میرنیوز

آتش‌سوزی و آتش‌سازی

آتش‌سوزی و آتش‌سازی 2020-06-08T10:44:44+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس در کنار حریق در مراتع و فضاهای سبز شهری و افزایش تعداد حوادث آتش‌سوزی اماکن مختلف از پالایشگاه گرفته تا مراکز تفریحی و میراث فرهنگی شائبه یک خرابکاری سازمان‌یافته را به وجود آورد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عوامل متعددی در آتش‌سوزی‌های اخیر دخیل بوده و نمی‌توان علت همه این حوادث را یک یا ۲ مورد دانست، آتش‌سوزی عمدی، صاعقه، خطای انسانی، گرمای هوا و افزایش علوفه خشک از علل آتش‌سوزی‌ها عنوان شده است.

وقوع ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در ۱۱ استان کشور

طی ۲ ماه و نیم گذشته ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور رخ داده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به احتمال ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، گفت: با توجه به بارش‌های مناسب فصلی که منجر به افزایش پوشش گیاهی شده است و از طرفی فرارسیدن فصل گرما و سهل‌انگاری مردم و گردشگران داخلی در حفظ سرمایه‌های ملی، احتمال وقوع مجدد آتش‌سوزی در محیط‌های یادشده دور از ذهن نیست. به گزارش فارس، سرهنگ علی عباس‌نژاد تصریح کرد: عرصه‌های جنگلی و مرتعی جزو سرمایه‌های ملی است و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است که آموزش و ارتقای آگاهی عمومی تأثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار در این عرصه‌ها دارد. وی با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان ادامه داد: کوچک‌ترین سهل‌انگاری و خطای انسانی و هرگونه اقدام نسنجیده حتی جزئی می‌تواند به وقوع حوادث ناگوار و تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیر در محیط‌زیست منجر شود. سرهنگ عباس‌نژاد با اعلام اینکه طی ۷۴ روز گذشته ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در ۱۱ استان کشور حادث شده است، گفت: با حضور بموقع و تلاش‌های شبانه‌روزی محیط‌بانان، جنگلبانان و سایر نیروهای مردمی بیشتر آتش‌سوزی‌ها مهار شده است.

وی با اشاره به موانع موجود در مهار آتش‌سوزی‌ها گفت: به دلیل وسعت زیاد آتش، صخره‌ای و صعب‌العبور بودن منطقه، شیب بالای ۷۰ درجه و عدم برخورداری سازمان‌های متولی از امکانات مناسب برای مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن، صدمات قابل توجهی به بخش عظیمی از طبیعت وارد و منجر به سرایت آن به سایر مناطق شده است. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه برای اطفای هرگونه آتش‌سوزی احتمالی عرصه‌های طبیعی، نیروهای این فرماندهی در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند، تصریح کرد: از نیمه اردیبهشت شاهد فراوانی بالای آتش‌سوزی‌ها در مراتع جنوبی کشور از جمله استان‌های بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد هستیم که با برخورداری از تجهیزات هوایی برای مهار بهتر آتش‌سوزی‌ها با کمک و همیاری محیط‌بانان، جنگلبانان، نیروهای امدادی، مردمی و نیروهای مسلح، مدیریت و کنترل آتش‌سوزی‌ها را در حد مقدورات انجام داده‌ایم. سرهنگ عباس‌نژاد با اشاره به اینکه در بحث به‌کارگیری نیرو به نسبت وسعت مراتع و جنگل‌های کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم، افزود: در جنگل‌های انبوه شمال کشور در هر هزار هکتار یک نفر و در جنگل‌های زاگرس در هر ۶ هزار هکتار یک نفر نیروی فعال به‌کارگیری شده است، لیکن با همین نیرو و امکانات کم با تلاش شبانه‌روزی در حال دفاع از منابع طبیعی هستیم. وی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم در سال جاری با حمایت دولت نسبت به تأمین تجهیزات مدرن و به‌روز و اختصاص بالگرد بومی‌سازی شده با قابلیت حمل سبد آب، بخشی از کمبود سازمان‌های متولی برای اطفای سریع آتش‌سوزی در مناطق سخت برطرف شود.

ادعای آتش‌نشانی تهران: آتش‌سوزی‌های تهران تعمدی نیست

تاکنون هیچ اخباری مبنی بر تعمدی بودن آتش‌سوزی‌ها در تهران مخابره نشده است. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درباره علت آتش‌سوزی‌های اخیر در برخی مناطق تهران، گفت: آتش‌سوزی بوته‌ها و علوفه‌های خشک در اطراف پارک‌های جنگلی، پارک‌ها یا مناطق تفریحی و گردشگری تهران هر سال در این فصل اتفاق می‌افتد که این رخدادها بعضاً ناشی از سهل‌انگاری برخی گردشگران در برپا کردن آتش یا وقوع رعد و برق ایجاد می‌شود. سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، به پوشش مناسب گیاهی بر اثر نزولات جوی در سال جاری اشاره کرد و افزود: آتش‌سوزی مراتع در پارک‌های جنگلی و مناطق گردشگری و همچنین اماکنی که رویش گیاهی و علفزار دارد در سال جاری دور از انتظار نبود، بنابراین تعمدی بودن آتش‌سوزی‌ها بسیار ضعیف به نظر می‌رسد.

