میرنیوز

ساکنان فرودگاه / روایتی از کسانی که در فرودگاه زندگی‌ کرده‌اند

ساکنان فرودگاه / روایتی از کسانی که در فرودگاه زندگی‌ کرده‌اند 2022-11-14T14:39:54+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: چند هفته پیش، مهران کریمی ناصری پس از سال‌ها دوباره به فرودگاه «شارل دوگل» پاریس برگشت و محلی که ۱۸ سال در آن زندگی کرده بود را وارسی و تجدید خاطره کرد. چند هفته بعد از آن، دو روز پیش، در ۱۲ نوامبر برای همیشه چشم از جهان فروبست.

مهران کریمی ناصری که سوژه فیلم «ترمینال» اسپیلبرگ هم است، یک شهروند ایرانی بود که در دهه پنجاه شمسی به قصد تحصیل به اروپا رفت و سپس وقتی برای گرفتن پناهندگی انگلیس، مدارک شناسایی‌اش را از بین برد و از مبدأ بلژیک راهی این کشور شد، دچار مشکلاتی شد که نهایتاً سر از فرودگاه پاریس درآورد و مجبور شد که ۱۸ سال در این فرودگاه زندگی کند. ماجرا از این قرار بود که در ابتدا، وقتی مهران کریمی به خاطر نداشتن مدارک از انگلیس به بلژیک برگردانده شد و از بلژیک نیز به همین دلیل دوباره به انگلیس برگشت، در این رفت و برگشت‌ها سر از فرودگاه «شارل دوگل» درآورد اما طبق قوانین فرانسه، به خاطر نداشتن مدارک دیگر نتوانست از آن فرودگاه به جای دیگری برود. در دهه ۹۰ میلادی یک وکیل فرانسوی بالاخره توانست مدارکی برای پناهندگی او دست و پا کند اما مهران کریمی از امضای آن مدارک سر باز زد و گفت: «من مهران کریمی ناصری نیستم. من سر آلفرد مهران هستم و ایرانی هم نیستم!» و این شد که سوژه فیلم «ترمینال» هجده سال تمام در فرودگاه زندگی کرد. البته در اواخر عمرش، با پولی که از سمت فیلم پربیننده اسپیلبرگ به او رسیده بود، نسبتاً زندگی خوبی را تجربه کرد.

ویژه‌نامه هفتگ جام جم روزنامه جام جم در شهریور ۱۴۰۰، در گزارشی که در پرونده «فرودگاه» منتشر شده، به چند شخصیت مختلف پرداخته است که دورانی از زندگی‌شان را در فرودگاه گذرانده‌اند:

«هرروز صدها پرواز می‌پرند و می‌نشینند و فرودگاه‌ها خالی و پر می‌شود. انسان‌هایی دلتنگ عزیزی می‌شوند و انسان‌هایی به دیدار عزیزشان می‌رسند و این پروازها هستند که اشک‌ها و لبخندها را جابه‌جا می‌کنند. درمیان این رفت‌وآمدها تقدیر برای بعضی‌ها نصفه و نیمه رقم می‌خورد. گویی پایی به رفتن دارند و مسیری بی‌مقصد. از آب می‌گذرند و به خشکی نمی‌رسند. افرادی که تقدیرشان سالنی با شیشه‌های قدی است که پر و خالی می‌شود و تنهایی این مسافران بی‌مقصد است که در جغرافیا جابه‌جا می‌شود و هیچ‌وقت به مقصد نمی‌رسند. شلوغی فرودگاه‌ها برایشان آرزو می‌شود تا شاید در میان مسافران، مسافر همزبانی پیدا شود و برای دقایقی غربت را از دل‌شان ببرد. حتماً شنیده‌اید از مسافرانی که از کشورشان می‌برند و جلای وطن می‌کنند ولی گرفتار سالن انتظار فرودگاه کشوری دیگر می‌شوند. از «نوهارا» ی ژاپنی که نمی‌خواهد کسی رازش را بداند تا «فنگ ژنگ‌هو» ی چینی که از بازگشت به کشورش بازمی‌ماند تا «مهران کریمی ناصری» که ایرانی است و بدون گذرنامه کشورش را ترک کرده است. زندگی هر یک از این افراد شاید داستانی است که برای شرحش یک بغل کتاب هم کم باشد ولی به‌صورت مختصر نقلی از زندگی‌شان را شاید بشود نوشت.

