میرنیوز

رئیس جمهور گاف‌ها!/ نگاهی به گاف‌های بایدن مقابل دوربین‌ رسانه‌ها

رئیس جمهور گاف‌ها!/ نگاهی به گاف‌های بایدن مقابل دوربین‌ رسانه‌ها 2022-05-08T08:53:32+04:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در سخنرانی خود در میان کارکنان کارخانه «یونایتد پرفورمنس متالز» در ایالت اوهایو بار دیگر گاف داد و گفت که در دوران کاری خود، ۵۰ بار به عراق، ایران و افغانستان سفر کرده است.

بایدن در سخنان خود گفت: من بیش از ۵۰ بار داخل و خارج از افغانستان، ایران و عراق بوده‌ام، منظورم عراق است. ۵۰ بار، ۴۸ بار و هم‌اکنون همین کارها را در اوکراین انجام داده‌ایم و در آنجا بوده‌ایم. باید بگویم که شما تفاوت بسیار بزرگ و خارق‌العاده‌ای ایجاد کرده‌اید.

به نوشته واشنگتن تایمز، جو بایدن دفعات زیادی به عراق و افغانستان سفر کرده است و یکی از آنها برای دیدار با پسرش «بیو» بوده است که در آن زمان در جنگ عراق خدمت می‌کرده است. اما او اکنون شمار سفرهای خود به این دو کشور را دو برابر کرده و به اشتباه از ایران نیز نام برده است.

این اولین باری نیست که بایدن درباره تعداد سفرهایش به عراق و افغانستان اغراق می‌کند. وی پیش‌تر نیز در جریان سخنرانی سالانه خود در کنگره گفته بود که بیش از ۴۰ بار به عراق و افغانستان سفر کرده است. وی در سال ۲۰۱۹ نیز گاف دیگری درباره شمار سفرهایش به عراق و افغانستان داده و تعداد آن را بیش از ۳۰ بار اعلام کرده بود.

ستاد انتخاباتی بایدن سپس اعلام کرد که تعداد سفرهای بایدن به عراق و افغانستان ۲۱ بار بوده و رئیس‌جمهور ایالات متحده در این خصوص اغراق کرده است. همچنین اغلب این سفرها در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ بوده که اوبه‌عنوان سناتور فعالیت می‌کرده است. با این بهانه به بررسی دیگر گاف‌های بایدن می‌پردازیم.

میلیون یا هزار؟

۱۸ آبان ۹۹ بود که جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور منتخب در انتخابات ایالات متحده در سخنرانی خود برای اولین بار توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. در میان سخنرانی خود به اشتباه گفت که آمار فوتی‌های کرونا در آمریکا ۲۳۰ «میلیون» نفر است، اما بلافاصله آن را به «هزار» تغییر داد. رئیس جمهور منتخب ۷۷ ساله در ویلمینگتون، ایالت دلاور به روی صحنه آمد و در حالی که سخنرانی پیروزی خود در انتخابات را ایراد می‌کرد، در سرور کامل بود تا اینکه ناگهان هنگام ارجاع به آمار حیاتی، زبانش گرفت. وی با ارجاع به مناجاتی که به از بر خوانی آن ادامه داد، گفت: امیدوارم این مناجات، آرامش و تسکینی برای بیش از «۲۳۰ میلیون هزار» خانواده‌ای باشد که امسال بر اثر این ویروس وحشتناک، عزیزی را از دست داده‌اند.

گاف برجامی

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. سه ماه بعد در حالی که سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره لزوم توقف غنی‌سازی توسط ایران با انتقادهای زیادی همراه شد، یک مقام آمریکایی در توضیح سخنان بایدن گفت که منظور وی توقف غنی‌سازی فراتر از برجام بوده است.

داستان از این قرار بود که رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یکی از رسانه‌های این کشور گفته بود که کشورش برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره، تحریم‌ها را رفع نخواهد کرد. این سخنان در حالی مطرح شد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هفته گذشته‌اش در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با تاکید بر اینکه آن طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است خاطرنشان کردند: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلاً در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم.»

