میرنیوز

چند ساعت همراه یگان امنیتی/ تو این‌وری هستی یا آن‌وری؟!

چند ساعت همراه یگان امنیتی/ تو این‌وری هستی یا آن‌وری؟! 2022-11-17T15:32:17+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – علیرضا رأفتی: مسئولان مراسم میکروفون را رساندند به محمود جوانبخت که در مراسم رونمایی کتاب جدیدش قدری از کتاب صحبت کند. پیش از او، چند تن دیگر از نویسندگانی که کتابشان در همان انتشارات، همزمان با هم منتشر شده بود میکروفون را چرخانده و صحبت کرده بودند. مثل همه نطق‌هایی که در مراسم این چنینی ایراد می‌شود. پر از امید و شوق و جملات شیک بعدش هم طبق قاعده همان جلسات، حضار برای سخنران دست می‌زنند و مجری ادامه برنامه را اعلام می‌کند.

دعوت شده بودم به جشن رونمایی از چند جلد از کتاب‌های نشری که اتفاقاً کتاب آقا محمود جوانبخت، نویسنده قدیمی نسل من و نسل قبل از من هم در آن دوره، چاپ شده بود و قرار بود رونمایی شود.

آقا محمود میکروفون را دست گرفت. سکوت بود و صدای باد خنک پاییزی که در فضای باز تپه‌های عباس آباد می‌پیچید.

«من نمی‌خوام راجع به کتابم حرف بزنم. دوست داشتید برید بخونید. حرفم چیز دیگه است…»

آقا محمود سکوت چند ثانیه‌ای‌اش را با صدایی که زیاد هم خوش نبود شکست.

«… این روزا حالم خوب نیست که بخوام حالا از کتاب حرف بزنم. حال هیچ کدوممون خوب نیست. همه می‌دونیم وضع جامعه و مملکت چیه. اما حالم خوب نیست. چون من وقتی سی سال پیش اولین کتابم رو نوشتم و منتشر کردم، وقتی اوایل دهه هفتاد کتابم رو کانون پرورش فکری برای مخاطب ۱۰-۱۲ ساله منتشر کرد، مخاطب کتاب من پدر و مادرهای همین دخترهای ۱۵، ۱۶ ساله‌ای بودند که امروز توی خیابون روسری آتش می‌زنند. حالم خوب نیست. چون حس می‌کنم جا موندم. نتونستم چیزی که باید رو به همه این نسل‌هایی که براشون کتاب نوشتم منتقل کنم…»

لحن سرد و پاییزی آقا محمود جوانبخت از قاعده نطق‌های جلسات رونمایی کتاب خارج بود و همین هم باعث شده با گذشتن ۲۴ ساعت، وقتی حاج ابراهیم در تویوتا هایلوکس سپاه کنار چهارراه ولیعصر تهران برایم حرف می‌زند، همان حرف‌های آقا محمود در سرم بچرخد. حاج ابراهیم روی صندلی عقب تویوتا هایلوکس سعی می‌کند طوری بنشیند که روی سینه‌اش به سمت منی که کنار دستش روی همان صندلی نشسته‌ام باشد.

می‌گوید: «…من خودم روحانی‌ام. این وسط حس می‌کنم یکی از بانیان وضع حاضر جامعه من و امثال منیم.»

بیسیمش توی جیب جلوی لباس نظامی‌اش صدا می‌کند، با یک دست پیچ بالای بیسیم را می‌پیچاند و صدایش را کم می‌کند و دوباره رو به من ادامه می‌دهد.

