میرنیوز

و محمدی که نبود تا ببیند خرمشهر آزاد شد

و محمدی که نبود تا ببیند خرمشهر آزاد شد 2020-05-23T10:58:07+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در بیست‌وپنجمین روز از آغاز عملیات بیت‌المقدس، سرانجام خرمشهر به‌دست رزمندگان ایران آزاد شد و هزاران تن از نیروهای ارتش بعث عراق که این شهر را به مدت ۱۹ ماه در اشغال داشتند، به اسارت درآمدند.


محاصره کامل نیروهای عراقی در خرمشهر توسط قرارگاه‌های عملیاتی نصر، فجر و فتح

در ادامه چهارمین مرحله از عملیات بیت‌المقدس، که از شامگاه روز ۳۱/۲/۱۳۶۱ آغاز شده، تاکنون سه قرارگاه عملیاتی نصر، فجر و فتح موفق شده‌اند با آزادسازی منطقه غرب خرمشهر همه راه‌های ارتباط زمینی اشغالگران عراقی را مسدود و محاصره این شهر را کامل کنند. امروز نیز قرارگاه نصر مأموریت دارد ضمن پدافند در دژ مرزی شلمچه و تلاش برای تصرف منطقه سرپل دشمن در شمال نهر خین، پاتک‌های احتمالی نیروهای عراقی در این مناطق را دفع کند و مانع هرگونه پیشروی آن‌ها به سمت شرق شود. قرارگاه فتح نیز با تحت امر گرفتن تیپ ۳۳ المهدی (عج)، مأموریت دارد ازسمت غرب (حدفاصل پاسگاه پلیس‏راه تا گمرک) و شمال (پادگان دژ جاده کمربندی) به خرمشهر وارد شود و این شهر را از وجود نیروهای اشغالگر پاک‌سازی کند.

و محمدی که نبود تا ببیند خرمشهر آزاد شد

در محور قرارگاه نصر (منطقه شلمچه)، از نخستین دقایق امروز، ارتش عراق ضمن اجرای آتش بسیار شدید توپخانه، با پرتاب منور به‌وسیله هواپیما، آسمان منطقه را روشن می‌کرد. پست شنود قرارگاه کربلا گزارش داد: در ساعت ۰۰:۲۶ تیپ ۳۱ نیروی مخصوص، تیپ ۳۷ زرهی، تیپ ۴۶ مکانیزه لشکر ۱۲، تیپ ۲۵ مکانیزه لشکر ۶ زرهی و یک تیپ با هویت نامعلوم برای اجرای پاتک هنگام طلوع آفتاب اعلام آمادگی کرده‌اند.


آخرین دست و پا زدن‌های عراق در خرمشهر

ارتش عراق که سعی دارد با در هم‏ کوبیدن مواضع نیروهای قرارگاه نصر و سپس پیشروی ازطریق جاده شلمچه – خرمشهر، محاصره خرمشهر را بشکند، در ساعت ۰۱:۵۷ برای بار دوم منطقه شلمچه را زیر آتش توپخانه خود قرار داد و تانک‌‏هایش را حدود دو کیلومتر به سمت خط دژ مرزی جلو فرستاده، به‌سوی نیروهای این قرارگاه شلیک کرد. درنتیجه، درگیری همراه با تبادل آتش شدید توپخانه بین طرفین آغاز ‏شد تا اینکه در ساعت ۰۲:۲۰ با اعلام عقب‌نشینی دشمن، نصر ۲ (تیپ ۲۷ محمد رسول‏الله (ص) سپاه و تیپ ۲ پیاده لشکر ۲۱ ارتش) و نصر ۳ (تیپ ۷، ولی عصر (عج) سپاه و تیپ ۳ پیاده لشکر ۲۱ ارتش) گزارش دادند در وضعیت مطمئنی به سر می‌برند و خط پدافندی‌شان محکم است.

اگرچه نصر ۲ و نصر ۳ با استقرار در مواضع خود از هرگونه پیشروی عراقی‌ها به سمت جاده شلمچه - خرمشهر جلوگیری کردند، اما ادامه درگیری این دو واحد نظامی با نیروهای دشمن که با تبادل آتش توپخانه و خمپاره همراه بود، موجب شد آن‌ها نتوانند مأموریت امروز خود را که تصرف منطقه سرپل دشمن در شمال نهر خین و تحکیم مواضع پدافندی دژ مرزی است، به اجرا درآورند.

