میرنیوز

«اکران مردمی» نقطه طلایی کارنامه «عمار»/ هشدار درباره یک ابتذال

«اکران مردمی» نقطه طلایی کارنامه «عمار»/ هشدار درباره یک ابتذال 2021-11-29T06:19:11+03:30

محمدتقی فهیم منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار مهر در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره از جشنواره مردمی فیلم «عمار»، درباره کارنامه این رویداد در حوزه تربیت نیروهای جدید در عرصه سینما گفت: من اساساً با این نگاه که جشنواره‌ها محل تربیت نیروهای جدید باید باشند، میانه‌ای ندارم. وظایف جشنواره‌ها نه آموزش است و نه تربیت نیرو، اما حتماً میدانی برای الگودهی محسوب می‌شوند. جشنواره مهم دنیا همین‌گونه هستند. شاید در حاشیه برگزاری این رویدادها، کارگاه‌های آموزشی هم برگزار شود اما به‌شخصه فکر می‌کنم نباید انتظار داشته باشیم که جشنواره‌ها به‌صورت سالانه هنرجو و نیروی تازه تربیت کنند.

وی ادامه داد: این نگاه به جشنواره‌ها منجر به ملغمه شترگاوپلنگی می‌شود که همواره با آن مواجهیم و نمی‌دانیم وظیفه اصلی یک جشنواره چیست. اگر منظور از تربیت نیرو، این است که یک جشنواره باید قدرت جریان‌سازی داشته باشد و در هر دوره فیلمسازان را برای دوره بعد نسبت به برخی موضوعات و ایده‌ها حساس کند، این درست است. فیلمسازان در این شرایط می‌دانند که سال آینده قرار است در چه میدانی رقابت کنند و باید آثار کیفی‌تری در راستای موضوعات هدف‌گذاری شده، ارائه دهند. این‌ها طبیعتاً خروجی یک جشنواره محسوب می‌شود.

فهیم تأکید کرد: جشنواره‌های رده الف دنیا هم همین کار را می‌کنند و آنقدر در این زمینه دقیق و مهندسی‌شده عمل می‌کنند که فیلمسازان این سوی دنیا هم متوجه می‌شوند که قرار است در سال آینده مثلاً موج فیلم‌های مرتبط با دگرباشان یا فمنیست‌ها موردتوجه قرار بگیرد. از همین طریق است که فیلمسازان به سمت هدفگذاری جشنواره‌ها و موج‌سازی آن‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

پاشنه آشیل «عمار» کجاست؟

این منتقد سینما در ادامه به جشنواره «عمار» اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جشنواره «عمار» همین است که این مسائل اصلی در آن تفکیک شده نیست و انرژی آن صرف خیلی از مسائل متعدد می‌شود. جشنواره‌ای که شکل می‌گیرد و می‌خواهد دامنه برگزاری خود را گسترده‌تر کند، باید اهم فی‌الاهم داشته باشد. برخی امروز از جشنواره «عمار» انتظار دارند که یک آموزشگاه و یا دانشگاه برای فیلمسازی باشد و خود مسئولان این رویداد هم چنین توقعی را ایجاد کرده‌اند. «عمار» باید بین این انتظارات تفکیک قائل شود. جشنواره «عمار» باید بعد از یک دهه برگزاری، به سطحی از تخصص‌گرایی توأم با شعارهای مردمی خود می‌رسید و پاشنه آشیل «عمار» امروز در همین میدان است.

«اکران مردمی» نقطه طلایی کارنامه «عمار»/ هشدار درباره یک ابتذال

وی در عین حال تأکید کرد: در اینکه «عمار» یک جشنواره جانشین است، هیچ شکی نداریم، به‌خصوص که همه جشنواره‌های ما مقلد جریانات بیرونی هستند و هیچ ابتکار، ابداع و خلاقیتی در آن‌ها نمی‌بینیم. نهایتاً تلاش می‌کنند پیرو الگوهای جشنواره کن و یا ونیز باشند و مثلاً فرش قرمز پهن کنند! «عمار» از این منظر آمده و خواسته است که یک رویداد بومی با تمام ویژگی‌هایی که از یک رویداد بومی انتظار داریم باشد. «عمار» به لحاظ پوشش و گویش و دربرگیری باورها و اعتقادات مختلف، حتی از نظر ساختار و فرم تلاشی در خور شأن همان رویکرد بومی و ملی است. در این زمینه هیچ شکی نیست و «عمار» را می‌توان جشنواره‌ای منحصربه‌فرد از این لحاظ دانست.

