میرنیوز

واکنش تند اصغر فرهادی به یک مصاحبه/ من از شما بیزارم!

واکنش تند اصغر فرهادی به یک مصاحبه/ من از شما بیزارم! 2021-11-16T16:15:45+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، پیرو گفتگوی داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد روایت فتح با خبرگزاری مهر و انعکاس بخش‌هایی از اظهارات مرادیان درباره اصغر فرهادی در فضای مجازی، این کارگردان سینما که این روزها فیلم سینمایی «قهرمان» را روی پرده سینماها دارد در بیانیه‌ای تند نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.

داوود مرادیان در بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری مهر درباره اصغر فرهادی گفته بود: «آقای اصغر فرهادی فیلمساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را. اصغر فرهادی با هر آنکه دوست داشته است فالوده خورده و می‌خورد. همین اصغر فرهادی چقدر با جریان روشنفکری نزدیک است؟ کاملاً در بطن جریان روشنفکری حضور داشته و دارد اما فقط چون از امیر جدیدی که سابقه بازی در یک فیلم ملی با موضوع گرفتن یک تروریست خشن و کثیف را در کارنامه‌اش دارد، در فیلمش حضور داشته، ببینید محمد رسول‌اف با او چه کرد؟ یعنی از نظر این‌ها تو حق بازی در فیلم ضد تروریسم هم نداری. یعنی به وضوح دست رسول‌اف با ریگی و داعش در یک سفره است. این خیلی ترسناک است. ساده‌ترش می‌کنم. فکر کنیم یک نفر فیلمساز در هر سطحی جرات کند به بازیگران هالیوود بگوید چون در فلان فیلم نقش عنصر ضد فاشیسم بازی کردی باید بایکوت شوی. با او چه می‌کنند؟ مگر می‌توان با این افراد در یک کادر قرار گرفت؟»

اصغر فرهادی در بیانیه خود که در واکنش به این اظهارات منتشر کرده، آورده است:

«در تمام سال‌های گذشته بنا بر این داشتم که از ورود به هر حاشیه‌ای پرهیز کنم و همواره تمرکزم بر نوشتن و فیلم ساختن باشد. تصورم بر این بود که پاسخ بسیاری از حاشیه‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها در حاصل کارم داده می‌شود و نیاز به توضیحی نیست. اما این سکوت، برخی را بر آن داشته تا یکسویه هر آنچه را در ذهن بافته‌اند بروز دهند، با این اطمینان که فرهادی ورود نخواهد کرد و پاسخی هم نخواهد داد.

بهانه این نوشته اظهارنظر فردی است که او را نمی‌شناسم و من را هم‌زمان منتسب به حکومت و خارج از کشور کرده است. خیلی صریح و روشن بگویم: من از شما بیزارم!

چگونه من را فریبکارانه منتسب به حکومتی می‌کنید که رسانه‌های تندرویش از هیچ تلاشی برای تخریب و حاشیه سازی و انگ زدن به من در سال‌های قبل فروگذار نکرده‌اند؛ حکومتی که نظرم را به صراحت درباره مصائبی که همه این سال‌ها موجبش شده، گفته‌ام؛ نوشته‌ها و گفته‌هایم درباره تمام آنها موجود است، از دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ تا فاجعه تلخ و نابخشودنی مسافران کشته شده هواپیمای اوکراینی، از تبعیض‌های ظالمانه بر زنان و دختران تا بردن کشور به مسلخ کرونا.

چگونه من را منتسب به خود می‌کنید در حالی که بارها در فرودگاه پاسپورت من را جلب کرده‌اید و جلسات بازجویی گذاشته‌اید؟ چگونه من را منتسب به حکومتی می‌کنید که بارها پیغام فرستاده: «بهتر است فرهادی به ایران بازنگردد»؟ من نه هیچ‌گاه کوچک‌ترین قرابتی با منش و تفکر واپسگرای شما داشته‌ام و نه سر سوزنی به گزافه‌گویی‌هایتان در پوشش حمایت و تعریف و تمجید نیاز دارم.

شما که سال‌ها برای فرار از پذیرش مسئولیت خود سعی در جا انداختن واژه «سیاه‌نمایی» در کنار تک‌تک فیلم‌های من کردید و شگفت که در سوی مقابلتان همین تلاش برای متهم کردن من به سفیدنمایی در جریان است!

