میرنیوز

تانک‌های غربی در خیابان‌های تهران

تانک‌های غربی در خیابان‌های تهران 2022-02-05T14:29:36+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله - محدث تک‌فلاح: جمهوری اسلامی ایران در دوران قبل از انقلاب فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرده است. یکی از آن‌ها کودتا بوده است. کودتا را در لغت به قیام از درون نظام گویند. در اصل اگر از مسئولین یک نظام کسی علیه خود نظام برخاست کودتاست. اما شاید برای بعضی اتفاقات به ظاهر کودتا، درست نباشد نام کودتا را بگذاریم! سوم اسفند، ۲۸ مرداد و نقاب، هر سه کودتاهایی بودند که در کشورمان رخ داده یا قرار بوده اتفاق بیفتد و با مرور صفحات تاریخ می‌توان به چگونگی اجرا و موفقیت و یا شکستش دست یافت. اما نکته جالب در هر سه این رویدادها حضور فعال و بی‌بدیل عناصر خارجی است. آمریکا و انگلیس به گونه‌ای در این اتفاقات حضور فعال دارند که گویی خاک از آن خودشان بوده و این عزم و تلاش برای بازپس‌گیری آن از ته جان و حس مالکیت برمی‌خیزد. البته که این نوع تفکر را با اتفاقات دیگری که در همان زمان رخ داده هم می‌توان توجیه کرد. اینکه انگلیس، آمریکا و حتی روسیه در برخی مواقع دست به هر کاری می‌زدند که تنها منافع خود را حفظ کنند، حتی اگر به قیمت جان هزاران هزار انسان باشد، خود بخش قابل توجهی از عطش این کشورهاست برای به‌دست آوردن ایران.

کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹

تحولات اواخر حکومت قاجار و بی نظمی و هرج و مرج در کشور، رشد جنبش‌های استقلال‌طلبانه و ضد استعماری در ایران نظیر جنبش‌های جنگل و خیابانی و موضع گیری‌های ضد انگلیسی در این دوران همچنین ابراز نارضایتی از تصویب نشدن قرارداد ۱۹۱۹ که بهانه‌ای برای تبلیغات ضد انگلیسی بود، بین مردم سر و صدا داشت. کم‌کم انگلیس از شدت ضعف دربار حس می‌کرد که مواضعش در خطر است. نیت اصلی بریتانیا از پهن کردن چتر، ماندگار شدن در ایران بود و کوبیدن میخ روی سیاه‌چادرش که جای خود را در این خاک محکم کند. بریتانیا در منطقه جنوب ایران، خود را صاحب چاه‌های نفت می‌دانست و از اینکه با ضعیف بودن حکومت و بی‌کفایتی شاه و شاهزاده، دارایی‌اش به تاراج برود نگران بود. از طرفی همزمان با گردن کلفتی انگلیس، روسیه هم داعیه قدرت گرفته بود و سری در بین سرها داشت می‌کشید. این شد که انگلیسی‌ها دلیل دومی برای تغییر وضعیت به دست گرفتند و بهانه دیگری برای موش دواندن در چینش سیاستمداران ایرانی. هر چند، قبل از این هم در انتصاب و عزل افراد درسمت‌های مختلف، حضور مستمر داشتند و در نواحی متفاوت ایران میخ خود را بر گوشه این سیاه‌چادر کوبانده بودند. از طرفی مرزهای شرقی ایران که در همسایگی هندوستان بود خود محل خوبی برای تهدید از طرف نیروهای ارتش روسیه می‌توانست باشد. خود این موضع هم برای حفظ امنیت منافع انگلیس بسیار مهم بود.

اگر در دوره مشروطه به دلیل حضور روسیه تزاری، سیاست بی‌ثبات کردن کشور برای پیشبرد اهداف اقتصادی سرلوحه کار بریتانیا قرار داشت، اینک باید در غیاب رقیب، دولتی وابسته روی کار می‌آمد. این دولت وابسته لزوماً می‌بایست متکی بر ارتشی متحدالشکل باشد که با قدرت نظامی اعمال حاکمیت نماید، در اینجا بود که ضرورت استقرار مرد قدرتمند را پیش کشیدند و گناه ناکامی‌ها را به گردن مشروطه‌ای که وجود خارجی نداشت، افکندند.
خلاصه اینکه در صبح سوم اسفند ۱۲۹۹ رضاخان با قزاق‌هایش تهران را فتح کرد و سپهبد شد و سید ضیاء‌الدین طباطبایی را نخست وزیر اعلام کرد تا مقدمات برکناری حکومتی که دست احمدشاه قاجار بود را تدارک دیده باشد.

در واقع کودتا دست‌پخت انگلیسی‌ها بود. رضا خان کودتا نکرد بلکه خودش انتخاب شد. اصلاً رضاخان کسی نبود که بتواند شخص دیگری را در کنار خودش تحمل کند و در نهایت از سردار سپه‌ی به پادشاهی رسید. هر چند قرار بود حکومت جمهوری ایجاد شود اما به دلیل مخالفت شدید که با جمهوری می‌شد، سلطنت شکل گرفت.

کودتای ۲۸ مرداد

اوضاع ایران ما در سال ۱۳۳۲ نیز چنگی به دل نمی‌زد. ماجرای ملی شدن صنعت نفت و در کنارش تعطیلی تأسیسات نفتی جنوب و همین‌طور عدم فروش حداقل نفت استخراجی توسط دولت ایران، اوضاع اقتصادی و عمومی کشور را به‌هم ریخته بود. مردم از مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی رنج می‌بردند. همین حدودها بود که کمونیست‌ها و سلطنت‌طلب‌ها از آزادی بیانی که به دنبال حکومت مصدق ایجاد شده بود توانستند بهترین استفاده را بکنند و علیه خود مصدق تبلیغ می‌کردند در نتیجه اختلافات سیاسی در درون کشور تشدید می‌شد.

