میرنیوز

مراسم وداع با کامبیز درمبخش برگزار شد/ هنرمندی که شاعر تصویر بود

مراسم وداع با کامبیز درمبخش برگزار شد/ هنرمندی که شاعر تصویر بود 2021-11-09T11:22:24+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم وداع با کامبیز درمبخش صبح سه‌شنبه ۱۸ آبان از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، سیدعباس عظیمی مدیرعامل مجموعه فرهنگی برج آزادی، ابراهیم حقیقی، سیف الله صمدیان، لیلی گلستان و جمعی دیگر از هنرمندان حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، حسین فردی قاری قرآن، آیاتی از کلام‌الله مجید را قرائت کرد.

سپس هادی حیدری هنرمند کاریکاتوریست که اجرای این مراسم را برعهده داشت، ضمن تسلیت درگذشت درمبخش در سخنانی گفت: امروز هنر ایران عزادار است و نقش‌ها رنگ تیره بر تن کردند. کامبیز درمبخش یگانه عصر ما بود، زلال همچون طرح‌هایش و صمیمی چون ایده‌هایش. ای کاش ایده‌ها به سخن در می‌آمدند. بار دیگر کرونا ما را در اندوهی سترگ فرونشاند. استاد درمبخش مرگ ایده‌های رنگی و یکی از مهمترین قله‌های هنر معاصر ایران در ۷۹ سالگی درگذشت و جهان تصویر را ماتم زده کرد.

سخنران اول، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران بود که در سخنانی به تمجید از کامبیز درمبخش پرداخت و این غم بزرگ را تسلیت گفت.

احمد عربانی هنرمند کاریکاتوریست و از دوستان دیرینه درمبخش در سخنانی گفت: در سوگ فخر کاریکاتور ایران هستیم؛ این طفل شیرازی که تا آخرین لحظات حیاتش نوجوانی ماند. شاید بهتر است بگویم ایده‌ها به دنبال او بودند مانند حافظ که کلمات اسیر شاعر بودند. او بود که با دریافت جوایز مهم کاریکاتور، نام ایران در میان بزرگان کاریکاتور جهان حک شود.

وی با اشاره به روزگاری که درمبخش از آلمان به ایران بازگشت و در نشریه گل آقا مشغول به کار شد، افزود: کامبیز درمبخش در کنف حمایت آقای صابری مانند پرنده‌ای که به لانه برگشته، به چشمه سیال و تمام نشدنی تبدیل شد. نزدیک بود دشمنانی دوست نما، استاد را به ورطه خطرناکی بکشانند که باز هم کیومرث صابری جلوی این ماجرا را گرفت. کامبیز درمبخش محدودیت و حصار را بر نمی تافت و آثارش را جاودانه ساخت و همگان از آن بهره می‌بردند. با نگاهش در طبقه دوم نشر ثالث ماند و با آغوش پرمهرش همگان را با سخاوت ذاتی اش میزبانی می‌کرد. برای روح نجیب و باشکوه کامبیز خداحافظی می‌کنم و از خدا آرامش روحش را طلب دارم.

هادی حیدری سپس پشت تریبون آمد و اعلام کرد سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست قرار است پیام ۲ تن از هنرمندان جهانی کاریکاتور آنجل بولیگان و آرس کاریکاتوریست های برزیلی و کوبایی را ترجمه کند.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی گفت: صحبت کردن سخت است اما قرار است واسطه‌ای باشم تا سخنان ۲ تن از هنرمندان مطرح جهانی برزیلی و کوبایی را به گوش شما برسانم.

سپس شجاعی طباطبایی سخنان آرس کاریکاتوریست کوبایی و آنجل بولیگان کاریکاتوریست برزیلی را ترجمه کرد.

هنرمند کوبایی در پیام خود چنین نوشته بود: شنیدن خبر فوت کامبیز درمبخش بسیار غم انگیز است اما خوشحالم که کارهایش برای ما باقی و ماندگار خواهد شد.

آنجل بولیگان نیز به ذکر خاطراتی از اولین دیدارش با کامبیز درمبخش و همچنین خاطراتی از سفر پاریس و ناگهانی دیدن درمبخش در آن شهر پرداخته بود.

کامبیز شاعر تصویر بود و فقط کافی بود به او مداد یا خودکاری می‌دادید تا هوش سرشارش تبدیل به تصاویر ساده اما بسیار پیچیده و ممتنع بشود. کامبیز تمام زخم‌ها و دردها را نشان می‌داد و در یادگاری‌هایش نیز می‌توانیم رنج و خطاهایمان را پیدا کنیمابراهیم حقیقی هنرمند پیشکسوت و از دوستان صمیمی کامبیز درمبخش نیز در سخنانی گفت: خاطرم هست روزی که مراسم بدرقه مرتضی ممیز و در جمعیتی به همین شلوغی برگزار شده بود، آیدین آغداشلو شعر ملک الشعرای بهار را خواند و من نیز ترجیح می‌دهم چنین کنم.