اگر تا به حال از آزارهایی که برای من پیش آورده‌اید سخن به میان نیاورده‌ام تنها به این دلیل بوده که نخواسته‌ام راهم را جز با کارم که به آن ایمان دارم پیش ببرم؛ هرگز گمان نکنید که از سر همراهی با شما بوده است.

اگر معرفی فیلم من از سوی ایران برای مراسم اسکار شما را به این نتیجه رسانده که من زیر سایه پرچم شما هستم، صراحتاً اعلام می‌کنم که هیچ مشکلی با لغو این تصمیم ندارم. دیگر برایم سرنوشت فیلمی که با جان و دل ساخته‌ام، مهم نیست؛ چه در ایران، چه در بیرون از ایران. این فیلم ساخته شده است و اگر جانی داشته باشد می‌ماند، اگر نه، فراموش می‌شود.

متاسفم که تلاشم برای ماندن در ایران، ساخت فیلم در ایران و نمایش آن در ایران، این تعبیر را با خود همراه دارد که او در حال یک بازی دوسویه است. من همواره با تمام وجودم نوشته‌ام و فیلم ساخته‌ام. کسانی که از نزدیک مرا می‌شناسند می‌دانند همیشه عاشق زندگی در میان این مردم و فیلم ساختن برایشان بوده‌ام، با آنکه امکان کار و زندگی در هر جای دیگر از دنیا و به دور از حاشیه‌ها را داشته‌ام.

اما گویی این بار تلاشی گسترده از هر سوی در کار است تا این عشق و امید به سمت دلسردی برود، تعدادی با نشر خاطره‌های تحریف شده و جعلی، عده‌ای دیگر با تهمت و ادعاهای خلاف واقع، برخی هم با انتساب من به حکومت.

گرچه اطمینان دارم که بدخواهان همچنان به راه خود می‌روند اما به احترام آنان که در پی حقیقت اند، این نوشته را منتشر می‌کنم و به زودی سعی خواهم کرد درباره حواشی دیگر نیز با صراحت صحبت کنم.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

واکنش رییس صداوسیما به انتقادها از مصاحبه با رییس‌جمهور

واکنش رییس صداوسیما به انتقادها از مصاحبه با رییس‌جمهور
2021-12-07T19:17:41+03:30
رییس صداوسیما در واکنش به سوالی درباره مصاحبه با رییس‌جمهور که با انتقادهایی همراه بود، از گفتگوهای منصفانه و سازنده در آینده خبر داد.

برنامه معاون هنری جدید ارشاد برای شفافیت مالی و معیشت هنرمندان

برنامه معاون هنری جدید ارشاد برای شفافیت مالی و معیشت هنرمندان
2021-12-07T17:44:21+03:30
محمود سالاری معاون جدید امور هنری وزیر ارشاد توجه به شفافیت مالی و معیشت هنرمندان را جزو اولویت‌های اصلی خود در این سمت عنوان کرد.

انتقادات تند دانشجویان و پاسخ‌های صریح جبلی/ گفتند چرا شلوغش کردی!

انتقادات تند دانشجویان و پاسخ‌های صریح جبلی/ گفتند چرا شلوغش کردی!
2021-12-07T17:04:21+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ جبلی: با مردم صادق خواهیم بود

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ جبلی: با مردم صادق خواهیم بود
2021-12-07T16:51:01+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

افتتاح نمایشگاه «همین دست افشانی حروف»/ ۱۳اثر در یک ساعت فروش رفت

افتتاح نمایشگاه «همین دست افشانی حروف»/ ۱۳اثر در یک ساعت فروش رفت
2021-12-07T15:57:41+03:30
سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در افتتاحیه نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» از برپایی مجازی این نمایشگاه و همچنین فروش تعدادی از ...

حراج آثار هنری راه‌اندازی می‌شود/ برخلاف نظر رهبری عمل نمی‌کنیم

حراج آثار هنری راه‌اندازی می‌شود/ برخلاف نظر رهبری عمل نمی‌کنیم
2021-12-07T15:17:42+03:30
محمود شالویی بیان کرد موانع داخلی راه‌اندازی اکسپوهای داخلی در هیچ دوره‌ای نداشتیم و در این ارتباط حتی بخش خصوصی نیز با نظارت دفتر هنرهای تجسمی ارشاد می‌توان...

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ تغییر یک مجری «تحول» است؟

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ تغییر یک مجری «تحول» است؟
2021-12-07T15:17:41+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد شد

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد شد
2021-12-07T14:37:42+03:30
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، محمود سالاری را به‌عنوان معاون امور هنری این وزارتخانه منصوب کرد.