ملکی خاطرنشان کرد: پوشش انبوه علف‌های خشک در برخی مناطق از پارک‌ها و مناطق گردشگری کوهستانی این روزها مستعد آتش‌سوزی بوده و این اتفاقات ممکن است ناخواسته یا از روی سهل‌انگاری و کم‌توجهی گردشگران حین برپایی آتش برای پخت غذا، کباب یا بساط قلیان اتفاق بیفتد که در سال‌های قبل نیز شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم.

ملکی با بیان اینکه درباره آتش‌سوزی‌های اخیر تهران کسی مقصر شناخته نشده یا این آتش‌سوزی‌ها تعمدی گزارش نشده است، افزود: معمولاً هر فرد یا صاحب ملکی برای حفاظت از املاک خود باید نظارت دقیقی بر ملک خود داشته باشد. در برخی زمین‌های شخصی که بعضاً دور آن دیوار یا فنس‌کشی شده است، انبوهی از گیاهان خشک هرز روی هم تلنبار می‌شود که با کوچک‌ترین جرقه‌ای باعث آتش‌سوزی گسترده می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران همچنین افزود: آتش‌سوزی هفته گذشته حوالی دریاچه خلیج فارس در پارک چیتگر نیز این گونه بود که یک زمین وسیع که دور آن محصور بود و ساخت‌وسازی داخل آن وجود نداشت، در پی وجود علف‌های خشک و هرز دچار حریق شد که خوشبختانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطفا شد.

استاندار تهران: ۴ مورد از آتش‌سوزی‌ها عمدی بود

شاید با بررسی اظهارات دیروز استاندار تهران موضوع آتش‌سوزی‌ها کمی شفاف شود. به عقیده وی، ۲۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در این استان‏، آتش‌سازی بوده است.

انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران دیروز در پایان پنجمین جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران، در جمع خبرنگاران حضور یافت و با اشاره به آتش‌سوزی‌های اخیر بوستان‌های تهران، گفت: در اوایل امسال بارندگی‌های خوبی داشتیم که همین امر رشد علف‌های هرز در مراتع و بوستان‌های تهران را به همراه داشت اما بعدها با افزایش گرمای هوا و شدت تابش آفتاب بعضاً به صورت سهوی آتش‌سوزی‌هایی شکل گرفت.

استاندار تهران با بیان اینکه مواردی از آتش‌سوزی‌ها به صورت عمدی رخ داده که مسببان آنها دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: البته این آتش‌سوزی‌ها در مجموع ۲۵ مورد بوده است که ۴ - ۳ مورد آنها عمدی بوده است و قطعاً مسببان آنها به مجازات خود خواهند رسید.

او تصریح کرد: بیشتر آتش‌سوزی‌ها بر اثر باقیمانده ضایعات پلاستیکی رخ داده است که انتظار می‌رود شهروندان نسبت به رها نکردن این ضایعات در طبیعت دقت لازم را داشته باشند.

خوشبختانه آمادگی لازم در دستگاه‌ها برای نظارت و مقابله با این موارد نیز شکل گرفته است.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: برای اتخاذ تدابیر لازم جهت ایجاد آمادگی در آحاد جامعه و دستگاه‌های ذی‌ربط امروز تشکیل جلسه دادیم و در راستای آن دستگاه‌هایی مثل هلال‌احمر، آب منطقه‌ای، آبفا، مسکن و شهرسازی، شهرداری و مؤسسه ژئوفیزیک گزارش‌هایی ارائه کردند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف وظایف خاصی را بر عهده دارند که بر اساس تقسیم کار ملی و استانی در قانون پیش‌بینی شده است.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه مقرر شده هلال‌احمر برای آموزش‌های همگانی، از ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های دیگر استفاده کند، گفت: با دستور رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه نسبت به تأمین اقلام پایگاه‌های هلال‌احمر اقدام خواهد شد.

ورود ستاد مدیریت بحران به موضوع آتش‌سوزی جنگل‌ها

۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای اطفای حریق هوایی تأمین شد. معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از ورود این سازمان به موضوع آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع کشور خبر داد. به گزارش ایسنا محمدفرید لطیفی درباره آتش‌سوزی‌های اخیر در برخی نقاط جنگلی کشور و مراتع گفت: در مورد آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های خائیز با پیگیری مدیریت بحران حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای اطفای حریق هوایی تأمین و در این راستا حدود ۵۰ ساعت پرواز هم انجام شد. همچنین حدود ۱۵ میلیارد تومان دیگر نیز اعتبار برای اطفای حریق در نظر گرفته شد. وی درباره دلیل این حریق‌ها افزود: دلیل وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر در بخش‌هایی از جنگل‌ها و مراتع در حال بررسی است. این بخش متولی خود را دارد و اقدامات نیز در حال انجام است اما با توجه به حساسیت موضوع و نیز با توجه به وظیفه هماهنگی که بر عهده سازمان مدیریت بحران کشور است، این سازمان نیز به این موضوع ورود کرده و از تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مسؤول خواستیم تحقیقات خود را در این زمینه انجام داده و گزارش آن را به این سازمان ارجاع دهند.