این منتقد سینما ادامه داد: بسیاری از فیلمسازان نزدیک به گفتمان انقلاب، حالا محیطی را می‌شناسند که به آثار آن‌ها بها می‌دهد. آثاری که در رویدادهای دیگر به دلیل وادادگی و مرعوب شدن در برابر صورت‌گرایی، به آن‌ها بها داده نمی‌شود. این‌ها دستاوردهای خوب «عمار» است که می‌توانیم به آن‌ها امیدوار باشیم.

فهیم در ادامه آسیب‌شناسی «عمار» افزود: این رویداد در هر سال جدید به‌نظر می‌رسد بیشتر در عرض گسترده شده و نه در طول. یعنی در این سال‌ها تلاش داشته است تا چیزهایی را در حاشیه خود به‌وجود بیاورد و انتظاراتی را از خود ایجاد کند. به همین دلیل هم برخی می‌پرسند چرا نتوانسته‌اید «فیلمساز اسلامی» تربیت کنید؟ مگر به همین سادگی است! حتماً این مسیر دشواری‌هایی دارد که اولین گام آن همان اهم‌فی‌الاهم کردن مسائل است. باید بدانیم در هر سال روی چه مسائلی تأکید داشته باشیم و چه مسائلی را رها کنیم.

وقتی «عمار» لباس دفاعی به تن می‌کند

وی گفت: ترس از نفوذ، ترس از سقوط به دامن لیبرالیسم و ترس از وادادگی در برابر فرهنگ بیگانه، باعث شده است «عمار» در این سال‌ها به جای برخورد فعال، یک لباس دفاعی به تن کند. در بخش‌های ساختاری معتقدم که یک جشنواره باید سفت باشد و تکلیفش با مواضع خودش روشن باشد. جشنواره «عمار» جشنواره فیلم «فجر» نیست. «فجر» قرار است چترش روی سر همه سینمای ایران باشد. جشنواره‌ای مانند «عمار» در بخش اتاق فکر و حتی داوری‌هایش باید سفت و محکم باشد اما در جذب سلیقه‌های مختلف حتماً باید گارد خود را باز نگه دارد.

این منتقد تأکید کرد: فیلترهای عبور محتوایی جشنواره «عمار» حتماً باید سفت باشد چرا که کافی کمی در این بخش شل بگیرد تا همه چیز را از دست بدهد. این موضوع نباید با ماجرای جذب سلیقه‌ها و رویکردهای مختلف در دایره گفتمان انقلاب اسلامی خلط شود. درست است که در کلیت شاهد دو جناح فکری در کشور هستیم اما در واقعیت اینگونه نیست و طیف‌های مختلفی حرکت‌های جداگانه‌ای انجام می‌دهند که خیلی از آن‌ها ذیل گفتمان انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند. حتی بخشی از نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی اینچنین هستند. معتقدم که «عمار» در بخش‌های ساختاری باید روی مواضع‌ش بیایستد اما در بخش تعامل با سلایق و خلاقیت‌های مختلف می‌تواند به سلیقه‌های دیگر هم توجه داشته باشد. هنر، اساساً یک پدیده متکثر است.
این منتقد سینما در بخش دیگری از آسیب‌شناسی خود بر یک دهه برگزاری جشنواره «عمار» گفت: اگر قرار است جشنواره «عمار» یک جشنواره «سینمایی» باشد، باید راهبردها و رویکردهای غالبش معطوف به «سینما» باشد. نباید تبدیل به یک مراسم از رویدادهای حاشیه‌ای شود که بخشی از آن‌ها را مثلاً در یک مسجد هم می‌توان برگزار کرد. باید محتوای «مسجد» در آثار «عمار» جاری باشد نه این در ساختار تشکیلاتی آن‌را شبیه به فعالیت‌های مسجدی کنیم. در این رویداد قرار است هدف‌گذاری کلان مراکزی مانند مسجد و نمازجمعه، در آثار عماریون، به‌شکل دراماتیک عرضه شود.

موفق‌ترین بخش «عمار» شبکه توزیع فیلم است

فهیم درباره اکران‌های مردمی جشنواره به‌ویژه در شهرهای فاقد سینما هم گفت: موفق‌ترین بخش جشنواره «عمار» در تمام این سال‌ها همین بخش توزیع فیلم بوده، به‌خصوص که ضعف اصلی سینمای ایران در سطح ملی همین است که بسیاری از شهرها فاقد سینما به اندازه کافی است. بیش از هزار و صد شهر در کشور ما فاقد سینما هستند، در حالی که مردم همین شهرها مصرف‌کننده محصولات نمایشی هستند و غالباً هم آثار خارجی را تماشا می‌کنند. ویژگی اصلی «عمار» در حال حاضر همین شبکه توزیع و نمایش آثار است که می‌توان آن را نقطه مثبت و قابل دفاع کارنامه این رویداد دانست. نقطه‌ای که دوستان به‌صورت هوشمندانه روی آن تأکید کرده‌اند.