«بر سر خاک» به خبرنگاران فقید محیط زیست تقدیم شد/ خاک خواهد مُرد

«بر سر خاک» به خبرنگاران فقید محیط زیست تقدیم شد/ خاک خواهد مُرد
2021-12-07T14:24:21+03:30
مستند «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خان جهانی با تقدیم به خبرنگاران محیط زیست و مهشاد کریمی، ریحانه یاسینی دو خبرنگار از دست رفته در سانحه واژگونی اتوبوس ارو...

شیوه مدیریت اکسپو اصلاح شود/ متناسب با شأن ایران شرکت نکردیم

شیوه مدیریت اکسپو اصلاح شود/ متناسب با شأن ایران شرکت نکردیم
2021-12-07T14:11:01+03:30
مهدی افضلی معتقد است جدی گرفتن اکسپو سبب می‌شود موضوع و شعار اکسپو متناسب با جایگاه کشورمان مطرح شود چراکه تاکنون در شأن و قواره فرهنگی در این این رویدادها ح...

سالار عقیلی «خواجوی کرمانی» شد/ حامیان کرمانی بدقولی کردند

سالار عقیلی «خواجوی کرمانی» شد/ حامیان کرمانی بدقولی کردند
2021-12-07T12:51:01+03:30
بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای «همای همایون» با اشاره به ضبط موسیقی این اپرا با آهنگسازی بهزاد عبدی و حضور سالار عقیلی، اعلام کرد ادامه ساخت این اپرا نیازمند ...

اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش آثار غیرسینمایی حکم گرفتند

اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش آثار غیرسینمایی حکم گرفتند
2021-12-07T11:57:41+03:30
طی احکام جداگانه‌ای از سوی رئیس سازمان سینمایی، اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش آثار غیر سینمایی منصوب شدند.

بازیگر «منصور» شخص بانفوذ «موج اول» است/ چالش سخت کرونا در سریال

بازیگر «منصور» شخص بانفوذ «موج اول» است/ چالش سخت کرونا در سریال
2021-12-07T11:57:41+03:30
کارگردان سریال «موج اول» همزمان با آغاز پخش آن از شبکه سوم سیما از سختی‌های ساخت این سریال که محور اصلی آن کروناست سخن گفت.

اولین کنسرت پسا کرونایی در تهران را چه کسی برگزار می‌کند؟

اولین کنسرت پسا کرونایی در تهران را چه کسی برگزار می‌کند؟
2021-12-07T09:19:09+03:30
سرانجام بعد از هفته‌ها بلاتکلیفی در عرصه برگزاری کنسرت‌های پایتخت، گویا قرار است یک کنسرت خنده با حضور حسن ریوندی، اولین اجرای زنده دوران پساکرونایی در تهران...

زنده‌یاد علی سلیمانی به تئاتر بازمی‌گردد/ «خاموشان» در سنگلج

زنده‌یاد علی سلیمانی به تئاتر بازمی‌گردد/ «خاموشان» در سنگلج
2021-12-07T07:59:09+03:30
نمایش «خاموشان» به نویسندگی سبا سلیمانی و کارگردانی علی سلیمانی و سهیلا جوادی در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

نمایشنامه‌خوانی‌های مولوی از نیمه دی برگزار می‌شود/ پایان در اسفند

نمایشنامه‌خوانی‌های مولوی از نیمه دی برگزار می‌شود/ پایان در اسفند
2021-12-06T14:05:50+03:30
مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی از نیمه اول دی‌ماه سال جاری، روزهای چهارشنبه هر هفته در این مرکز برگزار می‌شود.

بخش «آوینی» به «سینماحقیقت» سنجاق نشده است/ دلیل افت کمی آثار

بخش «آوینی» به «سینماحقیقت» سنجاق نشده است/ دلیل افت کمی آثار
2021-12-06T11:25:50+03:30
نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد آغاز شد.

افت آماری مستندهای حاضر در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

افت آماری مستندهای حاضر در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
2021-12-06T11:12:30+03:30
نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد آغاز شد.

تام هالند جا پای فرد آستر می‌گذارد/ مرد عنکبوتی در دنیای کلاسیک

تام هالند جا پای فرد آستر می‌گذارد/ مرد عنکبوتی در دنیای کلاسیک
2021-12-06T09:39:10+03:30
تام هالند تایید کرد که در نقش فرد آستر در فیلم زندگینامه‌ای از این بازیگر مطرح دوران کلاسیک ظاهر می‌شود.