و محمدی که نبود تا ببیند خرمشهر آزاد شد


درگیری مجدد ارتش عراق با نیروهای نصر ۲

ارتش عراق که پس از ساعت‌‏ها درگیری در محور شلمچه نتوانست به جاده شلمچه - خرمشهر دست یابد، این بار پاتک خود را در ساعت ۰۹:۱۵ ازسمت شمال نهر خین برای تصرف جاده مرزی خین - خرمشهر آغاز کرد و با نیروهای نصر ۲ مجدداً درگیر شد. حدود ساعت ۱۰:۳۰، حمید معینیان مسئول واحد اطلاعات عملیات سپاه در قرارگاه کربلا، در گزارشی به فرماندهی قرارگاه کربلا با اشاره به این پاتک دشمن گفت: «الان خبر دادند که صدام آمده، دارد [عملیات را] هدایت می‌‏کند و خیلی فشار پشت فرماندهان است. به آن‌ها می‌گوید حتماً بروید خاکریز را بگیرید؛ که دقیقاً بچه‌ها مشخص نکردند که کدام خاکریز را می‌گوید.» پس‌از این گزارش، محسن رضایی فرمانده سپاهی قرارگاه کربلا، با بیان اینکه «صدام فکر می‌کند که هنوز نیروهایش [در خرمشهر] دارند مقاومت می‌کنند»، احتمال داد که او در بصره حضور داشته باشد.


بانگ آزادی خرمشهر در سراسر کشور

با انتشار خبر آزادسازی خرمشهر به همت رزمندگان، موج عظیمی از هیجان و شادی سراسر کشور را فراگرفت و مردم در شهرهای مختلف الله‏اکبر گویان و شادی‏کنان به کوچه‌ها و خیابان‌ها آمدند و این پیروزی بزرگ بر ارتش متجاوز عراق را جشن گرفتند. ایرانیان مقیم برخی از کشورهای خارجی نیز با شنیدن این خبر مسرت‏بخش به ابراز شادمانی پرداختند.


اعلام آزادی خرمشهر از رادیو

بعدازظهر امروز، گوینده صدای جمهوری اسلامی ایران درحالی‌که صدایش از شادی می‌‏لرزید با چندین بار تکرار جمله "توجه فرمائید! " گفت: «توجه فرمائید! خونین‌شهر، این شهر خون و حماسه آزاد شد.» با اعلام این خبر مردم مسلمان ایران شادی‌‏کنان به کوچه‌ها و خیابان‌‏ها آمدند و با فریادهای الله ‏اکبر و با به‌صدا درآوردن بوق خودروهای خود غوغایی توصیف ‏ناپذیر بر پا کردند. بلندگوهای مساجد نیز در تمام شهرهای کشور به صدا درآمدند و لحظه به لحظه این خبر پیروزی را پخش می‌کردند. مردم بی‌اختیار گریه می‏‌کردند، می‌خندیدند و در میان خنده و گریه و شادی خود شعارهای "مرگ بر امریکا" "درود بر رزمندگان اسلام" سرمی‌دادند و گاه با دستان رو به آسمان خدا را شکر می‌‏کردند. عده‌ای نیز شیرینی به هم‌وطنان خود تعارف می‏‌کردند یا نقل بر سر و روی مردم می‌پاشیدند. ساعت ۹ شب هم مردم به شکرانه پیروزی رزمندگان بر بام خانه‌های خود ندای الله‌‏اکبر سر دادند.


