میرنیوز

کرونا افسار پاره کرد

کرونا افسار پاره کرد 2021-08-03T08:36:16+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: شمار جان‌باختگان کرونا در حالی به بیش از ۴۰۰ نفر در شبانه‌روز رسیده است که معاون کل وزارت بهداشت، آمارهای اعلام‌شده مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری در کشور را فراتر از آن چیزی می‌داند که منتشر می‌شود.

اوضاع کشور در مواجهه با ویروس جهش یافته کرونا موسوم به دلتا بسیار وخیم است؛ بیماری‌ای که این روزها در پی هجوم گسترده مبتلایان با علائم کرونایی به مراکز درمانی امان از کادر پزشکی بریده است. خیلی از بیمارستان‌ها با آنکه محوطه این مراکز درمانی نیز با ایجاد سازه‌های موقت و تخت‌های سیار برای رسیدگی به مبتلایان ویروس کرونا تجهیز شده است اما جایی برای بستری بیماران بدحال ندارند. در همین حال، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد و در برخی شهرستان‌ها به زیر ۳۰ درصد نیز رسیده است.

کارشناسان می‌گویند قدرت انتقال دلتا ۶۰ درصد بیشتر از واریانت‌های قبلی است و چنانچه تمهیدات لازم برای عبور از این بحران اندیشیده نشود روزهای سختی پیش رو خواهیم داشت.

قدرت سرایت انفجاری این ویروس جهش‌یافته تا جایی است که میزان مبتلایان به این بیماری را به بیش از ۳۷ هزار نفر در یک روز رسانده است؛ آماری که به گفته خود مسؤولان وزارت بهداشت خیلی دقیق نیست، چرا که حدود نیمی از تست‌های منفی کرونا کاذب است. آمارها حکایت از رشد ۳۸ درصدی فوت‌شدگان و افزایش ۲۲ درصدی میزان بستری در یک هفته دارد. طبق گفته معاون کل وزارت بهداشت اگر به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل نشود امکان فوت ۸۰۰ نفر در روز در آینده دور از انتظار نیست.

پیش‌بینی مرگ روزانه ۸۰۰ نفر بر اثر کرونا

‌۹۰ درصد شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی قرار دارند و چنانچه دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی رعایت نشود مرگ‌ومیر ناشی از ابتلای به این بیماری افزایش خواهد یافت. معاون کل وزارت بهداشت درباره ابعاد مختلف پیک پنجم کرونا که با سویه غالب دلتا همراه شده است، توضیحاتی ارائه کرد. ایرج حریرچی با اشاره به اینکه ممکن است آمار رسمی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشورمان با آمار واقعی کمی متفاوت باشد، گفت: برخی افراد وجود دارند که تست نمی‌شوند یا در برخی موارد، تست‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد منفی کاذب را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: به علت محدودیت‌های اعتباری، محدودیت تست وجود دارد و برخی افراد هم دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و زمان طلایی مثبت شدن تست آنها می‌گذرد. حریرچی با اشاره به اینکه آماری که اعلام می‌شود مستند به آمار رسمی استخراج شده است، اضافه کرد: درباره بیماران سرپایی، ممکن است چند برابر رقم فعلی، کرونا مثبت باشند، زیرا بسیاری از افراد، ناقل بدون علامت هستند و به مراکز برای تست مراجعه نمی‌کنند. معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کشورمان علاوه بر جبهه کرونا در جبهه اقتصادی هم می‌جنگد، گفت: نخستین کشوری بودیم که به طور وسیع درگیر کرونا شدیم؛ چرا که شیوع این بیماری در چین ابتدا فقط به «ووهان» محدود بود.

حریرچی گفت: روند ابتلا به کرونا افزایشی است و این روند حداقل تا ۱۰ روز آینده ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه در ۴ هفته اخیر موارد سرپایی از ۶۰ هزار به ۱۸۰ هزار نفر افزایش یافت، افزود: در آمار بستری و فوت نیز افزایش بسیار شدیدی داشتیم و در هر هفته ۲۲ هزار مورد مثبت بستری و ۱۸۰ هزار مورد مثبت سرپایی داریم که به ۲ هزار و ۲۱ فوت در هفته منجر شده است. حریرچی با اشاره به اینکه در موارد قبلی به چنین اوجی نرسیده بودیم، اضافه کرد: تعداد موارد مثبت سرپایی در مقایسه با هفته گذشته ۵/۲۶ درصد، تعداد بیماران بستری ۲۲ درصد و تعداد بیماران فوت شده ۲/۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در ابتدای فروردین، بیشتر شهرها زرد یا آبی بودند که در ۳۱ فروردین بیشتر شهرهای کشور قرمز شدند و در ۲۵ اردیبهشت به شرایط نرمال رسیدیم و اکثر شهرها نارنجی یا زرد بودند اما اکنون به‌تدریج با ورود ویروس دلتا به وضعیتی رسیده‌ایم که ۹۰ درصد شهرهای کشور قرمز یا نارنجی هستند. حریرچی افزود: اکنون روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۲۷ نفر بستری داریم که در استان مسافرپذیری مانند مازندران این رقم به حدود ۸۱ نفر می‌رسد.

