میرنیوز

ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان قمی چیست؟

ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان قمی چیست؟ 2023-02-21T14:52:07+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ خبر مسمومیت دانش آموزان مدارس مختلف استان قم حدود دو ماه بحث داغ شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بود، ماجرایی که کمی به نسبت دیگر مسمومیت‌های مونوکسید کربن دانش آموزان در فصل سرد سال، غیر طبیعی جلوه می‌کرد. روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است:

از 9آذر تا پایان بهمن امسال 217دانش‌آموز قمی دچار مسمومیت‌هایی شده‌اند که به‌صورت سریالی در مدارس این استان تکرار می‌شود. البته بروز مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسید کربن در ایام سرد سال اتفاق تازه‌ای نیست، اما پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد که مسمومیت‌های رخ داده درباره دانش‌آموزان از مونوکسید کربن نبوده است. این در حالی است که برخی از این دانش‌آموزان پس از مراجعه به مراکز درمانی در بخش اورژانس و برخی دیگر به‌دلیل مشکلات عصبی در بخش‌های اعصاب و نورولوژی تحت درمان قرار گرفته‌اند. حالا برخی خانواده‌ها مدعی فلج‌شدن فرزندانشان با بروز این مسمومیت‌ها هستند. وزارت بهداشت البته فلج شدن این دانش‌آموزان را تأیید نمی‌کند. سخنگوی این وزارتخانه به همشهری می‌گوید: «بررسی شواهد صرفاً حاکی از مسمومیت این دانش‌آموزان است.» معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی قم هم می‌گوید: «اینکه برخی از دانش‌آموزان هنوز هم پس از گذشت مدتی، ضعف و بی‌حسی در پاها یا احساس تنگی‌نفس دارند همگی عوارض خفیف و غیرماندگاری است که به مرور زمان برطرف می‌شود.»

ورود آقای دادستان به ماجرا
با اینکه وزارت بهداشت کمیته‌ای علمی با حضور متخصصان مختلف برای بررسی دلایل بروز این مسمومیت‌ها تشکیل داده، اما دیروز اعلام شد که هنوز هیچ نتیجه قطعی درباره بروز این مسمومیت‌ها در مدارس قم حاصل نشده است. حالا ماجرا آنقدر پیچیده و نگران‌کننده شده که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور هم احتمال اقدامات مجرمانه درباره این مسمومیت‌ها را داده و در نامه‌ای به دادستان قم نوشته: «اخبار واصله از یک جریان نگران‌کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق است. اگرچه مسئولان محترم آموزشی، بهداشتی و اطلاعاتی در تعقیب قضیه هستند لکن ضروری است جنابعالی نیز از جایگاه مدعی‌العمومی با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت، موضوع را تحت پیگرد قانونی قرار داده و ضمن همکاری لازم با مسئولان ذیربط به ریشه‌یابی و کشف واقعه بپردازید تا هرچه زودتر نگرانی‌های شهروندان محترم و اولیای دانش‌آموزان عزیز برطرف شود و چنانچه کسانی در این امر قصور یا تقصیر داشته یا توطئه‌ای در کار بوده با آنها برخورد قاطع و قانونی انجام دهید و نتیجه را گزارش فرمایید.»‌