راز قتل «هر کی باش خان» فاش می‌شود؟/ ضعف در آموزش نمایش ایرانی

راز قتل «هر کی باش خان» فاش می‌شود؟/ ضعف در آموزش نمایش ایرانی
2021-12-06T08:19:10+03:30
کارگردان «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» با اشاره به ویژگی‌های این نمایش که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد از ضعف آموزش در حوزه نمایش‌های ایران...

قربانی در آلمان و سوئیس کنسرت می‌دهد/ توضیحات آقای خواننده

قربانی در آلمان و سوئیس کنسرت می‌دهد/ توضیحات آقای خواننده
2021-12-06T08:19:10+03:30
علیرضا قربانی از خوانندگان شناخته شده موسیقی ایرانی طی روزهای آینده در قالب پروژه «با من بخوان» مجموعه کنسرت‌هایی را در کشورهای آلمان و سوئیس برگزار می‌کند.

قهرمان «بی‌نشان» عافیت‌طلبی ندارد/ حرف‌هایی که در جامعه کمرنگ شد

قهرمان «بی‌نشان» عافیت‌طلبی ندارد/ حرف‌هایی که در جامعه کمرنگ شد
2021-12-06T06:19:10+03:30
راما قویدل درباره قصه و قهرمان سریال «بی‌نشان» که این روزها درگیر ساخت آن است بیان کرد که قصه درباره قهرمان است که اهل عافیت طلبی نیست وسختی ها را به جان می ...

مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها مطلقاً صفر نیست/ مانع رقابت نشویم

مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها مطلقاً صفر نیست/ مانع رقابت نشویم
2021-12-05T15:12:31+03:30
امیر خوراکیان بیان کرد هیچوقت مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها صفر نیست زیرا محتوای مجرمانه مشخص است اما محتوایی که ظاهرش مجرمانه نیست ولی حقی از این طریق ضایع ...

هیات امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند

هیات امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
2021-12-05T15:12:30+03:30
محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اعضای هیأت امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران را منصوب کرد.

«نخ دندان» به ایتالیا می رود/ ۳۰ ثانیه حرف نزنیم!

«نخ دندان» به ایتالیا می رود/ ۳۰ ثانیه حرف نزنیم!
2021-12-05T13:39:10+03:30
فیلم کوتاه «نخ دندان» به کارگردانی سعید صادقی و فرشاد هاشمی به جشنواره «سدیچیکورتو» ایتالیا راه پیدا کرد.

«اِنکانتو» در صدر هفته کم رونق باکس آفیس آمریکا قرار گرفت

«اِنکانتو» در صدر هفته کم رونق باکس آفیس آمریکا قرار گرفت
2021-12-05T10:52:30+03:30
این هفته برای باکس آفیس آمریکا خوب نبود، اما ۲ فیلم بزرگ دیگر تا پایان سال جاری میلادی از راه می‌رسند.

«راه جنون» دو موزیسین ایرانی به بازار موسیقی می‌رسد

«راه جنون» دو موزیسین ایرانی به بازار موسیقی می‌رسد
2021-12-05T09:32:29+03:30
بهداد بابایی و نوید افقه از نوازندگان صاحب سبک و شناخته شده موسیقی ایرانی طی روزهای آینده از تازه‌ترین آلبوم موسیقایی خود به نام «راه جنون» رونمایی می‌کنند.

چالش دعوت از روان‌شناس متخصص/ مردم نمی‌دانند با اضطراب چه کنند؟

چالش دعوت از روان‌شناس متخصص/ مردم نمی‌دانند با اضطراب چه کنند؟
2021-12-05T07:59:10+03:30
تهیه‌کننده برنامه‌های مرتبط با حوزه روان‌شناسی در رادیو سلامت از چالش دعوت روان‌شناسان دوره دیده و باتجربه سخن گفت.

«چلچراغ» استادمحمد به محراب می‌رود/ خاموشی یک تماشاخانه قدیمی

«چلچراغ» استادمحمد به محراب می‌رود/ خاموشی یک تماشاخانه قدیمی
2021-12-05T07:59:09+03:30
رضا علوی از اجرای نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استادمحمد در تماشاخانه محراب خبر داد.

«جنگ جهانی سوم» در شمال ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما

«جنگ جهانی سوم» در شمال ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما
2021-12-04T14:25:50+03:30
مهران ملکوتی صدابردار فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی از ادامه تصویربرداری این پروژه در شمال خبر داد.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)