بازتاب آزادی خرمشهر در رسانه‌های داخلی

روزنامه اطلاعات نیز اوضاع امروز تهران را یادآور روزهای وصف‏‌نشدنی انقلاب مردم علیه رژیم پهلوی دانسته و نوشت: «به‌موجب گزارش‌های رسیده امت به‌پاخاسته کشورمان، که براثر ازخودگذشتگی‌ها و فداکاری‌های رزمندگان دلیر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل با ایثارگری‌های بی‌پایان خود پشت جبهه‌های نبرد بار دیگر طعم شیرین پیروزی را چشیده بودند، با اجتماع در مساجد دست به دعا برداشتند و به شکرانه این پیروزی عظیم، خدای متعال را سپاس گفتند و نیز برای پیروزی نهایی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و طول عمر و سلامت امام امت به نیایش پرداختند.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در گزارشی با اعلام اینکه مردم تهران لحظاتی پس از شنیدن خبر آزادی خرمشهر از صدای جمهوری اسلامی در ساعت ۱۶:۲۰، تکبیرگویان به خیابان‌ها آمده و با توزیع شیرینی و نقل به شادی و پایکوبی پرداختند، افزود: «به‌علت شادی بیش از اندازه مردم، خیابان‌های تهران ساعت‌ها ترافیکی سنگین داشت.... خبرنگاران ما که برای تهیه گزارش از این شادی عمومی به گوشه‌وکنار شهر رفته بودند گزارش دادند که در چهره مردم تهران شادی و نشاط بی‌سابقه‌ای دیده می‌شد و بسیاری از آنان با دردست داشتن شماره‌های فوق‏العاده روزنامه‌های اطلاعات و کیهان و جمهوری اسلامی این پیروزی سپاهیان اسلام را به یکدیگر تبریک می‌‏گفتند.» این روزنامه اضافه کرد: «این جشن و سرور و شادمانی تا پاسی از شب در بیشتر شهرهای ایران ادامه داشت و مردم در ساعت ۲۱ با رفتن به پشت‌بام‌ها برای پیروزی رزمندگان اسلام شعار الله ‏اکبر سر دادند.»

و محمدی که نبود تا ببیند خرمشهر آزاد شد


توصیف ساعات ابتدایی ورود نیروهای ایرانی به خرمشهر

در نخستین ساعات ورود رزمندگان اسلام به خرمشهر، اولین گروه خبرنگاران داخلی نیز با اشتیاق فراوان وارد این شهر شدند تا مشاهدات خود را از نتیجه دلاوری‌های رزمندگان و همچنین آثار برجای‌مانده از جنایات ارتش بعث عراق به تصویر بکشند.

خبرنگار کیهان در گزارش خود از وضعیت خرمشهر پس از آزادسازی آورده است: «.. ما با پیشروی نیروهای دلاور اسلام در خرمشهر کوچه ‏به‏ کوچه می‌‏رفتیم. ابتدا وارد اولین فلکه شهر یعنی میدان راه‌آهن شدیم؛ ولی از میدان خبری نبود. از ساختمان بزرگ راه‌‏آهن و همچنین از بنای عظیم خانه جوانان شهر حتی خشتی برجای نمانده بود و من که بیش از ۳۰ سال در این شهر زندگی کرده بودم، نمی‌دانستم برای ورود به مرکز شهر می‌بایست از کدام طرف حرکت کنم. صدام و صدامیان عملی در شهر زیبای خرمشهر انجام داده بودند که نمونه‌اش را شاید در سرزمین‌های فلسطین هم نتوان دید.


تبریک مسئولان عالی‌رتبه به امام خمینی (ره)

درپی انتشار خبر آزادسازی خرمشهر، شماری از مراجع تقلید و مسئولان کشوری و لشکری این پیروزی بزرگ را به امام خمینی تبریک گفتند و رئیس‌‏جمهور، رئیس مجلس و نخست‏‌وزیر با ایشان دیدار کردند.

بعدازظهر امروز پس از اعلام خبر آزادسازی خرمشهر به‌دست رزمندگان، حضرات آیات عظام مرعشی نجفی و گلپایگانی، رئیس‏ جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، نخست‌‏وزیر، رئیس ستاد مشترک ارتش، فرمانده کل سپاه پاسداران، فرمانده نیروی زمینی ارتش و تعدادی از مسئولان و ائمه جمعه کشور با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای برای امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی، این رویداد مهم و تاریخی را به ایشان تبریک گفتند.