«حس می‌کنم من و امثال من روحانی کم گذاشتیم، یا اون طور که باید کار تربیتی نکردیم. ما نتونستیم به نسل جوان الگوی مناسب معرفی کنیم. زمانی که من جوان بودم، افرادی بودند که می‌تونستیم اون‌ها رو الگوی جوانی خودمون بدونیم. اما رفته رفته دیگه جوان‌های ما با خلأ الگوی مناسب رو به رو شدند. و وقتی هم که ما خلأ ایجاد کنیم، به سرعت جاش با چیزی که نباید پر می‌شه…»

شنیدن بهتر از نشنیدن است
دم ظهر چهارشنبه ۲۵ آبان بود که از طرف خبرگزاری خبردارم کردند که با یکی از فرماندهان نیروهای امنیتی مستقر در سطح شهر هماهنگ شده که چند ساعتی همراه نیروهایشان باشیم و هر چه می‌خواهیم بپرسیم و گزارش بگیریم. اولین چیزی که با شنیدن خبر این مجوز به ذهن آدم می‌رسد این است که همراه نیروهای امنیتی بودن چه قدر به روشن شدن تمام حقیقت ماجرای سطح شهر کمک می‌کند؟ آیا می‌شود هم همراه نیروهای امنیتی شد و هم در زیرزمینی که دارند کوکتل مولوتوف درست می‌کنند که دودش خیابان‌ها را سیاه کند، حضور پیدا کرد و گزارش گرفت؟ اصلاً اگر خبرنگاری بخواهد از آن طرف ماجرا گزارش تهیه کند باید با کجا هماهنگ کند؟ اصلاً این «جوانان محلات تهران» که رسانه سعودی از آن فراخوان منتشر می‌کند چه کسانی هستند؟ این اسم یک حزب است؟ گروه است؟ مکان دارد؟ رئیس دارد؟ اصلاً وجود خارجی دارد یا خود رسانه دارد فراخوان می‌دهد؟! اینکه یک رسانه از سمت خودش فراخوان تجمع و تظاهرات بدهد زیادی غیر حرفه‌ای نیست؟!

دوست ندارم یک طرفه به قاضی بروم اما به هر حال، به جای دنبال پاسخ این سوال‌ها گشتن، به این فکر کردم که رفتن بین نیروهای امنیتی و شنیدن حرف‌هایشان قطعاً بهتر از نرفتن و نشنیدن است. «نشنیدن» بزرگترین مشکلی است که روزها با آن دست به گریبانیم.

فرماندهی که خودش را مقصر می‌داند
راه افتادم به سمت چهارراه ولیعصر. جایی که نیروهایی که حضور من با آن‌ها هماهنگ شده بود، آن‌جا حضور داشتند. بعد از کمی پرس و جو و وارسی و کارت خبرنگاری رو کردن و استعلام گرفتن آدم‌های مختلف از جاهای مختلف، راهم دادند بین خودشان که با هر کسی که می‌خواهم صحبت کنم.

همان ابتدای کار، مرد میانسالی که می‌خورد مافوق جوان‌های دور و برش باشد توجهم را جلب کرد که ایستاده بود به صحبت با یک آقای کت و شلواری. مردی که بعداً فهمیدم بهش می‌گویند حاج ابراهیم، ۴۷ ساله است و مسئول عملیات گروهان تکاور یگان امنیتی سپاه. مردی که روبرویش ایستاده بود به صحبت، کت و شلوار اتو کشیده مشکی رنگی به تن داشت با پیراهن سفید و یک کیف دستی چرم مشکی و کفش‌هایی که برقشان چشم را می‌زد!

نزدیک شدم. مرد کت و شلواری که از نزدیک سنش بیشتر نشان می‌داد، داشت از دوران نوجوانی‌اش در زمان حمله منافقین به مرزهای غربی کشور می‌گفت. از اینکه چطور مغازه‌دارهای شهرشان را ترور می‌کردند و کسی جرأت نداشت کرکره را بالا بدهد. حاج ابراهیم سر تکان می‌داد و تأیید می‌کرد و گاهی خودش هم چیزی از نوجوانی‌اش و آن دوران یادش می‌آمد و به خاطرات مرد کت و شلواری سنجاق می‌کرد. متوجه حضور من که شد خودم را معرفی کردم و گفتم بعد از صحبتش، برویم گوشه‌ای و کمی با هم گفت و گو کنیم. در همین حرف‌ها بودیم که صدای نسبتاً بلند پیرمردی تکانمان داد. کلمات و الفاظی که نمی‌شود در این گزارش عیناً آن‌ها را نوشت! با صدای بلند هر چه فحش رکیک بلد بود را نثار مرد کت و شلواری می‌کرد:

«…مردک چرا دروغ می‌گی؟ من آخر حرفت رسیدم ولی فهمیدم داری چرت و پرت می‌گی. مردک…»

مرد کت و شلواری بهتش زده بود و حاج ابراهیم مدام و آرام به پیرمرد می‌گفت «حاج آقا لطفاً ادب رو رعایت کن!» بعد هی رو می‌کرد به مرد کت و شلواری و می‌گفت: «شما ببخش! با منه! ببخش سنش بالاست اعصابش خرده!» پیرمرد که آرام شد به حاج ابراهیم گفت: «اومدم این‌جا با شماها حرف بزنم.» حاج ابراهیم من را هدایت کرد سمت ماشینی که کنار خیابان پارک بود و گفت: «ببخشید، وقت ندارم الان.»

همین که نشستیم توی تویوتا هایلوکس سپاه، رو به من گفت: «ببخشید، خیلی بی ادب بود. نخواستم خیلی وایسیم کنارش. خیلی بی ادب بود…» سرش را تکان داد.

پیچ روی بیسیمش را می‌پیچاند و بیسیم را در جیب جلوی لباس نظامی‌اش محکم می‌کند و حرفش را پی می‌گیرد.

«…بله، من قبل از اینکه عضو سپاه بشم روحانی بودم. خودم رو مسئول می‌دونم. کم گذاشتیم… از وقتی که اومدم توی سپاه، از سال ۷۸ تا الان در تمام اغتشاش‌ها حتی یک روز غیبت نداشتم. همیشه کف میدون بودم. اما این‌بار قضیه یه کم فرق می‌کنه. سال ۷۸، سال ۸۸، سال ۹۸… همیشه یه ردی از حرمت و مذهب توی اعتراض‌ها بود. حتی سال ۸۸ شعار معترضین «یا حسین، میرحسین» بود که عنصر دین رو توی خودش داشت. اما این‌بار انگار فرق می‌کنه. این بار ارزش‌ها داره می‌ره زیر سوال. این بار بعضاً شعارهایی داده می‌شه که من که مرد هستم با مرد هم سن و سال خودم وقتی حرف می‌زنم، روم نمی‌شه از این الفاظ استفاده کنم…»

صورتش برافروخته می‌شود و ادامه می‌دهد: «چند وقت پیش دانشگاه تهران بودیم، دخترها و پسرها دست هم رو گرفته بودند و شعار می‌دادند. الفاظی که استفاده می‌کردند به قدری رکیک بود که من وقتی توی خونه داشتم برای همسرم تعریف می‌کردم، حیا کردم که اون الفاظ رو تکرار کنم. همون‌جا یکی از پسرها رو کشیدم کنار و گفتم برادر من! می‌دونی اینکه کنارته دستش رو گرفتی ناموس توئه؟ چرا جلوی ناموست این الفاظ رو می‌گی؟ توی همین حرف‌ها بودیم که یه دختر دیگه اومد دست پسر رو از دستم کشید و هر چی به دهنش اومد نثارم کرد. من فقط سر تکون دادم و پیش خودم فکر کردم که این دختر و پسر فردا قراره پدر و مادرهای این جامعه باشند…»

بین صحبتش، شیشه را می‌دهد پایین و به یکی از نیروهایش می‌گوید که نوبت به نوبت بروند گوشه‌ای بنشینند و ناهار بخورند. شیشه را می‌دهد بالا و برمی‌گردد سمت من.

