میرنیوز

قرار بود به جای امین تارخ در «سرب» بازی کنم/ سمندریان هنرمند بزرگ

قرار بود به جای امین تارخ در «سرب» بازی کنم/ سمندریان هنرمند بزرگ 2021-11-08T10:49:05+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز علی دهکردی بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون بخش‌هایی از گفتگو با این هنرمند را منتشر کرده است.

علی دهکردی با بیان اینکه سال ۶۳ در شهرکرد دیپلم گرفته است، گفت: از دوران دبیرستان وارد گروه تئاتر شهرکرد شدم و شروع قطاری بود که من را در بازیگری تا به امروز به اینجا آورد. همان سال کنکور شرکت کردم که اولین دوره بعد از انقلاب فرهنگی بود و در دانشگاه هنرهای زیبا رشته تئاتر قبول شدم.

وی با بیان اینکه درس تئاتر را از سفر با حمید سمندریان شروع کرده است، افزود: وی بی‌تردید تاثیرگذارترین معلم برای من و هر فردی که با او کار کرده است، بود. همانطور که درباره چخوف و استانیسلاوسکی حرف می‌زنیم که برای ما افسانه‌ای هستند، مطمئن هستم روزی نسل‌های آینده درباره زنده یاد سمندریان هم به همین شکل یاد می کنند و بزرگترین حسرتشان این خواهد بود که ای کاش شاگرد این هنرمند بزرگ بودند.

دهکردی درباره فعالیت‌های تئاتری خود یادآور شد: یادم می‌آید تئاتری بنام ریچارد سوم را به کارگردانی زنده یاد داوود رشیدی بازی کردم که از اتفاق مهم زندگی‌ام بود البته اجرای این تئاتر به نظرم اتفاق ملی بود زیرا داستانی از شکسپیر توسط هنرمندی سرشناس در پایتخت روی صحنه رفت و من هم این افتخار را داشتم که از بازیگران آن نمایش باشم. همچنین این شانس را داشتم که هر روز بازی سعید پورصمیمی را از نزدیک ببینم و با او همبازی باشم و این‌ها را اتفاقات مهم در زندگی کارم‌ام می‌دانم.

وی با بیان اینکه کار حرفه‌اش به مفهوم مطلق «مهر و ماه» بوده است، گفت: بهرام دهقانی تدوینگر برجسته کشور دوست حمید لبخنده بود که یک تئاتر از من در دانشگاه دیده بود و وقتی لبخنده خصوصیات نقش مورد نظرش را می‌گوید دهقانی یاد بازی من در تئاتر می‌افتد و من برای آن نقش انتخاب می‌شوم. همیشه به بهرام دهقانی می‌گویم شما کاشف من در بازیگری هستید.

شانس بازی شخصیت هایی که نمی شناختم

دهکردی درباره ایفای نقش‌های تاریخی خود نیز گفت: برایم شانس بزرگی بود تا نقش شخصیت‌هایی که ما نمی‌شناختیم و ندیده بودیم مثل: شیخ مفید، شاه عباس، پدر مولانا و یا شخصیت‌های معاصر همچون شهید دوران و آیت الله طالقانی که هم برای من و هم برای خیلی از هم نسل‌های من از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر بودند را بازی کنم.

وی با بیان اینکه همه شخصیت‌هایی که بازی است را دوست دارد، افزود. من از نزدیک شهید دوران را نمی‌شناختم و فقط اسم او را شنیده بودم اما وقتی کتابی که شامل تحقیقات کارگردان درباره این شهید بود را خواندم و یا با هم دوره‌ای های او صحبت کردم، متوجه شدم چقدر این شخصیت بی‌نظیر بوده و در فیلم تنها به بخش کوچکی از شخصیت پروازی او پرداخته شده است.

دهکردی همچنین یادآور شد: زمانی پای خاطرات استادانی همچون علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی و عزت الله انتظامی می‌نشستم برایم جالب بود که چطور این اساتید با جایگاهی که از نظر اعتباری و سنی داشتند همیشه در مصاحبه هایشان می‌گفتند باعث افتخارشان بوده که در فیلمی بازی کرده‌اند و امروز خودم قدم به قدم تجربه می‌کنم و معتقدم ما با هر کارگردانی که کار می‌کنیم دنیای جدیدی برای ما باز می‌شود و شروع به تجربه اندوختن می‌کنیم.