مجری شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن از منتشر شد، از بایدن پرسید: «آیا آمریکا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره اول تحریم‌ها را برمی‌دارد؟» بایدن در پاسخ گفت: «نه!» مجری پرسید: «این به این معناست که ایران اول باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند؟»بایدن گفت: «بله!» (البته بایدن تنها به تکان دادن سر خود به معنای بله اکتفا کرد و حتی به خود زحمت گفتن کلمه بله را نداد.) مطرح شدن موضوع توقف غنی‌سازی انتقادهای زیادی را هم از مجری شبکه سی‌بی‌اس و هم از بایدن درباره عدم اطلاع از مفاد برجام مطرح کرد. بر اساس برجام، ایران حق غنی‌سازی اورانیوم تا درصد غنای ۳.۶۷ را دارد و تحت این توافق، ایران از غنی‌سازی اورانیوم منع نشده است. این دومین باری بود که «بایدن» سوژه رسانه‌های جهان شد. گاف او در عدم اطلاع از مفاد برجام زنگ هشداری بود برای دست اندرکاران پشت صحنه کاخ سفید که هشیار شوند.

من برای چه این‌جا هستم؟

سیزدهم اسفند یعنی کمتر از یک ماه از ماجرای برجام بایدن در جمع مقامات تگزاس بار دیگر آنقدر واضح از گاف جدید خود رونمایی کرد که وب‌سایت کاخ سفید هم نتوانست آن را سانسور کند. در ۴۷ سال زندگی کاری، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده عادت داشته حاضرجواب باشد و زبانش زودتر از مغزش به کار افتد، اما در سخنرانی آن روز موضوع حاضرجوابی در کار نبود. وی واقعاً به اختلال فراموش‌کاری مبتلا است. یک سخنرانی ساده در جمع برخی مقامات ایالت تگزاس بایدن را به سمت و سویی کشید که نه‌تن‌ها رشته کلام از دستش رفت بلکه اسامی را هم نمی‌توانست به‌خوبی تلفظ کند. درست در هنگام فراموش کردن اسم یکی از نمایندگان کنگره از این ایالت معذرت‌خواهی کرد و از خودش پرسید: «من برای چه اینجا هستم؟» سپس ادامه داد من دارم رشته کلام را گم می‌کنم! بعد هم به‌سختی توانست نام الیزابت پانیل فلچر نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان را بگوید و سریع همه باقی اسامی را که یادش بود گفت و از آن‌ها تشکر کرد.

آمریکا به جای سازمان ملل

جو بایدن در سخنرانی در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این سازمان و آمریکا را با هم اشتباه گرفت. این سخنرانی، نخستین حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل محسوب می‌شد. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود گفت: ایالات متحده از ارزش‌های دموکراتیک، آزادی و برابری دفاع خواهد کرد. من به حقوق همگانی همه مردم اعتقاد دارم، این در DNA ملت ما وجود دارد و از همه مهم‌تر، ماهیت ذاتی این سازمان - ایالات متحده است. در حاشیه یکی از دیدارهای وی در همان نشست نیز در مورد وضعیت افغانستان گفت که مقامات آمریکایی با رهبران طالبان در کابل و همچنین هیأتی در داهو، پایتخت قطر در تماس مداوم هستند. بعد از این رخداد کاخ سفید تصریح کرد که منظور رئیس‌جمهور آمریکا دوحه بوده است.