حضور مسئولان برای عرض تبریک در بیت امام خمینی (ره)

همچنین، رئیس‏‌جمهور، رئیس مجلس و نخست‌‏وزیر در جماران به حضور امام خمینی رسیدند. حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در یادداشت‌های روزانه خود دراین‌باره نوشته است: «اول شب، خدمت امام رفتیم و راجع به آینده جنگ مشورت کردیم. ایشان خیلی خوشحال‌اند. با آقایان رئیس‏‌جمهور و نخست‌‏وزیر مهمان احمدآقا [فرزند امام خمینی] بودیم و مصاحبه مشترک انجام دادیم. فتح خرمشهر همه را بانشاط کرده است.»

از نخست ‏وزیر نیز دراین‌باره چنین نقل شده است: «خرسندی امام از این پیروزی سبب شد برخلاف همیشه امام روی زمین نشستند و محتوای کلام ایشان این بود که با این پیروزی جنگ تمام شد. آقای هاشمی در این جلسه چنین استدلال کردند که اگر قطعه‌ای از خاک عراق دراختیار ایران نباشد، امتیاز و غرامت به ایران نخواهند داد.»


پیام امام خمینی (ره) برای آزادسازی خرمشهر

امام خمینی درپی آزادی خرمشهر و دریافت پیام‌های تبریک بی‌شمار از مراجع تقلید و مسئولان بلندپایه کشور، در پیامی ضمن سپاس خداوند و تبریک به رزمندگان، فرماندهان و ملت ایران از آنان خواستند تا هوشیار باشند و از یاد خدا غفلت نکنند. ایشان با هشدار به حکومت‌های منطقه به آن‌ها اطمینان دادند که درصورت پرهیز از اطاعت امریکا و وابستگانش و رفتار با ایران براساس حکم اسلام و قرآن مورد حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهند گرفت.

متن پیام امام خمینی بدین شرح است:

«.. با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است. سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. اینجانب با یقین به آنکه "مَا النَّصْرُ إلّا مِنْ عِندِ اللَّهِ" از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیة اللّه الاعظم- ارواحنا لمقدمه الفداء- را از چنگ گرگان آدم‌خوار که آلت‌هایی در دست ابرقدرتان خصوصاً امریکای جهان‌خوارند بیرون آورد و ندای "اللّه اکبر" را در خرمشهر عزیز طنین‏انداز کرد و پرچم پرافتخار "لا اله الا اللّه" را بر فراز آن شهرِ خرّم، که با دست پلید خیانتکاران قرن به خون کشیده شده و "خونین‌شهر" نام گرفت، [بیفراشت] تشکر می‌کنم؛ و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپاکننده عدل الهی در سراسر گیتی- روحی لتراب مقدمه الفداء- می‌باشند. آنان به آرم "ما رَمَیْتَ إذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّه رَمی‏" مفتخرند.

مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی‌پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب‌دیدگان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتی، این ابرجنایتکار دهر، به تباهی کشیده شده‌اند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی به هدیه آوردید؛ و مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین فداکارانی هستند که ستاره درخشنده پیروزی‌های آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانی خواهد کرد؛ و مبارک باد بر ملت عظیم‌الشأن ایران این‌چنین فرزندان سلحشور و جان‌برکفی که نام آنان و کشورشان را جاویدان کردند؛ و مبارک باد بر اسلام بزرگ این متابعانی که در دو جبهه جنگ با دشمن باطنی و دشمنان ظاهری پیروزمندانه و سرافراز امتحان خویش را دادند و برای اسلام سرافرازی آفریدند.


گزارش فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره پیروزی ایران در خرمشهر

فرمانده نیروی زمینی ارتش در سخنانی با توصیه رزمندگان به حفظ نظم و اجتناب از غرور ناشی‌از پیروزی، تأکید کرد که پیروزی نهایی فقط به مرزها و گرفتن خاکمان از دست صدام تمام نمی‌شود و باید احقاق حق کنیم و انتقام خون شهیدان عزیزمان را بگیریم.

