میرنیوز

تاریخ رشادت را نخوانده‌ایم

تاریخ رشادت را نخوانده‌ایم 2022-11-28T12:11:28+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به بررسی کتاب‌هایی پرداخته است که درباره شخصیت‌هایی که رهبر انقلاب در سخنان اخیرشان به آنان اشاره کردند، نوشته شده‌اند:

«حالا من نمونه‌هایی از سابقه روحیه بسیجی را اینجا یادداشت کردم: در تبریز؛ شیخ‌محمد خیابانی است، او یک بسیجی است، قیام می‌کند، حرکت می‌کند و بعد هم شهید می‌شود. در مشهد؛ محمدتقی‌خان پسیانف. در رشت؛ میرزاکوچک‌خان جنگلی. در اصفهان؛ آقا نجفی و حاج‌آقا نورالله. در شیراز؛ آسدعبدالحسین لاری و بعضی دیگر از بزرگان علما و شیخ جعفر محلاتی. در بوشهر؛ رئیس‌علی دلواری و در جاهای دیگر هم همین‌طور، زیاد است دیگر. اغلب، شرح حال اینها را شماها نمی‌دانید متاسفانه؛ باید کتاب زیاد بخوانید. باید شرح حال اینها را بفهمید. بدانید. غالبا اینها یا سرکوب شدند یا کمک نشدند یا دولت‌ها برایشان مانع ایجاد کردند. این روحیه‌ بسیجی وجود داشته اما در دوران انقلاب همین ظرفیت افزایش پیدا کرد به خاطر اینکه انقلاب روحیه‌ ضداستکباری و ضداستبدادی مردم را تقویت کرد.» اینها بخشی از صحبت‌های رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با بسیجیان است. رهبری اسامی را نام می‌برند و از بسیجیان می‌خواهند که در مورد آنها مطالعه کنند. در گزارش امروز به سراغ کتاب‌هایی رفته‌ایم که درمورد این افراد نوشته‌شده و مطمئنا خواندن‌شان در اوضاع فعلی تاثیرگذار است.

میرزاکوچک‌خان جنگلی
هم زمان با اوج‌گیری نهضت مشروطه در تهران، شماری از آزادی‌خواهان رشت کانونی به نام «مجلس اتحاد» تشکیل دادند و افرادی به‌عنوان فدایی گرد آوردند. میرزاکوچک‌خان که در آن دوران طلبه بود و افکار آزادی‌خواهانه داشت و به مجلس اتحاد پیوست. در سال ۱۲۸۹ش، در نبرد با نیروی طرفدار محمدعلی‌شاه در ترکمن‌صحرا شرکت داشت و در این نبرد زخمی و مدتی در بادکوبه در یک بیمارستان بستری شد. در سال ۱۲۹۴ش، به جای «مجلس اتحاد» «هیات اتحاد اسلام» از یک گروه هفده‌نفری در رشت تشکیل شد. بیشتر افراد این گروه روحانی بودند و میرزا کوچک خان عضو موثر آن بود. این هیات هدف خود را خدمت به اسلام و ایران اعلام کرد و به‌زودی میرزاکوچک‌خان رهبری هیات را برعهده گرفت.

زندگینامه میرزاکوچک‌خان جنگلی در یک نگاه
نویسنده: نوید رحیمی، شاه‌مراد مرادی
ناشر: فرزانگان دانشگاه

در جریان مقاومت مردم، یکی از فصول این مقاومت و از اوج‌های آن، قیام خیابانی در 1920 در آذربایجان است. خطیب و مجاهد فداکار، شیخ محمد خیابانی فرزند حاج عبدالحمید خامنه‌ای، بازرگان زاده و پیش‌نماز یکی از مساجد تبریز، از شرکت‌کنندگان سرشناس جنبش مشروطه و وکیل مجلس دوم، مدیر روزنامه «تجدد» ارگان فرقه دموکرات که وی رهبر آن بود، این قیام را در شهر تبریز درسال 1920 آغاز کرد.

کوچک جنگلی
نویسنده: امیرحسین فردی
ناشر: قدیانی

کتاب «کوچک جنگلی» ماجرای زندگی و مبارزات سردار بزرگ نهضت جنگل، میرزا کوچک‌خان جنگلی را در قالب زندگینامه داستانی روایت می‌کند.

