میرنیوز

افزایش ابتلا به سرطان پستان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی 

افزایش ابتلا به سرطان پستان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی  2021-09-09T15:12:07+04:30

سودابه شهید ثالث در برنامه‌ای با عنوان «پیشگیری و درمان سرطان‌های زنان در دوران کرونا» که در کلاب هاوس برگزار شد، در خصوص سرطان‌ پستان اظهار کرد: با توجه به اینکه خانم‌ها در کشور ما در سنی درگیر سرطان پستان می‌شوند که یک بانوی فعال از نظر اجتماعی هستند و کارایی بالایی از نظر فعالیت‌های اجتماعی و فردی دارند، درگیر شدن به این بیماری می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را به خانواده و محیط‌های کاری مربوط به آنان وارد کند.

این متخصص سرطان‌شناسی اضافه کرد: خوشبختانه با روش‌های درمانی خوب و تحول‌ بزرگی که در درمان بیماری‌ها ایجاد شده، اگر بیماری به هنگام تشخیص داده شود، می‌توان انتظار داشت که همه بیماران درمان شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که باید اطلاع‌رسانی شود، موضوع غربالگری و تشخیص زودرس بیماری سرطان پستان است. 

وی تصریح کرد: عوامل ایجاد کننده سرطان پستان متعدد است. ۲ عامل در این زمینه وجود دارد که در اختیار ما نیست؛ مورد اول جنسیت است. سرطان پستان در مردان تقریبا در یک یا ۲ درصد مواقع رخ می‌دهد. در مجموع افزایش سن به طور کلی عامل افزایش‌دهنده ریسک سرطان است؛ به طور مثال در خانم‌های زیر ۳۰ سال چنین موضوعی شایع نیست. اگرچه طی سال‌های اخیر متاسفانه آمار خانم‌های جوان مراجعه‌کننده در سنین ۲۵ تا ۳۰ هم زیاد بوده است. 

سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان پستان چقدر موثر است؟

شهید ثالث عنوان کرد: سابقه خانوادگی مثبت نیز در خصوص سرطان پستان یکی از عوامل خطر شناخته شده است. از بین فاکتورهای شناخته شده مؤثر بر افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان، سابقه خانوادگی از مهم‏ترین عوامل محسوب می‌‏شود. حدود ۵ تا ۱۰ درصد سرطان‌‏های پستان به دلیل سابقه خانوادگی رخ می‌دهد. به طور کلی تخمین زده می‌‏شود که ۱۳ تا ۱۶ درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان حداقل یکی از بستگان درجه اولشان مثل مادر، خواهر یا دختر دچار سرطان پستان بوده است. خانمی که دارای یک خویشاوند درجه یک زن مبتلا به سرطان پستان است، تقریبا ۲ برابر بیشتر در معرض خطر نسبت به زنی بدون این سابقه خانوادگی است. اگر  این فرد بیش از یک نفر از بستگان درجه یک زن با سابقه سرطان پستان داشته باشد، خطر ابتلای او حدود ۲ تا ۴ برابر بیشتر می‌‏شود.

وی بیان کرد: هورمون‌ها هم به طور عمده‌ای می‌تواند در بروز سرطان پستان نقشی خطرناک را بازی کند  در همه این موارد ردپای افزایش استروژن، چه به صورت افزایش استروژن‌های درون‌زا یا مصرف هورمون‌ها که استروژن باشند، مشخص است. اگر سن شروع اولین قاعدگی پایین باشد، می‌تواند این خطر را افزایش دهد. طبق مطالعات انجام شده و در بعضی از منابع به‌ ازای هر سال تاخیر در سن اولین قاعدگی تا حدود ۲۰ درصد کاهش در بروز خطر سرطان پستان تخمین زده شده است. همچنین شروع دیررس یائسگی می‌تواند عاملی در افزایش ریسک سرطان پستان باشد. پس از اینکه شروع یائسگی آغاز شد، یک‌باره خطر یک‌ششم قبل می‌شود که در بعضی موارد توصیه به اقدامات پیشگیرانه و حذف تخمدان‌ها خواهد بود که به هر حال دلایل خاص خود را خواهد داشت زیرا اثرات حذف تخمدان‌ها عوارض دیگری را به دنبال دارد و به این راحتی نمی‌توان چنین توصیه‌ای را به بیماران داد.