سرهنگ علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شامگاه امروز با حضور در یکی از قرارگاه‌های تاکتیکی جنوب، پس از اقامه نماز به همراه رزمندگان و فرماندهان این قرارگاه، در سخنانی حفظ نظم و اجتناب از غرور را ضروری خواند و گفت: «ما باید در مقابله با آفاتی که در مسیر پیروزی‌مان هست کوشا باشیم. این آفات زیادند و در موقع به‌ثمررسیدن پیروزی مشاهده می‏‌شوند. بر مسئولین لازم است از این فرصت‏‌ها استفاده کنند و موارد این آفات را گوشزد کنند.» وی افزود: «اولین آفت این است که مبادا غرق سرور شویم و ذهن ما از مسائل اصلی جنگ منحرف شود و باید متوجه باشیم این پیروزی را چه کسی به ما ارزانی داشت تا پیوسته این منیّت و غرور را از خود دور کنیم.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان سخنانش اظهار کرد: «امروز زمینه‌های پیروزی هرچه بیشتر فراهم شود دشمن چاره‌ای جز تسلیم نخواهد داشت و تعبیر به‌موقع امام [خمینی] که می‌فرماید خداوند در دل دشمنان ما رعب انداخته، تحقق پیدا کرد و می‏‌بینیم فوج‌فوج دشمنان اسلام سر فرود می‌‏آورند و تسلیم می‏‌شوند.»


بازتاب فتح خرمشهر در رسانه‌های بین المللی

انتشار خبر آزادسازی خرمشهر بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های خبری دنیا داشت. تعدادی از آن‌ها با اظهار عدم‌اطمینان به صحت این خبر فقط به انعکاس گزارش‌های نظامی ایران پرداختند و برخی هم با فرض صحت آن، به تحلیل و تفسیر نتایج و عواقب این اتفاق مهم پرداخته، آزادی خرمشهر را شکستی تحقیرکننده برای حکومت عراق توصیف و آن را موجب نگرانی حامیانش اعلام کردند.

از بعدازظهر امروز، پس از آنکه رسانه‌های ایران خبر آزادسازی خرمشهر را منتشر کردند، درحالی‌که رسانه‌های عراق ازجمله رادیو صوت‌‏الجماهیر سکوت کرده و به این خبر واکنشی نشان ندادند، خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و یونایتدپرس هم فقط گزارش‌های صدای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی را منعکس و اعلام کردند که نیروهای ایران وارد خرمشهر شده‌اند و نبردهایی سخت میان آن‌ها و باقیمانده ارتش صدام در جریان است. رادیو صدای اسرائیل نیز در اخبار فارسی ساعت ۱۹ خود با اعلام خبر آزادسازی خرمشهر به نقل از رادیو صدای جمهوری اسلامی ایران گفت: «هنوز معلوم نیست که آیا ایرانی‌ها توانسته‌اند بر سراسر خرمشهر مسلط شوند یا نه؟»


رسانه‌های بین المللی: سقوط خرمشهر یک شکست توهین‌‏آمیز برای دولت صدام است

دراین‌میان، خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیو بی بی سی، رادیو کلن، رادیو صدای امریکا و هفته‌نامه نیوز ویک علاوه‌بر انعکاس اخبار آزادسازی خرمشهر که ازسوی ایران منتشر شد، به بررسی نتایج این اتفاق پرداختند. آسوشیتدپرس از بیروت گزارش‌های ایران مبنی‌بر آزادسازی خرمشهر و پایان‏‌دادن به حضور نظامی عراق در تمام منطقه خوزستان را منعکس و اضافه کرد: «اگر ادعای به عمل آمده ازسوی خبرگزاری جمهوری اسلامی صحت داشته باشد، سقوط خرمشهر به معنای یک شکست توهین‌‏آمیز و واقعی برای دولت صدام در جنگ بیست ماهه است.»

رادیو بی ‏بی‏ سی نیز در اخبار انگلیسی ساعت ۱۸:۳۰ پس از نقل گزارش‌های رسیده از ایران، به سکوت عراق در ۲۴ ساعت گذشته اشاره کرده و گفت: «سکوت غیرمعمولی عراق می‌تواند نشانه آن باشد که عراق با مشکل مواجه شده است. درصورتی‌که ادعاهای ایران واقعیت داشته و خرمشهر واقعاً به این سرعت سقوط کرده باشد، این تحقیر می‌تواند ضربه روانی شدید به نیروهای عراقی وارد سازد.»