وی در پایان بیان کرد: همین شبکه مردمی اکران باید تبدیل به یک جریان تکنولوژیک با امکانات نمایشی بالا شود و حتی به سمت جنبش تأسیس سینماتک‌های محلی در مساجد برود. این جریان با مشارکت بخش خصوصی حتی می‌تواند به تأسیس سالن‌های سینمایی کوچک هم اقدام کند. احداث سالن‌های ۲۰ تا ۳۰ نفره در شهرهای کوچک هم از اقداماتی است که پیش‌تر نمونه آن را در مقطعی از تاریخ روسیه هم شاهد بوده‌ایم. این بخش از «عمار» نقطه طلایی فعالیت‌های آن است که البته نباید به آن بسنده کنند. بسنده کردن به این سطح از توقعات منجر به تکرار و ابتذال می‌شود. عوامل «عمار» باید با ارتقا به سطوح بالاتر از این ابتذال جلوگیری کنند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«مهربانو» هم جُنگ است و هم مطالبه‌گر/ پویش آزادسازی زنان زندانی

«مهربانو» هم جُنگ است و هم مطالبه‌گر/ پویش آزادسازی زنان زندانی
2022-01-21T15:53:44+03:30
مجری و تهیه‌کننده مجموعه مستند «مهربانو» که این شب‌ها در قالب ویژه‌برنامه ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود، از ویژگی‌های این ب...

دیوارنگاره تازه میدان ولیعصر(عج) برای مقاومت «یمن» رونمایی شد

دیوارنگاره تازه میدان ولیعصر(عج) برای مقاومت «یمن» رونمایی شد
2022-01-21T15:00:24+03:30
دیوارنگاره «️یمن قوی‌ و پابرجاست» پنجشنبه ۳۰ دی ماه در میدان ولیعصر (عج) نصب و رونمایی شد.

مسابقه بین الملل «تئاتر فجر» حذف شد/ تلاش برای ثبت تاریخ شفاهی

مسابقه بین الملل «تئاتر فجر» حذف شد/ تلاش برای ثبت تاریخ شفاهی
2022-01-21T13:27:04+03:30
حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در برنامه «شهر فرنگ» از برگزاری کارگاه آموزشی «از ایده تا اجرا» و تلاش برگزارکنندگان این رویداد برای ثبت تاری...

«هزار و یک مکر» زنانه برای تصاحب انگشتر/ دست بالای دست بسیار است

«هزار و یک مکر» زنانه برای تصاحب انگشتر/ دست بالای دست بسیار است
2022-01-21T13:00:24+03:30
محمد علایی کارگردان نمایش «هزار و یک مکر» درباره ویژگی‌های این نمایش زنانه توضیحاتی ارائه داد.

تصویربرداری «ضد» به شهرک غرب رسید/ اضافه شدن بازیگران جدید

تصویربرداری «ضد» به شهرک غرب رسید/ اضافه شدن بازیگران جدید
2022-01-21T10:47:04+03:30
سریال «ضد» به کارگردانی ابراهیم شیبانی به تازگی به شهرک غرب رسید و سکانس‌هایی از آن در یک پاساژ تجاری تصویربرداری شد.

هیولاها به صفحه تلویزیون می‌آیند/ اپل سریال گودزیلا را می‌سازد

هیولاها به صفحه تلویزیون می‌آیند/ اپل سریال گودزیلا را می‌سازد
2022-01-21T10:33:45+03:30
دنیای هیولایی گودزیلا که تا به حال روی پرده‌های سینما بود حالا قرار است در یک همکاری بزرگ وارد صفحه کوچک هم بشود تا نبرد بین غول‌های برنامه‌های آنلاین را داغ...

«هتل پناهجویان» خوانش می‌شود/ روایت اتفاقاتی بعد از کودتای شیلی

«هتل پناهجویان» خوانش می‌شود/ روایت اتفاقاتی بعد از کودتای شیلی
2022-01-21T09:00:24+03:30
نمایشنامه «هتل پناهجویان» به کارگردانی بورژین عبدالرزاقی دوم و نهم بهمن ماه در تماشاخانه دیوار چهارم خوانش می‌شود.