میرزا کوچک‌خان جنگلی و ایدئولوژی نهضت جنگل
نویسنده: حامد کاشی‌زاده
ناشر: میراث ماندگار

در این کتاب، نخست به گوشه‌هایی از زندگانی و خصوصیات اخلاقی، اجتماعی و مذهبی میرزا کوچک‌خان پرداخته شده و سپس فعالیت‌های علمی، سیاسی و اجتماعی ایشان در دوران نوجوانی و جوانی به تصویر کشیده شده و داشتن روحیه انقلابی از همان دوران جوانی در ایشان ترسیم شده است.

نورالله نجفی‌اصفهانی
نورالله نجفی‌اصفهانی مشهور به حاج‌آقا نورالله نجفی‌اصفهانی از فقهای مشروطه‌خواه در اواخر دوره قاجار. او از حامیان و فعالان نهضت مشروطه در ایران بود و در مخالفت با سیاست‌های رضاخان و در اعتراض به قانون نظام اجباری، با گروهی از علمای اصفهان به قم مهاجرت کرد. وی جزء موسسان شرکت اسلامیه، اولین شرکت سهامی در ایران بود. رساله «مقیم و مسافر» از آثار اوست. منزل او به خانه مشروطیت در اصفهان تبدیل شده است. وی همچنین در جریان قیام تنباکو فعالیت داشت. حاج‌آقا نورالله در زمینه مسائل اقتصادی نیز بر حمایت از تولیدات داخلی و تلاش برای استقلال اقتصادی کشور تاکید داشت. در جریان جنبش مشروطه و مهاجرت کبرا، به جمع مهاجران و متحصنان قم پیوست و پس از پیروزی مشروطه‌خواهان، نخستین انجمن ملی را با نام «انجمن مقدس ملی اصفهان» به همراهی گروهی از علما و بزرگان، ازجمله سیدحسن مدرس تشکیل داد.

اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج‌آقا نورالله اصفهانی
ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
نویسنده: موسی نجفی

حاج‌آقا نورالله اصفهانی، از علمای با نفوذ و سیاستمدار بزرگ اصفهان بود که نقش بسیار مهم و موثری در وقایع اصفهان و مشروطیت داشت. مبارزه با نفوذ استعمار و حکام مستبد، همواره قرین نام آن بزرگوار بوده و سرانجام هم در این راه به شهادت رسید. این کتاب اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج‌آقا نورالله اصفهانی را در 25 فصل موردبررسی قرار می‌دهد.

قیام آیت‌الله حاج‌آقا نورالله نجفی‌اصفهانی
نویسنده: سیداسدالله رسا
ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

در بخش نخست کتاب قیام نورالله نجفی بررسی شده است که در این بخش زوایای مهم افکار و اندیشه‌های سیاسی آن مرحوم تشریح شود. بخش دوم تاریخ قیام نورالله نجفی است که توسط سیداسدالله رسا در روزنامه عرفان اصفهان از 21 شهریور سال 1324 ش در 30 شماره منتشر شد. در بخش سوم اسناد و نوشته‌های پراکنده درباره‌ قیام نورالله است.

رئیس‌علی دلواری
رئیس‌علی با شروع نهضت مشروطه‌خواهی به مشروطه‌خواهان بوشهری پیوست و ارتباط نزدیکی با سیدمرتضی مجتهد اهرمی، رهبر روحانی این نهضت در بوشهر برقرار کرد. او پس از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، به دستور سیدمرتضی مجتهد شهر بوشهر را تصرف کرد. حاکم بوشهر بازداشت شد و اداره شهر و گمرک آن به دست رئیس‌علی افتاد که حدود ۹ ماه کنترل شهر بوشهر را در اختیار داشت. نخستین درگیری‌های او و انگلیسی‌ها در همین زمان بود و تصرف بوشهر و گمرک آن موجب این درگیری شد.

نبرد رئیس‌علی
نویسنده: بهمن پگاه‌راد
ناشر: سوره‌مهر

این کتاب روایتی داستانی از زندگی و مبارزات رئیس‌علی دلواری است که در قالب 15 بخش بیان می‌شود؛ این بخش‌ها عبارتند از زائر حسین، سال 1393 شمسی، کومه‌های دلوار، واسموس، اتحاد بزرگ، جنگ کوه کزی، انگلیسی‌ها در اضطراب، حمله به دلوار، فکر افسر عملیاتی، دشمن در محاصره، ملوان‌ها، میهمان ماهی‌ها، بعد از پیروزی، پیک‌های مرگ، دوستان ضربه می‌زنند و توضیح اعلام و منابع. این کتاب برای بزرگسالان نوشته شده است.

