میرنیوز

کرونا مقابله جهادی می‌خواهد

کرونا مقابله جهادی می‌خواهد 2021-08-10T09:16:04+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: آمار جان‌باختگان کرونا هر روز رکورد تازه‌ای به ثبت می‌رساند. رکورد قربانیان این بیماری در یک شبانه‌روز با فوت ۵۴۲ نفر در روز یکشنبه هفته جاری زده شد اما یک روز پس از آن یعنی دیروز دوشنبه شمار فوتی‌های ناشی از بیماری «کووید-۱۹» در کشور متاسفانه دوباره رکورد زد و به ۵۸۸ نفر در یک شبانه‌روز رسید. به گزارش «وطن‌امروز» تاخت‌وتاز کرونا این روزها امان را از کادر درمان بریده است، چرا که آنها روزانه با حدود ۴۰ هزار مبتلا به این بیماری مواجهند. تخت‌های بیمارستانی نیز در حال پرشدن است و ‌آی‌سی‌یوها جایی برای رسیدگی به مبتلایان بدحال ندارند. این ویروس نفسگیر به دلیل قدرت بالای سرایت‌پذیری در حالی به تمام نقاط کشور رسوخ کرده است که متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

در چنین شرایطی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان برای مهار این بیماری ضرب‌الاجلی یک هفته‌ای در قالب طرح تحول مقابله با کرونا تعیین کرده است تا بتوان با اقدامات جهادی و استفاده از همه ظرفیت‌ها همچنین تسریع در روند واکسیناسیون از بحران پیش رو عبور کرد. این در حالی است که روابط عمومی وزارت بهداشت، دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته مجددا رکوردهای ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در کشور شکسته شد و متاسفانه ۵۸۸ نفر از بیماران کرونا جان خود را از دست دادند.

بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۱۸ مرداد و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۵ هزار و ۸۱ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت، ۵۸۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۴ هزار و ۶۰۳ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۳ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۵۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۶ هزار و ۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» نیز در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در شرایطی که کرونا در حال تاخت‌وتاز است، واکسیناسیون عمومی نیز با شدت انجام می‌شود. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۳ میلیون و ۲ هزار و ۲۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۷۵ دوز رسیده است. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

بحرانی‌ترین وضعیت ممکن

در شرایط تاخت‌وتاز کرونا و شکسته‌شدن رکورد مرگ و ابتلا همچنان میزان رعایت پروتکل‌های کرونایی زیر ۴۰ درصد است. در همین زمینه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به اینکه ویروس دلتای کرونا در حال درنوردیدن آسیا و اروپاست، گفت: باید این حقیقت را پذیرفت که گونه دلتای کرونا قدرت سرایت بالایی دارد و اگر در برابر آن پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم آمارها در بخش ابتلا و فوتی‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد. هم‌اکنون در بحرانی‌ترین وضعیت بیماری طی یک سال و نیم اخیر هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار رعایت پروتکل‌ها زیر ۴۰ درصد است و به همین دلیل شاهد گسترش بیماری و افزایش سرسام‌آور تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها هستیم. تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن است و این روند در همه استان‌های کشور مشاهده می‌شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: برای مقابله با ویروس منحوس کرونا هیچ راهی جز رعایت پروتکل وجود ندارد و ما نباید فکر کنیم که با واکسیناسیون می‌توان جلوی این ویروس را گرفت، هر چند واکسیناسیون در کاهش مرگ‌ومیر تاثیر مستقیم دارد.

وی گفت: در بحث ابتلا به کرونا کشورهای دیگر نیز با مشکل روبه‌رو شده‌اند. در این زمینه ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که باید پروتکل‌ها را رعایت و از هر گونه تجمع و تردد غیرضروری خودداری کنیم و در مراکزی که تجمع وجود دارد تهویه مناسب وجود داشته باشد. اگر به این موارد توجه نشود با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد. رئیسی با اشاره به مراسم عزاداری محرم خاطرنشان کرد: در ایام پیش رو بحث مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را داریم که در این رابطه خواهش جدی ما این است که مردم پروتکل‌ها را بشدت رعایت کنند.