وی درباره همکاری خود با کیانوش عیاری نیز گفت: آقای عیاری از معدود کارگردان‌هایی است که شناخت خیلی صحیحی از بازیگری دارد و معجره عیاری این است که هر بازیگری در فیلم های او حضور دارد بهتر بازی اش را ایفا کرده است زیرا او صحیح بازی کردن را به معنای واقعی از بازیگر انتظار دارد.

دهکردی درباره نقش‌هایی که ایفا کرده است، بیان کرد: «روز شیطان» را خیلی دوست دارم همچنین نقشم در «شاه عباس» زیرا باعث شد در یک دانشگاهی بنام علی نصیریان شرکت کنم و بخش عمده‌ای از کارم با او بود.

تکه های جان حاتمی کیا برای «از کرخه تا راین»

وی با اشاره به اینکه قرار بود در فیلم «سرب» حضور داشته باشد، توضیح داد: قرار بود نقش امین تارخ را در این فیلم بازی کنم اما در نهایت قرار شد یک بازیگر باتجربه به جای یک بازیگر تازه کار حضور داشته باشد البته یکبار دیگر هم قرار بود در فیلم «ضیافت» حضور داشته باشم اما در آنجا هم از نظر زمان شانس نیاوردم با مسعود کیمیایی کار کنم زیرا سر کار دیگری بودم.

قرار بود نقش امین تارخ را در این فیلم بازی کنم اما در نهایت قرار شد یک بازیگر باتجربه به جای یک بازیگر تازه کار حضور داشته باشددهکردی درباره حضورش در فیلم «از کرخه تا راین» نیز، گفت: یکی از کسانی که در هنرهای زیبا باهم دوست شده بودیم و در کنار هم رفاقت پیشه گرفتیم، بهرام عظیم پور بود که امروز خودش یک کارگردان خوب محسوب می‌شود. او در تولید فیلم، دستیار ابراهیم حاتمی کیا بود که من و صادق صفایی توسط او برای حضور در فیلم معرفی شدیم. با صادق صفایی هم‌کلاس و هم‌خانه بودیم که بعد از جلسات، گفتگوها و تست‌ها انتخاب و بعد وارد تمرین‌ها و گفتگوهای جدی تر شدیم.

وی در پاسخ به پرسش مسعود نجفی مبنی بر آشنایی خود با ابراهیم حاتمی کیا، پاسخ داد: حاتمی کیا را می‌شناختم او در هنرهای زیبا قبول شده بود اما برای تحصیل در رشته سینما به دانشگاه هنر رفت. فیلم‌هایش را دیده بودم؛ «دیده بان»، «مهاجر» و «وصل نیکان» را دوست داشتم.

دهکردی درباره همکاری خود با هما روستا در فیلم «از کرخه تا راین» نیز گفت: با زنده یاد هما روستا از قبل در تئاتر تجربه همکاری داشتم و با او آشنا بودم و معتقدم در بین ما بهترین انتخاب او بود چون شخصیت فرهنگی و هنری کشور بود، با تجربه بود و مسلط بر زبان آلمانی و فرهنگ ایرانی که در کشور دیگر زندگی کرده را می‌دانست.

وی یادآور شد: یادم می‌آید برای طبیعی‌تر شدن نقشم در فیلم خیلی وقت‌ها عینک آفتابی می‌زدم و زیر آن یک پارچه سفید می گذاشتم و چند دقیقه مثل یک نابینا راه می‌رفتم و از در ایستگاه اتوبوس تا خانه با چشمهای بسته تمرین می‌کردم.

دهکردی در پایان گفت: در «از کرخه تا راین» شاهد بودم که حاتمی کیا واقعا تکه‌های جان، قلب و روحش را برای تولید فیلم گذاشت و مهره مهم و بزرگ ساخته شدن فیلم زنده یاد سیف الله داد بود که مدیریت کل پروژه در آلمان را برعهده داشت و چون مسلط به زبان انگلیسی بود به شکل میدانی پروژه را مدیریت می‌کرد.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

حذف سکانس هاشمی رفسنجانی در «منصور» خودخواسته بود

حذف سکانس هاشمی رفسنجانی در «منصور» خودخواسته بود
2021-11-30T14:12:29+03:30
مدیرتولید فیلم سینمایی «منصور» می‌گوید حذف سکانس هاشمی رفسنجانی در «منصور» خودخواسته بود و نمی‌خواستیم دچار حاشیه شویم.