رئیس‌علی دلواری
با عنوان فرعی تجاوز نظامی بریتانیا و مقاومت جنوب
نویسنده: قاسم یاحسینی
ناشر: پردیس دانش

این کتاب در پنج فصل به بررسی مبارزه رئیس‌علی دلواری با متجاوزان انگلیسی پرداخته است. فهرست اول این کتاب «نخستین رویارویی» است که به بررسی مساله هرات، تدارک اشغال، مقاومت عمومی و... می‌پردازد.

آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری
سید معتقد به ولایت‌فقیه بود و حکومت را از شئون فقیه عادل و جامع‌الشرایط می‌دانست و از طرفی بازگشت‌ سید عبدالحسین لاری‌ به‌ لارستان‌، مصادف‌ با به‌ توپ‌ بستن‌ مجلس‌ و آغاز دوره استبداد صغیر بود. وی در نخستین‌ واکنش‌ خود، حکومت‌ محمدعلی شاه را غیر مشروع‌ و همکاری‌ با آن را برای‌ عموم‌ مسلمین‌ حرام دانست‌ و نوشت: «واجب است تبدیل سلطنت امویه قاجاریه به دولت حقه اسلامیه.»

زندگی و اندیشه سیاسی آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری
نویسنده: وحید کارگرجهرمی
ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

هدف اصلی این کتاب شناخت و آگاهی از زندگی و اندیشه سیاسی آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری است که کمتر مورد بحث و تأمل قرار گرفته است. در شکل‌گیری انقلاب مشروطیت ایران عوامل موثری نقش داشته‌اند که بررسی هرکدام از آنها، می‌تواند الگوی پژوهشی جدیدی در اختیار پژوهشگران قرار دهد. در این میان واکاوی نقش و سهم علما در انقلاب مشروطیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌ها در بسیج نیروهای اجتماعی، دارای اهمیت بیشتری است. بنابراین تحقیق در زندگی و اندیشه سیاسی آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری به‌عنوان رهبر مذهبی انقلاب مشروطیت در فارس، علاوه‌بر آنکه ما را به شناخت دقیق‌تر و کامل‌تر از نهضت مشروطه رهنمون می‌سازد، اطلاعات جدیدی از شیوه‌ اجرای حکومت اسلامی و وظایف آن در اختیار خواننده می‌گذارد.

آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری و جنبش مشروطه‌خواهی
نویسنده: محمدباقر وثوقی
ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

پدیده‌ روشنفکری، خصوصا در عصر قاجار، با نمادها و ادبیات غیردینی ظهور کرد؛ اما مبارزات روحانیت در این دوره که از نیرومندترین و بانفوذترین اقشار اجتماعی بودند، روشنفکری را دچار تحول و تغییرات اساسی کرد که تاثیرات آن، در دهه‌های بعد، آشکارتر شد. این جریان با حضور روحانیت، به‌تدریج، با سنت و سنت دینی درآمیخت و موجب ظهور الگوی روشنفکر دینی شد. فرآیند الگوسازی، به‌طورقطع، مرهون تلاش‌های روحانیت آگاه شیعه بود که ارائه‌ ایدئولوژی انقلابی، نقش مهمی را ایفا کردند. از آنجا که مشروطه‌خواهی، به‌تنهایی، نمی‌توانست الگوی کامل کنش سیاسی در فضای دینی ایران باشد، آیت‌الله سید عبدالحسین لاری با ارائه‌ اندیشه‌ «مشروطه‌ مشروعه»، به رهیافتی متناسب با فرهنگ اصیل و بومی سرزمین اسلامی تکیه کرد.

شیخ محمد خیابانی
صبح ۱۸ فروردین ۱۲۹۹ در تبریز صبح آزادی و صحنه یکی از پرشکوه‌ترین قهرمانی‌های تاریخ ایران بود. بازار تعطیل شد. دانش‌آموزان مدارس به حالت راهپیمایی در ساختمان و اطراف عمارت تجدد گرد آمدند. شعارهای ضددولت وثوق‌الدوله و مزدورانش در فضای شهر طنین افکنده بود. مردم آزادی‌خواه، مسلمان و قهرمان تبریز به اشاره پیشوای خود خیابانی، به شهربانی ریخته، آزادی‌خواهان دربند را از سیاه‌چال‌ها نجات دادند. اداره شهر همه به دست آزادی‌خواهان افتاد. شیخ به مزدوران وثوق‌الدوله در تبریز اخطار کرد که هر چه زودتر شهر را ترک گویند و آنان چهارشنبه‌شب، تبریز را به قصد تهران ترک کردند. بدین‌سان در روز دوم قیام، تبریز از لوث حضور خائنان و بیگانگان مزدور پاک شد و رشته امور شهر به دست خیابانی و پیروانش افتاد و خورشید آزادی از افق آذربایجان درخشید.