2مورد اعلام فلجی در مراجعات دانش‌آموزان
«مراجعات دانش‌آموزان به‌دلیل مسمومیت به اورژانس همچنان ادامه دارد.» این نکته را یکی از رزیدنت‌ها در بیمارستان قم که مایل نیست نامش در این گزارش منتشر شود، به همشهری اعلام می‌کند و در توضیح بیشتر درباره وضعیت این دانش‌آموزان می‌گوید: «هر روز تقریباً چند دانش‌آموز به‌دلیل مسمومیت به اورژانس مراجعه می‌کنند که علائم فلجی، سرگیجه، تنگی‌نفس و... دارند. تعدادی از این دانش‌آموزان به‌دلیل آنکه عنوان می‌کنند قادر به حرکت نیستند، در بخش نورولوژی بستری می‌شوند. البته نتیجه معاینات، ام‌آرآی و نوار عصبی آنها از نظر فلجی نرمال است، اما عنوان می‌کنند که همچنان نمی‌توانند پای خود را تکان دهند یا زمین بگذارند. به‌نظر می‌رسد فلج رخ داده در این دختران منشأ سایکولوژی و روانی هم داشته باشد؛ چراکه استرس و ترس هم می‌تواند از نظر روانی چنین مشکلاتی را در فرد ایجاد کند.» او درباره اینکه آیا تاکنون دلیل مشخصی برای بروز مسمومیت‌ها در مدارس با انجام آزمایش‌ها اعلام شده یا نه، هم عنوان می‌کند: «در این‌باره نظریه قطعی وجود ندارد، اما علائم این دانش‌آموزان به مسمومیت با مونوکسیدکربن نمی‌خورد؛ چراکه گازهای خونی آنها نرمال است و آزمایش‌های آنها مشکلی ندارد. در این‌باره گمانه‌زنی‌هایی ناشی از مسمومیت سم‌های کشاورزی وجود دارد، اما باید مسئولان پیگیری و عنوان کنند که اگر دلیل مسمومیت‌ها ناشی از این سموم است از چه طریقی منجر به آلودگی در مدارس شده است. جالب است که هفته گذشته مادر یکی از این دانش‌آموزان به‌دلیل همین مسمومیت‌ها به اورژانس مراجعه کرد و می‌گفت که تنها چند دقیقه در حیاط مدرسه حضور داشته و دچار علائم سرگیجه و تنگی‌نفس شده است.» به‌گفته این رزیدنت، مراجعات ناشی از مسمومیت‌ها تنها شامل دانش‌آموزان دختر قمی نیست و معلمان هم دچار این مشکلات می‌شوند: «البته مسمومیت‌ها حاد نیست. 2مورد بی‌حسی اعلام شده از سوی این دانش‌آموزان هم آزمایش‌ها و علائم بالینی نرمال دارند.»

مسمومیت‌ها می‌توانند منجر به بی‌حسی شوند
البته بروز فلجی بعد از مسمومیت‌ها امری شایع است. شاهین شادنیا، رئیس بخش ICU مسمومان بیمارستان لقمان حکیم تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «درباره دانش‌آموزان قمی با توجه به اینکه آنها را معاینه و ویزیت نکردم، نمی‌توانم نظر خاصی ارائه کنم. این دانش‌آموزان ممکن است ادعا کنند که دچار لمسی دست یا پا هستند، اما در معاینه بالینی می‌توان در این‌باره نظر قطعی داد. البته به‌صورت کلی در کنار بسیاری از مسائل و علل نورولوژیک، یکی از عوارض مسمومیت‌ها، فلجی است.» این متخصص سم‌شناسی و مسمومیت‌ها درباره اینکه درصورت بروز چنین مسئله‌ای آیا این بی‌حسی‌ها قابل درمان هستند یا خیر هم می‌گوید: «این مسئله به ماده شیمیایی، غلظت و مدت زمان تماس بستگی دارد. کسانی که در صنایع شیمیایی فعال هستند، با توجه به این فاکتورها شدت عارضه‌های متفاوتی دارند.»