در برگزاری مراسم‌ عزاداری خانگی که عموما با حضور چند خانوار برگزار می‌شود باید مقوله فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت و از ماسک استفاده شود و تهویه مناسب پیش‌بینی شود، در غیر این صورت حتی این هیات‌های خانگی نیز می‌توانند منتقل‌کننده ویروس کرونا باشند. متاسفانه برخی فکر می‌کنند در مراسماتی که در منزل انجام می‌شود دیگر نیازی به ماسک نیست، لذا ما قویاً توصیه می‌کنیم در هر گونه مراسم پروتکل‌ها را رعایت کنند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با گلایه از این موضوع که ۲۰ الی ۲۵ درصد از افرادی که تاکنون مجوز دریافت واکسن برای‌شان صادر شده اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند، گفت: این رقم در برخی استان‌ها به ۳۰ درصد می‌رسد. باید توجه داشته باشیم که واکسن تاثیر مستقیمی بر کاهش مرگ‌ومیر دارد. هم‌اکنون سایت برای افراد بالای ۵۵ سال باز شده است، لذا از خانواده‌ها خواهشمندیم با تشویق افراد مسن، آنها را برای واکسن به مراکز تزریق بیاورند.

وی با اشاره به طرح تحول مقابله با کرونا که از سوی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مطرح شد، خاطرنشان کرد: هر طرح تحولی که بخواهد اجرا شود باید تحکمی و زمینه‌ساز افزایش اراده برای اجرای پروتکل‌ها باشد. تا زمانی که طرح‌ها در محیط مشاهده نشود و اجرا در محیط را نبینیم طرح نمی‌تواند موثر باشد. به همین دلیل تاکید رئیس‌جمهور محترم بر این بود که به صورت فعال همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و وظایف‌شان را به انجام برسانند.

واقعا اگر همه سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادها و تک‌تک افراد وظیفه‌ای را که بر عهده دارد به انجام برسانند ما می‌توانیم از نظر رعایت پروتکل‌ها یک جامعه ایمن داشته باشیم. بنابراین برای عبور از بحران کرونا همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها باید پای کار بیایند. رئیسی گفت: ما هنوز شاهدیم بعضی تجمعات همچنان پابرجاست. با وجود اینکه چندین بار اعلام شده که رستوران‌ها یکی از مراکز اصلی انتشار بیماری هستند اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. از مردم می‌خواهیم حتی اگر رستورانی باز بود به آنجا نروند و خود را در معرض خطر قرار ندهند. میهمانی‌ها، دورهمی‌ها و مراسم شادی و عزا مولد بیماری هستند.

رئیس جمهور برای تعطیلی سراسری شخصاً تصمیم بگیرد

وضعیت کشور با شیوع گسترده ویروس جهش یافته کرونا بحرانی است و شخص رئیس‌جمهور باید برای عبور از این بحران تصمیم قاطع اتخاذ کند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به بهانه‌تراشی برخی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه شنبه اخیر درباره موضوع «تعطیلی سراسری»، خواستار اتخاذ تصمیم فوری از سوی شخص رئیس‌جمهور شد. حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به شدت گرفتن آمار ابتلا و فوت ناشی از بیماری کرونا در روزهای اخیر و با اشاره به ارجاع نامه اخیر وزیر بهداشت درباره «تعطیلی ۲ هفته‌ای سراسری برای کنترل بیماری» به سناد مقابله با کرونا، اظهار داشت: متأسفانه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا همان افرادی هستند که تاکنون هم عضو ستاد بوده‌اند و با تصمیمات‌شان کار را به اینجا رسانده‌اند.

وی افزود: حجت‌الاسلام رئیسی باید به سرعت اعضای این ستاد را تغییر دهد، چراکه این افراد اگر توان مدیریت داشتند، کار مقابله با بیماری کرونا را به اینجا نمی‌رساندند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در جلسه اخیر ستاد نیز که در روز شنبه هفته جاری تشکیل شد، قرار بود درباره نامه وزیر بهداشت تصمیم‌گیری شود اما برخی اعضای ستاد آنقدر بهانه آوردند و مطالبی را مطرح کردند که حجت‌الاسلام رئیسی مجبور شد فعلا یک هفته مهلت بدهد

تا راهکارهای عملیاتی برای مهار بیماری را ارائه کنند. وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا و شخص حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رئیس ستاد باید تصمیم فوری بگیرند و اقدام عاجل کنند، تصریح کرد: با روش مدیریتی اعضای فعلی ستاد، معلوم نیست وضعیت بیماری به کجا برسد، لذا درخواست ما این است که شخص رئیس‌جمهور تصمیم فوری بگیرد و نقطه نظرات تکمیلی در حین اجرا لحاظ شود. این اظهارات شهریاری نشان می‌دهد به دلیل تشکیل نشدن کابینه رئیسی، همچنان بدنه اجرایی ستاد ملی مقابله با کرونا متعلق به دولت روحانی است؛ با این حال به نظر می‌رسد با توجه به نوع مدیریت و روحیه آقای رئیسی، ضروری است شخص رئیس‌جمهور طی یک تصمیم انقلابی، موضوع رعایت پروتکل‌های کرونایی، بویژه فاصله‌گذاری اجتماعی را در اولویت قرار داده و برای عبور از پیک فعلی، نسبت به این موضوع اقدام کند.