شرایط حذف محدودیت‌های کرونایی «تئاتر» به زودی تعیین می‌شود

شرایط حذف محدودیت‌های کرونایی «تئاتر» به زودی تعیین می‌شود
2021-11-30T13:32:29+03:30
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد بحث حذف محدودیت‌های کرونایی تئاتر هنوز قطعی نشده ولی نگاه ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین وزارت ب...

فعالیت سینماها به وضعیت عادی بازگشت/ لغو محدودیت ۵۰ درصدی

فعالیت سینماها به وضعیت عادی بازگشت/ لغو محدودیت ۵۰ درصدی
2021-11-30T11:59:09+03:30
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد بعد از ۲ سال کرونایی، سرانجام محدویت‌های ۵۰ درصدی سینماها لغو شده است.

مستندی که ۹۰ درصد به واقعیت نزدیک است/ حاج قاسم در محاصره

مستندی که ۹۰ درصد به واقعیت نزدیک است/ حاج قاسم در محاصره
2021-11-30T11:59:09+03:30
نشست رونمایی از مستند «۳۶۰ درجه محاصره» در بنیاد «مکتب حاج قاسم» برگزار شد.

درگذشت یک پیشکسوت موسیقی بختیاری در سن ۹۵ سالگی

درگذشت یک پیشکسوت موسیقی بختیاری در سن ۹۵ سالگی
2021-11-30T11:19:09+03:30
علی فتحی‌پور از نوازندگان پیشکسوت موسیقی بختیاری در سن ۹۵ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری ریوی دارفانی را وداع گفت.

«صبامک» قدیمی‌ترین برنامه رادیو صبا/ بدون پیامک شنوندگانم نگرانم

«صبامک» قدیمی‌ترین برنامه رادیو صبا/ بدون پیامک شنوندگانم نگرانم
2021-11-30T11:05:49+03:30
محمد اوزی گوینده و تهیه‌کننده برنامه «صبامک» در رادیو صبا، این برنامه را قدیمی‌ترین برنامه این شبکه معرفی کرد.

برندگان جوایز گاتهام ۲۰۲۱ معرفی شدند/ ۴ جایزه برای «دختر گمشده»

برندگان جوایز گاتهام ۲۰۲۱ معرفی شدند/ ۴ جایزه برای «دختر گمشده»
2021-11-30T09:32:29+03:30
سی و یکمین دوره اهدای جوایز گاتهام که قدمی کلیدی برای فصل جوایز سینمایی محسوب می‌شود برندگان خود را معرفی کرد.

«پرده» راهی ایتالیا می‌شود/ دوران قرنطینه آلمان از پنجره خوابگاه

«پرده» راهی ایتالیا می‌شود/ دوران قرنطینه آلمان از پنجره خوابگاه
2021-11-30T08:52:30+03:30
مستند کوتاه «پرده» به کارگردانی ایمان بهروزی برای حضور در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی «لاچنو دورو» ایتالیا انتخاب شد.

ساخت «عقاب ارس» منتفی شد/ بودجه «روایت فتح» نرسید

ساخت «عقاب ارس» منتفی شد/ بودجه «روایت فتح» نرسید
2021-11-30T08:52:29+03:30
ابراهیم اصغری تهیه‌کننده سینما بیان کرد که ساخت «عقاب ارس» به دلیل مباحث مالی امسال منتفی شد.

«لیر شاه» شکسپیر تله‌تئاتر می‌شود/ اجرای صحنه‌ای به شکل اینتراکتیو

«لیر شاه» شکسپیر تله‌تئاتر می‌شود/ اجرای صحنه‌ای به شکل اینتراکتیو
2021-11-30T08:25:49+03:30
شهرام گیل‌آبادی قصد دارد نمایشنامه «لیر شاه» ویلیام شکسپیر را هم در قالب تله‌تئاتر تولید و ضبط و هم به شکل اینتراکتیو روی صحنه ببرد.