وی در ادامه بیان کرد: کامبیز در گفتگویی که این روزها دست به دست می‌چرخد، همکاران خودش را دکترهایی که دارو نمی‌دهند، می‌داند. علاوه بر این گفته کامبیز، به نظر من باید کاریکاتوریست‌ها را با شاعران و رادیولوژیست‌ها قیاس کرد؛ کامبیز شاعر تصویر بود و فقط کافی بود به او مداد یا خودکاری می‌دادید تا هوش سرشارش تبدیل به تصاویر ساده اما بسیار پیچیده و ممتنع بشود. کامبیز تمام زخم‌ها و دردها را نشان می‌داد و در یادگاری‌هایش نیز می‌توانیم رنج و خطاهایمان را پیدا کنیم.

حقیقی عنوان کرد: تمام خوبی‌هایی که کامبیز در عین فروتنی داشت، می‌تواند آینه ما باشد و تا شاید بشود ما هم مثل کامبیز باشیم. یگانه و یکتا بود چون به شخصیت هنری خودش رسیده بود و حتی بدون امضا مشخص بود که متعلق به کامبیز است.

سخنران بعدی، محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در سخنانی گفت: به خانواده استاد کامبیز درمبخش و اهالی هنر ایران تسلیت عرض می‌کنم. به من امر شده از طرف آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود شالویی سرپرست معاونت هنری ارشاد، این ضایعه را به اهالی فرهنگ و هنر کشور عرض کنم.

وی بیان کرد: استاد عربانی از مرحوم درمبخش به عنوان فخر هنر ایران یاد کرد؛ اجازه بدهید من به دلیل شناختی که از حوزه کاریکاتور دارم، جمله ایشان را تکمیل کنم. استاد کامبیز درمبخش بزرگترین کاریکاتوریست صد و اندی ساله ایران هستند و این موضوع را اغراق نمی‌کنم و آگاهانه می‌گویم. این موضوع خیلی ساده اثبات می‌شود. استاد جدا از اینکه متواضع و فروتن و مهربان بود؛ خلاق‌ترین کاریکاتوریست ایران بود، همیشه قلم و کاغذ در دستش بود و همیشه ایده داشت که تنها برخی از ایده‌هایش اجرایی شدند. بنابراین می‌توانیم ایشان را پرکارترین کاریکاتوریست ایران و کسی که دارای ایده‌های متنوعی بود، نیز بدانیم و همچنین هنرمندترین کاریکاتوریست ایران.

نیرومند همچنین گفت: بسیاری کاریکاتور را هنر نمی‌دانند اما آثار آقای درمبخش اثبات می‌کند کاریکاتور هنر است و شاید آن ویژگی خاصی که آثار ایشان را متمایز می‌کند، ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه طرح‌های ایشان به عنوان عناصر بصری است و شاید این ویژگی متمایزکننده است که استاد را در زمره یکی از کاریکاتوریست‌های برجسته ایران می‌کند. بسیاری از هنرمندان کاریکاتوریست جهان برای درگذشت استاد، پیام تسلیت فرستادند اما ما تنها توانستیم ۲ تن از آنها را اینجا برای شما پخش کنیم.

در ادامه، یاسمین مدقالچی خواهرزاده درمبخش پشت تریبون قرار گرفت و با تشکر از حضور حاضران در مراسم بدرقه، در سخنانی گفت: کامبیز ۲۰ سال پیش به ایران برگشت تا در کنار هموطنانش زندگی کند. همگان او را عمو کامبیز، استاد درمبخش و نابغه کاریکاتور ایران صدا می‌کنند اما من صدایش می‌کنم دایی کامبیز. دایی، اولین کارش را در ۱۴ سالگی و در روزنامه ارتش که پدربزرگم آنجا کار می‌کرد، منتشر کرد. برای هر نسل و ملیتی می‌کشید. سوژه‌های معروف کامبیز درباره صلح و انسانیت بود و مشکلات دنیا را با طنز و لطافت می‌کشید؛ آدمک‌های کامبیز هم گریه دار بود هم خنده‌دار.

وی با بیان اینکه دایی‌اش باعث شد وارد دنیای هنر شود، اظهار کرد: کامبیز می‌گفت «فرق من با یک نویسنده این است که من با چند خط ساده، تمام فلسفه دنیا را مطرح می‌کنم و من برای این کار خیلی زحمت کشیدم.» جای کامبیز درمبخش بسیار خالی خواهد بود اما کارهای پراحساسش و آدمک‌هایش جاودانه خواهد ماند.

همچنین رامین درمبخش فرزند درمبخش نیز در سخنانی بیان کرد: پدرم تا آخر عمرش در حال کار بود. آرزویم این است که چیزهایی که کامبیز می‌خواست برایش محقق شود و مادرم نیز می‌گفت می‌خواهد برای پدرم نمایشگاهی ترتیب دهد و من هم از این پیشنهاد مادرم استقبال کردم، چون دوست دارم عموم مردم نیز به دیدن کارهایش بیایند.

