپلماسی ایجاد امنیت...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T20:31:58+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا

 حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی جزیره دیگو گارسیا
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، پیش رفت.

دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است

 دهقان: یک‌ مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس نیازمند بررسی است
2024-05-19T20:31:57+03:30
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی‌گویم که انتخابات باید یک‌مرحله‌ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله‌ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله...

سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد

 سردار سلامی: اسرائیل چیزی جز منطق زور را نمی‌فهمد
2024-05-19T20:31:57+03:30
فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود."، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه‌زدن به دو نقطه با تع...

اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان

 اختصاصی | ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان
2024-05-19T20:31:57+03:30
اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.

وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم

 وحیدی: منتظر رسیدن نیروهای امداد به محل سانحه هستیم
2024-05-19T20:31:56+03:30
وزیر کشور گفت: رئیس‌جمهور با همراهان در مسیر برگشت با چند بالگرد بر بودند که یکی از بالگردها بر اثر بدی هوا و وضعیتی که در منطقه بوده، مجبور به فرود سخت می‌...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)