وی اضافه کرد: در مدت اخیر معمولا جزو ۱۰ تا ۱۲ کشور نخست از نظر میزان بستری و فوت بوده‌ایم. حریرچی با اشاره به اینکه شنبه ۳ هزار و ۴۸۳ مورد بستری جدید داشتیم، گفت: معمولا ۸ تا ۱۰ درصد و در زمان‌های اوج، بیش از ۱۰ درصد بستری‌شدگان فوت می‌کنند. وی افزود: اکنون با توجه به افزایش تجهیزات بویژه دستگاه‌های اکسیژن‌سازی که توانستیم تهیه کنیم، میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در مقایسه با اوج آبان پارسال کاهش داشته است. حریرچی با بیان اینکه تاکید ما رعایت ۹۰ درصدی شیوه‌نامه‌هاست، گفت: اکنون میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشورمان به ۳۹ درصد کاهش داشته که کمترین مقدار در یک سال اخیر است.

وی افزود: میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی استان‌ها مانند هرمزگان، کرمان، البرز و گیلان، کمتر از ۳۰ درصد است. حریرچی اضافه کرد: در استان هرمزگان فقط ۲۹ درصد و در گیلان ۳۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در ۲ هفته اخیر اعمال نظارت‌ها در سطوح اجرایی کاهش داشته و تاب‌آوری مردم هم کم شده است، گفت: از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ درگیر تحریم‌های شدید یکجانبه و رشد منفی اقتصادی و تورم ۴۰ درصدی هستیم که همه این عوامل موجب شده سرمایه اجتماعی در حوزه کرونا تضعیف و اعتماد عمومی کم شود.

حریرچی با اشاره به اینکه واکسیناسیون باید زودتر انجام می‌شد، افزود: تولید واکسن داخلی کار فوق‌العاده‌ای بود و باید میزان این تولید را افزایش دهیم که در حال انجام است. وی ادامه داد: اکنون میزان واکسن‌های موجود، محدود است و بیگانگان هم بدعهدی و برخی کشورها هم واکسن‌ها را احتکار کردند، ضمن اینکه محدودیت ارزی داریم. حریرچی گفت: برخی کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی به ازای هر نفر ۷ تا ۹ دوز واکسن خریدند.

وی اضافه کرد: در نهایت صداقت، تلاش شده است حداکثر واکسن ممکن در کشورمان فراهم شود اما در مقاطعی برای جابه‌جایی پول‌های خرید واکسن، با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم. حریرچی گفت: واردات واکسن ادامه دارد و ارز مناسبی برای این منظور تخصیص پیدا کرده است. وی افزود: پیش‌بینی‌های دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که در یک ماه و نیم آینده، مرگ‌های کرونایی در کشور ما از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش یابد و اگر به دستورالعمل‌ها عمل نکنیم شاید در آینده این رقم به ۸۰۰ نفر در روز برسد. معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: به رکورد روزانه تزریق ۴۳۰ هزار دوز واکسن رسیدیم اما هدف‌مان این است که به رکورد تزریق روزانه ۸۴۰ هزار دوز واکسن برسیم.

حریرچی گفت: تاکنون ۷۸ درصد جمعیت بالای ۸۵ سال کشور واکسینه شده‌اند و حدود ۷۲ درصد جمعیت ۷۵ تا ۸۴ سال، حدود ۸۴ درصد جمعیت ۷۰ تا ۷۴ سال و ۸۱ درصد جمعیت ۶۵ تا ۶۹ سال واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. وی افزود: حدود ۸۰ درصد واجدان شرایط دریافت واکسن، برای تزریق به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند و واکسینه شدند. حریرچی اضافه کرد: ۸۰ درصد بستری‌شدگان بالای ۶۵ سال کسانی هستند که اصلا واکسن نزده‌اند و ۱۰ درصد آنها هم کسانی هستند که دوز نخست واکسن را زده‌اند. وی با اشاره به اینکه هدف نخست واکسیناسیون، کاهش مرگ‌ومیر و کاهش بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و بیمارستان است، گفت: حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد این هدف با واکسن حاصل می‌شود.

حریرچی افزود: واکسن درباره ابتلای علامت‌دار و ابتلای بی‌علامت حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد کارایی دارد اما ویروس دلتا، همه این معادلات را بر هم ‌زده است. وی با بیان اینکه میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان و اردبیل روند افزایشی دارد، گفت: روند بستری و فوت در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس، تهران، البرز، قم، ایلام، کرمان، هرمزگان و بوشهر نیز افزایشی است. حریرچی با بیان اینکه تعداد تخت‌های کشور به ازای جمعیت به‌رغم افزایش در ۸ سال اخیر، در مقایسه با متوسط جهانی بسیار کم است، اضافه کرد: اکنون از نظر تخت، سی‌تی‌اسکن و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، دچار فرسودگی هستیم و تاب روحی - روانی و فعالیت پرسنل مراکز درمانی بویژه پزشکان، پرستاران، رزیدنت‌ها و انترن‌ها کاهش یافته و روی آنها فشار زیادی است و با حقوق‌های اندک، بار اصلی روی دوش آنهاست.