قیام شیخ‌محمد خیابانی
نویسنده: احمد کسروی
ناشر: مرکز

اثر حاضر یکی از منابع مهم برای بررسی و شناخت و تحلیل حوادث مشروطه و پس از آن، به‌ویژه قیام شیخ‌محمد خیابانی، به شمار می‌آید. این متن که سه سال پس از شکست قیام خیابانی و بنابه درخواست حسین کاظم‌زاده‌ایرانشهر تالیف شده در سال 1376به همراه مقدمه مفصل محمدعلی همایون‌کاتوزیان منتشر شده است. کسروی در نوشته خود ضمن معرفی شیخ محمد خیابانی که از نزدیک با او آشنا بوده مراحل گوناگون قیام او را با ارزیابی‌انگیزه‌ها و اهداف وی تشریح می‌کند.

نهضت آزادیستان و شهید شیخ‌محمد خیابانی
نویسنده: سیدهادی خسروشاهی
نشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

آذربایجان که از کانون‌های مهم هویت شیعی ایران به حساب می‌آید در حرکت عدالت‌خواهی مشروطه، مردم و علمای آن دیار همگام و هم‌قدم با سایر نواحی ایران حضور تاثیرگذاری داشتند. در میان علمای آذربایجان شهید شیخ‌محمد خیابانی سرگذشت و تاریخ قابل‌توجهی دارد. او مبارزات خود را در صدر مشروطه شروع کرد و از تبریز به مجلس شورای ملی راه یافت.

محمدتقی‌خان‌پسیان
«من ایران و ایرانی را نه‌فقط دوست داشته بلکه پرستش می‌کنم... مرا اگر بکشند، قطرات خونم کلمه ایران را ترسیم خواهد کرد و اگر بسوزانند، خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد. قدمی بر خلاف رضای خدا و صلاح مملکت برنداشتم... به تصدیق دوست‌ودشمن عفت و شرافت سربازی را همیشه محفوظ داشته‌ام... من نخستین فردی هستم که حساب وجوه دریافتی ایام تصدی خود را به میل و رضای خاطر خود پس داده و از بودجه مصوبه ایالتی فقط آن مقدار به خرج آوردم که استحقاقش را داشتم و برای پرداخت مستمری‌های فقرا و ضعفا لازم و واجب بود، برای اولین دفعه اعانه‌ای که برای قشون گرفته می‌شد به همان مصرف خودش رسانده؛» اینها بخشی از گفته‌های محمدتقی‌خان‌پسیان است؛ افسری ورزیده و مجرب که جان خود را در راه آرمان‌هایش گذاشت.

کلنل محمدتقی‌خان‌پسیان
نویسنده: سیدعلی آذری
ناشر: صفی‌علیشاه

کتاب از نظر شیوه تحریر عبارات، نثر ساده‌ای دارد که عاری از روانی و لطف نیست. از بعضی خصوصیت‌های تحقیقات تاریخی و پاره‌ای مزایای شیرین و سرگرم‌کننده از نوع مطبوعات، برخوردار است. نویسنده به شرح قیام شیخ‌محمد خیابانی در تبریز پرداخته که چنین به نظر می‌رسد، هنگام تالیف این بخش از کتاب، اندیشه تالیف اثری جامع و مستقل درباره شیخ‌محمد خیابانی و قیام او در ذهن نویسنده وجود داشته است. تصویر کارت پستال کلنل به برادرزاده‌اش که به‌نوعی اشاره به قیام تبریز دارد، در صفحه 175 کتاب آورده شده است...

کلنل محمدتقی‌خان پسیان
نویسنده: ناصر افشارفر
نشر: موسسه فرهنگی برهان

محمدتقی‌خان‌پسیان، پس از بازگشت به تهران به درجه کلنلی (سرهنگ) رسید و در سال 1299 به فرماندهی ژاندارمری خراسان منصوب شد. کلنل‌ محمدتقی‌پسیان در سال 1300 ش در نبردی در «تپه داودلی» جعفرآباد واقع در قوچان به شهادت رسید و جنازه‌اش در کنار آرامگاه نادر در مشهد به خاک سپرده شد. در کتاب حاضر برای آشنایی نوجوانان با شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ، سرگذشت، قیام و چگونگی به شهادت رسیدن کلنل محمدتقی‌پسیان در قالب داستان بیان شده است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)