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معرفی شدند
2022-01-20T23:47:03+03:30
مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه پنجشنبه سی ام دی ماه سال جاری در قالب یک رویداد آنلاین از تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«لانچر ۵» اثر برگزیده منتقدان تئاتر/ چهره‌ها تجلیل شدند

«لانچر ۵» اثر برگزیده منتقدان تئاتر/ چهره‌ها تجلیل شدند
2022-01-20T19:33:43+03:30
بیستمین جشن سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر شامگاه ۳۰ دی در موزه ملی برگزار شد.

رقابت «لاک‌پشت و حلزون» همزمان در جشنواره‌های بنگلادش و بلغارستان

رقابت «لاک‌پشت و حلزون» همزمان در جشنواره‌های بنگلادش و بلغارستان
2022-01-20T14:13:44+03:30
فیلم سینمایی «لاک‌پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی در جشنواره داکا در بنگلادش و جشنواره منار صوفیه در بلغارستان با دیگر آثار سینمایی جهان رقابت می‌کند.

معرفی آثار حاضر در بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» جشنواره تئاتر فجر

معرفی آثار حاضر در بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» جشنواره تئاتر فجر
2022-01-20T14:13:43+03:30
آثار حاضر در بخش «دیگرگونه‌های اجرایی» چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی هیأت انتخاب این بخش اعلام شد.

تمدید اکران آنلاین «خط باریک قرمز» تا ۸ بهمن

تمدید اکران آنلاین «خط باریک قرمز» تا ۸ بهمن
2022-01-20T13:20:23+03:30
اکران آنلاین مستند داستانی «خط باریک قرمز» ساخته فرزاد خوشدست تا روز جمعه ۸ بهمن تمدید شد.

روابط راهبردی ایران و روسیه در برنامه «رو در رو» بررسی می‌شود

روابط راهبردی ایران و روسیه در برنامه «رو در رو» بررسی می‌شود
2022-01-20T12:27:03+03:30
محسن پاک آئین از کارشناسان شناخته شده حوزه روابط بین الملل برای نقد و بررسی وضعیت رابطه راهبردی ایران و روسیه به «رو در رو» می‌آید.

«خاطره باز» رونمایی شد/ درخواست دادمان از رضا صنعتگر

«خاطره باز» رونمایی شد/ درخواست دادمان از رضا صنعتگر
2022-01-20T12:00:23+03:30
آلبوم موسیقی «خاطره باز» از محصولات جدید مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با صدای غلامرضا صنعتگر طی مراسمی رونمایی شد.

میزبانی «فلسطین» از منتقدان هم لغو شد/ تراکم مهمانان در «میلاد»

میزبانی «فلسطین» از منتقدان هم لغو شد/ تراکم مهمانان در «میلاد»
2022-01-20T11:47:03+03:30
سینما فلسطین دیگر میزبان اعضای انجمن منتقدان نیست و آن‌ها برای تماشای آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد حضور پیدا می‌کنند.

روایت حبیب کاشانی از مدیریت در فوتبال تا مدیریت در شهر

روایت حبیب کاشانی از مدیریت در فوتبال تا مدیریت در شهر
2022-01-20T10:13:43+03:30
برنامه «دستخط» شبکه پنج سیما، جمعه اول بهمن با حضور حبیب‌ کاشانی عضو شورای اسلامی شهر تهران پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

تماشای آثار نگارگری، تذهیب و خوشنویسی در نگارخانه گلستان

تماشای آثار نگارگری، تذهیب و خوشنویسی در نگارخانه گلستان
2022-01-20T10:00:24+03:30
نمایشگاه «آوانگار» شامل مجموعه آثار گروهی نگارگری، تذهیب و خوشنویسی در نگارخانه فرهنگسرای گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

ماجرای دلخوری کامبیز دیرباز از «آقازاده»/ ۲ ماه آخر سر ضبط نرفتم

ماجرای دلخوری کامبیز دیرباز از «آقازاده»/ ۲ ماه آخر سر ضبط نرفتم
2022-01-20T10:00:23+03:30
کامبیز دیرباز از ماجرای دلخوری خود نسبت به سریال «آقازاده» گفت و اینکه باعث شده است ۲ ماه پایانی فیلمبرداری را سر ضبط نرود.