«من خیلی با این جوون‌ها بحث و صحبت می‌کنم. وسط همین اغتشاش‌ها وقتی داشتیم بحث می‌کردیم دختره گفت: تو این‌وری هستی یا اون‌وری؟ …» می‌خندد. «گفتم دختر من! این‌ور و اون‌ور نداره! ما همه‌مون یکی هستیم. ما که این لباس رو پوشیدیم وظیفه‌مونه که امنیت شما رو تأمین کنیم… همین قبل از اینکه شما بیای داشتم به نیروهام می‌گفتم. می‌گفتم اگر فردا دشمن خارجی حمله کنه، شما حاضرید برید از همین زن و مردهایی که این روزها بدترین حرف‌ها رو به شما زدند دفاع کنید؟ همه‌شون گفتند بله! گفتم پس این‌ها ناموس شما هستند…»

بین حرف‌هایش مدام باید جواب نیروهایش را از پشت شیشه هایلوکس و از توی بیسیم بدهد. همین اثنا راننده‌اش هم می‌نشیند پشت فرمان که ماشین را حرکت بدهد و ببرد جای بهتری پارک کند. در همان چند دقیقه با من گرم می‌گیرد.

از فحش تا گل
جوانکی است که هنوز ریش‌هایش کامل نشده است. می‌گوید دانشجوی سال دوم است. بیست و یک سالش است و از شانزده سالگی عضو بسیج شده. حالا هم از طرف بسیج و داوطلب آمده که کنار دست نیروهای امنیتی باشد.

حالا حاج ابراهیم هم از ماشین پیاده شده و می‌توانم راحت‌تر و بی‌پرده‌تر با جوان بسیجی گرم بگیرم. به خنده می‌گویم: «شنیدم بسیج با اسلحه مردم رو می‌زنه!»

از توی آینه با بهت نگاهم می‌کند: «اسلحه؟! نه بابا! بسیج اصلاً حق استفاده از اسلحه رو نداره. فقط سلاح پینت‌بال داریم. اون هم نه همه، بعضی‌ها که صلاحیت استفاده‌اش رو دارند. تازه فشار باد سلاح پینت‌بال رو هم حق ندارند بیشتر از ۱.۵ بذارند.»

می‌گویم: «من نمی‌دونم. بالاخره مردم هم بعضی فیلم‌ها رو این‌ور و اون‌ور می‌بینند که تصورشون اینه دیگه.»

سر تکان می‌دهد: «مردم که… چی بگم… چند روز پیش جلوی در یکی از دانشگاه‌ها ایستاده بودیم. سر پست‌مون بودیم. کاری هم با کسی نداشتیم. وقتی در دانشگاه باز می‌شد، دانشجوها می‌دویدند و در رو می‌بستند که به تصور خودشون یه وقت ما نریم داخل دانشگاه! در صورتی که ما فقط ایستاده بودیم! دستور داشتیم که هر اتفاقی افتاد فقط اون‌جا بایستیم… نمی‌دونم والا… (باز هم سر تکان می‌دهد) این قدر این روزها فحش خوردم که… البته از حق هم نگذریم. بعضی‌ها هم لطف دارند. مثلاً یه بار همین چند روز پیش، یه خانمی اومد سمت ما، گفتم این هم الان چندتا فحش آب‌دار می‌ده و می‌ره، ولی وقتی رسید به‌ ما به همه‌مون گل داد و تشکر کرد و رفت…»

گاز اشک‌آور با دندان‌های لمینت شده!
از ماشین پیاده می‌شوم. فضا کمی ملتهب‌تر شده انگار. این را می‌شود از رفتار موتورسوارانی که از ضلع جنوبی چهارراه می‌آیند بالا فهمید. بین چهره‌های مأموران یگان امنیتی سپاه می‌گردم بین چهره‌ای که به نظرم سوژه مناسبی برای گفت و گو بیاید. جمعی نشسته‌اند پشت یکی از ماشین‌های سپاه و دارند ناهار می‌خورند. قرمه‌سبزی سرد شده در ظرف پلاستیکی. جمعی دیگر ایستاده‌اند گوشه‌ای به صحبت با هم و بقیه در چهارگوشه چهارراه ایستاده‌اند. از کنار دو جوان نظامی رد می‌شوم. یکی‌شان ناهار تعارف می‌کند. تعارفش را رد می‌کنم اما همین خوش و بش را بهانه می‌کنم که با هم بنشینیم به گفت و گو. راضی می‌شود و می‌گوید برویم در ونی که آن‌طرف‌تر پارک است صحبت کنیم. من را می‌فرستد داخل ون و خودش چند لحظه بعد می‌آید. از در که می‌آید داخل و موبایل دستش است می‌فهمم که در این فرصت رفته و از جایی موبایلش را برداشته که چند لحظه‌ای که سر پست نیست، گوشی موبایلش را هم چک کند!