واکنش پیمان جبلی به حواشی و شایعات/ هیچ‌کدام از شنیده‌ها صحت ندارد!

واکنش پیمان جبلی به حواشی و شایعات/ هیچ‌کدام از شنیده‌ها صحت ندارد!
2021-11-29T21:59:10+03:30
رئیس رسانه ملی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات ساختاری در سازمان صداوسیما، گفت: هیچ‌کدام از شنیده‌ها صحت ندارد.

واکنش پیمان جبلی به حواشی و شایعات/ هیچکدام از شنیده‌ها صحت ندارد!

واکنش پیمان جبلی به حواشی و شایعات/ هیچکدام از شنیده‌ها صحت ندارد!
2021-11-29T21:32:29+03:30
پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات ساختاری در سازمان صداوسیما تأکید کرد که هیچکدام از شنیده‌ها صحت ندارد.

چهار توصیف مقام معظم رهبری از صداوسیما/ اینجا سنگر مستندسازان است

چهار توصیف مقام معظم رهبری از صداوسیما/ اینجا سنگر مستندسازان است
2021-11-29T20:12:29+03:30
پیمان جبلی رئیس رسانه ملی ضمن تشریح دیدگاه مقام معظم رهبری درباره جایگاه صداوسیما،‌ تأکید کرد که مستندسازان در همه این جایگاه‌ها در این رسانه سنگر دارند.

نادر طالب‌زاده و علیرضا برازش بستری شدند/حسین قرایی به ملاقات رفت

نادر طالب‌زاده و علیرضا برازش بستری شدند/حسین قرایی به ملاقات رفت
2021-11-29T19:45:49+03:30
مدیرکل روابط عمومی صداوسیما از نادر طالب زاده مجری و برنامه‌ساز و علیرضا برازش از مدیران سابق تلویزیون عیادت کرد.

پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند به ایستگاه پایانی رسید

پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند به ایستگاه پایانی رسید
2021-11-29T18:12:30+03:30
پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند امشب با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

اقدام یک کارگردان تئاتر برای معضل حریم «تئاتر شهر»

اقدام یک کارگردان تئاتر برای معضل حریم «تئاتر شهر»
2021-11-29T12:39:09+03:30
ایوب آقاخانی که طی سال‌های اخیر طراحی و گویندگی برنامه رادیویی «دیالوگ» را برعهده دارد با انتشار متنی از پیگیری مجدانه دست‌اندرکاران این برنامه برای تعیین تک...

تصویربرداری «خوشنام» از نیمه گذشت/ سریال ما طنز صرف نیست

تصویربرداری «خوشنام» از نیمه گذشت/ سریال ما طنز صرف نیست
2021-11-29T09:25:51+03:30
تصویربرداری سریال «خوشنام» از نیمه گذشته است و این روزها در میدان قیام در حال ضبط است.

مهرگان دچار «فرگشت» شد/ وقتی آدمی مقهور اراده‌ خویش است

مهرگان دچار «فرگشت» شد/ وقتی آدمی مقهور اراده‌ خویش است
2021-11-29T08:32:31+03:30
مهدی خلیل‌زاده نویسنده و کارگردان نمایش «فرگشت» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.

«اکران مردمی» نقطه طلایی کارنامه «عمار»/ هشدار درباره یک انحراف

«اکران مردمی» نقطه طلایی کارنامه «عمار»/ هشدار درباره یک انحراف
2021-11-29T07:12:31+03:30
محمدتقی فهیم منتقد سینما بیان کرد که ویژگی اصلی «عمار» در حال حاضر همین شبکه توزیع و نمایش آثار است که می‌توان آن را نقطه مثبت و قابل دفاع کارنامه این رویداد...

«اکران مردمی» نقطه طلایی کارنامه «عمار»/ هشدار درباره یک ابتذال

«اکران مردمی» نقطه طلایی کارنامه «عمار»/ هشدار درباره یک ابتذال
2021-11-29T06:19:11+03:30
محمدتقی فهیم منتقد سینما بیان کرد که ویژگی اصلی «عمار» در حال حاضر همین شبکه توزیع و نمایش آثار است که می‌توان آن را نقطه مثبت و قابل دفاع کارنامه این رویداد...