آسیب‌های مغزی؛ اثر غیرماندگار
«نمونه‌برداری‌های لازم برای آزمایش‌ها انجام و برای آزمایشگاه‌های مرجع کشوری مثل رازی و انستیتو پاستور ارسال شده است، اما هیچ مورد مشکوکی را نشان نداده است.» این نکته را مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی قم اعلام می‌کند و با تأکید بر اینکه هنوز به نتیجه قطعی درباره بروز این مسمومیت‌ها نرسیده‌اند، می‌گوید: «تیم ویژه پیگیری اتفاقات اخیر در مدارس قم که از طرف وزارت بهداشت مأمور هستند، بررسی‌های اولیه را انجام داده‌اند و نتایج این بررسی‌ها در جلسه یکشنبه شب مورد بررسی قرار گرفت. بررسی‌های وزارت بهداشت از ماجرای مسمومیت‌های مدارس قم به نتیجه نرسیده است. در این بررسی‌های اولیه، نمونه‌های مختلفی که لازم به بررسی بود حتی لباس دانش‌آموزان و نمونه‌های محیطی، تنفسی و خونی مورد آزمایش قرار گرفت، اما نتیجه‌ای حاصل نشد؛ بنابراین جهت شفافیت این موضوع برای بار دوم نمونه‌برداری‌های مختلف از دانش‌آموزان انجام شده و منتظر نتایج آن هستیم.» محبی با بیان اینکه قرار بود اگر نتایج جدیدی حاصل شود، اطلاع‌رسانی عمومی انجام دهند تا از نگرانی‌های والدین دانش‌آموزان کاسته شود، می‌گوید: «ارگان‌های مختلفی پیگیر وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان در قم هستند. بهترین تیم متخصصان و بهترین مراکز درمانی و آزمایشگاهی، همچنین پدافند عامل برای بررسی و شفافیت این موضوع بسیج شده‌اند تا هرچه سریع‌تر علت این مسمومیت‌های سریالی مشخص شود. اگرچه هنوز عامل مسمومیت دانش‌آموزان به‌طور دقیق مشخص نیست، اما اگر یک عامل خارجی مانند گاز استنشاقی در محیط نیز عامل این مسئله باشد، بسیار خفیف بوده و علت نبود دستیابی به این مورد مشکوک هم همین موضوع است.» معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ادامه می‌دهد: «۹۹ درصد از دانش‌آموزان مسموم شده در روزهای اخیر در مدارس قم، در ساعات اولیه از بیمارستان ترخیص شده‌ اند و شاید حتی اعزام آنان به بیمارستان هم ضرورتی نداشته باشد. استنشاق هوای آزاد در حیاط مدرسه هم می‌تواند وضعیت عمومی آنان را بهبود ببخشد و این عامل آنچنان خفیف است که هیچ‌گونه اثر ماندگار و طولانی‌مدتی را برای دانش‌آموزان رقم نمی‌زند.»‌ او درباره شایعاتی از قبیل فوت، معلولیت، از دست رفتن بینایی و مشکلات تنفسی و قلبی دانش‌آموزان مسموم شده در قم هم توضیح می‌دهد: «منظور از اثر ماندگار، آسیب‌های مغزی است که به‌واسطه مسمومیت، فرد متحمل آنها می‌شود و هرگونه عوارض مسمومیت به جز این مسئله، اثر غیرماندگار است؛ بنابراین اینکه برخی از دانش‌آموزان هنوز هم پس از گذشت مدتی، ضعف و بی‌حسی در پاها یا احساس تنگی‌نفس دارند که همگی عوارض خفیف و غیرماندگاری است که به مرور زمان برطرف می‌شود. نوار عصب و عضله دانش‌آموزان مسموم شده در استان، مؤید این است که هیچ آسیب جسمانی برای آنها به‌وجود نیامده است.»

مسمومیت‌ها پایدار نیست
مطالعات به نتیجه نرسیده و نگرانی خانواده‌های قمی برای سلامتی فرزندانشان ادامه دارد. آنها هر روز پیگیر دلایل بروز این حادثه و خواستار تعطیلی مدارس تا اعلام وضعیت قطعی هستند. وزارت بهداشت هم کمیته علمی بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی را با مسئولیت معاونت درمان وزارت بهداشت تشکیل داده و انتظار می‌رود که به‌زودی دلایل بروز این مسمومیت‌ها در مدارس قم اعلام شود. پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه به همشهری می‌گوید: «کمیته علمی بررسی موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم، با دستور وزیر بهداشت تشکیل شده و استادان برجسته دانشگاه‌های چند استان ازجمله تهران و قم در این کمیته حضور دارند. بررسی دلایل بروز این مسمومیت‌ها با توجه به آزمایش‌های صورت گرفته و کاوش پرونده‌های بالینی این افراد از سوی این استادان در حال انجام است و نتایج آن به‌زودی اعلام خواهد شد.» او در پاسخ به اظهارات مطرح شده از سوی برخی خانواده‌ها مبنی بر فلج شدن فرزندانشان به‌دلیل این مسمومیت‌ها می‌گوید: «از زمان بروز حادثه بررسی‌های لازم در این‌باره از سوی معاونان بهداشت و درمان وزارتخانه انجام شده است. آزمایش‌های این دانش‌آموزان، نتایج بازدیدهای میدانی و همچنین گزارش‌ها و شواهد، بررسی و در کمیته علمی هم مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج این بررسی‌ها صرفاً ابتلای دانش‌آموزان به مسمومیت را نشان می‌دهد.» پاک‌آیین همچنین درباره درخواست خانواده‌های قمی مبنی بر تعطیلی مدارس تا مشخص شدن دلایل بروز این اتفاقات و اینکه آیا بهتر نیست به‌منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان چنین تصمیمی اتخاذ شود؟عنوان می‌کند: «در این‌باره وظیفه ما بررسی بالینی، مطالعه شواهد و نتایج بیماری‌هاست.» سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره تأخیر در پیگیری دلایل بروز این مسمومیت‌ها با وجود گذشت بیش از 3ماه می‌گوید: «طی این مدت یافته‌های علمی قابل اتکایی به‌دست آمده؛ ازجمله اینکه این دانش‌آموزان دچار بیماری‌های ویروسی یا میکروبی نیستند. مسمومیت‌های ایجادشده در این کودکان هم عوارض پایدار نداشته و حاد نبوده است.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)