تأکید رئیس‌جمهور بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کنترل ویروس کرونا

دولت سیزدهم نشان داده مبارزه با کرونا و کاهش صدمات ناشی از این بیماری به مردم در دستور کار قرار دارد، بر همین اساس دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز دوشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر بهداشت و استاندار خراسان رضوی ضمن پیگیری آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و همچنین استان خراسان رضوی، بر استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای تسریع در کنترل بیماری، درمان و ارائه خدمات به بیماران تاکید و دستورات لازم را صادر کرد.

الزامات طرح تحول مقابله با کرونا

در شرایطی که روز به روز بر آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور افزوده می‌شود، اجرای طرح تحول مقابله با این بیماری به دلیل ضمانت‌های اجرایی می‌تواند کارساز شود. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ۴ محور کنترلی برای تحول در مدیریت کرونا در کشور، مباحث مورد لزوم را که باید در طرح تحول جامع مقابله با کرونا که از سوی سیدابراهیم‌ رئیسی، رئیس‌جمهور مطرح شده، مورد توجه قرار گیرد، تشریح کرد. دکتر علیرضا ناجی درباره تعطیلی‌های ضدکرونایی و شرایط آن‌ و همچنین درباره الزامات طرح تحول جامع مقابله با کرونا که در روزهای گذشته از سوی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور مطرح شد، گفت: ما در حال حاضر در بحران قرار داریم. تعطیل کردن یکی از واجبات است. هیچ‌ کس همیشه با لاک‌دان موافق نیست، چرا که لاک‌دان می‌تواند تبعات اقتصادی داشته باشد اما در شرایط فعلی باید این اقدام را انجام دهیم.

باید از لاک‌دان به عنوان یک مُسَکن موقت بهره ببریم تا با ایجاد سکون در جامعه، بتوانیم فشار روی کادر درمان و بیمارستان‌ها را برداریم، البته اگر به صورت واقعی انجام شود. وی افزود: در کنار لاک‌دان هم باید اقدامات تکمیلی انجام دهیم. این اقدامات تکمیلی این است که شناسایی بیماری را افزایش داده و با تست‌های بسیار زیاد تا جایی که می‌توانیم همه موارد بیماری را تشخیص دهیم؛ افرادی که با بیماران مثبت برخورد داشتند، تست کنیم، در صورت نیاز، درمان را به صورت سرپایی یا بستری آغاز کنیم، قرنطینه کردن افراد جدی گرفته شود و در عین حال سرعت واکسیناسیون‌مان را هم افزایش دهیم.

ناجی با بیان اینکه انجام این اقدامات به صورت جامع و در کنار هم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، گفت: شهر تهران اخیرا در وضعیت قرمز یک هفته تعطیل بود اما آیا واقعا شهر تعطیل بود؟ آیا جاده‌ها بسته شد تا مردم شمال نروند؟ و... خیر! هیچ یک از این موارد انجام نشد. فقط اسم تعطیلی گذاشتن فایده ندارد، بلکه باید قوانین مربوط به آن را هم کاملا اجرا کنیم. من ۱۰۰ درصد موافق تعطیلی هستم اما باید به صورت کامل بوده و تمهیدات آن هم مشخص باشد. وی ادامه داد: اقدامات غیردرمانی که شامل لاک‌دان و تقویت بهداشت اجتماعی است، در شرایط فعلی بسیار مهم است و واکسیناسیون هم بسیار مهم است.

در عین حال موضوع درمان در بیمارستان‌ها موضوعی همیشگی است؛ مباحثی مانند افزایش تخت و ‌آی‌سی‌یو همواره وجود دارد اما زمانی که بحران ایجاد شود، هیچ کشوری نیست که بتواند در برابر این بحران و شیوع بسیار بالای بیماری تحمل کند، چرا که هیچ کشوری امکانات بی‌نهایت ندارد.