۳ جایزه از جشنواره پالم اسپرینگز به «قهرمان» اصغر فرهادی رسید

۳ جایزه از جشنواره پالم اسپرینگز به «قهرمان» اصغر فرهادی رسید
2022-01-20T09:47:04+03:30
«قهرمان» اصغر فرهادی ۳ جایزه از جشنواره فیلم بین‌المللی پالم اسپرینگز ۲۰۲۲ دریافت کرد.

«دن کیشوت» صاحب تیزر جدید شد/ گروتسکی براساس بیگانه‌سازی برشت

«دن کیشوت» صاحب تیزر جدید شد/ گروتسکی براساس بیگانه‌سازی برشت
2022-01-20T09:47:03+03:30
نمایش «دن کیشوت» به کارگردانی جواد مولانیا که دور تازه اجراهای خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است تا اواخر بهمن روی صحنه خواهد بود.

تب «سزارین» چگونه ایران را گرفت؟/ وقتی پزشک «مادر» را فریب می‌دهد

تب «سزارین» چگونه ایران را گرفت؟/ وقتی پزشک «مادر» را فریب می‌دهد
2022-01-20T06:00:23+03:30
محمدعلی صادقی کارگردان مستند «چرا سزارین؟» ضمن ارائه توضیحاتی درباره این مستند، از پزشکانی گفت که برای سود بیشتر مادران را با هشدارهای نادرست، به عمل سزارین ...

رقبای دریافت خرس‌های طلایی و نقره‌ای برلیناله ۲۰۲۲ معرفی شدند

رقبای دریافت خرس‌های طلایی و نقره‌ای برلیناله ۲۰۲۲ معرفی شدند
2022-01-19T17:18:38+03:30
جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۲ اسامی فیلم‌های بخش رقابتی این دوره خود را اعلام کرد.

امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره شد/خداحافظی یاسر فریادرس

امیر مهریزدان مدیر مرکز مستند سوره شد/خداحافظی یاسر فریادرس
2022-01-19T14:45:21+03:30
در مراسمی در حوزه هنری با تکریم و تودیع یاسر فریادرس از مرکز مستند سوره حوزه هنری، امیر مهریزدان جانشین وی شد.

ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی از ۳۰ دی آغاز می‌شود

ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی از ۳۰ دی آغاز می‌شود
2022-01-19T14:32:01+03:30
ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مرکز تئاتر مولوی از روز پنجشنبه ۳۰ دی با اجرای ۲ نمایشنامه‌خوانی آغاز می‌شود.

برگزاری جلسه هیات مدیره جدید آسیفا

برگزاری جلسه هیات مدیره جدید آسیفا
2022-01-19T14:05:21+03:30
هیأت مدیره جدید آسیفا، اولین جلسه رسمی خود را برگزار کرد.

نمایشگاه «بیگانه با دیگری» افتتاح می‌شود/ نقش کرونا و تاثیرات آن

نمایشگاه «بیگانه با دیگری» افتتاح می‌شود/ نقش کرونا و تاثیرات آن
2022-01-19T12:18:42+03:30
نمایشگاه «بیگانه با دیگری» با حضور ۶ هنرمند در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

نمایشگاه «با دیگری» افتتاح می‌شود/ کرونا و تاثیرات آن

نمایشگاه «با دیگری» افتتاح می‌شود/ کرونا و تاثیرات آن
2022-01-19T11:25:22+03:30
نمایشگاه «با دیگری» با حضور ۶ هنرمندان در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود.

ظرفیت ویژه همکاری سینمایی ایران و روسیه/ این یک بازار سودآور است

ظرفیت ویژه همکاری سینمایی ایران و روسیه/ این یک بازار سودآور است
2022-01-19T11:25:21+03:30
رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد که ایران و روسیه ظرفیت ویژه‌ای برای همکاری در حوزه سینما دارند.

بهترین‌های سینمای فرانسه معرفی شدند/ اعلام برندگان لومیر ۲۰۲۲

بهترین‌های سینمای فرانسه معرفی شدند/ اعلام برندگان لومیر ۲۰۲۲
2022-01-19T10:45:21+03:30
«اتفاق» و «آنت» به عنوان برندگان بزرگ جوایز لومیر فرانسه در سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند.

به‌دنبال «مجری برتر» شدن نیستم/ رادیو و تلویزیون هر دو دلچسب است

به‌دنبال «مجری برتر» شدن نیستم/ رادیو و تلویزیون هر دو دلچسب است
2022-01-19T10:18:41+03:30
مجری رادیو صبا از ویژگی‌های این شبکه رادیویی که به دنبال طنز و سرگرمی است و حضورش در آن طی ۱۰ سال سخن گفت.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)