از سویی دیگر اختلافات دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی شکاف عمیقی میان رهبران نهضت و نمایندگان طرفدار آنها شد. مثلاً در مسائلی مانند تمدید لایحه اختیارات دکتر مصدق، اجرای پاره‌ای از احکام شرعی در خصوص منع فروش مشروبات الکلی و همچنین نوع عزل و نصب‌ها و چگونگی تنظیم قرارداد جدید نفت، سبب بروز فرصت طلبی‌های انگلستان و آمریکا و متحدان داخلی‌شان برای اجرای کودتا و برکناری مصدق از قدرت شد که همین هم شد و دست به اجرای آن زدند. در حالی‌که که این مسائل به تنهایی نمی‌توانند دلیلی برای دیدن ردپای این کشورهای بیگانه در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ باشند، اما بستر را برای این فرصت‌طلبی‌ها آماده کرد تا این کشورها به اجرای نقشه‌های‌شان در ایران پرداخته و دست به اجرای این برنامه بزنند.

در اصل سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا و سازمان امنیت آمریکا (سیا) بودند که این برنامه را برای سرنگونی مصدق طراحی کردند. کودتایی علیه اراده آزاد ملتی که تنها هدف و اشتیاقش امحاء استبداد و همزادش، استیلای بیگانگان و برقراری حکومت قانون و زیستن در آزادی و استقلال بود. در این میان ذکر این مورد خالی از لطف نیست که رئیس اداره خاور نزدیک سازمان سیا که فرماندهی اصلی این کودتا را برعهده داشت در این باره می‌گوید: «کودتای ایران نخستین عملیات مخفی علیه یک دولت خارجی بود که به وسیله «سیا» در ماه‌های آخر حکومت ترومن تنظیم شده بود، ولی بررسی درباره اجرای آن در حکومت دموکرات‌ها (ترومن) که از مصدق جانب‌داری می‌کردند، متوقف گردید.» نهایتاً با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان و شخص آیزن‌هاور تسهیل گردید و آمریکا با همدستی انگلستان و نیروهای سلطنت طلب و مزدوران داخلی آنها کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را انجام داد.

کودتای نوژه

این کودتا در میان چند کودتایی که علیه انقلاب اسلامی کشف شد، جدی‌ترین کودتاست و اگر به موقع کشف و با آن مقابله نمی‌شد، ممکن بود خطراتی متوجه انقلاب اسلامی شود. هرچند چهار دهه از این کودتا گذشته و عوامل آن در دهه شصت دستگیر و محاکمه شدند؛ اما به اعتقاد پژوهشگران تاریخ انقلاب همچنان ناگفته‌های بسیاری دارد که باید مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد.

«نقاب» مخفف نجات قیام بزرگ مردم ایران بود. کودتای نوژه که نام دیگری از کودتای نقاب است، قرار بود در تاریخ ۵ فروردین ۱۳۵۸ اجرا شود. اینکه چرا با نام نوژه می‌خوانندش به موقعیت مکانی قرارداد شده برای شروع کار برمی‌گردد. ماجرا از این قرار بود که دست نشانده شاپور بختیار و چند نفر دیگر که بخشی از آنان نظامی بودند و بخش دیگر غیرنظامی بر این وعده بودند که از پادگان شهید نوژه همدان به سمت چند نقطه از تهران پرواز و این نقاط را بمباران کنند. اولین هدف جماران بود. فرودگاه مهرآباد، صدا و سیما و چند نقطه دیگر هم هدف‌گذاری شده بود. اما چرا پادگان نوژه؟ چند عامل برای این تصمیم تأثیرگذار بود. اول اینکه محل مخصوص عملیات باند برای پرواز هواپیما باید داشته باشد. دوم اینکه کارمندان این مرکز باید با افراد همراه باشند پس باید شناخته شده باشند. عوامل کودتا از افرادی بودند که در این پادگان مدتی مستقر بودند پس به شرایط آن خوب واقفند. نوژه مبدا و تهران مقصد کودتا انتخاب شد. اما کمتر از ۲۴ ساعت مانده به اجرای طرح بود که کل موضوع کودتا توسط دو نفر از افرادی که قرار بود مجری طرح باشند، لو می‌رود.

اما آیا واقعاً این کودتا توسط خود افراد اشاره شده طرح‌ریزی شده بود؟ اسناد و مدارک و بررسی ابعاد مختلف این اتفاق ثابت کرده که تمام برنامه‌های مربوط به این کودتا با پشتیبانی بی بدیل ایالات متحده آمریکا بوده است. از این‌که سردسته نظامیان در بین این همه نظامی، کمترین درجه را داشته و چندین نفر مطیع او بودند و بعداً در تحقیقات مشخص شد که مستشار امریکایی پشتیبان او بوده که توانسته باقی افراد را متقاعد و مطیع خود کند گرفته تا پشتیبانی‌های مالی که همه از سمت آمریکا و مستشارهای او بوده است. هواپیماها هم که برای این کار قرار بود استفاده شود، با بعثی‌های عراق هماهنگ شده بود آن‌هم که می‌دانیم، پشتیبان بی بدیل عراق در آن زمان فقط آمریکا بود. همه و همه دلایل اثبات نفوذ آمریکا در سیاست داخلی ایران است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)