رادیو کلن (آلمان‌غربی) در اخبار ساعت ۲۰ خود با اعلام اینکه خرمشهر برای عراقی‌ها - که ادعای حاکمیت بر رود مرزی بین عراق و ایران را دارند - از اهمیت راهبردی بسیار برخوردار است، گفت: «حتی در میان کشورهای عرب نیز شک و شبهه‌ای دراین‌باره وجود ندارد که عراق جنگی را که ۲۰ ماه قبل علیه ایران آغاز کرده بود، عملاً باخته است.»

رادیو صدای امریکا هم در اخبار فارسی ساعت ۲۲:۳۰ خود به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد: «از دست‌دادن خرمشهر، ازنظر روانی ضربه‌ای بزرگ برای عراقی‌‏ها و ازنظر نظامی فاجعه‌ای برای آن‌ها خواهد بود.»


پاکسازی ضد انقلاب در غرب کشور

با اجرای دو عملیات پاک‌سازی، علاوه‌بر انهدام بخشی از نیروهای ضدانقلاب مسلح در محور مهاباد - سردشت، دو روستای میاندوآب پاک‌سازی شد.

نیروهای سپاه مهاباد در ساعت ۱۰ امروز به همراه پیشمرگان مسلمان کرد با پشتیبانی توپخانه و نیروهای ارتش در روستاهای دوسید و عبدالله ‏کرده در محور مهاباد - سردشت، عملیات پاک‌سازی اجرا کردند. در این عملیات که تا ساعت ۱۶ طول کشید، بیش از ۲۰ تن از ضدانقلابیون مسلح کشته، حدود ۳۵ تن از آنان زخمی و ۲ تن دیگر اسیر شدند. همچنین از این گروه‌های مسلح ۴ خودرو منهدم شد و تعدادی سلاح و مهمات به دست رزمندگان خودی افتاد و این رزمندگان بدون هیچ‌گونه تلفاتی به پایگاه‌های خود بازگشتند.

نیروهای جمهوری اسلامی در عملیات دیگری روستاهای اسماعیل‏‌کندی و گردرش واقع در ده کیلومتری میاندوآب را پاک‌سازی کردند. در این عملیات نیز ۲ تن از افراد مسلح ضدانقلاب کشته شدند.
دستور ارتش به ادارات سنندج

برای پیشگیری از حملات گروه‌های مسلح ضدانقلاب به خودروهای حامل نیرو و محموله‌های دولتی، لشکر ۲۸ سنندج خواستار هماهنگی ادارات دولتی با نیروهای نظامی برای تأمین امنیت این خودروها شد.

رکن ۲ (اطلاعات) لشکر ۲۸ سنندج امروز در نامه‌ای به استانداری کردستان با اعلام اینکه اخیراً براثر ناهماهنگی بین کارکنان ادارات منطقه با یگان‌های نظامی حوادث ناگواری ازجمله به‌گروگان گرفته‌‏شدن دو کارمند وزارت راه‌وترابری در جاده سنندج - سقز و به آتش کشیده‌شدن یک تانکر سوخت‌‏رسانی در جاده سنندج - مریوان اتفاق افتاده است، درخواست کرد که برای جلوگیری از چنین حوادثی به تمامی ادارات استان ابلاغ شود هنگامی‌که قصد دارند کارکنان یا محموله‌ای را از شهری به شهر دیگر منتقل کنند، حتماً با یگان نظامی مستقر در منطقه هماهنگ کنند تا این انتقال با همراهی ستون نظامی انجام شود. در غیراین‌صورت یگان‌های این لشکر و واحدهای انتظامی در هر نقطه‌ای آنان را خارج از ستون مشاهده کنند، برحسب وظیفه متوقفشان خواهند کرد.
انفجار بمب در تهران توسط گروه‌های ضدانقلاب

همزمان با آزادسازی خرمشهر، امروز در تهران گروه‌های ضدانقلاب بمبی منفجر کردند و یک نوجوان را درحال گفتن تکبیر به شهادت رساندند. در باختران (کرمانشاه) نیز فرد حامل بمبی قوی دستگیر شد. امروز در خیابان، ولی عصر (عج) تهران بالاتر از دوراهی یوسف‌‏آباد، براثر انفجار بمبی که در سطل زباله تعبیه شده بود، ۲ تن مجروح شدند.
سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی درباره لزوم پرداخت غرامت توسط عراق

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت برای وادارکردن حکومت عراق به پرداخت غرامت، که یکی از شرط‌های ایران برای پایان جنگ است، باید این حکومت زیر فشار قرار گیرد. وزیر امور خارجه نیز بر ایستادگی ایران تا تحقق این شرط تأکید کرد.