لیبی به جای سوریه

جو بایدن در نشست مطبوعاتی بعد از اختتامیه نشست گروه هفت که در انگلیس برگزار شد، قصد داشت در خصوص تعامل با روسیه در خصوص کشور آسیایی سوریه صحبت کند، ولی به جای نام این کشور به اشتباه به طور مکرر از نام کشور آفریقایی لیبی استفاده کرد. او گفت: در مسائل زیادی می‌توانیم با روسیه تعامل کنیم و اتفاقات زیادی در پی این تعاملات خواهد بود، به عنوان مثال لیبی (سوریه) جایی که آمریکا سعی دارد با باز کردن راه‌های اقتصادی و غذایی به کمک مردم این منطقه برود و از رنج آن‌ها بکاهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا مقصود رئیس‌جمهور آمریکا از همکاری با روسیه در لیبی، کشور سوریه بود، گفت: بله، رئیس‌جمهور به اشتباه از اسم لیبی استفاده کرد و منظور او کشور سوریه بود. این گاف بایدن در نشست گروه هفت دستمایه انتقادها و کنایه‌های کاربران در توئیتر شد. یکی از کاربران با حالتی طعنه‌آمیز نوشت: «بایدن سه بار بین لیبی-سوریه دچار سردرگمی شد.» یکی دیگر از کاربران توئیتر نوشت: «به هر حال، همگی این‌ها برای او یکسان هستند. فقط افرادی قابل مصرف و قابل استثمار در راه اهداف حزبش برای تسلط بر منطقه.»

جنگ خیالی با ایران

رئیس‌جمهور آمریکا، در گاف دیگر خود گفت: «کووید -۱۹ بیش از همه جنگ‌های قرن گذشته، آمریکایی‌ها را از بین برد از جمله در مقایسه با جنگ با ایران!» او در سخنرانی خود در کارولینای شمالی گفت: [در پی شیوع کرونا] ما در حدود یک سال، ۶۰۰ هزار نفر را در آمریکا از دست دادیم. این تعداد بیش از هر جانی است که در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، عراق، ایران، سراسر افغانستان از دست رفت. در یک سال بیش از هر جنگ بزرگ در قرن بیستم و قرن بیست و یکم قربانی شدند. این اظهارات بایدن درباره جنگ خیالی‌اش با ایران، مورد تمسخر کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

این گاف بایدن به دنبال حرکات عجیب و غریب او در کاخ‌سفید رخ داد؛ جایی که بایدن هنگام گفتگو با خبرنگاران درباره یک قرارداد زیربنایی، پاسخ خود را زمزمه کرد و تصور می‌کرد خبرنگاران آن را می‌شنوند. رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر هم در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن در اظهارنظری درباره برجام به جای عبارت «JCPOA» یا همان Joint Comprehensive Plan of Action (برنامه جامع اقدام مشترک)، عبارت «JOPCA» را به کار برد.

وقتی از ۵۰ سال خودش هم خبر ندارد

هفتم مردادماه ۱۴۰۰ بود که رئیس جمهور ۷۸ ساله آمریکا، نشست خبری پر از گاف دیگری برگزار و فراموش کرد چه مدت در کنگره بوده است. او گفت: «می دانید، ما این کار را وقتی من اولین بار در سه دهه و نیم پیش به عنوان سناتور به اینجا آمدم، انجام می‌دادیم». در حالی که بایدن در ۳ ژانویه ۱۹۷۳ (حدوداً دی ۱۳۵۱)، به عنوان سناتور سوگند یاد کرد و تقریباً به مدت ۵۰ سال یعنی پنج دهه، در سیاست بوده است. بایدن در همین نشست خبری، از آمریکایی‌هایی که هنوز واکسن کووید -۱۹ نزده اند، انتقاد کرد. همچنین برای ترک این نشست خبری، از دستیاران خود اجازه گرفت.

رفیق!

۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ بود که رئیس‌جمهور آمریکا حین مراسم اعلام توافقنامه امنیتی با انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام، نام نخست‌وزیر استرالیا را فراموش و از او با عنوان «رفیق» یاد کرد. بایدن طی سخنرانی در مراسم اعلام معاهده سه‌جانبه با لندن و کانبرا، نام «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا را فراموش کرد و گفت: «می‌خواهم از … آن دوستمان هم تشکر کنم. خیلی ممنونم رفیق».

رئیس‌جمهور ۷۸ ساله و دموکرات آمریکا پیش از این نیز در گافی، جمعیت آمریکا را ۳۵۰ میلیون نفر اعلام کرد، در حالی که بر اساس آماری که همین چند روز پیش منتشر شده جمیعت آمریکا ۳۳۱ میلیون نفر است.