چیزی که نسبت به یک نظامی جوان که بعضی‌ها «سرکوبگر» صدایش می‌کنند توجه‌ام را جلب می‌کند، گوشی موبایل آیفون ۱۳ است. با قاب شیک و تر و تمیزی که نشان از یک سلیقه خاص دارد! حالا که فکرش را می‌کنم اصلاً همین شیک بودن بود که اول کار باعث شد قلابم به این جوان گیر کند و ویرم بگیرد با او گفت و گو کنم. انگار چیزی در ناخودآگاهم صدا کرد که «با همین مصاحبه بگیر و لا غیر!». شاید چیزی که در نگاه اول به چهره این جوان توجهم را جلب کرد، ته‌ریش منظم و آنکادر شده و لباس‌های تمیز و منظم‌اش بود. تمیزی و صافی لباس‌های نظامی‌اش به کسی که مأموریتش وسط شورش است نمی‌خورد. فشنگ‌های گاز اشک‌آور را طوری مرتب روی پهلوهایش چیده که انگار می‌خواهد برود مهمانی! اولین لبخند را که نثارم می‌کند تازه متوجه لمینت دندان‌هایش می‌شوم. بسیار مؤدب و محترم حال و احوال می‌کند. دلم می‌خواهد یقه‌اش را بگیرم و سرش داد بزنم که کدام آدم عاقلی با این تیپ و قیافه گاز اشک‌آور شلیک می‌کند پسر؟! من و تو الان باید در یکی از کافه‌های آرام شهر قهوه می‌خوردیم و تو با پیراهن اسپرت و شلوار جین لبخند می‌زدی نه این‌جا، با لباس نظامی، توی ون سپاه و وسط آشوب چهارراه ولیعصر! اما، کدام آدم عاقلی است که باور کند این شهر، در این حال و هوا و وسط این بحبوحه حال دارد دو فنجان قهوه در یک کافه آرام برای دو شهروندش تیار کند؟ شهر اگر روی آرامش نبیند، همان بهتر که دو شهروندش توی همین ون وسط صدای همهمه صحبت کنند. با خودم فکر می‌کنم خدا برای این شهر نخواهد روزهایی را که جوان‌های شیک‌پوش و خوش‌خنده‌اش مجبور باشند لباس نظامی تن کنند و اسلحه دست بگیرند و فشنگ دور کمر ببندند.

از صحبت با جوان شیک‌پوش دست‌گیرم می‌شود که ۳۲ ساله است و ۳ سال است که به یگان امنیتی سپاه منتقل شده. قبلش جای دیگری خدمت می‌کرده است. از وضع امروزشان می‌پرسم و می‌گوید خبر خاصی نیست جز اینکه همین چند ساعت پیش، سه نفر با قمه افتاده بودند به تهدید مغازه‌دارهای خیابان انقلاب و وادارشان می‌کردند که مغازه‌ها را ببندند. می‌گوید به ما خبر دادند و رفتیم سراغ‌شان و دستگیرشان کردیم ولی تا ما برسیم چند مغازه‌دار را حسابی با قمه ترسانده بودند اما کسی آسیب ندیده بود.

می‌گوید در این ۶۰ روز که در خیابان بوده، تا حالا تجمع بیش از ۳۰، ۴۰ نفر ندیده است. خودش می‌گوید بعد از تجمعات هم از هر کسی از اهالی محلات پرسیدیم، کسی نفرات اصلی تجمع را نمی‌شناخت.