هیچ‌کس نفهمید چرا
هیروشی نوهارای ژاپنی نیز قبل از اقامت چهارماهه‌اش در فرودگاه بینوتو خوارز مکزیک، یک مستخدم ساختمان‌های اداری بوده است. در طول اقامت در فرودگاه با غذاهایی که فست فودهای فرودگاه به او می‌دادند، ایام را سپری می‌کرد.
پس از آن کنجکاوی مردم باعث شد برایش پتو و لباس‌های مختلف بیاورند تا تنها برای حتی چند کلام با وی هم‌صحبت شوند. این کنجکاوی به رسانه‌ها هم رسید و رسانه‌ها برای تهیه خبر گهگاهی به او سر می‌زدند. همین امر او را به یک بیلبورد برای برندها و رستوران‌های مختلف تبدیل کرد. مصاحبه‌های مکررش با رسانه‌ها جایی بود برای آن‌که کسب‌وکارها بتوانند به‌صورت رایگان در رسانه‌ها تبلیغ کنند. او هرگز حاضر نشد از راز این اقامت طولانی پرده بردارد.
من سر آلفرد مهران هستم!
در صدر این فهرست باید به مهران کریمی ناصری اشاره کرد. او بیشترین اقامت را در فرودگاه در میان هم تقدیرهای خود داشته است. بیش از ۱۷ سال زندگی در یک فرودگاه!
او که فرزند پزشکی ایرانی و پرستاری اسکاتلندی است پس از تحصیل در انگلستان و بازگشت به ایران (سال ۱۹۷۷) توسط رژیم پهلوی دستگیر می‌شود و درنهایت از ایران فرار می‌کند. اروپا را برای پناهندگی زیر و رو می‌کند و سرانجام کشور بلژیک به او تابعیت سیاسی می‌دهد. عشق یافتن پدر و مادرش او را وامی‌دارد تا به انگلستان سفر کند. در آنجا تصمیم می‌گیرد برای دریافت پناهندگی از انگلستان، مدارکش را نابود کند.
نابود کردن مدارک باعث می‌شود انگلیسی‌ها او را به بلژیک برگردانند. بلژیکی‌ها نیز دوباره او را به انگلستان برمی‌گردانند و در همین رفت‌وآمدها سرانجام درآگوست ۱۹۸۸ از فرودگاه شارل دوگل پاریس سر درمی‌آورد اما این بار فرانسوی‌ها به علت نداشتن مدارک نمی‌توانند او را به کشوری که از آن آمده، برگردانند. مهران کریمی ناصری از سال ۱۹۸۸ تا آگوست ۲۰۰۶ یعنی ۱۸ سال ساکن فرودگاه شارل دوگل پاریس بود. در سال ۱۹۹۹ یک وکیل فرانسوی موفق می‌شود برای او اجازه اقامت بگیرد اما وی با استدلال این‌که من مهران کریمی ناصری نیستم بلکه «سر آلفرد مهران هستم» از امضای مدارک سر باز می‌زند. پس از آن به علت ابتلا به یک بیماری که هرگز اعلام نشد به بیمارستانی نامعلوم منتقل می‌شود و این پایان مرد ترمینال است.
یک تاجر آواره
فنگ ژنگ هو، تاجری چینی بود که مدتی برای تحصیل به ژاپن رفت و بعد از مدتی به چین برگشت. در سال ۲۰۰۱ به علت فعالیت‌های اقتصادی غیرمجاز در چین دستگیر و زندانی شد و پس از مدتی آزاد شد. او همچنین فعالیت‌هایی سیاسی علیه دولت چین انجام می‌داد که باعث شده بود دولت چین روی وی متمرکز شود. در آوریل ۲۰۰۹ فنگ بی‌دلیل ۴۱ روز بازداشت شد ولی طولی نکشید که چین را برای درمان به مقصد ژاپن ترک کرد اما در راه برگشت از ژاپن از ورودش به چین جلوگیری شد.
ماجرا این بود که یک‌بار از سوارشدن او به هواپیما جلوگیری می‌شود و در چهار مورد هم موفق شد سوار هواپیما شود و در آخر مقامات چینی وی را از شانگهای برمی‌گردانند. یکی از مقامات ژاپنی در مصاحبه‌ای اشاره می‌کند فنگ در ۴نوامبر با گذرنامه معتبر چینی و ویزای ژاپن از شانگهای وارد فرودگاه ژاپن شده اما از ورود به ژاپن امتناع کرده و در عوض خواهان بازگشت به چین شده است.
فنگ وقت خود را روی نیمکتی که در نزدیکی یکی از اتاق‌های عبور مهاجران در فرودگاه بود، می‌گذراند. در سال ۲۰۰۹ مقامات فرودگاه ژاپن با ارسال نامه‌هایی از آقای فنگ درخواست می‌کند فرودگاه را ترک و در ژاپن ساکن شود. سرانجام پس از چند سفر دیپلماتیک مقام‌های چینی، فنگ در ۲فوریه ۲۰۱۰ اعلام می‌کند که قرار است در روزهای آتی وارد ژاپن شود و انتظار دارد اواسط فوریه اجازه بازگشت به شانگهای را پیدا کند. درنهایت وی ۱۲ فوریه ۲۰۱۰ دو روز قبل از سال نوی چینی به چین برمی‌گردد اما به‌محض بازگشت در ساختمان محل زندگی‌اش زندانی می‌شود. در آخرین گزارش‌های گاردین در ژوئن ۲۰۱۰ فنگ کماکان در حصر بوده است.
عاشقی در فرودگاه
هاینتس مولر، دوچرخه‌سوار آلمانی در شبکه‌های اجتماعی با دختری قرار می‌گذارد و برای دیدن وی و آشنایی بیشتر به ریودوژانیرو سفر می‌کند اما از بد روزگار دختر سر قرار حاضر نمی‌شود و این انتظار باعث می‌شود کم‌کم پول‌های مولر به اتمام برسد. این موضوع باعث می‌شود وی از کامپیناس (شهری در سائوپائولو برزیل) سر دربیاورد.
مولر از ۱۶ تا ۲۹ اکتبر در فرودگاه ویراکوپوس کامپیناس برزیل می‌ماند و درنهایت برای بررسی سلامت روان به بیمارستان منتقل می‌شود.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)