بنابراین درمان در بیمارستان‌ها فقط ۱۰ درصد موضوع است و ۹۰ درصد موارد دیگری است که حتما باید رعایت شود. ناجی درباره نزدیکی ایام محرم و تمهیداتی که باید در این ایام اتخاذ شود، گفت: به نظر من هر مراسم و رویدادی که موجب تجمع شود نباید اتفاق بیفتد. اکنون موضوع کووید است، حال هر مراسمی اعم از نوروز، مسافرت، تجمعاتی مانند اجرای امتحانات، محرم و... باشد، هیچ تفاوتی ندارد. بسته به همه‌گیرشناسی ویروس در آن مقطع زمانی باید مسائل را رعایت کنیم. تجربیات‌مان نشان داده است اینکه می‌خواهیم تجمعات را با اجرای پروتکل‌های دقیق کووید انجام دهیم، امکان‌پذیر نیست، زیرا فقط بحث برگزاری مراسم مطرح نیست، بلکه رفت‌وآمد مردم و... هم منجر به تجمع می‌شود.

همه رکوردهای کرونایی در تهران شکست

تخت خالی در تهران برای بستری مبتلایان به کرونا وجود ندارد؛ این هشداری است به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و با این کار باعث ابتلا به این بیماری و بعضا مرگ خود و دیگران می‌شوند. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ضمن اعلام رکورد ۱۵۶ مرگ ناشی از کرونا و بالغ بر ۲۴۰۰ بستری روزانه در تهران گفت: تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی باز هم افزایش مرگ‌ومیر را خواهیم داشت. نادر توکلی با اشاره به اینکه روز یکشنبه ۱۷ مردادماه همه رکوردهای مربوط به کرونا در تهران شکسته شد، گفت: بالغ بر ۲۵ هزار مراجعه سرپایی، ۲۴۰۰ مورد بستری و ۱۵۶ مرگ در این شبانه‌روز داشتیم که این عدد بالاترین آمار فوتی‌ها در تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون است.

همچنین در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌ها داریم. وی درباره مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌ها اظهار کرد: همه تخت‌ها پر است و تنها ظرفیتی که استفاده می‌کنیم همان ۱۰۰۰ تختی است که در اورژانس بیمارستان‌هاست. بیمار در تخت‌های بستری اورژانس منتظر می‌ماند تا ظرف ۶ تا ۲۴ ساعت بعد بتواند به بخش منتقل شود و بر اساس میزان ترخیصی‌ها و فوتی‌ها تخت برای سایرین خالی می‌شود. توکلی درباره اخباری که پیرامون کمبود سِرُم و داروهایی نظیر رمدسیویر به گوش می‌رسد، بیان کرد: خوشبختانه مساله کمبود سرم و رمدسیویر تا حد زیادی رفع شده است اما کمبود داروی اکتمرا هم وجود داشت که پس از برگزاری جلسه پیرامون آن، تامین این دارو هم به حد معقولی رسید. وی ادامه داد: نکته اساسی در این میان این است که یک بیمارستان ۵۰۰ تا ۹۰۰ ورودی کرونایی دارد و از این تعداد ۲۰۰ تا ۳۰۰ بیمار بستری موقت می‌شوند و نیاز به دارو دارند.

میانگین هزینه دارو برای هر بیمار حدود یک میلیون است که در مراکز دولتی باید با پذیرش بیمه‌های پایه خدمت ارائه شود، بنابراین باید حجم نقدینگی قابل توجهی صرف داروهای کرونا شود. این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گر حدود ۳ تا ۶ ماه بعد پول بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کنند اما شرکت‌های دارویی، هزینه داروی کرونا را نقدی دریافت می‌کنند و این بزرگ‌ترین معضل فعلی در زمینه کروناست. وی افزود: اگر موفق می‌شدیم ۷۰ درصد جامعه مشمول واکسن را واکسینه کنیم می‌توانستیم از این بیماری عبور کنیم اما چون این اتفاق نیفتاده ممکن است تا ابتلای ۷۰ درصد جامعه به این بیماری پیشروی کنیم. تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روزهای آتی باز هم افزایش مرگ‌ومیر را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون در مدت اخیر بهبود یافته است، به ایسنا گفت: درباره افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به کرونا از ۳۰۰۰ بیمار بستری در بیمارستان حدود ۹۵ درصد کسانی هستند که واکسینه نشده‌اند. وی افزود: با مراجعه به مراکز تخصصی اطفال در تهران می‌بینید که ۸۰ درصد مراجعات کرونایی اطفال هستند و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. پس باید این پیام را بدهیم که حداقل به خاطر کودکان‌تان رعایت کنید. وی درباره مراسم‌ عزاداری ماه محرم گفت: قاعدتا شرکت در هیچ‌گونه مراسم عزاداری رسمی توصیه نمی‌شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)