قدرت انتقال دلتا ۶۰ درصد بیشتر از واریانت‌های قبلی است

سویه دلتا به دلیل قدرت سرایت بالای آن خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی است. استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: پیک پنجم موج بسیار بزرگی است و متأسفانه هر روز رکوردهای جدیدی ثبت می‌کنیم. اکبر فتوحی با اشاره به پیک پنجم کرونا، افزود: متأسفانه هر روز رکوردهای جدیدی از نظر تعداد مراجعه‌کنندگان، بستری و مرگ‌ومیر بیماران ثبت می‌کنیم. ویروس کرونا از ابتدا سرعت انتقال بالایی داشت و این سرعت بعد از حدود یک سال و نیم ۲ برابر شده است. وی افزود: می‌توان گفت قدرت انتقال واریانت دلتا ۶۰ درصد بیشتر از واریانت آلفا و همچنین ۲ برابر واریانت اصلی است که از چین خارج شده است. این سرعت انتقال، منجر به درگیری‌های بیشتری در خانواده‌ها و بویژه اطفال شده است.

وی به راه‌حل اصلی ایجاد ایمنی اشاره کرد و افزود: ایمنی یا عمدتا از طریق واکسن تحقق پیدا می‌کند یا از طریق ابتلا و تعادل بین اینکه چه نسبتی از مردم ایمنی به دست می‌آورند. روند ابتلا، تزریق واکسن و رفتاری که ویروس در ایجاد واریانت‌های جدید خواهد کرد، تعیین‌کننده افق یکی، دو سال آینده خواهد بود. استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: در پیک پنجم، نظام سلامت و کادر درمان تجربه بهتری در مدیریت بیماری «کووید-۱۹» پیدا کرده‌اند و در مجموع شاهد کشندگی کمتری نسبت به پیک‌های قبلی هستیم. امیدواریم با واکسینه کردن بموقع افراد، عواقب ابتلا را کمتر کنیم.

وزارت بهداشت اعلام کرد: تزریق ۱۳میلیون و ۸۱ هزار و۱۷۴ دوز واکسن‌کرونا

آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» در کشور با شیب تندی در حال افزایش است. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری از ۹۱ هزار نفر فراتر رود.

بر این اساس، از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دیروز دوشنبه ۱۱ مردادماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۴ هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول این مدت ۴۱۱ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسید.

خوشبختانه تاکنون ۳ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۵ هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

گفتنی است تاکنون بیشترین موارد شناسایی شده روزانه کرونا مربوط به پنجم مردادماه با ۳۴۹۵۱ ابتلا و بیشترین میزان بستری هم مربوط به ۳۰ فروردین با ۳۹۰۱ بستری بوده است.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۴۹۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۶۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار و ۱۷۴ دوز رسیده است.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

تعطیلی‌ها ویروس کرونا را به چرخش درآورد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بی‌برنامگی و سهل‌انگاری دولت در پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از یک‌ سو و کم‌توجهی خیلی‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دیگر باعث شد این بیماری کشور را فرا گیرد. ملک فاضلی با بیان اینکه راهکارهای پیشگیرانه از شیوع گسترده بیماری «کووید-۱۹» از ابتدا بسیار ضعیف بود، گفت: هماهنگی لازم از سوی همه ارگان‌ها برای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس مرگبار در کشور انجام نشد به طوری که فعالیت‌ها برای مقابله با این بیماری فقط به صورت مقطعی انجام می‌شد. وی ادامه داد: هر چند برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با کرونا در کشور طی اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ قابل قبول بود اما متاسفانه پس از آن همه چیز رها شد و بیماری کشور را فرا گرفت.

فاضلی افزود: اگر دولت می‌خواست با جدیت با این بیماری مبارزه کند باید به فکر معیشت مردم می‌بود، چرا که با وجود هشدارها نسبت به ماندن مردم در خانه‌های‌شان اما آنها مجبور بودند برای تامین معاش خود به محل کار بروند. در چنین شرایطی وزارت بهداشت تنها بود و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها این وزارتخانه را همراهی نکردند. وی به تعطیلی کرونایی اخیر استان‌های تهران و البرز اشاره کرد و گفت: تعطیلی بدون اینکه محدودیتی ایجاد یا نیازهای شهروندان تامین شود، مفهوم و معنایی ندارد و این تعطیلی بیماری را در سراسر کشور به چرخش درآورد.

وی تصریح کرد: اوضاع کشور در پی شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته به قدری بحرانی است که چنانچه اقدامی برای مهار این بیماری به کار گرفته نشود احتمال بروز موج ششم نیز دور از انتظار نیست. وی افزود: مسؤولان وزارت بهداشت واقعیت‌های آماری مرگ‌ومیر و مبتلایان به کرونا را به مردم نمی‌گویند در حالی که باید صادقانه آمارها اعلام شود. فاضلی افزود: تنها راه جلوگیری و مقابله با کرونا واکسیناسیون گسترده است که متاسفانه این موضوع در ایران دیر شروع شده است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)