همین‌طور که از پنجره ون حواسش به بیرون است ادامه می‌دهد: «… یکی از پیچیده‌ترین چیزهایی که توی این تجمعات باهاش مواجهیم اینه که یه عده ناشناس، که حتی مغازه‌دارهای اون محله نمی‌شناسن‌شون یه دفعه از راه می‌رسن و تا جایی که دست‌شون برسه خشونت انجام می‌دن و متفرق می‌شن. چندبار خودم باهاش برخورد داشتم که موتوری از راه رسیده، یکی از معترضان رو با سلاح سرد یا گرم زده و فرار کرده. البته خیلی‌هاشون رو هم همون موقع دستگیر می‌کنیم، اما واقعاً این‌ها از مردم معترض نیستند.»

به اسلحه گاز اشک‌آوری که کنار دستش گذاشته اشاره می‌کنم و می‌گویم: «شما نمی‌زنید؟!»

می‌گوید: «ما در مرحله آخر، اگر نتونیم جلوی اغتشاش رو بگیریم شلیک می‌کنیم ولی سلاح گرم نداریم. همون اول اغتشاشات سپاه ابلاغیه داد که استفاده از اسلحه ساچمه‌زن ممنوعه، بنابراین به هیچ وجه دست بچه‌های ما سلاح وینچستر نیست. سلاح گرم هم همین‌طور. ما فقط گاز اشک‌آور داریم و سلاح پینت‌بال.»

می‌گویم: «شنیدم استفاده از سلاح پینت‌بال هم شرایط داره.»

دنبال حرفم را می‌گیرد: «بله، سلاح پینت‌بال درجه فشار هوا داره. از ۱ تا ۶. ما فقط مجازیم که از درجه فشار ۱.۵ یا نهایتاً ۲ استفاده کنیم. و حتی محدودیت فاصله هم داریم. باید سلاح پینت‌بال رو حداقل از فاصله حدود ۲۰ متری شخص استفاده کنیم و جاهای حساس بدن رو هم هدف نگیریم. ضمن اینکه با فشار هوای ۱.۵ و ۲ هم اصلاً کسی آسیب جدی نمی‌بینه. این سلاح فقط برای کنترل آشوبه…»

همین‌طور که نگاهش به خیابان است یک دفعه حرفش را می‌خورد و اسلحه‌اش را برمی‌دارد و بلند می‌شود.

«ببخشید، انگار پایین چهارراه شلوغ شده. من باید برم.»

از جا بلند می‌شوم. در ون را باز می‌کند و پیاده می‌شود. ناگهان برمی‌گردد سمت من که پشت سرش هستم: «شما بمونید توی ون. گاز اشک‌آور زدند. بیرون نیاید بهتره.»

نه به خاطر گاز اشک‌آور، به خاطر اینکه حرفش را زمین نینداخته باشم برمی‌گردم داخل و می‌نشینم روی صندلی ون. بیرون کمی ملتهب‌تر از نیم ساعت قبل است اما تجمعی در دید من نیست.

از پینت‌بال تا ساچمه / ‏‬ این ماییم که ضربه می‌خوریم

با خودم فکر می‌کنم جوان شیک‌پوش درباره استفاده از سلاح دروغ نمی‌گوید. آن جوان بسیجی هم. پس بعضی فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف از استفاده نا به جا و غیرقانونی سلاح پینت‌بال و سلاح ساچمه‌زن می‌بینیم چیست؟ عکس‌هایی که از بدن‌های ساچمه‌خورده منتشر می‌شود چه‌طور؟ طبق چیزهایی که من امروز شنیدم حکماً تخلف است و در این بحبوحه، حتماً گوشه‌ای تخلفی از کسی هم سر می‌زند. این عکس‌ها و فیلم‌ها حاصل تخلف است یا خشونت همان ناشناس‌هایی که می‌گفتند؟ هر چه باشد، به هر دلیلی هم که باشد، این بدن و البته روان ماست که دارد در این وضعیت آسیب می‌بیند.

خیابان کمی آرام‌تر شده است. از ون پیاده می‌شوم. ردی از گاز اشک‌آور در هوا نیست. خبری از شلوغی و تجمع هم. لباس‌نظامی‌ها چهارطرف چهارراه ایستاده‌اند. عبور مردم هم عادی است. من هم راه می افتم و یکی از آنها می‌شوم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)