به صنعت خودروسازی هم رحم نکرد!

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا سخنانی را در زمینه توسعه تولید خودروی برقی آمریکا بیان کرده بود که از نظر کارشناسان نشانه بی اطلاعی وی از این صنعت بوده است. زیرا دستورات وی نه تنها غیرعملیاتی بلکه برای محیط زیست مضر هستند. «جیسون ویلیامز» مشاور سرمایه گذاری و بنیانگذار مؤسسه Main street ventures اعتقاد دارد: « بایدن خودروسازان آمریکایی را مکلف کرد که تا ۲۰۳۰ نیم یعنی ۵۰ درصد از فروش خود را به خودروهای برقی اختصاص بدهند. شاید وی فکر کرده که ۵۰ درصد همان ۵۰ هزار عدد می‌شود اما آمریکا در سال‌های اخیر از حدود ۹ تا ۱۲ میلیون خودرو تولید کرده است. اما واقعیت این است که آمریکا قادر نیست به این تعداد خودروی برقی (حداقل ۵ میلیون عدد برای سال ۲۰۳۰) بسازد زیرا لیتیوم کافی برای آن در جهان وجود ندارد؛ مس مورد نیاز برای این میزان خودرو در جهان موجود نیست و همچنین ما برای این تعداد خودرو کبالت کافی در جهان نداریم. این وعده بایدن در صورتی عملیاتی می‌شود که در مبحث فناوری‌های خودروهای برقی تحولاتی چشمگیر رخ بدهد. این خودروها با فناوری متفاوت و کارآمد به این زودی‌ها نمی‌تواند عرضه شوند و هر فردی غیر از این فکر می‌کند یا نادان است یا ساده لوح و یا هر دو.»

پاپ یا بازیکن بیسبال؟

هفتم آبان ماه ۱۴۰۰ هم در حاشیه دیدار پاپ فرانسیس و رئیس جمهور آمریکا و در حالی که بایدن با پاپ در حال خداحافظی بود، در گافی بسیار عجیب گفت: «شما بازیکن بیسبال آفریقایی آمریکایی معروف در آمریکا هستید!»

۲۰۲۰ یا…؟

بایدن در صحبت‌های خود در روز ۱۴ دی‌ماه درباره ویروس کرونا و توصیه به مردم برای ماسک زدن و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون به خاطر افزایش دوباره شمار مبتلایان در سرتاسر ایالات متحده گفت: «دلایل زیادی وجود دارد که به سال ۲۰۲۰ امیدوار باشیم. اما به خاطر خدا از آنچه اکنون در دسترس است (برای جلوگیری از شیوع کرونا) استفاده کنید». ویدئوی این گاف رئیس جمهور آمریکا به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و موجی از اظهارات طعنه‌آمیز را برانگیخت.

یک کاربر آمریکایی در حساب توئیتری خود با اشاره به گاف جدید بایدن نوشت: «امیدوار بودم ما یک رئیس جمهوری داشتیم که حداقل می‌دانست در چه سالی قرار داریم!». یک کاربر دیگر هم اینگونه واکنش نشان داد: «دفعه بعد ما باید یک رئیس جمهور شایسته انتخاب کنیم، نه این.» برخی دیگر نیز با طعنه به جو بایدن از اختراع ماشین زمان و بازگشت به سال ۲۰۲۰ هیجان زده شده بودند.

ایران یا اوکراین؟

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ در کنگره گفت: «پوتین ممکن است با تانک‌ها دور کی‌یف بچرخد، اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نخواهد آورد!» بایدن در سخنرانی سالانه خود در کنگره، واژه «ایران» را با «اوکراین» اشتباه گرفت. بایدن گفت: «پوتین ممکن است با تانک‌ها دور کی‌یف بچرخد، اما هرگز قلب و روح مردم ایران را به دست نخواهد آورد!»