رایان رینولدز مهم‌ترین جایزه کشورش را برد/ تجلیل کانادا از بازیگر

رایان رینولدز مهم‌ترین جایزه کشورش را برد/ تجلیل کانادا از بازیگر
2021-11-28T14:32:31+03:30
بازیگر فیلم‌های پرفروش هالیوودی مهم‌ترین جایزه کشورش کانادا را دریافت کرد.

گلایه کارگردان «دست فرمون» از بازرگانی سیما/ بین‌المللی می‌شویم

گلایه کارگردان «دست فرمون» از بازرگانی سیما/ بین‌المللی می‌شویم
2021-11-28T14:05:51+03:30
تهیه‌کننده «دست فرمون» با اشاره به رویکرد برنامه در فصل‌های بعد بیان کرد که هدفمان این است که به صورت بین‌المللی مسابقه را برگزار کنیم.

تالار هنر از ۱۰ آذر آغاز به کار می‌کند/ بازسازی ماشینری و پرده‌ها

تالار هنر از ۱۰ آذر آغاز به کار می‌کند/ بازسازی ماشینری و پرده‌ها
2021-11-28T13:39:11+03:30
مدیر تالار هنر با اشاره به اینکه مرحله دوم بازسازی تالار هنر به پایان رسید، اعلام کرد این سالن تئاتری از روز چهارشنبه ۱۰ آذر با میزبانی از نمایش «هدیه سحرآمی...

کف رقم فروش آثار سینمایی به تلویزیون معین شد/ ۱۰۰ میلیون برای ۳ سال

کف رقم فروش آثار سینمایی به تلویزیون معین شد/ ۱۰۰ میلیون برای ۳ سال
2021-11-28T10:59:11+03:30
حداقل قیمت فیلم‌های سینمای ایران برای فروش به تلویزیون و سامانه‌های نمایش آنلاین تعیین شد.

سرمایه‌دارها تعیین می‌کنند/ نیمی از ثروت دنیا در دست ۸ نفر!

سرمایه‌دارها تعیین می‌کنند/ نیمی از ثروت دنیا در دست ۸ نفر!
2021-11-28T09:39:11+03:30
استلان اسکاشگورد بازیگر سوئدی فیلم‌های هالیوودی استودیوهای بزرگ و سرمایه‌دارها را مانعی برای دیده شدن فیلم‌های مستقل خواند.

«فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» طراحان خود را شناخت

«فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» طراحان خود را شناخت
2021-11-28T07:52:31+03:30
طراحان نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» به کارگردانی کوروش سلیمانی معرفی شدند.

طرح چند نکته درباره برخی کم‌توجهی‌ها به جشنواره موسیقی جوان

طرح چند نکته درباره برخی کم‌توجهی‌ها به جشنواره موسیقی جوان
2021-11-28T07:52:31+03:30
یکی از نوازندگان و مدرسان پیشکسوت موسیقی ایرانی با اشاره به برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان به طرح نکات مهمی درباره کیفیت برگزاری این رویداد موسیقایی پ...

محمدحسین مهدویان سراغ «مرد بازنده» می‌رود/ صدور ۲ مجوز دیگر

محمدحسین مهدویان سراغ «مرد بازنده» می‌رود/ صدور ۲ مجوز دیگر
2021-11-27T18:12:29+03:30
پروانه ساخت سه فیلمنامه صادر شد که قرار است محمدحسین مهدویان فیلم سینمایی «مرد بازنده» را بسازد.

«نیلگون» به اکران ۱۴۰۰ نمی‌رسد/ گره به کار سینما افتاده است

«نیلگون» به اکران ۱۴۰۰ نمی‌رسد/ گره به کار سینما افتاده است
2021-11-27T13:59:09+03:30
ایرج محمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نیلگون» بیان کرد با توجه به شرایط اکران این فیلم امسال به نمایش درنمی‌آید.

«فرصت خدمت» روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نقش بست

«فرصت خدمت» روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نقش بست
2021-11-27T13:45:49+03:30
جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با موضوع خدمت مسئولان به مردم، رونمایی شد.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)