آتش‌سازی

چیزی که مشخص است اینکه بخش اعظمی از آتش‌سوزی‌های اخیر غیرعمدی بوده و با توجه به اظهارات کارشناسان، بارندگی‌های بی‌سابقه و رشد علوفه عامل اصلی اکثر آتش‌سوزی‌ها بوده است، با این وجود بخش قابل توجهی از این حوادث نیز عمدی گزارش شده یا اصلاً به علت پوشش گیاهی نبوده است. به عنوان مثال آتش‌سوزی پالایشگاه تهران، آتش‌سوزی تبریز و… که اصلاً در پوشش گیاهی نبوده از این دست است و بخشی از آتش‌سوزی‌ها رسماً عمدی گزارش شده است. در پی آتش‌سوزی پارک چیتگر و بخشی از جنگل‌های کهگیلویه‌وبویراحمد چند نفر به علت آتش‌سازی بازداشت شدند. بررسی خبرهای آتش‌سوزی‌های اخیر نشان می‌دهد در مجموع نمی‌توان گفت این حوادث سازماندهی‌شده است اما گویا برخی از رسانه‌ها با دستور ایجاد تنش و تشویش و با هیجان خبرهای آتش‌سوزی را پمپاژ می‌کنند. به عنوان مثال رسانه‌های معاند مانند العربیه و بی‌بی‌سی با هدف بحرانی جلوه دادن اوضاع در مناطق ایران به انتشار خبرهای آتش‌سوزی می‌پردازند. سوءاستفاده از اخباری که اکثر آنها طبیعی به نظر می‌رسد در کنار قصور و تقصیر عده‌ای از مسؤولان موجب شده این شائبه ایجاد شود که شاید آتش‌سوزی‌ها هدفمند نباشد اما انتشار خبرهای سریال و مورد توجه قرار گرفتن آن کاملاً با اهداف خاصی صورت می‌گیرد. در کنار اینها باید گفت اگر چه اکثر آتش‌سوزی‌ها غیرعمدی بوده اما بسیاری از آنها قصور بوده است. مسؤولان می‌گویند متولیان جنگل‌ها و فضاهای سبز باید حداقل‌های امنیتی را رعایت کنند اما این اتفاق رخ نداده و هنوز بسیاری از فضاهای سبز و شرکت‌های حساس از لحاظ امنیتی ضعیف هستند.

آتش‌سوزی و آتش‌سازی

خرداد ۹۸ چند آتش‌سوزی داشتیم؟

تعداد آتش‌سوزی‌های امسال آنقدر مهم شد که شائبه تعمدی بودن این حجم از آتش‌سوزی‌ها را پررنگ کرد. اهمیت مسأله آنقدر است که باید سری به خبرگزاری‌ها زده و بازه زمانی مشابه سال گذشته را نیز بررسی کنیم تا از این مقایسه به واقعیت مسأله پی ببریم. آنچه به صورت رسمی و البته تجمیع نشده از تعداد آتش‌سوزی‌های خردادماه سال جاری اعلام شده، ۶۰ مورد است. طی ۷۴ روز نخست سال جاری نیز ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در سطح کشور حادث شده است. این در حالی است که در خردادماه سال گذشته در جنگل‌ها، ۹۰ فقره و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش‌سوزی گزارش شد. بر اثر آتش‌سوزی در خردادماه امسال به‌رغم تلاش یگان حفاظت نزدیک به ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور آسیب دید. آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور طی خردادماه ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ البته ۳۰ درصد افزایش یافته که علت حدود ۹۵ درصد آن عامل انسانی بوده است. در سال گذشته نیز بیشترین آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی روی داده بود به گونه‌ای که ۶۰ تا ۷۰ درصد گزارش‌ها معطوف به این مناطق بوده است. آمار آتش‌سوزی‌ها در تیر سال گذشته ۶۷۳ و در مرداد ۳۷۷ فقره بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی، منشأ انسانی دارد و برخی افراد با روشن کردن آتش در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار یا اشیایی که نور را منعکس می‌کنند، موجب آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند. وقتی دلایل این آتش‌سوزی‌ها را بررسی کنید، با موارد دردناک و قابل توجهی مواجه می‌شوید. بطری‌های شیشه‌ای و آب معدنی همراه با آب، ته سیگار و زغال قلیان و کبابی رها شده در جنگل عوامل اصلی خطاهای انسانی در آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها بوده است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)