روزنامه ایندیپندنت نیز در این باره نوشت: به نظر می‌رسد کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا که در این سخنرانی حضور داشت، گاف «ایرانیان» بایدن را با زیر لب زمزمه کردن «اوکراینی‌ها» اصلاح کرد. ایندیپندنت افزود: در ویدئویی تأیید نشده که پس از سخنرانی منتشر شد، روی چهره هریس، موقع پاسخی که در لحظه به این اشتباه بایدن می‌دهد، زوم شده است.

این گاف خنده‌دار رئیس‌جمهور آمریکا ظرف کمتر از یک روز چنان مورد توجه کاربران توئیتر خصوصاً در آمریکا قرار گرفته که تا این لحظه با حدود ۹۰ هزار توئیت با کلیدواژه «Iranian» در فهرست ترندهای اول این شبکه اجتماعی تا رتبه دهم بالا آمده است.

این گاف جنجالی از ابعاد مختلفی مورد توجه کاربران ایرانی و خارجی قرار گرفته است. بسیاری از اکانت‌های رسمی چهره‌های معتبر خبری، هنری و ورزشی صرفاً با توئیت کردن متن این اتفاق، وجه کنایه‌آمیز و خنده‌دار آن را پررنگ کرده‌اند و از سوی کاربران و دنبال‌کنندگان آن‌ها نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

اما برخی ابعاد دیگر این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند. برخی با انتشار ویدئویی از این سخنرانی، با خواندن حرکت لب‌های کامالا هریس که پشت سر بایدن نشسته است، به این نکته توجه کرده‌اند که او این اشتباه را در لحظه تصحیح و عبارت «اکراینی» را زیر لب تکرار می‌کند. برخی دیگر از کاربران ویدئویی از جا خوردن و واکنش سرشار از تعجب نماینده اکراین، حاضر در این سخنرانی را منتشر کرده‌اند. بعضی دیگر از کاربران، این اشتباه لفظی را ناشی از درگیری ذهنی بایدن با مسئله ایران و مردم ایران دانسته‌اند. یک کاربر هندی در توئیتی با بیش از هزار لایک نوشته است: «جو بایدن هنوز در عصر ایران زندگی می‌کند».

بانوی اول آمریکا

بایدن وقتی داشت در این خصوص حرف می‌زد که هریس در مراسم با او نبوده، زیرا آزمایش کرونای همسرش مثبت شده، دچار این اشتباه شد. بر اساس ویدئویی که در توئیتر منتشر شد، بایدن گفت: «تغییر کمی در ترتیب حضور روی صحنه به دلیل ابتلای همسر بانوی اول به کووید به وجود آمده است». سپس به نظر می‌رسد که فردی در کنار بایدن، او را اصلاح می‌کند که خنده حاضران را برمی‌انگیزد.

رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً هم بعد از گافی که در اولین نطق سالانه خود در کنگره درباره اوکراین داد، در فضای مجازی مورد تمسخر قرار گرفت. او در اظهاراتی گفت: «چطور به جایی رسیدیم که می‌دانید، پوتین تصمیم می‌گیرد به «روسیه» حمله کند؟ چنین چیزی از زمان جنگ جهانی دوم اتفاق نیفتاده است.»

متروپل؟

بایدن رئیس جمهور آمریکا در ادامه گاف‌های خود هنگام سخنرانی در وروشو پایتخت لهستان به جای «ماریوپل» گفت: «دست‌کم برخی کمک‌های امدادی در حال رسیدن به شهرهای بزرگ اوکراین است اما نه «متروپل»!»

سلام بر آدم خیالی!

ابتدا یک سخنرانی که حدوداً ۴۰ دقیقه به طول انجامید را در محل یک دانشگاه ایالتی در شهر گرینزبورو ایالت کارولینای شمالی به اتمام رسانده و با وجود عدم حضور هیچ شخصی به سمت راست چرخیده و دستش را دراز کرده و با شخصی خیالی دست داد. طبق این ویدئو، هیچ کسی در جایی که دست بایدن برای دست دادن دراز شده بود حضور نداشت و کسی نیز از جمعیت تشویق کننده به سمت رئیس جمهور آمریکا نیامد تا با او خوش و بش کند. او در حالی که گیج به اطراف پرسه می‌زد دستش را برای دست دادن (با هوا) دراز کرد. این در حالی بود که کسی در اطراف او نبود.