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده امام خمینی در شورای‌عالی دفاع، امروز در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی که پرسید باتوجه به اینکه رژیم صدام با ویران‏کردن مناطق اشغالی، قصد پرداخت غرامت به ایران را ندارد، از چه طریقی می‌توانیم به این شرط عادلانه برسیم، گفت: «بالاخره برای اینکه بتوانیم خساراتمان را از متجاوزین بگیریم، باید بر گردة آن‌ها فشار وارد کنیم و من فکر می‌کنم تا یک جایی به گرده آن‌ها فشار نیاوریم خسارتمان را نمی‌پردازند.»
تعبیر معاون وزیر خارجه از تخریب شهر هویزه به دست صدام

معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران اقدام حکومت صدام در تخریب کامل شهر هویزه را خلاف ابتدایی‌ترین قوانین بین‌المللی و عاملان آن را جنایتکاران جنگی قابل تعقیب کیفری اعلام کرد.
در خواست عراق از کشورهای عربی برای کمک به ماندن در خرمشهر

عراق در آخرین ساعت حضور نیروهایش در خرمشهر از کشورهای عربی درخواست کمک کرد. صدام حسین نیز گفت از مشارکت سربازان مصری در جنگ با ایران استقبال می‏‌کند. درهمین‌حال رادیو بی ‏بی‏ سی این اظهارات را دلیل نگرانی عمیق عراق از عواقب جنگ با ایران دانست.


پیشنهاد جدید رئیس کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی برای برقرار شدن صلح

با پیروزی قاطع قوای نظامی ایران در بیرون‌راندن اشغالگران عراقی از خاک خوزستان، جنب‌وجوش سیاسی و تماس‌های آشکار و مخفی به‌دلیل نگرانی از احتمال ورود نیروهای ایران به خاک عراق و شکست حکومت صدام به مرحله‌ای جدید رسیده است. بر همین اساس، رئیس کمیته صلح سازمان کنفرانس اسلامی از پیشنهاد جدیدش درمورد گفتگوهای صلح خبر داد. امریکا خواهان زیر فشار قراردادن ایران شد. وزیر امور خارجه عربستان سعودی به سوریه رفت و سران و مسئولان چند کشور دیگر نیز ضمن مخالفت با ادامه جنگ ایران و عراق، پایان آن را خواستار شدند.
هشدار وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به حاکمان مرتجع عرب و آمریکا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز بیانیه‌ای هشدارآمیز درمورد توطئه حاکمان مرتجع عرب و آمریکا صادر کرد و وزیران امور خارجه کشورهای مترقی عرب نیز در الجزایر گرد هم آمدند و با صدور بیانیه‌ای نه‏ تنها با بازگشت مصر به جامعه عرب مخالفت ورزیدند، بلکه ضمن اعلام حمایت مجدد از انقلاب اسلامی ایران، کمک‌های نظامی مصر به عراق را نیز محکوم کردند.
رایزنی‌های برای تعیین محل اجلاس جنبش عدم تعهد

همزمان با تلاش عراق برای فراهم‌کردن مقدمات برگزاری هفتمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در بغداد، جمهوری اسلامی ایران نیز همچنان به رایزنی خود برای قانع‌کردن اعضای این جنبش به تغییر محل برگزاری اجلاس ادامه می‌‏دهد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، فرستاده رئیس‏‌جمهور عراق که برای دعوت از نخست‏وزیر سنگاپور به‌منظور شرکت در اجلاس آتی سران کشورهای غیرمتعهد در بغداد، به این کشور سفر کرده است، امروز با این مقام سنگاپوری دیدار و گفت‌‏وگو کرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)