میرنیوز

ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران فرصتی برای کشورهای همسایه است

ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران فرصتی برای کشورهای همسایه است 2023-03-04T13:30:16+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در نشست با اساتید دانشگاه‌ها، محققان، پژوهشگران و صاحب‌نظران فناوری هسته‌ای کشور، گفت: مایلم از میزبان و دوست خوبم، آقای محمد اسلامی، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بابت این دعوت تشکر کنم. همچنین از همکارانم در وزارت امور خارجه و نیز سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در وین و نیز همه شما حضار سپاسگزارم.

وی خطاب به اساتید دانشگاه‌ها، محققان و فعالان صنعت هسته‌ای بیان کرد: بابت برگزاری این دیدار تحت تأثیر قرار گرفتم و خوشحالم در جریان سفر و دیدار بسیار مهمی که در تهران دارم این نشست را با شما زنان و مردان ایرانی که برای صلح تلاش می‌کنید؛ آغاز کردم.

رافائل گروسی ادامه داد: کسانی که در این نهاد بسیار مهم مشغول فعالیت هستند در اصل مردان و زنان علم و صلح محسوب می‌شوند و این شرایط سبب می‌شود تا کارم را با انرژی بیشتری ادامه دهم و کارها را با ایران پیش ببریم.

وی افزود: شرایط بسیار دشواری است و می‌دانم که برای جامعه علمی و نیز سایر آحاد در بحبوحه مشکلات بسیار سخت است که بخواهند رشد و پیشرفت کنند اما ایران قبلاً نشان داده که می‌تواند رشد کند و امیدوارم در آینده نیز بتواند این کار را تکرار کند.

گروسی تصریح کرد: بحث اصلی این است که در این راه به جلو حرکت کنیم و درهای جدیدی را بگشاییم و بتوانیم محدودیت‌ها را حذف کنیم تا ایرانی‌ها بتوانند حتی بیش از پیش پیشرفت کنند و پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و همکاری‌های بین مردمی آنچنان که شایسته است، افزایش یابد.

ایجاد فرصت‌های شگفت‌انگیز جهانی با استفاده از فناوری هسته‌ای

وی عنوان کرد: در حوزه هسته‌ای به عنوان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز ایران، بخشی از این تلاش‌ها برای رفع محدودیت‌ها محسوب می‌شویم و مطمئنم اگر ما کار خود را به درستی انجام دهیم، آثار آن در سراسر جامعه احساس خواهد شد. همان‌طور که گفته شد در شرایط دشواری زیست می‌کنیم و مواردی نظیر تنش، جنگ و ناامیدی در جهان مشاهده می‌شود اما باید دانست که فناوری هسته‌ای و استفاده از آن؛ فرصت‌های شگفت‌انگیزی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: اکنون قابل مشاهده است که چه کارهایی در سراسر انجام می‌شود و چه مشکلاتی در زمینه انرژی، امنیت غذایی و امنیت سلامت انسانی وجود دارد زیرا همان‌طور که می‌دانید در تمام این بخش‌ها، حوزه هسته‌ای نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

رافائل گروسی گفت: هنگامی که راجع به انرژی صحبت می‌کنیم؛ نقش حوزه هسته‌ای بسیار برجسته‌تر می‌شود در این مسیر ایران سعی می‌کند سهم انرژی هسته‌ای را به عنوان انرژی پاک در سبد انرژی کشور افزایش دهد.

وی افزود: از زمانی که بنده به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشغول به فعالیت شده‌ام، تمام تلاشم را کرده‌ام تا بتوانم صدای کسانی باشم که در حوزه انرژی هسته‌ای کار می‌کنند؛ در تمام کنفرانس‌های مهم بین‌المللی این کار را انجام داده‌ایم به‌طوری‌که در کنفرانس‌های تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی نیز سعی کرده‌ام صدای همکارانم باشم و در این راه سعی کرده‌ام با تبعیض مبارزه کنم.