مسیر را گم می‌کنی!

در جدیدترین ویدئویی که از وی منتشر شده، به نظر می‌رسد جو بایدن هنگام بازدید از یک کارخانه در اوهایو در اتاقی پر از جمعیت گم شده است. در این تصاویر، بایدن گیج و سردرگم به اطراف نگاه می‌کند و قبل از این که او را راهنمایی کنند که کجا برای عکس دسته‌جمعی ژست بگیرد، می‌پرسد «کجا می‌روم».

آیا بایدن سالم است؟

بایدن در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی در مورد خروج فوری آمریکا از افغانستان پاسخ‌های گیج‌کننده‌ای را به سوالات درباره رویدادها در افغانستان ارائه کرد و جزئیات مربوط به پسرش را قاطی کرد. او اشتباهاً اشاره کرد که پسرش «بو بایدن» در نیروی دریایی آمریکا در جنگ افغانستان خدمت کرده بود اما فوراً اشتباه خود را تصحیح کرد و گفت که پسرش در حقیقت در ارتش در جنگ عراق خدمت کرده بود. پس از این مصاحبه روزنامه دیلی میل به نقل از چندین پزشک گزارش داد که پزشکان نگرانی خود را درباره اینکه بایدن چگونه از نظر جسمی قادر است در برابر چنین شغل سختی مقاومت کند، ابراز کرده‌اند.

اگر چه «جیمز راو»، کارشناس زوال عقل و تخریب عصبی دانشگاه کمبریج گفته است: ضعف‌های حافظه بایدن رایج است و به خودی خود شرایطی را نشان نمی‌دهد چه برسد به زوال عقل. این ضعف‌ها حتی زمانی که انسان‌ها بسیار پرمشغله هستند و یا پس از یک روز طولانی خسته هستند و بالای ۵۰ سال سن دارند، بسیار عادی است.

نشریه هیل به تازگی در گزارشی به عدم تمایل بایدن به انجام مصاحبه با رسانه‌ها پرداخت و نوشت او برخلاف باراک اوباما و دونالد ترامپ در مدت کمتر از یک سال ریاست جمهوری تنها ۱۰ مصاحبه انجام داده است. عدم تسلط و کاهش قدرت بیان بایدن ۷۸ ساله در ماه‌های گذشته به حدی افول کرده است که مقام‌های کاخ سفید برای کنترل و مدیریت نحوه تعامل بایدن با خبرنگاران بسیار تلاش می‌کنند.

استیو هیلتون مجری شبکه فاکس نیوز بعد از سه بار زمین خوردن بایدن در هنگام بالارفتن از پله‌های هواپیما برای سفر به آتلانتا گفته بود: بایدن در کاخ سفید مسئولیتی ندارد و براساس برنامه دولت وی، بایدن تنها در اسم رئیس جمهوری آمریکا است.

اولین نقد جدی و ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روانی بایدن از سوی «رونی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید و نماینده کنونی حزب جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان مطرح شد. وی در مصاحبه با «فاکس نیوز» رسانه حامی «دونالد ترامپ»، با زیر سوال بردن توانایی ذهنی بایدن به دلیل اشتباهات مکرری که تاکنون داشته، گفت: این موضوع فقط در حال بدتر شدن است و حدس بزنید چرا؟ ما هر روز در حال وقوع آن جلوی چشمان خودمان هستیم.

رقبای جمهوری‌خواه بایدن تلاش می‌کنند از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند تا این وضعیت را یک چالش امنیتی و وضعیتی مخاطره‌آمیز برای منافع آمریکا جلوه دهند. جمهوریخواهان با مستنداتی که در اختیار دارند، به دنبال این هستند که بایدن را وادار به استعفا کنند. بر پایه متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا رئیس‌جمهوری می‌تواند درصورتی به دلیل ناتوانی و یا بیماری شدید نتواند وظایف خود را انجام دهد، موقتاً قدرت خود را به معاون رئیس‌جمهوری واگذار کند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)