میرنیوز

زنی که طی ۶۰ سال، حتی یک گرم زباله تولید نکرد

زنی که طی ۶۰ سال، حتی یک گرم زباله تولید نکرد 2021-11-09T09:22:40+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله*: دیروز ۱۷ آبان‌ماه بود که دکتر مه‌لقا ملاح کنشگر جریان‌ساز محیط زیست کشور که به «مادر محیط زیست ایران» شهره بود، به رحمت ایزدی پیوست. به قول مهندس محمد درویش «مه‌لقا ملاح ۱۰۴ سال عمر کرد تا هیچ بهانه‌ای به کسانی که می‌خواستند او را ببینند و موفق نشدند، نداده باشد.». ۱۰۴ سال! ۱۰۴ سال زندگی سالم و دغدغه‌مندانه و امیدوارانه و سراسر عشق به ایران؛ به ایران و همه گل‌ها و گیاهان و درخت‌ها و رودها و کوه‌ها و آبشارها و وجب به وجب خاک ایران. مه‌لقا ملاح بعد از ۱۰۴ سال زندگی شرافتمندانه و ۶۰ سال فعالیت و کنشگری در حوزه محیط زیست ایران و پس از عمری تلاش برای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی بانوان و کودکان، برای همیشه ما را با دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و مهربانی‌های خودش تنها گذاشت و از میان ما رفت. حالا این ما هستیم که رسالت بیشتری بر عهده داریم تا کار نیمه‌تمام او را به سرانجام برسانیم و صدای طبیعت ایران را به گوش همه اهالی این سرزمین برسانیم و بگوییم که: حال طبیعت ایران خوب نیست!

پیشگامی ملاح در ادای رسالت اجتماعی خود برای تنویر افکار عمومی از ممتازترین ویژگی‌های این کنشگر متعهد بود که او را در اذهان ایرانیان جاودانه ساخت. دکتر مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط زیست، سازمان غیر دولتی و زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را بنیان گذاشت. مه‌لقا ملاح چند دهه اخیر عمرش را در جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست صرف آموزش زنان خانه‌دار و معلمان مدارس برای آشنایی با محیط زیست و ضرورت حفظ سرزمین کرد. او موفق شده بود شعبات «جمعیت» را در ۱۶ استان کشور گسترش دهد و در چندسال پایانی عمرش منزل شخصی‌اش را به دفتر کار جمعیت و پاتوق طرفداران محیط‌زیست تبدیل کرده بود.
همواره به یاد خواهیم داشت که مطالبه‌گری امروز ملت ایران نسبت به مسائل محیط‌زیستی برآمده از سال‌ها تلاش بی‌وقفه امثال دکتر ملاح بوده و بدون این تلاش‌ها هیچ‌گاه مردم ما به این درجه از بلوغ محیط‌زیستی نمی‌رسیدند. به همین دلیل معرفی و شناساندن این چهره‌ها که به نوعی کوه‌های روی زمین و به تعبیر قرآن «میخ‌های زمین» هستند و ایران ما بر شانه‌های چنین افرادی است که استوار مانده است، وظیفه هر نهاد و ارگان و گروهی است که دل در گرو ایران دارد.

زنی که طی ۶۰ سال، حتی یک گرم زباله تولید نکرد

به همین بهانه گفتگویی با محمد درویش کنشگر نام‌آشنای محیط زیست کشورمان داشتیم تا درباره دکتر مه‌لقا ملاح و دغدغه‌های او صحبت کنیم:


خانم ملاح را «مادر محیط زیست ایران» می‌نامیدند. چه ویژگی‌هایی در ایشان باعث شده بود مردم و گروه‌های مردمی این نام را بر ایشان بگذارند؟

خانم دکتر ملاح مشهورترین زن محیط زیستی ایران و کهنسال‌ترین فرد محیط زیستی جهان بود. یک نکته بارز ایشان این است که ایشان بعد از اینکه از کار دولتی بازنشسته شدند، تازه وارد فعالیت‌ها در حوزه کنشگری محیط زیست شدند و تلاش کردند زن‌ها را هم وارد این فعالیت‌ها کنند. از این نظر مه‌لقا ملاح یک الگوی ارزشمند برای زنان این سرزمین است. خیلی‌ها فکر می‌کنند وقتی بازنشست شدی باید بنشینی و استراحت کنی، در صورتی که ایشان همه شهرت و محبوبیت و فعالیتش متعلق به بعد از بازنشستگی بود. یعنی ایشان در اواسط عمر پر برکت خودش به سمت فعالیت‌های محیط زیستی کشیده شد و قبل از آن فعالیتی در حوزه محیط زیست نداشته است، بلکه مشغول به یک کار معمولی دولتی بوده است. اما پس از بازنشستگی است که تلاش می‌کند زنان را نسبت به آلودگی هوا حساس بکند و در این زمینه یک فعالیت مستمر و جدی را شکل می‌دهد و بر همین اساس است که «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را تشکیل می‌دهد.


جالب این‌جاست که توجه خانم ملاح به آلودگی هوا در زمانی اتفاق افتاده بود که خبری از این‌همه آلودگی هوا و این‌همه مرگ و میر بر اثر آن نبود. خود همین مسأله نشان‌دهنده نبوغ و تیزهوشی ایشان است.