هادی حیدری در ادامه مراسم گفت: امشب ساعت ۱۹ مراسم شب وداع با استاد درمبخش در محل خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و به یاد استاد کامبیز درمبخش شمع روشن خواهیم کرد.

در پایان مراسم، نماز به امامت حجت الاسلام سیدمحمود دعایی بر پیکر کامبیز درمبخش خوانده و پیکر این هنرمند فقید به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
2023-09-25T21:28:38+03:30
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی با پایان فیلمبرداری به زودی وارد مراحل فنی پس از تولید می‌شود.

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
2023-09-25T21:28:37+03:30
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش های رادیویی شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نم...

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها
2023-09-25T21:28:37+03:30
فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
2023-09-25T21:28:37+03:30
نمایش رادیویی «فرشتگان خرمشهر» به کارگردانی صادق وفایی که درباره زنان مبارز و پرستار در زمان مقاومت خرمشهر است هفته اول مهر ۱۳۹۹ همزمان با هفته دفاع مقدس از ...

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
2023-09-25T21:28:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالروز به امامت رسیدن ولی عصر (عج) ویژه برنامه «دست افشان» را راهی آنتن می کند.

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
2023-09-25T21:28:36+03:30
تام هنکس برای نوشتن و روایت نمایشگاه فضایی چندجانبه در لندن همکاری می‌کند.

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
2023-09-25T21:28:36+03:30
کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود
2023-09-25T21:28:36+03:30
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می‌شود.

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
2023-09-25T21:28:36+03:30
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در انجمن سینمای جوانان از تأثیرگذاری این انجمن در کشف استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایر...

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
با پایان مهلت ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۶۱۵ مستند ایرانی خواستار حضور در این دوره شد.

فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن

فراخوان صندوق اعتباری هنر  برای اعضای متقاضی مسکن
2023-09-25T21:28:35+03:30
با هدف حمایت از تأمین مسکن هنرمندان در مرحله اول، مقدمات اختصاص مسکن در شهر پرند، برای ۵۷۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر واجد شرایط دریافت مسکن که دارای فرزند هس...

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
رابرت دنیرو و «اوبر» خبرهای منتشر شده درباره ایفای نقش «راننده تاکسی» توسط این بازیگر برای تبلیغات تلویزیونی بریتانیا را تکذیب کردند.

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
2023-09-25T21:28:34+03:30
بخش روزهای سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی «مروارید جاده ابریشم» تاشکند برگزار می‌شود.

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند
2023-09-25T21:28:34+03:30
رضا کیانیان به عنوان صداپیشه به نمایش «کمدی گمنام» به کارگردانی علی اصغری پیوست.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
2023-09-25T21:28:34+03:30
در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا و از او قدردانی می‌شود.

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه
2023-09-25T21:28:34+03:30
مستند «استوار ساقی» درباره زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه به کارگردانی میلاد محمدی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته می‌شود.

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
2023-09-25T21:28:33+03:30
جشنواره بین المللی جایزه عکس ۵ نشست‌های تخصصی با موضوع سینما را از سوم تا نهم مهر با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
2023-09-25T21:28:33+03:30
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری از چهارشنبه این هفته پنجم مهر ماه اکران خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
2023-09-25T21:28:33+03:30
آثار راه یافته به بخش عکس سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»
2023-09-25T21:28:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی سینمایی «هتل» تازه‌ترین ساخته مسعود اطیابی، پوستر رسمی این فیلم منتشر شد.

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
2023-09-25T21:28:32+03:30
محمدهادی عطایی با اشاره به فعالیت های جدیدش در مقام بازیگر و کارگردان از حضور در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان از ۹ مهر ماه خبر داد.

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
2023-09-25T21:28:32+03:30
پوستر مجموعه مستند «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول رونمایی شد.

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
2023-09-25T21:28:32+03:30
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»
2023-09-25T21:28:31+03:30
مدیر شبکه امید و کودک درباره تغییر کنداکتور این شبکه‌ها در هفته دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
2023-09-25T21:28:31+03:30
قرارداد تاریخی برای پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه نویسندگان به دست آمد.

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
2023-09-25T21:28:31+03:30
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید
2023-09-25T21:28:31+03:30
جزییات «جشنواره موسیقی سنتی صدا و سیما» که قرار است ۸ تا ۱۱ مهر در کردستان برگزار شود امروز ۳ مهر طی نشستی تشریح شد.

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟
2023-09-13T13:50:12+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تسهیلات رایگان برای اعضای بالای ۶۰ سال دارای مدرک درجه یک هنری این مجموعه تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان
2023-09-13T13:50:12+03:30
بنیاد جایزه ملی کتاب، دعوت از درو بریمور برای میزبانی مراسم اهدای جوایز سالانه این بنیاد را پس گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)