نقش مهم علوم و فنون هسته‌ای در ایجاد امنیت غذایی جهانی

گروسی با اشاره به مسأله مهم امنیت غذایی در جهان بیان کرد: هنگامی که در مورد امنیت غذایی صحبت می‌کنیم باید گفت از طریق علوم و فنون هسته‌ای می‌توان محصولاتی را تولید کنیم که نسبت به خشکسالی، آفات و حشرات مقاوم‌تر بوده و بازدهی و مصونیت بالاتری دارند. بهترین برنج دنیا در ایران کشت می‌شود و ما در در میانمار و تایلند کمک‌هایی در زمینه این محصول کرده‌ایم که سبب شده تا محصول‌دهی و باردهی کشت برنج بیشتر شود. این موارد مثال‌های ساده‌ای از استفاده از انرژی هسته‌ای است.

نقش مهم انرژی هسته‌ای در حفظ سلامت انسان

وی تاکید کرد: باید گفت انرژی هسته‌ای در حفظ سلامت انسان هم نقش ایفا می‌کند و می‌توان به وجود داروهای هسته‌ای اشاره کرد.

گروسی ادامه داد: از سال گذشته برنامه‌ای را در آفریقا و تحت عنوان «پرتوهای امید» آغاز کرده‌ایم که باعث می‌شود تا دسترسی به رادیوتراپی در کشورهای آفریقایی افزایش یابد زیرا با رادیوتراپی می‌توان انواع سرطان‌ها را کاملاً درمان کرد؛ خوشبختانه دسترسی به رادیوتراپی در ایران وضعیت خوبی دارد در حالی که در برخی کشورها این نوع از درمان هیچ دسترسی ندارند.

رافائل گروسی ظرفیت بالای متخصصان هسته‌ای ایران را فرصتی برای توسعه برنامه‌های کشورهای همسایه و نیز کمتر توسعه یافته خواند و خاطرنشان کرد: مطمئنم با همکاری ایران می‌توانیم داروهای هسته‌ای را تولید کرده و به کشورهای همسایه کمک کنیم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید از دانش ایرانی برای موارد صلح آمیز استفاده کنیم. این موارد، چند مصداق بود که بنده خدمتتان عرض کردم.
وی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تهیه CPF گفت: از ایران CPF (Country Praogram Framework به معنی چارچوب برنامه کشور) دریافت کرده‌ایم که در اصل برنامه یک کشور در خصوص آنچه قرار است با آژانس انجام دهد را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که در حوزه‌های علمی قرار است چه کارهایی با آژانس بین‌المللی انجام شود.

وی بیان کرد: بنده اطمینان خاطر دارم که شاهد پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهیم بود البته در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو می‌شویم و برخی موارد وجود دارد که باید با هم آنها را انجام داده و حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند اعتمادسازی و اعتمادافزایی کنند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید شک‌ها و تردیدها را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از بین ببریم و این کاری است که من و ایشان با هم انجام می‌دهیم.

گروسی تصریح کرد: من مطمئنم این دیداری که اکنون و در تهران دارم، خاطره‌انگیز خواهد شد که به خاطر نقطه عطفی است که جناب آقای معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفتند که رقم خورده است.

وی گفت: امیدوارم که این نقطه عطف در برخی تفاهم‌ها و توافقات فی‌مابین محقق شود.

شاهد برابری جنسیتی در حوزه هسته‌ای هستیم

گروسی تصریح کرد: از شما سپاسگزارم و به دلیل حضور در کنار شما عزیزان، احساس خوبی دارم و خوشحالم که دانشمندان جوان را ملاقات کردم؛ در این دیدار زنان فراوانی را دیدم که نشان می‌دهد برابری جنسیتی بیشتری را در حوزه هسته‌ای شاهد هستیم و امیدوارم در آینده نیز دانشمند زن بیشتری را مشاهده کنم که وارد حوزه هسته‌ای شده‌اند که نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: باید به صورت مشترک، تعهد داشته باشیم.

گروسی خطاب به آرمیتا رضایی‌نژاد، دختر شهید دانشمند دکتر داریوش رضایی‌نژاد به عنوان یکی از سخنرانان این نشست صمیمانه گفت: من نیز چند دختر دارم که تقریباً هم سن شما هستند و این دختر خانم متأسفانه در غم فقدان پدر هستند و نباید دیگر چنین اتفاقی رخ دهد، ما باید برای صلح تلاش کنیم و باید آینده‌ای بسازیم که زنان جوان در سایه غم و اندوه گذشته به سر نبرند؛ ما ابزار لازم را در اختیار داریم و دست ماست تا این کار را رقم بزنیم.

وی در پایان تصریح کرد: مطمئنم که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند این کار را با هم محقق کنند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)