بله. همین‌طور است. اگر الآن بحران آلودگی هست و خیلی‌ها درباره‌اش اظهارنظر می‌کنند، خیلی طبیعی است. به هرحال سالانه ۵ هزار نفر در تهران و ۳۵ هزار نفر در ایران به خاطر آلودگی هوا کشته می‌شوند و طبیعی است که افراد درباره‌اش اظهارنظر کنند. ولی ایشان زمانی این جمعیت را راه انداخت که هنوز این آمارها منتشر نشده بود. آن زمان خیلی‌ها بحث آلودگی را جدی نگرفته بودند، ولی ایشان نگاه آینده‌نگرانه‌تری داشت. به خصوص اینکه تا آن موقع اصلاً زن‌ها وارد کنشگری محیط زیست نشده بودند و ایشان در این مسأله هم پیشگام بود. از همه مهم‌تر اینکه مه‌لقا ملاح مثل حرف‌هایش زندگی می‌کرد. یعنی اگر می‌گفت زباله درست نکنید و از پلاستیک استفاده نکنید، خودش پیشگام بود و به آن عمل می‌کرد. خانم ملاح در تمام ۶۰ سال عمر محیط زیستی‌اش حتی یک گرم آشغال هم از خانه‌اش بیرون نگذاشت و هیچ زباله‌ای تولید نکرد. من شاهد بودم که وقتی در یک مراسم قرار بود به یک درخت آب بدهد، و دست‌اندرکاران برای آب دادن به درخت بطری یکبار مصرف به دستانش دادند، او قبول نکرد و گفت «تا زمانی که بطری شیشه‌ای نیاورید آب نمی‌دهم! اگر بطری شیشه‌ای آوردید آب می‌دهم وگرنه آب نمی‌دهم!».
ملاح خیلی روی خطوط قرمزش جدی بود. موضوع دیگری که برای مه‌لقا ملاح مهم بود تربیت کودکان بود. مه‌لقا ملاح معتقد بود اگر قرار باشد نسلی وجود داشته باشد که نسبت به تخریب محیط زیست حساس باشد، ما باید به آن نسل اجازه بدهیم و کمک کنیم تا وقتی که کودک است عاشق سرزمینش باشد. به همین خاطر یکی از کارهای جدی‌اش در جمعیت مبارزه با آلودگی این بود که گروه‌های مختلفی را صدا می‌کرد، با آموزش و پرورش تعامل می‌کرد و جزوه‌های آموزشی و کتاب‌های مختلفی در اختیار بچه‌ها می‌گذاشت که چطور می‌توان به روش جذاب و ساده مسائل محیط زیستی را با آنها در جریان گذاشت. خلاصه اینکه ملاح آدمی بود که واقعاً هربار که او را می‌دیدی متوجه می‌شدی که او فقط اکنونش را می‌بیند و برای اکنونش فکر می‌کند. چیزی که همیشه سر ذوقش می‌آورد بچه‌ها بودند و وقتی من پسرم اروند را پیش او بردم، مدام با او صحبت می‌کرد و کاری می‌کرد که یخ بچه‌ها آب شود و آن‌ها هم با او صحبت کنند. به نظر من مه‌لقا ملاح پربرکت‌ترین زن محیط زیستی ایران بود.

زنی که طی ۶۰ سال، حتی یک گرم زباله تولید نکرد


خاطره دیگری از او که در خاطرتان مانده باشد؟

من و پسرم اروند در فیلم «همه درختان من» که خانم رخشان بنی اعتماد درباره ایشان ساختند حضور داشتیم و به خانه خانم ملاح رفتیم. خیلی برایم جالب بود که ایشان اروند را شناخت، با اینکه اروند را تنها یکبار در زمان بچگی دیده بود. او حضور ذهنی خیلی قوی داشت و تا آخرین روزهای زندگی هم کارهایش را خودش انجام می‌داد و به معنای واقعی کنشگر و بی‌ادعا بود.


آدم‌هایی از جنس خانم ملاح در جامعه ما هستند ولی بسیار کم. معرفی آن‌ها به مردم را در راستای ترویج زندگی سالم و دوستدار محیط زیست، چقدر حیاتی و مهم می‌دانید؟

کلاً تا یکی دو دهه پیش موضوع محیط زیست برای رسانه‌ها و افراد مختلف موضوع مهم و جذابی نبود. بسیاری‌ها اسکندر فیروز، هوشنگ ضیایی، بیژن فرهنگ‌دره‌شوری، هنریک مجنونیان و عبدالحسین وهاب‌زاده را هم نمی‌شناسند و ما تازه داریم با این حساسیتی که نسبت به تخریب محیط زیست ایجاد شده، با مردم حرف می‌زنیم و حساسیت و آگاهی آنها را افزایش می‌دهیم. امیدوارم این جریان در حوزه رسانه هم تقویت شود. امیدوارم خود خبرگزاری مهر به جای این‌که سرویس محیط زیستش زیرشاخه حوزه اجتماعی باشد، خودش یک گروه و یک ستون مخصوص مسائل محیط زیست داشته باشد. هنوز هیچ خبرگزاری و رونامه‌ای در کشور نداریم که یک سرویس محیط زیستی داشته باشد. محیط زیست با آن‌که مسأله اصلی امروز و فردای کشور است، یا زیرگروه علمی است یا اجتماعی. اگر می‌خواهیم در کشور تغییر اتفاق بیفتد، باید برای مردم محتوا تولید کنیم و این محتوا باید متنوع، جذاب، عمیق و مستمر باشد.

* نویسنده: جواد شیخ الاسلامی

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)