شهید ثالث گفت: هورمون‌های جایگزینی که مصرف می‌شود، می‌تواند خطر را افزایش دهد. در گذشته شاید خیلی به راحتی از جایگزینی هورمون بعد از یائسگی استفاده می‌شد اما مطالعات نشان داده که اگر هورمون درمانی به تنهایی با استروژن در خانم‌های یائسه برای عوارض یائسگی انجام ‌شود، می‌تواند خطر سرطان پستان را افزایش دهد. 

رئیس بیمارستان امید مشهد عنوان کرد: برای قرص‌های ضدبارداری مطالعات مختلفی انجام شده و نظرات کماکان نتوانسته نتیجه قطعی را ثابت کند. گفته می‌شود ممکن است در خانم‌هایی که کمتر از ۳۵ سال سن دارند، قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به طور خفیفی خطر ابتلای سرطان پستان را افزایش دهد. مطالعات مختلفی برای نقش سقط در مورد سرطان پستان انجام شد و بعضی از مطالعات می‌گوید شاید سابقه سقط از عوامل خطر باشد اما هنوز این ارتباط به درستی مشخص نشده است. 

وی تصریح کرد: گاهی اوقات رژیم‌های غذایی و سبک زندگی را برای جلوگیری از سرطان دخیل می‌دانستند و گفته شده که رژیم‌های حاوی میوه، سبزیجات، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین مصرف چربی‌هایی که در بدن آبزیان است، می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را  کاهش دهد. همچنین مصرف الکل از عوامل افزایش خطر ابتلای سرطان پستان است. مصرف سیگار در بروز همه سرطان‌ها می‌تواند نقش داشته باشد. 

چاقی بعد از یائسگی می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را افزایش دهد

شهید ثالث بیان کرد: احتمال بروز بیماری در افراد چاق گاهی اوقات می‌تواند ۱.۵ تا ۲ برابر افراد عادی باشد و تا حدود زیادی چاقی می‌تواند باعث افزایش سطوح استروژن خون شود که البته نتایج به دست آمده حاکی از آن است که عمدتا چاقی بعد از یائسگی این خطر را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: براساس بررسی‌های نژادی گفته شده که خانم‌های کمتر از ۴۰ سال در نژاد سیاه و در خانم‌های بیشتر از ۴۵ سال در نژاد سفید گروه خطر هستند. پیشتر مباحثی مطرح می‌شد مبنی بر اینکه در خانم‌های ایرانی ممکن است میزان بروز سرطان یک پنجم کشورهای غربی باشد. این موضوع خبر خوشحال کننده‌ای است اما متاسفانه وقتی که در مراحل بالاتری از ابتلا به سرطان بیماران به ما مراجعه می‌کنند، قطعا درمان‌ها با مشکل بیشتری مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: خودآزمایی پستان باید ماهانه از سن ۲۰ سالگی توسط همه خانم‌ها انجام شود. خودآزمایی معمولا بین پنج تا هفت روز بعد از اتمام دوران قاعدگی است. افراد باید تمام پستان را با نوک انگشت در حالت خوابیده یا نشسته جلوی آیینه مورد معاینه قرار دهند و اگر که طی معاینه به نکته غیر طبیعی برخورد کردند، حتما به پزشک مراجعه داشته باشند. اقدام دیگری که بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال توصیه می‌شود، انجام غربالگری و معاینه توسط متخصص است که باید هر سه سال یک بار صورت گیرد. البته این توصیه‌ها برای افرادی است که هیچ سابقه فامیلی مثبت و فاکتور خاصی ندارند.

شهید ثالث تصریح کرد: بنابراین در سنین ۴۰ سالگی به بعد اولین کاری که فرد باید انجام دهد، این است که کماکان باید معاینه خود را به صورت ماهانه انجام دهد. قدم دیگر معاینه توسط پزشک است که باید به صورت سالانه انجام شود. این مقطع اولین زمانی است که غربالگری تصویری یا همان ماموگرافی توصیه می‌شود؛ بنابراین توالی انجام غربالگری‌ها بین یک تا ۲ سال مورد بحث است و توصیه می‌شود که به صورت دوسالانه تکرار و بررسی شود. اگر فرد ریسک فاکتوری دارد و در خانواده درجه یک سابقه ابتلا به سرطان پستان وجود دارد، توصیه می‌شود ۱۰ سال زودتر از سنی که وابسته درجه یک وی به سرطان پستان مبتلا شده، غربالگری خود را آغاز کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)